
Η Νότια Παράκαμψη Μυτιλήνης, που από το 2005 έχει καθοριστεί επισήμως ως Αστική Αρτηρία και περιλαμβάνεται στο Επαρχιακό Οδικό Δίκτυο της Λέσβου σύμφωνα με το ΦΕΚ Τεύχος Τέταρτο αριθμός 13585 (8/11/2005), παραμένει έως σήμερα ένα έργο εξαγγελιών και μελετών. Δύο δεκαετίες μετά τη θεσμική κατοχύρωσή της, η πόλη της Μυτιλήνης εξακολουθεί να ασφυκτιά κυκλοφοριακά, ενώ οι αρμόδιες κυβερνήσεις και αυτοδιοικητικές αρχές περιορίζονται σε ανακοινώσεις και υποσχέσεις.
Στην πρόσφατη επίσκεψη του υπουργικού κλιμακίου στη Λέσβο, όπου παρουσιάστηκε το Τοπικό Σχέδιο «Ανάπτυξης», η Νότια Παράκαμψη επανήλθε στο τραπέζι της συζήτησης.
Να σημειωθεί οτι σύμφωνα με τα επίσημα έγγραφα, η Νότια Παράκαμψη κατατάσσεται στην κατηγορία ΓΙΙ, δηλαδή Αστική Αρτηρία. Ο χαρακτηρισμός αυτός δεν είναι τυπικός· επιβεβαιώνει ότι η οδός προορίζεται να λειτουργήσει ως κεντρικός άξονας της πόλης, που θα αποσυμφορήσει το ιστορικό της κέντρο και θα εξυπηρετεί όλα τα είδη οχημάτων. Με βάση τα τεχνικά στοιχεία της οριστικής μελέτης, η χάραξη έχει μήκος 6.444 μέτρων, διαθέτει δύο λωρίδες κυκλοφορίας πλάτους 7 μέτρων και συνολικό πλάτος 10,50 μέτρων, με ανώτερη ταχύτητα μελέτης 50 χλμ. την ώρα και ελάχιστη ακτίνα καμπυλότητας 70 μέτρων για τη διασφάλιση οδικής ασφάλειας.
Το Υπουργείο Περιβάλλοντος Χωροταξίας και Δημοσίων Έργων, με βάση τη δημοσίευση στο ΦΕΚ, ενέκρινε τη χάραξη και τη δαπάνη των απαιτούμενων απαλλοτριώσεων ακινήτων για την ολοκλήρωση της οδού, ενώ η χάραξη προστατεύεται από αυθαίρετες οικοδομικές παρεμβάσεις ώστε το έργο να κατασκευαστεί χωρίς πρόσθετα εμπόδια ή καθυστερήσεις.
Η Νότια Παράκαμψη δεν αφορά μόνο την εξυπηρέτηση της κυκλοφορίας αλλά αποτελεί μέρος ενός συνολικού σχεδίου βιώσιμης ανάπτυξης του αστικού χώρου της Μυτιλήνης. Σύμφωνα με τις αρμόδιες υπηρεσίες και τα επίσημα έγγραφα που συνόδευσαν τη δημοσίευση στο ΦΕΚ, η κατασκευή της οδού θα επιτρέψει την ασφαλέστερη σύνδεση των νέων πολεοδομούμενων ζωνών και θα αναβαθμίσει την πρόσβαση στις αναπτυσσόμενες περιοχές νοτιοανατολικά του αστικού ιστού.
Η υλοποίηση του έργου αναμένεται να μειώσει δραστικά την κυκλοφοριακή πίεση στην πόλη του κέντρου και να εξασφαλίσει νέες προοπτικές για την ορθή πολεοδομική οργάνωση της Μυτιλήνης, όπως τεκμηριώνεται από τις προβλέψεις της Οριστικής Μελέτης Οδοποιίας.
Το έργο συνδέει την επαρχιακή οδό Μυτιλήνης – Λάρσος με την Εθνική Οδό προς Καλλονή, δημιουργώντας έναν στρατηγικό άξονα που θα εξυπηρετεί την πρόσβαση στις νότιες συνοικίες, στο αεροδρόμιο, στη Γέρα και στη Θερμή και κυρίως το Νοσοκομείο.