× Στο Νησί
SOCIAL MEDIA

«Η αξιολόγηση των εκπαιδευτικών είναι εργαλείο ελέγχου και όχι βελτίωσης»

Ο πρόεδρος του Παιδαγωγικού Τμήματος του ΑΠΘ Περικλής Παυλίδης μιλά για τις επιπτώσεις της αξιολόγησης των εκπαιδευτικών, ενόψει της εκδήλωσης του Συλλόγου Εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Λέσβου σήμερα το απόγευμα στην Γενική Γραμματεία Αιγαίου

Γράφει ο ΘΡΑΣΟΣ ΑΒΡΑΑΜ Δημοσίευση 21/2/2025

«Η αξιολόγηση των εκπαιδευτικών είναι εργαλείο ελέγχου και όχι βελτίωσης»
' χρόνος ανάγνωσης

Ο Περικλής Παυλίδης, καθηγητής και πρόεδρος του Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης του ΑΠΘ, σε συνέντευξή του στην εκπομπή Καλημέρα στο Νησί και στον δημοσιογράφο Θράσο Αβραάμ, τοποθετήθηκε για το φλέγον ζήτημα της αξιολόγησης των εκπαιδευτικών. Ο ίδιος θα βρεθεί στη Μυτιλήνη για να μιλήσει σε εκδήλωση του Συλλόγου Εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Λέσβου με θέμα: «Αξιολόγηση σχολείων και εκπαιδευτικών: Οι επιπτώσεις στην εκπαίδευση και στο επάγγελμα των εκπαιδευτικών» στις 6 και 30 το απόγευμα στην αίθουσα εκδηλώσεων της Γενικής Γραμματείας Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής.

Στη συνέντευξή του, ο κ. Παυλίδης εξέφρασε την έντονη αντίθεση της εκπαιδευτικής κοινότητας στην προωθούμενη αξιολόγηση, χαρακτηρίζοντάς την ως εργαλείο ελέγχου και πειθάρχησης των εκπαιδευτικών, παρά ως μηχανισμό βελτίωσης της εκπαιδευτικής διαδικασίας.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Όπως υπογράμμισε ο κ. Παυλίδης, όλες οι συνδικαλιστικές παρατάξεις, παρά τις μεταξύ τους διαφορές, απορρίπτουν το συγκεκριμένο μέτρο. Η κυβέρνηση, από την πλευρά της, παρουσιάζει την αξιολόγηση ως ένα εργαλείο αναβάθμισης της εκπαίδευσης, όμως, σύμφωνα με τον καθηγητή, αυτό δεν ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα.

«Η κυβέρνηση επιχειρεί να διαμορφώσει την αντίληψη ότι η εκπαίδευση είναι ένα πεδίο στο οποίο αρκούν απλές, στιγμιαίες παρατηρήσεις για να εξαχθούν ασφαλή συμπεράσματα. Όμως, το έργο των εκπαιδευτικών δεν μπορεί να μετρηθεί με τέτοιο επιφανειακό τρόπο», ανέφερε χαρακτηριστικά.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Επιπλέον, σημείωσε ότι το μεγαλύτερο μέρος της κοινωνίας δεν έχει σαφή εικόνα για το πώς λειτουργεί η εκπαιδευτική διαδικασία, γεγονός που επιτρέπει στην κυβέρνηση να παρουσιάζει την αξιολόγηση ως πανάκεια, αποπροσανατολίζοντας από τα πραγματικά προβλήματα της εκπαίδευσης.


Σύμφωνα με τον κ. Παυλίδη, η προώθηση της αξιολόγησης δεν συνοδεύεται από μέτρα για τη βελτίωση της εκπαίδευσης. Αντίθετα, η κυβέρνηση αποφεύγει να ασχοληθεί με τις πραγματικές ανάγκες του εκπαιδευτικού συστήματος, όπως:

  • Η έλλειψη εκπαιδευτικών και η υποχρηματοδότηση των σχολείων.
  • Οι υποβαθμισμένες υποδομές και τα προβλήματα στην υλικοτεχνική στήριξη της διδασκαλίας.
  • Η ανάγκη για συστηματική επιμόρφωση των εκπαιδευτικών.

«Η κυβέρνηση προωθεί την αξιολόγηση ως μαγικό ραβδί που θα λύσει όλα τα προβλήματα, ενώ στην πραγματικότητα αποφεύγει να ασχοληθεί με την ουσιαστική αναβάθμιση της εκπαίδευσης», σημείωσε χαρακτηριστικά.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Ο καθηγητής επισήμανε ότι η αξιολόγηση δεν είναι ένα αυτόνομο και ουδέτερο μέτρο, αλλά εντάσσεται σε μια συνολικότερη πολιτική κατεύθυνση της κυβέρνησης, η οποία επιδιώκει τη νεοφιλελεύθερη αναδιάρθρωση του εκπαιδευτικού συστήματος.

«Η αξιολόγηση συνδέεται οργανικά με μια στρατηγική αποδυνάμωσης της δημόσιας εκπαίδευσης και μετατροπής της σε ένα σύστημα με ιδιωτικο-οικονομικά κριτήρια. Το σχολείο που επιδιώκει η κυβέρνηση είναι ένα σχολείο που θα λειτουργεί με όρους αγοράς, θα αναζητά πόρους για τη λειτουργία του και θα προσλαμβάνει ή θα απολύει εκπαιδευτικούς με ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια», τόνισε ο κ. Παυλίδης.

Ο ίδιος υπογράμμισε ότι οι εκπαιδευτικοί αποτελούν τη βασική δύναμη αντίστασης σε αυτή τη μετάλλαξη της εκπαίδευσης και γι' αυτό βρίσκονται στο στόχαστρο της κυβέρνησης.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Ιδιαίτερη αναφορά έγινε στις πειθαρχικές διώξεις εκπαιδευτικών που συμμετείχαν στην απεργία-αποχή ενάντια στην αξιολόγηση. Ο κ. Παυλίδης καταδίκασε τα περιστατικά, όπως αυτό στη Λήμνο, όπου διευθυντής πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης εισέβαλε σε σχολική αίθουσα για να επιδώσει κλήση για πειθαρχικό έλεγχο σε εκπαιδευτικό μπροστά στα μάτια των μαθητών.

«Αυτές οι πρακτικές δείχνουν ότι η κυβέρνηση έχει χάσει τον έλεγχο και καταφεύγει στον αυταρχισμό. Οι μαζικές κλήσεις σε πειθαρχικά συμβούλια αποτελούν προσπάθεια φίμωσης και εκφοβισμού των εκπαιδευτικών», υπογράμμισε, προσθέτοντας ότι το Παιδαγωγικό Τμήμα του ΑΠΘ έχει εκδώσει ομόφωνη απόφαση στήριξης των εκπαιδευτικών.

Τέλος, ο κ. Παυλίδης επεσήμανε τη σημασία των συνδικαλιστικών οργανώσεων στην αντίσταση ενάντια στην αξιολόγηση. Όπως τόνισε, οι εκπαιδευτικοί δεν αγωνίζονται μόνο για τα δικά τους εργασιακά δικαιώματα, αλλά και για την προάσπιση του δημόσιου χαρακτήρα της εκπαίδευσης.

«Ο αγώνας αυτός αφορά όλη την κοινωνία. Η εκπαιδευτική κοινότητα χρειάζεται την υποστήριξη των πολιτών, γιατί το μέλλον της δημόσιας εκπαίδευσης δεν είναι ζήτημα μόνο των εκπαιδευτικών, αλλά όλων μας», κατέληξε.

Η αξιολόγηση των εκπαιδευτικών, όπως εφαρμόζεται από την κυβέρνηση, δεν αποσκοπεί στη βελτίωση της εκπαίδευσης, αλλά στην επιβολή ενός μηχανισμού ελέγχου και πειθάρχησης. Παράλληλα, εντάσσεται σε μια συνολικότερη στρατηγική ιδιωτικοποίησης της εκπαίδευσης, ενώ συνοδεύεται από αυταρχικές πρακτικές απέναντι στους εκπαιδευτικούς.Ο αγώνας των εκπαιδευτικών ενάντια σε αυτή την πολιτική δεν αφορά μόνο τους ίδιους, αλλά όλους όσοι υπερασπίζονται τη δημόσια εκπαίδευση ως κοινωνικό αγαθό.

ΣΤΗΝ ΙΔΙΑ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ
ΔΡΑΣΕΙΣ

Εθελοντική αιμοδοσία στο Σκόπελο της Γέρας

Την Κυριακή 2 Νοεμβρίου από τις 9.30 ως τις 13.30
ΣΥΝΔΙΚΑΛΙΣΜΟΣ

Συνάντηση της Ένωσης Στρατιωτικών Λέσβου με τη Μαρία Κομνηνάκα

Η βουλευτίνα του ΚΚΕ ενημερώθηκε από τους συνδικαλιστές στρατιωτικούς για τις θέσεις τους επί του πολυνομοσχεδίου του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας
ΥΓΕΙΑ

Η Καλλονή στα ροζ για την πρόληψη του καρκίνου του μαστού

Μικροί και μεγάλοι συμμετείχαν στον Ροζ Περίπατο, στέλνοντας μήνυμα ελπίδας και ενημέρωσης από το θεματικό πάρκο Βασιλειάδη
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ

Η «κορδέλα της ψυχραιμίας» προβληματίζει σε ΚΤΕΛ της Λέσβου

Το ΚΤΕΛ λέει ότι τα παιδιά είναι ζωηρά — κι ένας οδηγός έβαλε σχοινί για να κρατήσει την «τάξη» στο λεωφορείο
ΑΣΤΥΝΟΜΙΑ

Κύκλωμα διακίνησης ξεσκεπάστηκε στη Μυτιλήνη

26χρονος αλλοδαπός συνελήφθη ως μέλος ομάδας οκτώ ατόμων που φέρονται να οργάνωναν μεταφορές μεταναστών από τα τουρκικά παράλια προς τη Λέσβο
ΔΡΑΣΕΙΣ

Μαθητές του Γυμνασίου Καλλονής γνώρισαν τα φθινοπωρινά πουλιά του νησιού

Μια μοναδική εκπαιδευτική εμπειρία στον υγρότοπο Καλλονής με δράσεις παρατήρησης και ενημέρωσης από το Κέντρο Περιβαλλοντικής Ενημέρωσης και το Μουσείο Φυσικής Ιστορίας
ΣΥΝΔΙΚΑΛΙΣΜΟΣ

Συνάντηση των στρατιωτικών της Λέσβου με τον Παναγιώτη Παρασκευαΐδη

Στο επίκεντρο οι αλλαγές στο πολυνομοσχέδιο του Υπουργείου Άμυνας και οι επιπτώσεις στο προσωπικό των Ενόπλων Δυνάμεων
ΥΓΕΙΑ

Ενημέρωση για τον καρκίνου του μαστού στη Μυτιλήνη

Δράση στην αγορά της Μυτιλήνης από την 1η ΤΟΜΥ Λέσβου σε συνεργασία με το Κέντρο Υγείας Μυτιλήνης και τον Σύλλογο Καρκινοπαθών Λέσβου
ΔΡΑΣΕΙΣ

Παρουσιάζονται στη Μυτιλήνη τα Πολιτιστικά Masterplans του Βορείου Αιγαίου

Την Τρίτη 4 Νοεμβρίου, στις 10:00 το πρωί, στο Επιμελητήριο Λέσβου
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ

Το Πανεπιστήμιο Αιγαίου στο πλευρό της Χίου μετά τις πυρκαγιές

Ο Αντιπεριφερειάρχης Παντελής Μπουρνιάς συνεχάρη την ακαδημαϊκή κοινότητα για τη συμβολή της μετά τις πρόσφατες πυρκαγιές
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ

Ένα «ταξίδι» στο Βέλγιο στο Δημοτικό Σχολείο Λουτρόπολης Θερμής

Ο Βέλγος σκηνοθέτης Pierre Dherte ταξίδεψε τους μαθητές του Δημοτικού Σχολείου Λουτρόπολης Θερμής στη χώρα του μέσα από ένα πρωτότυπο μάθημα Γεωγραφίας, γεμάτο εικόνες, κόμικς και… βελγικές γεύσεις
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ

Το Βέλγιο… αλλιώς! Ένα μάθημα Γεωγραφίας με γεύση, εικόνα και ιστορία

Στο Δημοτικό Σχολείο Λουτρόπολης Θερμής