× Στο Νησί
SOCIAL MEDIA

Ladies and gentlemen, Elvis has just entered the building!*

Γράφει η ΦΩΤΕΙΝΗ ΠΑΠΑΝΔΡΕΟΥ

Δημοσίευση 28/8/2022

Ladies and gentlemen, Elvis has just entered the building!*
' χρόνος ανάγνωσης

Στις 15 Δεκεμβρίου 1956 διοργανώθηκε στο Hirsch Memorial Coliseum στο Shreveport της Λουιζιάνα συναυλία με τη συμμετοχή πολλών τραγουδιστών που εμφανίζονταν διαδοχικά. Στο μέσο περίπου της βραδιάς, ο Horace Logan, διευθυντής του ραδιοφωνικού προγράμματος Louisiana Hayride, που παρουσίαζε αστέρια της κάντρι μουσικής τη δεκαετία του 1950, ανέβηκε στη σκηνή για να ηρεμήσει το κοινό, που φρενιασμένο εμπόδιζε την ομαλή ροή της συναυλίας, αφού απαιτούσε να ξανανέβει στη σκηνή ο τελευταίος τραγουδιστής. Προκειμένου να το πείσει να αφήσει και τους υπόλοιπους καλλιτέχνες να εμφανιστούν κανονικά, ανακοίνωσε «Elvis has left the building» (σ.σ. ο Έλβις μόλις εγκατέλειψε το κτήριο).

Από τότε η φράση αυτή χρησιμοποιήθηκε πολλές φορές για να κατευνάσει το κοινό στο τέλος των συναυλιών του Elvis Presley, συμπεριλήφθηκε σε ηχογραφήσεις τη δεκαετία του 1970 και αργότερα έγινε σλόγκαν αλλά και τραγούδι από τον Frank Zappa.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Ποιος ακριβώς ήταν, όμως, ο Elvis Presley; Ο απολιτίκ νεαρός, χαρακτηριστικό παιδί της αμερικανικής γενιάς της δεκαετίας του 1950; Ο χαρισματικός περφόρμερ που προξενούσε ουρλιαχτά σεξουαλικού παροξυσμού; Ο λευκός που αφομοίωσε δημιουργικά την αφροαμερικάνικη μουσική; Ο βασιλιάς της Rock 'n' Roll; Ένα από τα σημαντικότερα κεφάλαια της ποπ κουλτούρας; Αργότερα ένας αυτοκαταστροφικός παρ’ ολίγον μεσήλικας; Θύμα του μάνατζέρ του και θύτης στο οικογενειακό του περιβάλλον; Ή μήπως η σύγχρονη κατασκευασμένη ανάμνηση μιας καρικατούρας με αστεία κοστούμια και υπερβάλλον ερμηνευτικό πάθος; Μήπως όλα αυτά; Μήπως τίποτα από αυτά;

Σε αυτό ακριβώς το ομιχλώδες κενό μεταξύ πραγματικότητας και αθανασίας δημιουργούνται οι θρύλοι. Και τελικά αυτό ακριβώς ήταν ο Elvis Presley – ένας (απαραίτητα και πάντα ακατανόητος) θρύλος. Πώς, λοιπόν, μπορείς να αποτυπώσεις έναν θρύλο στη μεγάλη οθόνη; Μπορείς μόνο αν είσαι ο μοναδικός Austin Butler και σε σκηνοθετεί ο εξτραβαγκάν Baz Luhrmann!

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Ο Luhrmann σκηνοθετεί με τρόπο στυλιζαρισμένο, χαοτικό, υπερβολικό, φανταχτερό, με ένα φρενήρες μοντάζ στο πρώτο μισό της ταινίας που μοιάζει σαν να σε βομβαρδίζει με καρτ ποστάλ της δεκαετίας του ’50 και στη συνέχεια οι καρτ ποστάλ μετατρέπονται σε ολιγόλεπτα ενσταντανέ που σου δημιουργούν το δέος που νιώθει ένα παιδί όταν ρίχνει κλεφτές ματιές στο πιο φαντασμαγορικό χριστουγεννιάτικο δέντρο που έχει φτιαχτεί ποτέ και που εξακολουθεί να σε συναρπάζει ακόμα και τη στιγμή που τα χιλιάδες φωτάκια του σβήνουν ένα-ένα. 

Το εγχείρημα του Luhrmann πετυχαίνει γιατί δεν προσπάθησε να ερμηνεύσει τον Presley, δεν τον αποκαθήλωσε, δεν επιχείρησε να τον φέρει στα μέτρα του καθημερινού ανθρώπου. Ο Elvis εδώ είναι ένας μονοδιάστατος χαρακτήρας, ένας γλυκός, αφελής σταρ που θέλει να κάνει αυτό που αγαπάει και να τον αγαπάνε γι’ αυτό που κάνει˙ είναι σε όλες τις εκφάνσεις της καθημερινότητάς του περισσότερο η εικόνα του παρά ο ίδιος.

Για να φτιαχτεί λοιπόν αυτός ο χαρακτήρας χρειαζόταν ένας ηθοποιός που να υποδυθεί όχι τον Elvis αλλά την εικόνα του, που να ενσαρκώσει την κατασκευασμένη περσόνα του σαν αυτή να ήταν η μοναδική και αληθινή του προσωπικότητα. Από αυτή την άποψη ο Austin Butler φτιάχνει την ιδανική εκδοχή του Presley, τον αναπαριστά καλύτερα από ό,τι αναπαριστούσε ο ίδιος τον εαυτό του, τον συστήνει ως μια ενδιαφέρουσα ετεροτοπία που ακόμα και η παρακμή του είναι γοητευτικά εξωπραγματική. Ο Butler δεν περιορίζεται σε μια ηλεκτρισμένη ερμηνεία. Μετατρέπεται σε καθαρή ενέργεια που κάνει τα πόδια σου να χορεύουν παρά τη θέλησή σου, που σε ωθεί να σηκωθείς όρθιος και να χειροκροτήσεις μετά από κάθε τραγούδι, που σε υπνωτίζει αφήνοντάς σε με το στόμα ανοιχτό από την αρχή μέχρι το τέλος.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Υπερθέαμα αντάξιο ενός Βασιλιά, που δεν μπορεί να το μουτζουρώσει η διεκπεραιωτική ερμηνεία του Tom Hanks στο ρόλο του Συνταγματάρχη Tom Parker, του χειριστικού μάνατζερ που εκμεταλλεύτηκε ανελέητα τον Presley και την οικογένειά του ακόμα και μετά το θάνατο του τελευταίου. 

Η έξοδος από την αίθουσα σε αφήνει με την αίσθηση ότι μπορείς να λατρέψεις ένα είδωλο μέχρι το σημείο να το κατασπαράξεις ηδονικά, αλλά το πέπλο που καλύπτει το μυστήριό του και που μόλις και μετά βίας ανασήκωσες, δεν θα μπορέσεις -ευτυχώς- να το αφαιρέσεις ποτέ. Μένεις μόνο με μια βεβαιότητα: «The King lives on!».

*(μετάφραση στα ελληνικά: Κυρίες και κύριοι, ο Έλβις μόλις εισήλθε στο κτήριο!)

ΣΤΗΝ ΙΔΙΑ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ
ΜΟΥΣΙΚΗ

Η Εβίτα Σερέτη εγκαινιάζει τη χειμερινή σεζόν στο Κτήμα Οινοφόρος

Ανήμερα των Ταξιαρχών, το Σάββατο 8 Νοεμβρίου, μια βραδιά γεμάτη λαϊκό συναίσθημα και αυθεντική διασκέδαση
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ

Σπάνιες φωτογραφίες της Σμύρνης του 1900 στο Κάτω Κάστρο Μυτιλήνης

Η Φωτογραφική Εταιρεία Μυτιλήνης και η Συνύπαρξη παρουσιάζουν το έργο του συλλέκτη Mert Rüstem, ιδρυτή του Μουσείου Hamza Rüstem
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ

Η θάλασσα μέσα από τον φακό του Κωνσταντίνου Σαχλού στο Τσαρσί Χαμάμ

Η Εφορεία Αρχαιοτήτων Λέσβου εγκαινιάζει την έκθεση φωτογραφίας «THALASSA» την Παρασκευή 17 Οκτωβρίου
ΘΕΑΤΡΟ

Νέα εποχή για τον «Σάτυρο» της Αγιάσου

Εγκαινιάστηκαν τα νέα γραφεία του Καρναβαλικού Συλλόγου
ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ

Διάκριση για τα σχολεία της Λέσβου στο 13ο Κινηματογραφικό Φεστιβάλ «Cineμάθεια»

Το 2ο Γυμνάσιο Μυτιλήνης και το Γενικό Λύκειο Πέτρας τίμησαν με τις δημιουργίες τους την ιστορία και τον πολιτισμό του νησιού
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ

«Η συντήρηση κτηρίων ως εργαλείο κοινωνικής και οικονομικής ανάπτυξης»

Η Δρ. Ευαγγελία Κυριαζή και ο Κώστας Βατούσης μιλούν στον ρ/σ του «Ν» για τη σημασία της συντήρησης και την εκδήλωση στο Νέο Αρχαιολογικό Μουσείο Μυτιλήνης
ΑΝΘΗ ΠΑΖΙΑΝΟΥ
ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ

Η μεγάλη καριέρα, οι ρόλοι που καθιέρωσαν την Νταϊάν Κίτον και η τελευταία συμμετοχή της σε ταινία

Η συμμετοχή της στην ταινία «Νευρικός εραστής», της χάρισε το Οσκαρ Α’ Γυναικείου Ρόλου το 1978
ΒΙΒΛΙΟ

Η ζωή και η παρακαταθήκη του Σωτήρη Πέτρουλα σε βιβλίο του Γιώργου Αλεξάτου

Ένα έργο που γεφυρώνει την ιστορία με τη σημερινή ανάγκη για αντίσταση και ελπίδα
ΒΙΒΛΙΟ

«Ο Ζορμπάς στον Ασώματο» ταξιδεύει στη Μυτιλήνη

Παρουσίαση του νέου βιβλίου του Μιχάλη Πολυπαθέλλη την Τετάρτη 15 Οκτωβρίου, στην αίθουσα εκδηλώσεων του Υπουργείου Αιγαίου
ΒΙΒΛΙΟ

Υπέροχα παιδικά βιβλία Ελλήνων συγγραφέων

Γράφει η ΑΘΑΝΑΣΙΑ ΔΑΦΙΩΤΗ*
ΒΙΒΛΙΟ

«Ακόμα κι ένα λάθος κάν’ το σωστά»: Παρουσίαση του νέου βιβλίου του Βασίλη Αναγνώστου στη Μυτιλήνη

Η «Άστεγοι» και οι Εκδόσεις Reprographics φέρνουν στη σκηνή λογοτεχνία και μουσική
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ

Γνωριμία με την συντήρηση αρχαιοτήτων

Ανοιχτό Εργαστήρι από την Εφορεία Αρχαιοτήτων Λέσβου στις 13,14 και 15 Οκτωβρίου