Κόλαφος για το υπουργείο Παιδείας είναι η αναφορά της Συνηγόρου του Παιδιού για τις συγχωνεύσεις τμημάτων στην εκπαίδευση.«Η δημιουργία καθ’εαυτή τμημάτων με μεγάλο αριθμό μαθητών/τριών λειτουργεί επιβαρυντικά στην εκπαιδευτική διαδικασία” κάτι που έχει αναφερθεί πολλές από τους εκπαιδευτικούς», σημειώνεται στην αναφορά, που δημοσιοποίησε το News 24/7.
«H αύξηση του αριθμού των μαθητών/τριών στη σχολική τάξη μειώνει την απολύτως κρίσιμη -ιδίως στις μικρές ηλικίες της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης- δυνατότητα των εκπαιδευτικών να εστιάσουν με τη δέουσα προσοχή στις ατομικές ανάγκες, να εντοπίσουν έγκαιρα κρίσιμες δυσκολίες και ζητήματα που απασχολούν τα παιδιά, να προλάβουν την εκδήλωση βίας ή να αναγνωρίσουν πιθανές ενδείξεις κακοποίησης/παραμέλησης, να διαθέσουν χρόνο για την οικοδόμηση σχέσεων εμπιστοσύνης», προσθέτει η Συνήγορος και συνεχίζει:
«Ο συνωστισμός σε μία αίθουσα, μπορεί να υποβαθμίζει το εκπαιδευτικό έργο και να δυναμιτίζει την καθημερινότητα του σχολείου, να οδηγεί σε αύξηση των εντάσεων και σε εκδηλώσεις βίας μεταξύ μαθητών/τριών αλλά και με εμπλοκή ενίοτε των λοιπών μερών (γονέων, εκπαιδευτικών κ.λπ.)»
Ωστόσο, η Συνήγορος Θεώνη Κουφονικολάκου δεν περιορίζεται σε γενικές παρατηρήσεις και συμπεράσματα. Εντοπίζει συγκεκριμένες δυσλειτουργίες σε τομείς της εκπαίδευσης όπως η παράλληλη στήριξη και στη διαχείριση των μαθητών με μαθησιακές ή άλλες δυσκολίες (κίνησης, ομιλίας κτλ).
Τονίζει ενδεικτικά ότι “ο αριθμός των παιδιών με αναπηρία ή/και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες ή ειδικές μαθησιακές δυσκολίες δεν μπορεί να είναι ανώτερος του ενός (1) ή των τεσσάρων (4) αντίστοιχα ανά τμήμα, χαρακτηρίζει προβληματική την εγκύκλιο Γ.7/80483/Δ1/15-7-2024, σύμφωνα με την οποία δεν προβλέπεται μείωση του συνολικού αριθμού των μαθητών στα τμήματα- όχι μόνο στις περιπτώσεις που στο σχολείο λειτουργεί τμήμα ένταξης αλλά και εφόσον υπάρχει παράλληλη στήριξη”.
Αναφέρεται ως παράδειγμα η περίπτωση του 144ου δημοτικού της Αθήνας , στο οποίο “η Δ΄ τάξη τη σχολική χρονιά 2023-24 λειτουργούσε με τρία τμήματα, ενώ κατά την τρέχουσα αυτά έχουν συγχωνευθεί σε δύο με αποτέλεσμα, όπως έχει ενημερωθεί η Αρχή από το σχολείο και τους αναφερόμενους, να φοιτούν σε δύο τμήματα 49 παιδιά, εκ των οποίων 3 χρήζουν παράλληλης στήριξης, ένα εξ αυτών αποκλειστικής, σύμφωνα με τη γνωμάτευση του ΚΕΔΑΣΥ ενώ, προς το παρόν τουλάχιστον, τη μοιράζεται με έτερο συμμαθητή του”.