ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ
Έρχονται και άλλες συγχωνεύσεις τμημάτων στη Λέσβο
Αποκαλυπτική συνέντευξη του αιρετού εκπροσώπου στο ΠΥΣΠΕ Λέσβου και Γενικού Γραμματέα του Σ.Ε.Π.Ε. Κωνσταντίνου Καρατόλιου
Από το NEWSROOM Δημοσίευση 12/10/2024
Σε μια αποκαλυπτική συνέντευξη με τον δημοσιογράφο Θράσο Αβραάμ, ο αιρετός εκπρόσωπος στο ΠΥΣΠΕ Λέσβου και Γενικός Γραμματέας του Συλλόγου Εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Κωνσταντίνος Καρατόλιος ανέδειξε την κρίσιμη κατάσταση που επικρατεί στα σχολεία, ειδικά στη Λέσβο, εξαιτίας των συνεχών συγχωνεύσεων τμημάτων και της ανεπαρκούς πρόσληψης αναπληρωτών. Η συζήτηση περιστράφηκε γύρω από την πολιτική του Υπουργείου Παιδείας, η οποία, σύμφωνα με τον κ. Καρατόλιο, βασίζεται στην εξοικονόμηση πόρων εις βάρος της ποιότητας της παρεχόμενης εκπαίδευσης.
Προειδοποιήσεις που αγνοήθηκαν
Εικότερα ο κ. Καρατόλιος ξεκίνησε τη συνέντευξή του παραλληλίζοντας την κατάστασή του με την Κασσάνδρα της αρχαίας ελληνικής μυθολογίας, η οποία έβλεπε το μέλλον, αλλά κανείς δεν την πίστευε. «Από το καλοκαίρι είχαμε προειδοποιήσει ότι έρχονται συγχωνεύσεις σχολείων», ανέφερε, επισημαίνοντας πως το Υπουργείο Παιδείας προχώρησε σε δύο κύματα συγχωνεύσεων, τα οποία αφορούσαν τόσο την πρωτοβάθμια όσο και τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Ειδικά αναφέρθηκε στην κατάργηση του τμήματος νηπιαγωγείου στην Ερεσό και τη συγχώνευση δύο τμημάτων νηπιαγωγείων στο Σκόπελο.
Το μοντέλο των συγχωνεύσεων
Αναφερόμενος στις πρακτικές του Υπουργείου, ο κ.Καρατόλιος εξήγησε πως σε πολλές περιπτώσεις, το κράτος προχωρά σε «κανιβαλισμό» εκπαιδευτικών θέσεων. Συγκεκριμένα, αντί να προσλαμβάνει τον απαραίτητο αριθμό αναπληρωτών για να καλύψει τα κενά, αναγκάζει τα σχολεία να συγχωνεύουν τμήματα ή να μετακινούν δασκάλους από τη μια σχολική μονάδα στην άλλη. Αυτό, όπως τόνισε, έχει επιφέρει μεγάλη αναστάτωση στους εκπαιδευτικούς, οι οποίοι συχνά βρίσκονται να πρέπει να μετακινηθούν σε νέα σχολεία αφού έχουν ήδη εγκατασταθεί σε έναν τόπο για τη σχολική χρονιά.
Ο ίδιος αναφέρθηκε σε συγκεκριμένο παράδειγμα στη Σκόπελο, όπου υπήρχαν τέσσερα κενά για νηπιαγωγούς, αλλά το Υπουργείο προσέλαβε μόνο δύο, αναγκάζοντας το σχολείο να καλύψει τα υπόλοιπα κενά μεταφέροντας δασκάλους από άλλα σχολεία. «Το αποτέλεσμα είναι ότι αντί να προσληφθούν αναπληρωτές, τα σχολεία βρίσκονται να ‘κανιβαλίζουν’ το ένα το άλλο για να καλύψουν τις ανάγκες τους», δήλωσε χαρακτηριστικά.
Οι επιπτώσεις για τους μαθητές και την εκπαίδευση
Οι επιπτώσεις αυτών των πρακτικών είναι σοβαρές τόσο για τους μαθητές όσο και για τους εκπαιδευτικούς. Ο κ.Καρατόλιος επεσήμανε πως σε τάξεις νηπιαγωγείων, όπως στο Σκόπελο, συγκεντρώνονται πλέον 24 μαθητές σε έναν χώρο, με μία μόνο δασκάλα να προσπαθεί να ανταποκριθεί στις ανάγκες τους, ακόμα και όταν υπάρχουν παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες ή ειδικές ανάγκες. «Σε τέτοιες συνθήκες, η ποιότητα της εκπαίδευσης υποβαθμίζεται», δήλωσε.
Ο ίδιος ανέφερε πως, εκτός από τις συγχωνεύσεις, το Υπουργείο εφαρμόζει μια πολιτική «ξεζουμίσματος» των ωρών διδασκαλίας στα σχολεία. Όταν υπάρχουν κενές ώρες λόγω ελλείψεων, αντί να προσληφθούν καθηγητές ειδικοτήτων, όπως μουσικής ή καλλιτεχνικών, δίνεται η εντολή σε δασκάλους γενικής εκπαίδευσης να καλύψουν αυτά τα μαθήματα. Αυτό όχι μόνο υποβαθμίζει την ποιότητα της εκπαίδευσης, αλλά επιτείνει και την ανεργία στις συγκεκριμένες ειδικότητες, των οποίων οι απόφοιτοι περιμένουν προσλήψεις χωρίς αποτέλεσμα.
Το μόνιμο πρόβλημα της υποστελέχωσης
Ένα άλλο κρίσιμο ζήτημα που θίχτηκε στη συνέντευξη ήταν η χρόνια υποστελέχωση, ειδικά στην ειδική αγωγή και την παράλληλη στήριξη. Σύμφωνα με τον Καρατόλιο, στην τελευταία φάση προσλήψεων αναπληρωτών καλύφθηκε μόλις το ένα έκτο των κενών στην παράλληλη στήριξη, αφήνοντας πολλά παιδιά χωρίς την αναγκαία βοήθεια. «Η σχολική χρονιά έχει ήδη ξεκινήσει, και όμως ακόμα υπάρχουν κενά που δεν καλύπτονται», τόνισε.
Παράλληλα, επεσήμανε πως αυτή η έλλειψη προσωπικού συνοδεύεται από τις διαρκείς περικοπές που εφαρμόζει η κυβέρνηση με στόχο τη δημιουργία πλεονασμάτων. «Η κυβέρνηση υπερηφανεύεται για τα πλεονάσματα που έχει δημιουργήσει, αλλά αυτά προκύπτουν εις βάρος της εκπαίδευσης και της υγείας», δήλωσε με έντονη κριτική διάθεση.
Εξοικονόμηση πόρων ή υποβάθμιση της εκπαίδευσης;
Κλείνοντας τη συνέντευξη, ο Καρατόλιος προειδοποίησε πως η τρέχουσα πολιτική του Υπουργείου Παιδείας υπονομεύει τη δημόσια εκπαίδευση. Καθώς οι συγχωνεύσεις συνεχίζονται και οι ανάγκες των σχολείων αυξάνονται, τόσο οι μαθητές όσο και οι εκπαιδευτικοί καλούνται να αντεπεξέλθουν σε όλο και πιο δύσκολες συνθήκες. «Δεν μπορούμε να μιλάμε για ποιότητα εκπαίδευσης όταν τα σχολεία λειτουργούν με τέτοιες ελλείψεις», τόνισε.
Η συνέντευξη έκλεισε με τον Καρατόλιο να ζητά ευρύτερη κινητοποίηση των γονέων και των εκπαιδευτικών, επισημαίνοντας ότι το πρόβλημα δεν αφορά μόνο μεμονωμένα σχολεία, αλλά συνολικά την εκπαιδευτική πολιτική της χώρας.