× Στο Νησί
SOCIAL MEDIA

«Οι απευθείας αναθέσεις Μηταράκη δεν γνωρίζουν…σύνορα»!

Ερώτηση του βουλευτή Λέσβου Γιάννη Μπουρνού μαζί με ακόμα 43 βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ-Π.Σ. προς τον υπουργό Μετανάστευσης και Ασύλου

Από το NEWSROOM Δημοσίευση 2/10/2021

«Οι απευθείας αναθέσεις Μηταράκη δεν γνωρίζουν…σύνορα»!

Ύποπτη χαρακτηρίζει ο βουλευτής Λέσβου του ΣΥΡΙΖΑ-Π.Σ. Γιάννης Μπουρνούς την απευθείας ανάθεση του Υπουργείου Μετανάστευσης και Ασύλου ύψους 59.300 ευρώ για καμπάνια ενημέρωσης Αφγανών πολιτών σε μέσα του Αφγανιστάν σχετικά με τις διαδικασίες ασύλου και τις συνθήκες διαβίωσης των Αφγανών στην Ελλάδα. Ο κ.Μπουρνούς μαζί με ακόμα 43 βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ υπέβαλαν ερώτηση προς τον Νότη Μηταράκη.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ


Αναλυτικά το δελτίο Τύπου του κ.Μπουρνού έχει ως εξής:

«Ερώτηση προς τον Υπουργό Μετανάστευσης και Ασύλου συνυπογράφει ο βουλευτής Ν. Λέσβου Γιάννης Μπουρνούς με άλλους 43 βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ με αντικείμενο νέα ύποπτη απευθείας ανάθεση του κ. Μηταράκη για έργο με ανύπαρκτο αντικείμενο.

Ο κ. Μηταράκης συνεχίζει να επιδίδεται σε σκανδαλώδεις,υπερκοστολογημένες απευθείας αναθέσεις σε βαθμό τέτοιο, ώστε να έχουν προκαλέσει και αντίδραση διεθνούς οργανισμού.
Αυτή τη φορά προχώρησε σε απευθείας ανάθεση ύψους 59.300 ευρώ για καμπάνια ενημέρωσης Αφγανών πολιτών σε μέσα του Αφγανιστάν σχετικά με τις διαδικασίες ασύλου και τις συνθήκες διαβίωσης των Αφγανών στην Ελλάδα.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Η απόφαση ανάθεσης μάλιστα υπογράφτηκε μετά την κατάληψη της εξουσίας από τους Ταλιμπάν και τη σχετική καταστολή μέσων ενημέρωσης που ακολούθησε. H εταιρεία που ανέλαβε την καμπάνια ενημέρωσης στο Αφγανιστάν, η Wearerecipe Α.Ε. συστάθηκε μόλις λίγες μέρες μετά την επανασύσταση του Υπουργείου του κ. Μηταράκη. Μάλιστα, δύο από τους τρεις συμμετέχοντες στην υποτυπώδη διαδικασία είχαν ως μέτοχο την ίδια εταιρεία, την Communication Effect, ενώ ήταν και οι μόνες που κατέθεσαν και οικονομική προσφορά τελικά!

H Wearerecipe και η Communication Effect φέρονται να έχουν αναλάβει σε 17 μήνες από διάφορους φορείς του δημοσίου, με την ίδια διαδικασία της απευθείας ανάθεσης, έργα συνολικού ύψους 280.000 ευρώ.

Ο κ. Μηταράκης ερωτάται για τη σκοπιμότητα των υπηρεσιών καμπάνιας ενημέρωσης στο Αφγανιστάν, που συνιστούν μάλιστα και υπηρεσία εξωτερικής πολιτικής, με δεδομένη μάλιστα την καταστολή των διαύλων ενημέρωσης από τους Ταλιμπάν, αλλά και για τις σκανδαλώδεις σκιές εύνοιας και σύγκρουσης συμφερόντων στη διαδικασία της ανάθεσης».

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Αναλυτικά η ερώτηση των βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ-Π.Σ.:

«Συνεχίζοντας την τακτική των σκανδαλωδών υπερκοστολογήσεων και απευθείας αναθέσεων, που έχουν μάλιστα, σύμφωνα με δημοσιεύματα (βλ. https://www.kathimerini.gr/society/1080222/prosfygiko-adraneia-kai-kakodiacheirisi/) προκαλέσει την αντίδραση διεθνούς οργανισμού, το Υπουργείο Μετανάστευσης και Ασύλου προχώρησε πρόσφατα σε μια ακόμα ύποπτη απευθείας ανάθεση ύψους 59.300 ευρώ, χωρίς ΦΠΑ, για καμπάνια ενημέρωσης Αφγανών πολιτών με καταχωρήσεις σε μέσα και πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης, καθώς και εφημερίδες του Αφγανιστάν (ΑΔΑ: ΨΛΑ046ΜΔΨΟ-Ν6Π).

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Η καμπάνια αφορά την ενημέρωσή τους σε θέματα που αφορούν τη διαδικασία Ασύλου και τις συνθήκες διαβίωσης των Αφγανών αιτούντων άσυλο. Αίσθηση προκαλεί το γεγονός ότι το πρωτογενές αίτημα υλοποίησης ενημερωτικής καμπάνιας και η σχετική απόφαση ανάθεσης υπογράφονται αφότου πήραν οι Ταλιμπάν την εξουσία, όπου ως γνωστόν, έκλεισαν εφημερίδες, ενώ μέσα και πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης βρίσκονται στη μέγγενη του ελέγχου από το καθεστώς.


Το θέμα έφερε στο φως της δημοσιότητας η εφημερίδα «Αυγή» (βλ. https://www.avgi.gr/politiki/396031_kanei-kampania-sto-afganistan-me-etaireia-poy-idrythike-amesos-meta-tin), χωρίς μέχρι σήμερα να έχει υπάρξει κάποια αντίδραση από εκπρόσωπο του Υπουργείου και της Κυβέρνησης.
Πέραν της σημαντικής παρατήρησης στο δημοσίευμα ότι ο ανάδοχος του έργου είναι εταιρεία WEARERECIPE A.E. που συστάθηκε λίγες μόνο μέρες έπειτα από την επανασύσταση του Υπουργείου, γεγονός που προκύπτει από τη δημόσια ανάρτηση στοιχείων του ΓΕΜΗ, πλήθος άλλων στοιχείων αναδεικνύουν ενδείξεις χειραγώγησης της διαδικασίας ανάθεσης.

Συγκεκριμένα, η αναθέτουσα αρχή (Υπουργείο) ακολούθησε τη διαδικασία απευθείας ανάθεσης κατά το αρ.118 του ν.4412/2016, με κριτήριο τη χαμηλότερη οικονομική προσφορά, προσκαλώντας στη σχετική διακήρυξη 3 εταιρείες να καταθέσουν προτάσεις. Όπως, όμως, προκύπτει από τα δημόσια στοιχεία του ΓΕΜΗ, οι 2 εξ αυτών (η τελική ανάδοχος WEARERECIPE A.E. και η ΣΠΙΚ ΑΠ Ι.Κ.Ε.) έχουν ως μέτοχο την ίδια εταιρεία (ΚΟΜΙΟΥΝΙΚΕΪΣΙΟΝ ΕΦΕΚΤ ΟΛΟΚΛΗΡΩΜΕΝΗ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ ΑΝΩΝΥΜΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ -COMMUNICATION EFFECT S.A.), γεγονός που αντίκειται στην περ.ε της παρ.4 του άρ.73 του ν.4412/2016 περί στρέβλωσης του ανταγωνισμού και, συνεπώς, η αναθέτουσα αρχή όφειλε εξ αρχής να γνωρίζει και να αποφύγει.
(βλ. σχετ. https://www.businessregistry.gr/publicity/show/153969201000, https://www.businessregistry.gr/publicity/show/138392503000 και https://www.businessregistry.gr/publicity/show/1958301000).
Οι διαδικασίες που ακολουθήθηκαν καθίστανται ακόμα περισσότερο ύποπτες, από το γεγονός ότι μόνο οι 2 εταιρείες με τον κοινό μέτοχο κατέθεσαν τελικά οικονομική προσφορά, με τη διαφορά μεταξύ τους (και έκπτωση αναδόχου) να ανέρχεται σε μόλις 0,2% του προϋπολογισμού, όπως προκύπτει από την απόφαση ανάθεσης.


Η ένδειξη διαφαινόμενης ευνοίας του Υπουργείου προς την εταιρεία WEARERECIPE, ενισχύεται από το γεγονός ότι στις 9/6/2021, το Υπουργείο την επέλεξε με την ίδια διαδικασία της απευθείας ανάθεσης του αρ.118 του ν.4412/2016 για υπηρεσίες «καμπάνιας ενημέρωσης σε χώρες προέλευσης για την μείωση - αποτροπή παράτυπων μεταναστευτικών ροών», αντί 19.750 ευρώ, χωρίς ΦΠΑ (ΑΔΑ: ΩΦΛ946ΜΔΨΟ-Ν50). Και σε αυτή την περίπτωση, κλήθηκαν οι ίδιες 3 εταιρείες από την αναθέτουσα αρχή, όπου κατέθεσαν όλες οικονομική προσφορά, με διαφορά μεταξύ τους της τάξης του μόλις 0,1%.

Επιπλέον, τίθεται ζήτημα νομιμότητας ως προς την τήρηση των προβλεπόμενων στη διάταξη της περ.δ της παρ.4 του αρ.73 του ν.4422/2016, σε συνδυασμό με το αρ.24, καθώς η πρόσκληση και ανάθεση υπηρεσιών που έχουν ως στόχο την αποτροπή των προσφυγικών ροών στη WEARERECIPE, ελέγχεται ως προς κατάσταση σύγκρουσης συμφερόντων.

Ο λόγος είναι ότι η μέτοχός της εταιρεία communication effect, έχει πρόσφατα αναλάβει τη διαχείριση στην Ελλάδα, της social media καμπάνιας «Aman Safety», για λογαριασμό της εκστρατείας ενάντια στο trafficking «Stop the Traffik». Η καμπάνια στοχεύει στην προστασία των προσφύγων και των αιτούντων άσυλο, καθώς ταξιδεύουν στην Ευρώπη. Μέσω αυτής, παρέχονται πληροφορίες σχετικά με τους κινδύνους σωματεμπορίας, με την ασφάλεια και την πρόσβαση σε νόμιμη υποστήριξη. (βλ. https://marketingweek.gr/apo-tin-communication-effect-i-some-kabania-aman-safety/ και https://www.stopthetraffik.org/aman-safety-campaign-update-october-2020/).

Συνεπώς, η communication effect μέσα σε 3 μήνες έχει αναλάβει από έναν διεθνή οργανισμό ένα ιδιωτικό έργο παροχής πληροφοριών στους πρόσφυγες που ταξιδεύουν στην Ευρώπη με στόχο την προστασία τους και ταυτόχρονα, μέσω μιας «θυγατρικής» εταιρείας, αναλαμβάνει από την Ελληνική Δημοκρατία ένα δημόσιο έργο παροχής πληροφοριών με διατυπωμένο στόχο την αποτροπή τους από το να ταξιδέψουν στην Ευρώπη.


Σημειώνεται, τέλος, ότι το προαναφερθέν έργο της καμπάνιας ενημέρωσης ύψους 59.300 ευρώ, είναι το μοναδικό έργο από όσα έχουν αναρτηθεί στο ΚΗΜΔΗΣ από οποιονδήποτε φορέα, που κατατάσσεται στον κωδικό προμηθειών (CPV) 75211000-8 με θέμα: «Υπηρεσίες εξωτερικής πολιτικής». Προκύπτουν ερωτηματικά για τη νόμιμη βάση της ανάθεσης δημόσιας σύμβασης με αντικείμενο θέματα άσκησης εξωτερικής πολιτικής της χώρας, από το Υπουργείο Μετανάστευσης και Ασύλου, χωρίς τη θεσμική εμπλοκή του Υπουργείου Εξωτερικών.


Το πλήθος των σκιών που δημιουργούνται, λόγω όλων των προαναφερθεισών «παραφωνιών» σχετικά με τις διαδικασίες απευθείας ανάθεσης των συγκεκριμένων έργων στη συγκεκριμένη εταιρεία, έρχεται να ενισχυθεί από το γεγονός ότι η WEARERECIPE και η εταιρεία – μέτοχός της, η COMMUNICATION EFFECT, μέσα σε 17 μήνες έχουν αναλάβει από φορείς του Δημοσίου, μόνο με απευθείας ανάθεση, έργα συνολικού ύψους 280.780 ευρώ, χωρίς ΦΠΑ, όπως προκύπτει από αναρτήσεις στη ΔΙΑΥΓΕΙΑ και το ΚΗΜΔΗΣ.

Κατόπιν, των παραπάνω και:

Επειδή, το ευαίσθητο ζήτημα των προσφυγικών ροών και του σεβασμού των ανθρωπίνων δικαιωμάτων των προσφύγων, ιδιαίτερα έπειτα από τις εξελίξεις στο Αφγανιστάν με την άνοδο των Ταλιμπάν στην εξουσία, είναι απαράδεκτο να μετατρέπεται σε ευκαιρία για διασπάθιση δημοσίου χρήματος με ευθύνη της Κυβέρνησης, σε βάρος της εθνικής και ευρωπαϊκής χρηματοδότησης άλλων αναγκαίων, ουσιαστικών δράσεων που απαιτούνται.


Επειδή, εγείρεται πλήθος αμφιβολιών για τη σκοπιμότητα και τη νομιμότητα των επίμαχων έργων που ανέθεσε το Υπουργείο Μετανάστευσης και Ασύλου στην εταιρεία WEARERECIPE.


Επειδή, τίθενται ξεκάθαρα ζητήματα αλλοίωσης του ανταγωνισμού κατά τις διαδικασίες απευθείας ανάθεσης των έργων αυτών, καθότι κλήθηκαν να καταθέσουν οικονομικές προσφορές εταιρείες με κοινό μέτοχο και, μάλιστα, στο ένα από τα δυο έργα ήταν οι μοναδικές που κατέθεσαν προσφορές.


Επειδή, τίθεται ζήτημα σύγκρουσης συμφερόντων, καθότι μια εκ των μετόχων της αναδόχου εταιρείας, η COMMUNICATION EFFECT, έχει αναλάβει ιδιωτικό έργο - καμπάνια με αντικείμενο αντίθετο από αυτό που καλείται να παραδώσει στο ελληνικό Δημόσιο.


Επειδή, ταυτόχρονα, η εταιρεία WEARERECIPE και η, εκ των μετόχων της, COMMUNICATION EFFECT, φαίνεται να διατηρούν προνομιακή σχέση με φορείς του Δημοσίου, αν ληφθεί υπόψη το συνολικό ύψος των προϋπολογισμών των έργων τα οποία έχουν αναλάβει με απευθείας αναθέσεις.

Ερωτάται ο αρμόδιος Υπουργός:
1. Ποια η σκοπιμότητα των υπηρεσιών καμπάνιας ενημέρωσης προς Αφγανούς πολίτες σε θέματα που αφορούν τη διαδικασία Ασύλου και τις συνθήκες διαβίωσης των Αφγανών αιτούντων άσυλο, οι οποίες ανατέθηκαν με την απόφαση με ΑΔΑ: ΨΛΑ046ΜΔΨΟ-Ν6Π; Η καμπάνια έχει ως στόχο την παρότρυνση ή την αποτροπή τους από το να επιχειρήσουν να φύγουν από τη χώρα; Προκύπτει παραβίαση του άρθρου 73 παρ. 4δ του Ν. 4412/2016 περί σύγκρουσης συμφερόντων, δεδομένου ότι στην ίδια ανάδοχο εταιρεία έχουν ανατεθεί με την απόφαση με ΑΔΑ: ΩΦΛ946ΜΔΨΟ-Ν50 οι υπηρεσίες καμπάνιας ενημέρωσης για την «μείωση - αποτροπή παράτυπων μεταναστευτικών ροών», ενώ ταυτόχρονα η μέτοχός της έχει πρόσφατα αναλάβει τη διαχείριση στην Ελλάδα, της social media καμπάνιας «Aman Safety» για την προστασία των προσφύγων κατά τη διάρκεια του ταξιδιού τους στην Ευρώπη;
2. Ποιο είναι το φυσικό αντικείμενο του έργου που θα παραλάβει το Υπουργείο Μετανάστευσης και Ασύλου, τη στιγμή που στο Αφγανιστάν έχουν κλείσει εφημερίδες, ενώ μέσα και πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης βρίσκονται σε κατάσταση επιβολής ελέγχου από το καθεστώς των Ταλιμπάν; Πώς εξηγείται το γεγονός ότι, παρά την επικράτηση των Ταλιμπάν από την 15/8/2021 και το κλείσιμο των διαύλων ενημέρωσης και επικοινωνίας που ακολούθησε, το Υπουργείο Μετανάστευσης και Ασύλου υπέγραψε για το έργο της καμπάνιας ενημέρωσης, στις 20/8/2021 και 15/9/2021, το πρωτογενές αίτημα υλοποίησης και την απόφαση απευθείας ανάθεσης, αντίστοιχα;
3. Ποια η νόμιμη βάση της ανάθεσης υπηρεσιών εξωτερικής πολιτικής, σύμφωνα με τον υπ’ αριθ. 75211000-8 κωδικό προμηθειών (CPV), από το Υπουργείο Μετανάστευσης και Ασύλου; Δύναται να ασκείται εξωτερική πολιτική από το Υπουργείο Μετανάστευσης και Ασύλου, ερήμην του Υπουργείου Εξωτερικών; Ήταν ενήμερο το Υπουργείο Εξωτερικών και είχε δώσει έγκριση για το αίτημα, τη διακήρυξη και την απόφαση ανάθεσης του εν λόγω έργου, προτού υπογραφούν τα παραπάνω έγγραφα; Υφίστανται σχετικά έγγραφα, από τα οποία να προκύπτει η οποιαδήποτε εμπλοκή του Υπουργείου Εξωτερικών και, αν ναι, ποια είναι αυτά;
4. Με ποια κριτήρια το Υπουργείο Μετανάστευσης και Ασύλου επέλεξε να προσκαλέσει τις συγκεκριμένες 3 εταιρείες για κατάθεση οικονομικών προσφορών και για τα δυο έργα που τελικά έλαβε η WEARERECIPE; Γνώριζε ότι οι 2 εκ των 3 εταιρειών έχουν κοινό μέτοχο, κάτι για το οποίο οποιοσδήποτε πολίτης μπορεί να πληροφορηθεί με μια απλή αναζήτηση στην ιστοσελίδα του ΓΕΜΗ; Τήρησε τη νομιμότητα, όσον αφορά τις διατάξεις του ν.4412/2016 περί στρέβλωσης του ανταγωνισμού (βλ. περ.ε της παρ.4 του άρ.73 του ν.4412/2016), όταν μάλιστα για το πιο πρόσφατο έργο μόνο οι 2 εταιρείες με τον κοινό μέτοχο κατέθεσαν οικονομικές προσφορές; Αν όχι, ποιες κυρώσεις πρόκειται να επιβληθούν σε κάθε υπεύθυνο»;

ΤΑ ΣΧΟΛΙΑ ΣΑΣ
Tο stonisi.gr δημοσιεύει κάθε σχόλιο. Θεωρούμε ότι ο καθένας έχει το δικαίωμα να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του. Ωστόσο, αυτό δεν σημαίνει ότι υιοθετούμε τις απόψεις αυτές καθώς εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Τα συκοφαντικά ή υβριστικά σχόλια θα διαγράφονται χωρίς προειδοποίηση.

ΣΤΗΝ ΙΔΙΑ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ
ΜΥΤΙΛΗΝΗ

Νέα κόντρα για το ακίνητο της ΑΔΕΛ στη Θερμή

Αποχώρησε η παράταξη Κουφέλου από την συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου Μυτιλήνης
ΧΩΡΙΑ

Καταγγελία: Χωρίς νερό για 12 ώρες η Θερμή

Καμία ενημέρωση στους κατοίκους του χωριού για το πότε θα αποκατασταθεί η υδροδότηση του χωριού
ΧΩΡΙΑ

Όχι στις αυξήσεις της ΔΕΥΑΛ από τον Πολιχνίτο

Ψήφισμα εξέδωσε το Τοπικό Συμβούλιο Πολιχνίτου και εκφράζει την αντίθεση του στις αυξήσεις που ανακοίνωσε η ΔΕΥΑΛ στα τιμολόγια της ύδρευσης
ΜΥΤΙΛΗΝΗ

Βαλσαμίδης: Δεν δόθηκαν απαντήσεις για τα μεγάλα έργα της Λέσβου

Κριτική στην Περιφερειακή Αρχή Μουτζούρη από τον πρώην Αντιπεριφερειάρχη
ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ

Νέα εποχή για την πλαζ Τσαμάκια της Μυτιλήνης

Ξεκίνησε τη λειτουργία της νωρίτερα από ποτέ με ολοκαίνουργιο εξοπλισμό, ανακαινισμένα αποδυτήρια, τουαλέτες και είσοδο
ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ

«Σήμανση και φωτεινή σηματοδότηση στον κόμβο της Αγίας Τριάδας Καλλονής»

Ανακοίνωση του Τεχνικού Επιμελητηρίου Β.Α. Αιγαίου, με αφορμή τα ατυχήματα που έγιναν την πρώτη εβδομάδα λειτουργίας του δρόμου Καλλονής - Σιγρίου
ΔΥΤΙΚΗ ΛΕΣΒΟΣ

Στο πλευρό των χωριών ο Δήμος Δυτικής Λέσβου

Ολοκληρώθηκαν οι επαφές του ου Αντιδημάρχου Συντονισμού Κοινοτήτων και Αποκεντρωμένων Υπηρεσιών Γιώργου Μακρογιάννης, με τους Προέδρους των 36 τοπικών κοινοτήτων
ΜΥΤΙΛΗΝΗ

Συναντήσεις των αιμοδοτών Μυτιλήνης με τον πρόεδρο του Εθνικού Κέντρου Αιμοδοσίας

Ο Πρόεδρος του ΕΚΕΑ συναντήθηκε με όλα τα μέλη του ΔΣ του ΣΕΑΜ στη νέα, μόνιμη πλέον αίθουσα όπου διενεργούνται οι εθελοντικές αιμοδοσίες
ΜΥΤΙΛΗΝΗ

Σύσταση της Υπηρεσίας καθαριότητας Μυτιλήνης για τα ογκώδη αντικείμενα

Διαβάστε αναλυτικά τι θα ισχύσει για τη Μεγάλη Εβδομάδα
ΜΥΤΙΛΗΝΗ

Χωρίς φαναράκια η Μεγάλη Παρασκευή, λόγω αντιπυρικής περιόδου

Ανακοινώθηκε το πρόγραμμα των Πασχαλινών εκδηλώσεων του Δήμου Μυτιλήνης. Κύκλοι της πυροσβεστικής αναφέρουν ότι δεν υπάρχει περίπτωση να επιτραπεί να πετάξουν φαναράκια
ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Το ΚΚΕ στηρίζει την Κίνηση κατά της εγκατάστασης ανεμογεννητριών

Η βουλευτής Λέσβου Μαρία Κομνηνάκα συναντήθηκε με μέλη της κίνησης για ελεύθερα βουνά στη Λέσβο
ΠΟΛΙΤΙΚΗ

«Εχει αδικηθεί η Λέσβος»

Δεν περίμενε τον Ιούνιο του 2023 όταν επισκέφτηκε για πρώτη φορά το νησί ότι θα γίνει πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ είπε ο Στέφανος Κασσελάκης στο «Ν»
ΑΝΘΗ ΠΑΖΙΑΝΟΥ