Δικαιώθηκε η προσφυγή Ζαφείρη, Χήρα και Καραθανάση
Ακυρώθηκε η δια περιφοράς συνεδρίαση της 10ης Μαΐου στη Δυτική Λέσβο από την Αποκεντρωμένη Διοίκηση Αιγαίου. Μεταξύ των αποφάσεων που ακυρώνονται είναι και η κοπή των χόρτων
Από το NEWSROOM Δημοσίευση 6/6/2022
Δικαιώθηκαν από την Αποκεντρωμένη Διοίκηση Αιγαίου, οι δημοτικοί σύμβουλοι Νίκος Χήρας, Στρατής Ζαφείρης και Γιώργος Καραθανάσης, οι οποίοι προσέφυγαν για την ακύρωση της συνεδρίασης της 10ης Μαΐου του Δημοτικού Συμβουλίου Δυτικής Λέσβου, η οποία πραγματοποιήθηκε δια περιφοράς.
Από την πρώτη στιγμή που είχε ανακοινωθεί η δια περιφοράς συνεδρίαση, υπήρξε έντονη αντίδραση από τις παρατάξεις και τους δημοτικούς συμβούλους της αντιπολίτευσης οι οποίοι υποστήριξαν ότι εφόσον πραγματοποιούνται πλέον κανονικά συνεδριάσεις σε όλους τους δήμους με τη φυσική παρουσία των συμβούλων ή έστω με τηλεδιάσκεψη, δεν υπάρχει κανένας λόγος στη Δυτική Λέσβο να γίνονται συνεδριάσεις με τον τρόπο αυτό.
Η ακύρωση των αποφάσεων της συνεδρίασης της 10ης Μαΐου ωστόσο, έχει σοβαρές συνέπειες στην εύρυθμη λειτουργία του Δήμου Δυτικής Λέσβου, αφού σε αυτές περιλαμβάνονται μεταξύ άλλων η εργολαβία κοπής των χόρτων σε όλο το Δήμο, ορισμένα έργα παιδικών χαρών και άλλα σημαντικά ζητήματα.
Αξίζει να σημειωθεί ότι στη Δυτική Λέσβο τα χόρτα έως σήμερα, αρχές Ιουνίου, δεν έχουν κοπεί γεγονός που δημιουργεί γκρίνιες και παράπονα στο Δήμο».
Η συγκεκριμένη δια περιφοράς συνεδρίαση λόγω μη απαρτίας αναβλήθηκε δύο φορές και την τρίτη φορά πραγματοποιήθηκε με τη διαδικασία της έκτακτης συνεδρίασης.
Στο σκεπτικό της απόφασής του, ο Συντονιστής της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Αιγαίου Πολύκαρπος Πολυχρονάκης εξηγεί ότι σύμφωνα με τη νομοθεσία από 1η Μαΐου τα συλλογικά όργανα συνεδριάζουν κανονικά είτε με τηλεδιάσκεψη, είτε με τη φυσική παρουσία των δημοτικών συμβούλων.
Ειδικότερα αναφέρει:
[…] Επειδή στην αριθμ. Δ1α/ΓΠ.οικ.22206/15-4-2022 (ΦΕΚ 1882/Β΄) ΚΥΑ «Έκτακτα μέτρα προστασίας της δημόσιας υγείας από τον κίνδυνο περαιτέρω διασποράς του κορωνοϊού COVID-19 στο σύνολο της Επικράτειας από τη Δευτέρα, 18 Απριλίου 2022 και ώρα 06:00 έως και την Κυριακή, 1 Μαΐου 2022 και ώρα 06:00», σύμφωνα με τις διατάξεις της περ. 1 του Πίνακα Β της παρ.1 του άρθρου 1 που αφορούν στις δημόσιες υπηεσίες προβλέπονται τα εξής:
«Οι συνεδριάσεις των συλλογικών οργάνων και οι συναντήσεις εργασίας πραγματοποιούνται ως εξής:
α) Μέσω τηλεδιάσκεψης άνευ οιουδήποτε περιορισμού αναφορικά με τον αριθμό των συμμετεχόντων, ή
β) μέσω φυσικής παρουσίας με τη συμμετοχή έως επτά (7) ατόμων (ανεξαρτήτως του εάν αυτά είναι εμβολιασμένα ή όχι ή εάν έχουν νοσήσει κατά το τελευταίο εξάμηνο ή όχι σύμφωνα με τις παρ. 2 και 3 του άρθρου 9) και σε περίπτωση ύπαρξης και άλλων συμμετεχόντων, αυτοί δύνανται να συμμετέχουν με τηλεδιάσκεψη. Στην περίπτωση αυτή τα άτομα που συμμετέχουν με φυσική παρουσία καθορίζονται κατόπιν αίτησής τους με απόφαση του προεδρεύοντος ή
γ) μέσω φυσικής παρουσίας όσων συμμετεχόντων είναι πλήρως εμβολιασμένοι, σύμφωνα με την παρ. 2 του άρθρου 9 ή νοσήσαντες κατά το τελευταίο εξάμηνο, σύμφωνα με την παρ. 3 του άρθρου 9. Στην περίπτωση αυτή οι συμμετέχοντες που δεν είναι πλήρως εμβολιασμένοι ή δεν έχουν νοσήσει κατά το τελευταίο εξάμηνο, σύμφωνα με το προηγούμενο εδάφιο συμμετέχουν με τηλεδιάσκεψη…»
Επειδή στην αμέσως επόμενη αριθμ. Δ1α/ΓΠ.οικ.23983/29-4-2022 (ΦΕΚ 2137/Β΄) ΚΥΑ «Έκτακτα μέτρα προστασίας της δημόσιας υγείας από τον κίνδυνο περαιτέρω διασποράς του κορωνοϊού COVID-19 στο σύνολο της Επικράτειας από την Κυριακή, 1 Μαΐου 2022 και ώρα 06:00 έως και τη Δευτέρα 16 Μαΐου 2022 και ώρα 06:00», παραλείφθηκε η παράγραφος που αφορά στις συνεδριάσεις των συλλογικών οργάνων και επομένως εξάγεται το συμπέρασμα ότι εξέλιπαν οι υγειονομικοί λόγοι και ότι οι συνεδριάσεις θα πρέπει από 01-05-2022 να γίνονται διά ζώσης.
Επειδή σύμφωνα με τα ανωτέρω η αρχική πρόσκληση για συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου, η οποία εξεδόθη στις 03-05-2022 θα έπρεπε να προσκαλεί τους Δημοτικούς Συμβούλους σε διά ζώσης συνεδρίαση και όχι διά περιφοράς
Επειδή ακόμα και εάν λάβουμε υπόψη το γεγονός ότι η διευκρινιστική αριθμ. πρωτ. ΔΙΔΑΔ/Φ.69/206/οικ.6824/02-05-2022 Εγκύκλιος 77/2022 αναρτήθηκε στο πρόγραμμα ΔΙΑΥΓΕΙΑ στις 05- 05-2022 και η πρώτη πρόσκληση εξεδόθη στις 03-05-2022 για διά περιφοράς συνεδρίαση, η δεύτερη 5 πρόσκληση η οποία εξεδόθη στις 07-05-2022 θα έπρεπε να αφορά σε διά ζώσης συνεδρίαση και όχι διά περιφοράς. […].
Σε άλλο σημείο της απόφασης ακύρωσης της συνεδρίασης ο Συντονιστής της Αποκεντρωμένης Διοίκησης αναφέρει ότι ένας λόγος ακόμη που έκανε δεκτή την προσφυγή των τριών δημοτικών συμβούλων είναι επειδή στην έκτακτη συνεδρίαση έπρεπε να συμμετέχουν τουλάχιστον τα 2/3 των συμβούλων, αντ’ αυτού όμως συμμετείχε μόλις το 1/3
« [...] Επειδή σύμφωνα με τη διάταξη του άρθρου 67παρ.5 του Ν. 3852/2010 όπως ισχύει προβλέπεται ότι: «Εφόσον ανακύπτουν θέματα κατεπείγοντος χαρακτήρα, για τα οποία είναι αναγκαία η άμεση λήψη απόφασης και βάσιμα πιθανολογείται κίνδυνος εκ της αναβολής, είναι δυνατόν, ύστερα από απόφαση του Προέδρου, οι σχετικές διαδικασίες να λαμβάνουν χώρα διά περιφοράς, με τη συμμετοχή τουλάχιστον των δύο τρίτων των μελών δημοτικού συμβουλίου.
Οι αποφάσεις που λαμβάνονται κατά το προηγούμενο εδάφιο, ανακοινώνονται από τον πρόεδρο του συμβουλίου στην πρώτη, μετά τη λήψη της απόφασης, τακτική συνεδρίαση.» Επειδή ακόμα και εάν δεχθούμε ότι τα θέματα τα οποία θα συζητούνταν κατά την επίμαχη συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου ήταν κατεπείγοντα, τα οποία όμως θα έπρεπε να είχαν χαρακτηριστεί ως τέτοια από την πρώτη πρόσκληση και όχι στην τρίτη πρόσκληση, θα έπρεπε κατά τις σχετικές διαδικασίες οι οποίες έλαβαν χώρα διά περιφοράς, να συμμετέχουν τουλάχιστον τα δύο τρίτα (2/3) των μελών του δημοτικού συμβουλίου για τη λήψη απόφασης και όχι το ένα τρίτο (1/3) το οποίο συμμετείχε […]».