
Μαθητές και εκπαιδευτικοί του Δημοτικού Σχολείου Ιππείου πραγματοποίησαν εκπαιδευτική επίσκεψη στο Λουξεμβούργο και τις Βρυξέλλες από 1 έως 6 Δεκεμβρίου 2025, στο πλαίσιο του προγράμματος Erasmus+ JeanMonnet «Μαθαίνοντας για την ΕΕ – Πρωτοβουλίες για σχολεία», το οποίο υλοποιεί το σχολείο για τρίτη συνεχόμενη χρονιά με συγχρηματοδότηση από την Ευρωπαϊκή Ένωση.
Η κινητικότητα αποτέλεσε αναπόσπαστο μέρος της μαθησιακής διαδικασίας και λειτούργησε συμπληρωματικά προς το αναλυτικό πρόγραμμα σπουδών και τις Δράσεις του Ενεργού πολίτη, ενισχύοντας τη διαθεματική προσέγγιση της γνώσης και τη σύνδεση της σχολικής μάθησης με την πραγματική ζωή. Οι μαθητές είχαν την ευκαιρία να γνωρίσουν από κοντά τους ευρωπαϊκούς θεσμούς, να κατανοήσουν τον ρόλο τους και να προσεγγίσουν έννοιες όπως η δημοκρατία, η συμμετοχή και η λήψη αποφάσεων μέσα από αυθεντικά μαθησιακά περιβάλλοντα.

Κατά τη διάρκεια της επίσκεψης στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο στο Λουξεμβούργο, οι μαθητές ενημερώθηκαν με βιωματικό και διαδραστικό τρόπο για τη λειτουργία της Ευρωπαϊκής Ένωσης, και ενθαρρύνθηκαν να εκφράσουν απορίες και απόψεις, καλλιεργώντας την κριτική τους σκέψη και τον δημοκρατικό διάλογο. Ιδιαίτερης παιδαγωγικής αξίας υπήρξε η επίσκεψη στο Ευρωπαϊκό Σχολείο και στο Τμήμα Ελληνικής Γλώσσας (Τ.Ε.Γ.) της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης, όπου οι μαθητές συμμετείχαν σε κοινές δράσεις με συνομηλίκους τους, αναπτύσσοντας δεξιότητες συνεργασίας, επικοινωνίας και διαπολιτισμικής κατανόησης.
Η εκπαιδευτική εμπειρία ολοκληρώθηκε στις Βρυξέλλες με επίσκεψη στα κτίρια του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και στο Ημικύκλιο. Εκεί, οι μαθητές προσέγγισαν τον ρόλο των ευρωπαϊκών θεσμών στη διαμόρφωση πολιτικών που επηρεάζουν την καθημερινή ζωή των πολιτών, ενισχύοντας την κατανόηση της ενεργού πολιτειότητας και της ευρωπαϊκής ταυτότητας.
Σε παιδαγωγικό επίπεδο, το πρόγραμμα Erasmus+ JeanMonnet συνέβαλε ουσιαστικά στην ανάπτυξη δεξιοτήτων του 21ου αιώνα, όπως η κριτική σκέψη, η συνεργασία, η υπευθυνότητα και η κοινωνική ευαισθησία. Παράλληλα, ενίσχυσε την αυτονομία και την αυτοπεποίθηση των μαθητών, προωθώντας τη μάθηση μέσα από την εμπειρία, τη διερεύνηση και τη συμμετοχή. Η επαφή με πολυπολιτισμικά περιβάλλοντα καλλιέργησε τον σεβασμό στη διαφορετικότητα, την αλληλεγγύη και την αίσθηση του ανήκειν σε μια κοινή ευρωπαϊκή κοινότητα.
Οφέλη για τα παιδιά
Για τους μαθητές, η συμμετοχή στην εκπαιδευτική αυτή κινητικότητα αποτέλεσε μια μοναδική εμπειρία προσωπικής και κοινωνικής ανάπτυξης. Τα παιδιά ανέπτυξαν θετική στάση απέναντι στη μάθηση, καθώς ήρθαν σε επαφή με νέες κουλτούρες, γλώσσες και εκπαιδευτικά περιβάλλοντα, διευρύνοντας τους ορίζοντές τους πέρα από τα στενά όρια της σχολικής τάξης.
Μέσα από την ενεργό συμμετοχή τους στις δράσεις, καλλιέργησαν δεξιότητες επικοινωνίας, συνεργασίας και επίλυσης προβλημάτων, έμαθαν να λειτουργούν ως μέλη ομάδας και να εκφράζουν τη γνώμη τους με σεβασμό. Παράλληλα, ενισχύθηκε η αυτοεκτίμησή τους, η υπευθυνότητα και η αίσθηση πρωτοβουλίας, καθώς κλήθηκαν να προσαρμοστούν σε νέα περιβάλλοντα και καταστάσεις.
Ιδιαίτερα σημαντική υπήρξε η ενδυνάμωση της ιδιότητας του ενεργού πολίτη, αφού τα παιδιά κατανόησαν, με τρόπο προσαρμοσμένο στην ηλικία τους, ότι η φωνή τους έχει αξία και ότι μπορούν να συμμετέχουν δημοκρατικά σε συλλογικές διαδικασίες. Η εμπειρία αυτή άφησε ισχυρό θετικό αποτύπωμα στη μαθησιακή τους πορεία, ενισχύοντας το ενδιαφέρον τους για την Ευρώπη, τη δημοκρατία και τη συνεργασία των λαών.
Το Δημοτικό Σχολείο Ιππείου συνεχίζει να επενδύει σε καινοτόμες παιδαγωγικές πρακτικές και ευρωπαϊκά προγράμματα, αξιοποιώντας τις ευκαιρίες του Erasmus+ για την ενίσχυση της ποιότητας της εκπαίδευσης και τη διαμόρφωση ενεργών, ενημερωμένων και δημοκρατικών πολιτών.