× Στο Νησί
SOCIAL MEDIA

Προσεγγίζοντας τα παιδιά με αυτισμό μέσα από τις Κοινωνικές Ιστορίες

Η ΣΥΝ-εξέλιξη σε συνεργασία με τους ειδικούς, στο πλαίσιο του μήνα Ευαισθητοποίησης και Αποδοχής του Αυτισμού -Γράφει η Βίκυ Ασβεστά

Δημοσίευση 16/4/2021

Προσεγγίζοντας τα παιδιά με αυτισμό μέσα από τις Κοινωνικές Ιστορίες
' χρόνος ανάγνωσης

Οι κοινωνικές ιστορίες εισήχθησαν το 1991, από την Carol Gray. Η ίδια εφάρμοσε αυτήν την προσέγγιση για να αντιμετωπίσει τις κοινωνικές και επικοινωνιακές δυσκολίες που αντιμετωπίζουν τα παιδιά με αυτισμό.

Πρόκειται για μια μέθοδο που καταλήγει σε ένα κείμενο με συγκεκριμένα χαρακτηριστικά, τα οποία μπορούν να χρησιμοποιήσουν τα άτομα με αυτισμό. Μια κοινωνική ιστορία ως μέθοδος απαιτεί μελέτη και σεβασμό της οπτικής γωνίας και του τρόπου αντίληψης του ατόμου με αυτισμό. Είναι μια μικρή ιστορία με ορισμένα χαρακτηριστικά, που περιγράφει καταστάσεις ή γεγονότα, γενικές ιδέες, πολιτισμικές αντιλήψεις ή κοινωνικές δεξιότητες, με τέτοιο τρόπο, ώστε να έχει νόημα για ανθρώπους με αυτισμό.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Με τη λογική αυτή, κάθε κοινωνική ιστορία απευθύνεται στις ανάγκες και προάγει την κοινωνική κατανόηση κι από τις δύο πλευρές, τόσο των ατόμων με αυτισμό, όσο κι εκείνων με τυπική ανάπτυξη, σε μία ισότιμη βάση. Συχνά, το αποτέλεσμα μια κοινωνικής ιστορίας είναι η ανανέωση της ευαισθησίας που δείχνει ο κόσμος για τα άτομα με αυτισμό και συγχρόνως η πρόοδος σε ότι αφορά τη συμπεριφορά των ίδιων των ατόμων με αυτισμό.

Μια κοινωνική ιστορία περιγράφει μια κοινωνική κατάσταση που είναι προβληματική για ένα παιδί με αυτισμό, ενώ ταυτόχρονα παρέχει οδηγίες για την εκδήλωση των κατάλληλων κοινωνικών αντιδράσεων. Ουσιαστικά, παρέχει ένα κοινωνικό σενάριο που μελετάει το παιδί με απώτερο σκοπό να μάθει πως μπορεί να αντιδράει σε μία κατάσταση που του προκαλεί άγχος, ανασφάλεια ή επιθετικότητα. Κάθε κοινωνική ιστορία είναι εξατομικευμένη και προσαρμοσμένη στις ανάγκες και το μαθησιακό επίπεδο του κάθε παιδιού.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Οι κοινωνικές ιστορίες μπορούν να χρησιμοποιηθούν για να επισημάνουν κάποιες αλλαγές και νέες ρουτίνες στο σχολείο, στο σπίτι, για να εξηγήσουν τα αίτια της συμπεριφοράς των άλλων και να διδάξουν κοινωνικές δεξιότητες. Πιο συγκεκριμένα:

-          Προετοιμάζουν τα άτομα με αυτισμό για γεγονότα που πρόκειται να συμβούν,

-          Διδάσκουν στο άτομο νέες δεξιότητες,

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

-          Διδάσκουν θετικές συμπεριφορές και περιορίζουν μη επιθυμητές συμπεριφορές άγχους.

Τα θέματα που διαπραγματεύονται είναι ποικίλα και δεν υπάρχουν νόρμες που να τα περιορίζουν. Το κάθε παιδί παρουσιάζει διαφορετικές ανάγκες που μας οδηγούν στη συγγραφή μιας κοινωνικής ιστορίας.

Συνήθως δεν χρειάζεται πολύς χρόνος για να αναγνωρίσει και να προσδιορίσει ένας γονιός ή ένας επαγγελματίας μια κατάσταση στην οποία θα μπορούσε να βοηθήσει μια κοινωνική ιστορία. Για παράδειγμα, οι γονείς ,μπορεί να σημειώσουν πως το παιδί τους δυσκολεύεται στη βόλτα με το αυτοκίνητο, στο να παίζει με άλλα παιδιά, στο να βιώνει ή και να εκφράζει τα συναισθήματα του. Μερικές φορές, τα ίδια τα άτομα με αυτισμό κάνουν ερωτήσεις ή σχόλια, προσδιορίζοντας έτσι τις δύσκολες ή δυσνόητες καταστάσεις που μπορεί να παρερμηνευτούν. Τότε, μια ιστορία αρχίζει να γεννιέται.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Στο εκπαιδευτικό περιβάλλον, τα θέματα των κοινωνικών ιστοριών είναι τόσο διαφορετικά και ατομικά, όσο και οι μαθητές για τους οποίους γράφονται. Μπορεί να περιγράφουν δεξιότητες που καλύπτονται σε ένα εκπαιδευτικό πρόγραμμα ή να είναι η ανάλυση ενός στόχου σε βήματα. Συχνά οι κοινωνικές ιστορίες, χρησιμοποιούνται για να περιγράψουν την καθημερινότητα της τάξης και τις μεταβολές αυτής της καθημερινότητας.

Οι κοινωνικές ιστορίες έχουν κι ένα άλλο ρόλο που είναι εξίσου σημαντικός και συχνά πρωταρχικός, την αναγνώριση της επιτυχίας! Κατά κανόνα, η πρώτη κοινωνική ιστορία ενός παιδιού, πρέπει να περιγράφει μια δεξιότητα ή κατάσταση στην οποία το παιδί γενικώς επιτυγχάνει και είναι χωρίς προβλήματα. Έτσι δίνεται στο παιδί η δυνατότητα να ταυτιστεί με μία ιστορία από την αρχή ως το τέλος γιατί σε αυτήν επιτυγχάνει και πριν καταπιαστεί με μικρές ή μεγαλύτερες προκλήσεις. Εκτός αυτού, «τα γραπτά μένουν» και γνωρίζουμε πως τα γραπτά βραβεία μπορεί να έχουν μεγαλύτερο νόημα για ένα παιδί με αυτισμό σε σύγκριση με τους προφορικούς επαίνους. Με τον τρόπο αυτόν δημιουργείται μια μόνιμη καταγραφή των ικανοτήτων του παιδιού που παρέχει στο παιδί πληροφορίες που είναι σημαντικές στο να αναπτύξει ένα θετικό αυτοσυναίσθημα.

*Βίκυ Ασβεστά, Λογοθεραπεύτρια

Συνεργάτης του Κέντρου Θεραπευτικής Παρέμβασης «Λέξημα»

ΣΤΗΝ ΙΔΙΑ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ
ΑΤΖΕΝΤΑ

Μαθητικός διαγωνισμός για την εξάλειψη της βίας κατά των γυναικών

Τα έργα που θα ξεχωρίσουν θα παρουσιαστούν στις 26 Νοεμβρίου στο Δημοτικό Θέατρο Μυτιλήνης
ΠΑΙΔΙΑ + ΓΟΝΕΙΣ

Μπάσκετ για παιδιά στο φάσμα του αυτισμού στη Μυτιλήνη

Sports Club Mytilene και Oxygen Academy ανοίγουν τον δρόμο για τη συμπερίληψη στον αθλητισμό
ΚΑΤΟΙΚΙΔΙΑ

Μήνυμα συνεργασίας για τα αδέσποτα και την καλή μεταχείριση των ζώων

Ημερίδα στην Καλλονή για την προστασία των ζώων με τη συνεργασία ΕΛ.ΑΣ. και Δήμου Δυτικής Λέσβου
ΜΕ ΥΠΟΓΡΑΦΗ

Μηδενική κατανάλωση αλκοόλ σε νέους κάτω των 18 ετών!

Γράφει η ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΣΑΜΟΘΡΑΚΗ, Κοινωνική Λειτουργός*
ΒΙΒΛΙΟ

«Ακόμα κι ένα λάθος κάν’ το σωστά»: Παρουσίαση του νέου βιβλίου του Βασίλη Αναγνώστου στη Μυτιλήνη

Η «Άστεγοι» και οι Εκδόσεις Reprographics φέρνουν στη σκηνή λογοτεχνία και μουσική
ΜΙΛΟΥΝ ΟΙ ΕΙΔΙΚΟΙ

«Ψυχική υγεία για όλους;Πρόσβαση σε φροντίδα σε καταστροφές και έκτακτες ανάγκες»

Γράφει η ΠΗΝΕΛΟΠΗ ΣΑΚΛΑΜΑΚΗ*, Ψυχολόγος με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Ψυχικής Υγείας
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΑΤΖΕΝΤΑ

Μετά την πανδημία επιθετικότητα, άγχος και σιωπή

Οι ψυχολόγοι Στέλλα Σπύρου και Ευτυχία Γιακουμή καλούν το κοινό στην εκδήλωση «Ειρήνη, παρακαλώ», στο Δημοτικό Θέατρο Μυτιλήνης
ΑΝΘΗ ΠΑΖΙΑΝΟΥ
ΚΑΤΟΙΚΙΔΙΑ

Ημερίδα για την ευζωία των ζώων συντροφίας στην Καλλονή

Η Περιφερειακή Αστυνομική Διεύθυνση Βορείου Αιγαίου και ο Δήμος Δυτικής Λέσβου συνδιοργάνωσαν δράση ενημέρωσης και εκπαίδευσης με τη συμμετοχή μαθητών, φορέων και φιλοζωικών οργανώσεων
ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ

Προβολές ταινιών και συζήτηση από την «Πνοή» στη Μυτιλήνη

Οι ταινίες που θα προβάλλονται θα βασίζονται κυρίως σε αληθινές ιστορίες
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΜΙΛΟΥΝ ΟΙ ΕΙΔΙΚΟΙ

Διπλασιάστηκαν οι νέες διαγνώσεις καρκίνου στη Λέσβο

Ο ογκολόγος του Νοσοκομείου Μυτιλήνης εξηγεί γιατί η γεωγραφία του νησιού και η αύξηση των περιστατικών απαιτούν κέντρο ακτινοθεραπείας και προσωπικό
ΑΝΘΗ ΠΑΖΙΑΝΟΥ
ΓΕΥΣΗ

Η Lidl Ελλάς Silver Sponsor στα 18α Βραβεία Ποιότητας του Γαστρονόμου

Το φεστιβάλ προσέφερε μια ολοκληρωμένη εμπειρία γεύσης και πολιτισμού, με δημιουργίες κορυφαίων σεφ, οινογνωσίες, μαγειρικά δρώμενα και την απονομή των Βραβείων Ποιότητας 2025
ΠΑΙΔΙΑ + ΓΟΝΕΙΣ

Λειτουργεί ξανά Σχολή Γονέων στο 15ο Δημοτικό Σχολείο Μυτιλήνης

Με θέμα «Γονείς και Σχολείο: Μαζί για αποτελεσματική διαχείριση δύσκολων συμπεριφορών» ξεκινούν οι φετινές συναντήσεις με ομιλήτρια τη Λιάνα Δουτίνη