
Παρά τις μεγαλόστομες δεσμεύσεις περί αναβάθμισης του Μεταφορικού Ισοδύναμου, η κυβέρνηση εξακολουθεί να αφήνει τους νησιώτες να παλεύουν με ένα μέτρο που καθυστερεί διαρκώς και λειτουργεί μόνο στα χαρτιά. Η νέα τοποθέτηση του υφυπουργού Ναυτιλίας Στέφανου Γκίκα στο συνέδριο της ΚΕΔΕ απλώς επιβεβαίωσε αυτό που ήδη γνωρίζουν όσοι ζουν στα νησιά. Ότι οι εξαγγελίες ανακυκλώνονται και οι πληρωμές μετακινούνται συνεχώς πιο πίσω.
Ο υφυπουργός ανακοίνωσε ότι μέχρι το τέλος του έτους θα εξοφληθούν οι δικαιούχοι του 2024, τόσο για τα εισιτήρια όσο και για τα καύσιμα. Στην ίδια λίστα μάς ενημέρωσε ότι μπαίνει, επιτέλους, και η αποπληρωμή των επιχειρήσεων για το 2022, μια οφειλή που έχει ξεπεράσει πλέον κάθε όριο λογικής. Το πακέτο των πληρωμών υπολογίζεται στα 26 εκατομμύρια ευρώ, όμως οι ανακοινώσεις έρχονται ύστερα από μήνες σιωπής και αόριστων χρονοδιαγραμμάτων.
Την ίδια στιγμή, η Βουλή έχει μετατραπεί σε χώρο επαναλαμβανόμενων υπενθυμίσεων. Ο βουλευτής του ΠΑΣΟΚ Γιώργος Νικητιάδης, που μόλις τον προηγούμενο μήνα επέστρεψε το θέμα στην επικαιρότητα, έκανε λόγο για «προκλητική αδιαφορία» και «εμπαιγμό» απέναντι στους κατοίκους των νησιών. Με 51 κοινοβουλευτικές παρεμβάσεις από το 2019, το πρόβλημα όχι μόνο δεν έχει λυθεί, αλλά μεγαλώνει.
Αξίζει να θυμηθούμε ότι τον Φεβρουάριο του 2025 ο ίδιος ο υφυπουργός είχε ομολογήσει στη Βουλή ότι οι καθυστερήσεις προς πολίτες και επιχειρήσεις είναι πραγματικές και σοβαρές. Για τις επιχειρήσεις, μάλιστα, είχε επικαλεστεί ελέγχους του ΕΦΕΠΑΕ λόγω καταγγελιών. Το χρονοδιάγραμμα που τότε είχε δοθεί έκανε λόγο για ολοκλήρωση των ελέγχων τον Μάρτιο του 2025. Το ημερολόγιο όμως έδειξε άλλους εννέα μήνες αναμονής, και ακόμη οι πληρωμές «μετατίθενται» για το τέλος της χρονιάς.
Όσο για τον περιβόητο «εξορθολογισμό» του μέτρου, η κυβέρνηση δεν έχει παρουσιάσει καμία ουσιαστική μεταρρύθμιση. Η μόνη εξαίρεση αφορά τα καύσιμα, ενώ όλα τα άλλα σκέλη φαίνεται να παραμένουν παγωμένα πίσω από ατέρμονες ελέγχους, αόριστες εξαγγελίες και τη σταθερή αδυναμία του κράτους να τηρήσει τα ίδια του τα χρονοδιαγράμματα.
Για τους νησιώτες, το Μεταφορικό Ισοδύναμο δεν είναι μια τεχνική λεπτομέρεια, αλλά ένα εργαλείο επιβίωσης. Και κάθε καθυστέρηση μεταφράζεται σε πραγματικό κόστος που καλούνται να σηκώσουν μόνοι τους, την ώρα που η κυβέρνηση διαβεβαιώνει ότι όλα «κινούνται ομαλά». Το μόνο που αποδεικνύεται ομαλό είναι ο ρυθμός των καθυστερήσεων.