× Στο Νησί
SOCIAL MEDIA

Συμβουλές για την συμπλήρωση του Μηχανογραφικού

Η πλατφόρμα του υπουργείου Παιδείας για την συμπλήρωση και υποβολή του Μηχανογραφικού, θα παραμείνει ανοικτή μέχρι τα μεσάνυχτα της Δευτέρας 17 Ιουλίου 2023 (24:00)

Από το NEWSROOM Δημοσίευση 8/7/2023

Συμβουλές για την συμπλήρωση του Μηχανογραφικού
' χρόνος ανάγνωσης

Με τις βαθμολογίες όλων των πανελλαδικώς εξεταζόμενων μαθημάτων να έχουν ανακοινωθεί, το ενδιαφέρον των υποψηφίων για την εισαγωγή στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση στρέφεται πλέον στη συμπλήρωση και υποβολή του Μηχανογραφικού Δελτίου. Η σχετική πλατφόρμα του υπουργείου Παιδείας άνοιξε την Παρασκευή και θα παραμείνει ανοικτή για δέκα συνολικά ημέρες, έως τις 17 Ιουλίου.

      



Τι θα πρέπει να προσέξουν οι υποψήφιοι στην συμπλήρωση του Μηχανογραφικού; Τι θα τους βοηθήσει να κάνουν τις κατάλληλες επιλογές; Πώς επηρεάζει τη διαδικασία επιλογής η Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής; Υπάρχουν «σχολές του μέλλοντος»; Ποιες είναι αυτές;



Τα παραπάνω ερωτήματα συνιστούν μερικές από τις πιο συχνές απορίες μαθητών και γονέων. Το ΑΠΕ-ΜΠΕ απευθύνθηκε στο Εργαστήριο Συμβουλευτικής Επιστήμης και Επαγγελματικής Σταδιοδρομίας του Παιδαγωγικού Τμήματος Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών και η διευθύντρια του Εργαστηρίου και αναπληρώτρια καθηγήτρια του ΕΚΠΑ, Κατερίνα Αργυροπούλου, καθώς και η σύμβουλος Σταδιοδρομίας και Επαγγελματικού Προσανατολισμού, Επιστημονική Συνεργάτις του Εργαστηρίου, Νέλλη Μπέλκη, έδωσαν τις απαντήσεις τους.



Τρεις ερωτήσεις και τέσσερις παράγοντες που (πρέπει να) καθορίζουν τις επιλογές των υποψήφιων



«To μηχανογραφικό δελτίο είναι, πράγματι, το εισιτήριο για το ταξίδι της σταδιοδρομίας μας και η συμπλήρωσή του είναι αναγκαίο να γίνει υπεύθυνα, καθώς αποτελεί μια διαδικασία λήψης απόφασης σπουδών», τόνισαν οι κκ Αργυροπούλου και Μπέλκη.



Όπως διευκρίνισαν, παρά το ότι ίσως να φαίνεται παράδοξο, οι σύμβουλοι επαγγελματικού προσανατολισμού, δε δίνουν «συμβουλές». Με ειδικές τεχνικές προτρέπουν και βοηθούν το άτομο να αναστοχαστεί και να διερευνήσει τα δεδομένα που έχει ενώ, βέβαια, παρέχουν ενδελεχή και αξιόπιστη πληροφόρηση για το εκπαιδευτικό σύστημα, τις σχολές, τις επαγγελματικές προοπτικές, κά.



Η διαδικασία λήψης απόφασης σπουδών καθορίζεται -μεταξύ άλλων- από τις απαντήσεις σε τρία ερωτήματα και βάσει τεσσάρων παραγόντων, που αναφέρονται παρακάτω:

      1) Ποιος είμαι, τι θέλω, τι μπορώ;

      Έστω και τώρα μπορείς να μπεις σε μια διαδικασία ενδοσκόπησης μόνος σου ή με τη βοήθεια ενός συμβούλου σταδιοδρομίας και να αναγνωρίσεις τα ενδιαφέροντά σου, τις εργασιακές σου αξίες, τα δυνατά και τα αδύναμα σημεία της προσωπικότητά σου.

      2) Πόσα μόρια έχω συγκεντρώσει;

      Ένας σωστός υπολογισμός μορίων σε μια ψηφιακή εφαρμογή θα σου αποκαλύψει τις ρεαλιστικές σου επιλογές, χωρίς απαραίτητα να περιοριστείς σ' αυτές.

      3) Τι γνωρίζω για τις σχολές στις οποίες έχω πρόσβαση;

      Μαθαίνω όσα μπορώ περισσότερα για το πρόγραμμα σπουδών, την αξιολόγηση του τμήματος, την περιοχή/ πόλη που βρίσκεται, το κόστος ζωής εκεί, τα μεταπτυχιακά τα οποία σχετίζονται με αυτά, τις προοπτικές στην αγορά εργασίας.

      4) Πρόγραμμα Σπουδών και τοποθεσία

      Επιλέγω όσες σχολές έχουν ένα ελκυστικό και ενδιαφέρον για έμενα πρόγραμμα σπουδών και λαμβάνω υπόψη μου, αν μπορώ να σπουδάσω εκτός του τόπου κατοικίας μου και με ποιες προϋποθέσεις. Αν όχι, επιλέγω σχολές που βρίσκονται στον τόπο κατοικίας μου, κάνοντας τους λιγότερο δυνατούς συμβιβασμούς.

      5) Μαθαίνω για τα δικαιώματά μου

      Μελετώ την εγκύκλιο των μετεγγραφών, τις αντιστοιχίες των σχολών, την εγκύκλιο των διακριθέντων μαθητών, το 10%, τη δυνατότητα μετακίνησης, το στεγαστικό επίδομα και ό,τι άλλο μπορεί να διευκολύνει τον δρόμο μου προς τη σχολή που μ' ενδιαφέρει περισσότερο.

      6) Δεν υπάρχει τέλεια απόφαση

      Θυμάμαι πάντα ότι τέλεια απόφαση δεν υπάρχει, αλλά υπάρχει πάντα η βέλτιστη με τα δεδομένα που υπάρχουν! Αφήνω, αναπόφευκτα ένα μικρό περιθώριο σε στοιχεία που δεν μπορώ να ελέγξω - όπως αν θα ανέβουν ή θα κατέβουν οι βάσεις.

      7) Επιλέγω μακριά από προκαταλήψεις και στερεότυπα

Το ότι κάποιος επέλεξε μια σχολή και πέτυχε ή απέτυχε επαγγελματικά ή το ότι κάποια τμήματα έχουν καλή ή «κακή» φήμη είναι πολύ επισφαλή κριτήρια που δεν εντάσσονται στα ορθολογικά με τα οποία πρέπει να γίνεται, κατά κύριο λόγο, η λήψη απόφασης σπουδών.



Πώς επηρεάζει η Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής τις επιλογές ενός υποψήφιου



Η Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής (ΕΒΕ) καθορίζει σε σημαντικό βαθμό τις επιλογές των υποψηφίων, ειδικά όσων δεν κατάφεραν να συγκεντρώσουν υψηλή βαθμολογία στις Πανελλήνιες Εξετάσεις. Για να γίνει κατανοητό, τα πανεπιστημιακά τμήματα θέτουν ένα κατώτατο όριο βαθμολογίας κάτω από την οποία δε δέχονται φοιτητές, ακόμα κι αν μένουν κενές θέσεις σ' αυτά. Ο σκοπός είναι η επίτευξη μιας σχετικής ομοιογένειας στο ακαδημαϊκό επίπεδο του τμήματος, όπως και η εξασφάλιση της δυνατότητας παρακολούθησης και ολοκλήρωσης του πανεπιστημονικού προγράμματος με επιτυχία. Αυτό το κατώτατο όριο που είναι η ΕΒΕ, πέρα από τον συντελεστή που θέτει αρχικά το τμήμα, εξαρτάται και σε σημαντικό βαθμό από το μέσο όρο επίδοσης των μαθητών κάθε πεδίου στις Πανελλήνιες εξετάσεις. Εκεί που η ΕΒΕ παίζει πολύ καθοριστικό ρόλο είναι τα Ειδικά Μαθήματα, στα οποία αν δεν εξασφαλίσει το μαθητής την κατώτατη βαθμολογία που απαιτεί η ΕΒΕ, ακόμα και συνολικά τα μόρια που έχει συγκεντρώσει είναι πολλά, αποκλείεται από την πρόσβαση στη σχολή που τα απαιτεί.



Υπάρχουν «τέλειες» επιλογές;



«Ως σύμβουλοι σταδιοδρομίας διαχρονικά υποστηρίζουμε ότι όλα ξεκινούν από το άτομο και πως δεν υπάρχουν "τέλειες" επιλογές σχολών με εξασφαλισμένη επιτυχία που να ταιριάζουν σε όλους», ξεκαθάρισαν οι κκ Αργυροπούλου και Μπέλκη.

      



«Σε πρόσφατη ερώτηση υποψηφίου που διακαώς επιθυμούσε να εισαχθεί σε Τμήμα Χημείας, αν θα πρέπει να δηλώσει το τμήμα "Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Μηχανικών Υπολογιστών" του ΕΜΠ -μια σχολή "star" του μηχανογραφικού- αφού το "πιάνει", ο σύμβουλος δεν θα πρέπει, βέβαια, για λόγους δεοντολογίας να του απαντήσει ευθέως "ναι" ή "όχι", αλλά παρουσιάζοντας με αντικειμενικό τρόπο τη σχολή και αναφερόμενος στον τύπο προσωπικότητας του συμβουλευόμενου, να αντιληφθεί ο τελευταίος αν θα πρέπει να το κάνει ή όχι και αν ναι, για ποιους λόγους. Με άλλα λόγια, τόσο για τον σύμβουλο όσο, κυρίως, για τον συμβουλευόμενο, η πρόκληση του μηχανογραφικού αφορά την επίτευξη της καλύτερης δυνατής επιλογής σπουδών για εμάς, με τα μέσα που διαθέτουμε».

      



 Όπως σημείωσαν, όλοι μιλούν για τις νέες τεχνολογίες, τα πράσινα επαγγέλματα, τα επαγγέλματα που στηρίζουν τον ευάλωτο άνθρωπο, ωστόσο, στις ημέρες μας που η εξειδίκευση αποκτά πολυδιάστατο χαρακτήρα και γίνονται οι πιο αναπάντεχοι συνδυασμοί επιστημονικών πεδίων (πχ Μεταπτυχιακά προγράμματα τύπου «Digital Humanities» ή «Φιλοσοφία και Management», δεν υπάρχουν «στεγανά» ανάμεσα στις επιστήμες.

      

«Σκεφτείτε το STEAM που συνδυάζει τα μαθηματικά και τη μηχανική με την τέχνη... Επομένως, θα προτείναμε ο υποψήφιος να επιλέξει για αρχή μια σχολή που του ταιριάζει και θα αξιοποιήσει το καλύτερο που μπορεί να του προσφέρει και στη συνέχεια να αναζητήσει την εξειδίκευση - επιμόρφωση που θα τον κάνει πιο ανταγωνιστικό στην αγορά εργασίας», τόνισαν.



Οι «σχολές του μέλλοντος»



Οι σχολές που ξεχωρίζουν οι κκ Αργυροπούλου και Μπέλκη είναι εκείνες με πολυδιάστατο πρόγραμμα, κατευθύνσεις/ ροές και επιλογές μαθημάτων - ιδανικά και από άλλα πανεπιστημιακά τμήματα.

      

      «Σ' αυτές ο φοιτητής εκτίθεται σε διάφορα ερεθίσματα, ώστε να μπορεί να βρει αυτό που τον "παθιάζει" για να εξειδικευτεί σ' αυτό. Θα μπορούσαμε να γίνουμε πιο συγκεκριμένες, αναφέροντας σχολές που σχετίζονται με την πληροφορική και τις νέες τεχνολογίες, τον Τουρισμό και τις νέες μορφές του, την Οικολογία και τις εναλλακτικές πηγές ενέργειας, την εφοδιαστική αλυσίδα, την ειδική αγωγή, τη φροντίδα ηλικιωμένων κά. Αισθανόμαστε όμως ότι "αδικούμε" κάποιες σχολές και δεν το θέλουμε. Γιατί, όπως αναφέρθηκε και παραπάνω, όλα ξεκινούν από το άτομο και τα χαρακτηριστικά του. Ας μην ξεχνάμε ότι στο μηχανογραφικό και το παράλληλο μηχανογραφικό, υπάρχουν ευκαιρίες για όλες και όλους», κατέληξαν.



Πού και μέχρι πότε γίνεται η υποβολή Μηχανογραφικού;


Η σχετική πλατφόρμα του υπουργείου Παιδείας για την συμπλήρωση και υποβολή του Μηχανογραφικού, https://michanografiko.it.minedu.gov.gr, άνοιξε την Παρασκευή και θα παραμείνει ανοικτή για συμπλήρωση και υποβολή Μηχανογραφικών για δέκα μέρες συνολικά, μέχρι τα μεσάνυχτα της Δευτέρας 17 Ιουλίου 2023 (24:00).

      



Οι υποψήφιοι, χρησιμοποιώντας τον προσωπικό κωδικό ασφαλείας τους (password) θα μπορούν να επισκέπτονται την πλατφόρμα στην παραπάνω ηλεκτρονική διεύθυνση και να επιλέγουν το Μηχανογραφικό Δελτίο για εισαγωγή στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση ή/και το Παράλληλο Μηχανογραφικό Δελτίο για εισαγωγή στα Δημόσια ΙΕΚ για να καταχωρήσουν τις επιλογές τους.

ΣΤΗΝ ΙΔΙΑ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ
ΒΟΡΕΙΟ ΑΙΓΑΙΟ

«Η μόρφωση των παιδιών της Ικαρίας είναι δικαίωμα»

Καταγγελία της Λαϊκής Συσπείρωσης Βορείου Αιγαίου στις συγχωνεύσεις νηπιαγωγείων και στις ελλείψεις προσωπικού
ΠΑΙΔΙΑ + ΓΟΝΕΙΣ

Η Ένωση Γονέων Μυτιλήνης κρούει τον κώδωνα του κινδύνου

Παρέμβαση για την ανάγκη ουσιαστικού διαλόγου γονέων και παιδιών απέναντι σε κάθε μορφή εξάρτησης
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΜΙΛΟΥΝ ΟΙ ΕΙΔΙΚΟΙ

Nέα εποχή στη χειρουργική φροντίδα

Ο χειρουργός Ευστράτιος Ζούρος μιλά για τα πρωτόκολλα που επιταχύνουν την ανάρρωση των ασθενών και τις σύγχρονες μεθόδους χειρουργικής που εστιάζουν στην ελαχιστοποίηση της σωματικής καταπόνησης
ΜΑΡΙΑ ΧΑΤΖΗΓΕΩΡΓΙΟΥ
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΠΑΙΔΙΑ + ΓΟΝΕΙΣ

Πώς μιλάμε στις κόρες μας για το σώμα τους;

Η Ειρήνη Μπουντούκη μάς θυμίζει ότι η αλλαγή ξεκινάει από το σπίτι
ΑΝΘΗ ΠΑΖΙΑΝΟΥ
ΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗ

Τα «γκρι διαζύγια» αυξάνονται στην Ελλάδα

Στο παρελθόν, το διαζύγιο στην ελληνική κοινωνία θεωρούνταν συνώνυμο της αποτυχίας. Σήμερα μοιάζει περισσότερο με επανεκκίνηση
ΜΟΥΣΙΚΗ

Επετειακή εκδήλωση με μουσική και βραβεύσεις από την 98 ΑΔΤΕ και το Μουσικό Σχολείο

Πραγματοποιήθηκε την Παρασκευή 7 Νοεμβρίου στο Δημοτικό Θέατρο της Μυτιλήνης. Στο πλαίσιο της εκδήλωσης βραβεύτηκαν ο καρδιολόγος Αναστάσιος Μίλκας, ο νεαρός αθλητής Βλάσης Κιντάκας και στελέχη του στρατού
ΙΣΤΟΡΙΕΣ

Η Λέσβος των Βαλκανικών Πολέμων βρίσκει τη φωνή της

Πώς τα τραγούδια της χαράς και της ελπίδας αποτύπωσαν τον ενθουσιασμό της απελευθέρωσης μέσα από γερμανικές μελωδίες, προσωμιακά και τα περίφημα Επίστρατα
ΠΡΟΣΦΥΓΕΣ

Σουδανοί πρόσφυγες στην πλατεία Σαπφούς της Μυτιλήνης

Πραγματοποίησαν συγκέντρωση διαμαρτυρίας και ζήτησαν να σταματήσει ο εμφύλιος πόλεμος στην χώρας τους και η γενοκτονία που συντελείται εκεί
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ

Λεωφορείο με μαθητές ακινητοποιήθηκε από την αστυνομία

Το περιστατικό συνέβη στην Καλλονή στο δρομολόγιο που μετέφερε τα παιδιά στον Πολιχνίτο την Παρασκευή το μεσημέρι
ΑΣΤΥΝΟΜΙΑ

Επεισοδιακή σύλληψη σεσημασμένου για ναρκωτικά στη Μυτιλήνη

Κατά την επιχείρηση τραυματίσθηκε ελαφρά ένας αστυνομικός και ο 53χρονος φερόμενος ως δράστης
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ

Παρέμβαση Παρασκευαΐδη για τα κενά στα σχολεία της Λέσβου

Με αφορμή το έγγραφο διαμαρτυρίας της Ένωσης Συλλόγων Γονέων και Κηδεμόνων Δήμου Μυτιλήνης, που ζητά την άμεση στελέχωση όλων των σχολικών μονάδων
ΥΓΕΙΑ

Νέα αρχή για τη φροντίδα των εξαρτημένων στη Μυτιλήνη

Με την υπογραφή του Κώστα Μουτζούρη εντάσσεται στο ΕΣΠΑ 2021-2027 η νέα Συνδυαστική Μονάδα Αντιμετώπισης Εξαρτήσεων στη Μυτιλήνη ύψους 538.456 ευρώ