× Στο Νησί
SOCIAL MEDIA

Υποσχέσεις για μελλοντικά… μεγάλα έργα στα νησιά

Συζήτηση για την νησιωτική πολιτική στην Βουλή με τον υφυπουργό Ναυτιλίας να υπόσχεται μεγάλης κλίμακας παρεμβάσεις στο μέλλον για να αποφύγει την σημερινή θλιβερή πραγματικότητα

Γράφει ο ΝΙΚΟΣ ΜΑΝΑΒΗΣ Δημοσίευση 12/3/2025

Υποσχέσεις για μελλοντικά… μεγάλα έργα στα νησιά
' χρόνος ανάγνωσης

Ειδικό τομεακό πρόγραμμα για τα νησιά διεκδικεί η κυβέρνηση από την Ευρωπαϊκή Ένωση σύμφωνα με τα όσα δήλωσε στην συνεδρίαση της Ειδικής Μόνιμης Υποεπιτροπής Νησιωτικών Περιοχών της Βουλής ο υφυπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Στέφανος Γκίκας. Ωστόσο ο υφυπουργός απέφυγε να κάνει παραπέρα ανάλυση του σχεδιασμού δηλαδή ποιές δράσεις στοχεύει να εντάξει στο πρόγραμμα αυτό. Σε κάθε περίπτωση είναι σαφές πως το υπουργείο αναμένει χρηματοδότηση για το πρόγραμμα από το Ταμείο Συνοχής, ένα Ταμείο οι πόροι του οποίου αναμένεται να μειωθούν δραστικά στην νέα προγραμματική περίοδο (2028 – 2035). Γεγονός που περιορίζει κατά πολύ τις πιθανότητες εξασφάλισης ουσιαστικής χρηματοδότησης.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Οι αναφορές που έκανε ο κ. Γκίκας για το Μεταφορικό Ισοδύναμο δείχνουν πως η κυβέρνηση επιμένει στην λογική κουτσουρέματος του μέτρου, σε ότι αφορά την στήριξη των νησιωτικών επιχειρήσεων. Σε ότι αφορά τους επιβάτες το υπουργείο προσανατολίζεται σε ακόμη μια αλλαγή που θα στηρίξει κυρίως τις αεροπορικές και ακτοπλοϊκές εταιρείες καθώς η επιχορήγηση θα εμφανίζεται ως έκπτωση στα εισιτήρια. Αξίζει να σημειωθεί πως ο υφυπουργός δεν έκανε καμία αναφορά σε άμεση πληρωμή των οφειλών για το μεταφορικό ισοδύναμο.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

ΣΔΙΤ και μεγάλες χρηματοδοτήσεις στους ακτοπλόους

Αναφερόμενος στις άγονες γραμμές ο υφυπουργός τόνισε ότι: «Τα επόμενα χρόνια, η κατάσταση θα έχει βελτιωθεί κατά  πολύ, επειδή θα υλοποιηθεί η εμβληματική δράση για την προσβασιμότητα των νησιών, με την ανάπτυξη του συστήματος των θαλασσίων μεταφορών σε συνδυασμό με την προώθηση πράσινων τεχνολογιών για την ακτοπλοΐα. Το έργο θα υλοποιηθεί ως ΣΔΙΤ και θα έχει προϋπολογισμό περίπου 1 δις ευρώ, από τα οποία τα μισά θα είναι δημόσια δαπάνη».

Τόνισε ότι στόχος του Υπουργείου είναι οι συμβάσεις στα «πράσινα» αυτά πλοία, να είναι 12ετούς διάρκειας, ενώ η ναυπήγηση των  «πράσινων» πλοίων θα υλοποιηθεί μέσω συνεργατικών σχημάτων που αφορούν την παραγωγή ναυτιλιακού εξοπλισμού και τις υπηρεσίες ναυπηγοεπισκευής.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Ωστόσο ο υφυπουργός απέφυγε να μιλήσει για την σημερινή τραγική κατάσταση στις άγονες γραμμές όπου νησιά μένουν επί μήνες χωρίς πλοίο.

Έργα σε 40 λιμάνια

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Αναφερόμενος στις λιμενικές υποδομές της Χώρας, ο κ. Γκίκας τόνισε ότι από το  πρόγραμμα ΕΣΠΑ 2021-2027 και από το Ταμείο Ανάκαμψης,  έχουν εξασφαλιστεί κονδύλια ύψους 440 εκ. ευρώ όπου προβλέπονται σημαντικές παρεμβάσεις σε 40 λιμένες της χώρας. «Με την αναβάθμιση των λιμένων θα τονωθεί  η ανταγωνιστικότητά τους και η τοπική οικονομία», τόνισε χαρακτηριστικά. Βέβαια το παραπάνω ποσό είναι εξαιρετικά μικρό για να καλύψει τις μεγάλες ανάγκες που έχουν τα λιμάνια της χώρες και ιδιαίτερα αυτά που βρίσκονται σε νησιωτικές περιοχές.

Μεταφορικό ισοδύναμο

Σχετικά με το Μεταφορικό Ισοδύναμο Επιχειρήσεων  ο κ. Γκίκας σημείωσε ότι αυτό θα εξορθολογιστεί πάνω σε 4 άξονες:

-Την κλαδική και χωρική εξειδίκευση του μέτρου ώστε να στηριχθούν συγκεκριμένοι κλάδοι που πλήττονται περισσότερο,

- Την άμεση εκκίνηση του προγράμματος της νησιωτικής επιχειρηματικότητας σε συνεργασία με την Ελληνική Αναπτυξιακή Τράπεζα ώστε να ενισχυθεί η ρευστότητα στις νησιωτικές επιχειρήσεις,

- Στην δημιουργία Παρατηρητηρίου Τιμών κόστους πρώτων υλών και υπηρεσιών, ώστε να υπάρχει συστηματικότητα στην παρατήρηση και ανάλυση του κόστους του Νησιωτικού Επιχειρείν και

-Στην διάκριση του Μεταφορικού Ισοδύναμου για τα μικρά νησιά, με θέσπιση ειδικού μέτρου για πάγια ενίσχυση των μικρομεσαίων επιχειρήσεων, με 12μηνη λειτουργία.

Όσον αφορά στο Μεταφορικό Ισοδύναμο Επιβατών ο κ. Γκίκας ανακοίνωσε την πρόθεση του Υπουργείου να είναι άμεσα καταβλητέο, με έκπτωση στο εισιτήριο.

Τέλος, αναφέρθηκε στην διεκδίκηση ενός Ειδικού Τομεακού Προγράμματος από την Ευρωπαϊκή Ένωση για τη Νησιωτικότητα.

«Η πολιτική συνοχής της Ευρώπης οφείλει να ενσωματώσει τη Νησιωτικότητα ως διακριτό στόχο» τόνισε και εξέφρασε την πεποίθηση, ότι «στην επόμενη προγραμματική περίοδο, το Τομεακό Πρόγραμμα για την Νησιωτικότητα, θα γίνει πράξη».

ΣΤΗΝ ΙΔΙΑ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ
ΕΛΛΑΔΑ

Αλλάζουν όλα στις οικοδομικές άδειες

Mεταφορά της έκδοσης οικοδομικών αδειών και του ελέγχου κατασκευών από τους δήμους στο Κτηματολόγιο
ΕΛΛΑΔΑ

Η έλλειψη κεφαλαίων παγώνει τις διασυνδέσεις του Αιγαίου

Η αδυναμία χρηματοδότησης φρενάρει έργα κρίσιμα για Δωδεκάνησα και Βόρειο Αιγαίο ενώ παραμένει ανοικτό το σενάριο αύξησης κεφαλαίου με ξένους επενδυτές
ΒΟΡΕΙΟ ΑΙΓΑΙΟ

Κάλεσμα για υποβολή πολιτιστικών δράσεων για το 2026

Στόχος η ανάδειξη της τοπικής ταυτότητας και η ενίσχυση θεσμών με χρηματοδότηση από την Περιφέρεια
ΒΟΡΕΙΟ ΑΙΓΑΙΟ

Κραύγη αγωνίας από τον πρωτογενή τομέα των νησιών του βορείου Αιγαίου

Η ακαρπία «ξηλώνει» επιχειρηματικά σχέδια και επαγγελματική ιδιότητα – Επείγον αίτημα της Αντιπεριφερειάρχη Αναστασίας Αντωνέλλη για προστασία των Νέων Αγροτών
ΒΟΡΕΙΟ ΑΙΓΑΙΟ

Στην Ικαρία η επόμενη συνεδρίαση του Περιφερειακού Συμβουλίου

Ο Κώστας Μουτζούρης τονίζει ότι η δέσμευση για συνεδριάσεις σε όλα τα νησιά γίνεται πράξη με στόχο την άμεση επαφή με τις τοπικές κοινωνίες
ΒΟΡΕΙΟ ΑΙΓΑΙΟ

Ο Βούλγαρης αθέτησε τις υποσχέσεις του για την κάλυψη κενών στα σχολεία της Λήμνου

Ο Σύλλογος Εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης «Αργύριος Μοσχίδης» καταγγέλλει ότι δυόμισι μήνες μετά την έναρξη της χρονιάς παραμένουν σοβαρές ελλείψεις σε όλες τις ειδικότητες και ζητά άμεση κάλυψη των κενών
ΕΛΛΑΔΑ

Προσοχή στις παγίδες της Black Friday

Η Ένωση Εργαζομένων Καταναλωτών προειδοποιεί για παραπλανητικές εκπτώσεις και ψυχολογική πίεση στους αγοραστές
ΒΟΡΕΙΟ ΑΙΓΑΙΟ

Κλειστή η οδός Γαροφαλλίδη στη Μύρινα

Από τις 12.00 – 14.00 την Πέμπτη 27 Νοεμβρίου
ΡΕΠΟΡΤΑΖ ΒΟΡΕΙΟ ΑΙΓΑΙΟ

Οριακή βελτίωση του τζίρου των καταλυμάτων στο Βόρειο Αιγαίο

Άνοδος για Λέσβο και Σάμο αλλά μεγάλη πτώση για τη Χίο
ΝΙΚΟΣ ΜΑΝΑΒΗΣ
ΒΟΡΕΙΟ ΑΙΓΑΙΟ

Ένα χρόνο ακόμη για την ολοκλήρωση της μελέτης του αντιπλημμυρικού Καλλονής;

Σημαντικές αποκαλύψεις για τα αντιπλημμυρικά έργα της Λέσβου, το έργο που δεν έγινε και θα μπορούσε να προλάβει τις πρόσφατες ζημιές και τα φαινόμενα της ξηρασίας έκανε ο γεωλόγος της Περιφέρειας Δημήτρης Ακριώτης
ΜΑΡΙΑ ΧΑΤΖΗΓΕΩΡΓΙΟΥ
ΕΛΛΑΔΑ

Το 40% των φορολογικών εσόδων έδωσε ο ΦΠΑ

Ανοδικά κινήθηκαν και οι φόροι ακίνητης περιουσίας, φθάνοντας τα 2,227 δισ. ευρώ και υπερβαίνοντας τον στόχο κατά 10 εκατ. ευρώ
ΕΛΛΑΔΑ

Τεχνική λύση ξανά στις αγροτικές επιδοτήσεις με τον κίνδυνο νέων στρεβλώσεων

Η κυβέρνηση εφαρμόζει μεταβατικό σύστημα για το 2025 υποστηρίζοντας ότι βάζει τέλος στα πανωγραψίματα ενώ οι αγρότες φοβούνται επανάληψη παλιών πρακτικών
ΝΙΚΟΣ ΜΑΝΑΒΗΣ