× Στο Νησί
SOCIAL MEDIA

«Φιλική Εταιρεία, η αδελφότητα πίσω από την Επανάσταση»

Θεατρική παράσταση στο Μουσείο Ελαιουργίας της Αγίας Παρασκευής με δωρεάν είσοδο στις 11 Αυγούστου

Από το NEWSROOM Δημοσίευση 8/7/2021

«Φιλική Εταιρεία, η αδελφότητα πίσω από την Επανάσταση»
' χρόνος ανάγνωσης

Το Πολιτιστικό Ίδρυμα Ομίλου Πειραιώς (ΠΙΟΠ), στο πλαίσιο των Επετειακών Δράσεων της Τράπεζας Πειραιώς για τα 200 χρόνια από την Επανάσταση του 1821, παρουσιάζει τη θεατρική παράσταση «Φιλική Εταιρεία. Η Αδελφότητα πίσω από την Επανάσταση» σε σκηνοθεσία Ιόλης Ανδρεάδη. Πρόκειται για πρωτότυπο κείμενο της Ιόλης Ανδρεάδη και του Άρη Ασπρούλη, το οποίο έχει βασιστεί σε έρευνα των δύο συγγραφέων-ερευνητών.

Στο δωδέκατο θεατρικό έργο τους οι δύο συγγραφείς, συνδυάζοντας ιστορικά γεγονότα με μυθοπλασία, ξετυλίγουν επί σκηνής το μελαγχολικό νήμα από το οποίο διέπονται  οι ζωές των ιδρυτών της Φιλικής Εταιρείας, από το τρελό και παθιασμένο όραμα της εθνικής ανεξαρτησίας ως το σκληρό και μοναχικό βίωμα της προσωπικής προδοσίας.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Η παράσταση, η οποία παρουσιάζεται με δωρεάν είσοδο για το κοινό, κάνει πρεμιέρα στις 15 Ιουλίου, ενώ στο Μουσείο Βιομηχανικής Ελαιουργείας,της Αγίας Παρασκευής στη Λέσβο έρχεται   στις 11 Αυγούστου.

Λίγα λόγια για την παράσταση

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Στη σκηνή ριγμένες φουστανέλες. Ο χώρος γεμίζει σιγά σιγά με καπνό και χώμα, δημιουργώντας το απόκοσμο και σιωπηλό τοπίο που σχηματίζεται στην πλευρά των ηττημένων, ύστερα από μια μάχη που έχει χαθεί. Τέσσερις ηθοποιοί, ντυμένοι με ευρωπαϊκή ενδυμασία, στέκονται όρθιοι. Αθανάσιος Τσακάλωφ, Εμμανουήλ Ξάνθος και Νικόλαος Σκουφάς κοιτάζουν τους θεατές. Στο κέντρο της σκηνής δεσπόζει μια ανθρώπινη φιγούρα με την πλάτη στραμμένη στο κοινό. Φοράει πανωφόρι και κρατάει ένα μπαστούνι αριστοκρατικό στο αριστερό χέρι, για να μπορεί να στηρίζεται. Δεξί χέρι δεν έχει.

Συνδυάζοντας ιστορικές μελέτες, αναλύσεις, άρθρα και τεκμήρια με μυθοπλασία, προσθέτοντας θραύσματα του Ρήγα, του Βαλαωρίτη, του Μπάιρον, του Σεφέρη και του Ιερολοχίτη Γεωργίου Λασσάνη και εμπνεόμενο από μουσικές και οπτικές αναφορές της εποχής, το νέο θεατρικό έργο «Φιλική Εταιρεία. Η Αδελφότητα πίσω από την Επανάσταση», αναζητά κάτω από τα επίσημα ιστορικά αφηγήματα και παράλληλα με το πλούσιο μυστικιστικό πέπλο που καλύπτει τη δράση της Φιλικής Εταιρείας, το σιωπηλό ερώτημα που στέκεται μετέωρο πίσω από τις ζωές των ανθρώπων που την εμπνεύστηκαν. Αναζητά την ανθρώπινη διάσταση των ιστορικών προσώπων, πίσω από τα άψυχα κάδρα της συλλογικής μας μνήμης και των στερεοτυπικών τους αναπαραστάσεων. Αναζητά το πώς γεννάται μια ηρωική προσωπικότητα, πώς σμιλεύεται μέσα σε έναν άνθρωπο η τεράστια δύναμη που χρειάζεται για να εναντιωθεί στον δυνάστη του με κάθε κόστος.

Απόσπασμα από τον πρόλογο του Γρηγόρη Ιωαννίδη

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Η ενδελεχής έρευνα και η μανιακή κατάδυση των δύο συγγραφέων, Ιόλης Ανδρεάδη και Άρη Ασπρούλη, στα κείμενα, στην αλληλογραφία και την μακρά βιβλιογραφία της Επανάστασης, δεν έφερε στο φως μόνο τον βίο των τριών Φιλικών, αλλά κάτι βαθύτερο, αγνότερο και ουσιαστικότερο, κάτι που δεν αφορά μόνο τους συγκεκριμένους, αλλά μπορεί να απλωθεί και στους άλλους αγωνιστές, μέχρι να ερμηνεύσει το ανερμήνευτο κέντρο της Επανάστασης. Τι είναι αυτό; Πρόκειται για τον «Ιερό Έρωτα», μια έννοια ρομαντικής ενόρασης παρμένη αρχικά από τον Υψηλάντη, που διαχέεται σε όλους τους μύστες του Αγώνα. Αποκλειστικά στους δύο συγγραφείς οφείλουμε την ανάδυση της συγκλονιστικής αυτής ιδέας από τα πνευματικά υπόγεια του έθνους μας στην επιφάνεια της θεατρικής μας ζωής.

Ταυτότητα

Σκηνοθεσία: Ιόλη Ανδρεάδη

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Πρωτότυπο Κείμενο & Έρευνα: Ιόλη Ανδρεάδη & Άρης Ασπρούλης

Σκηνογραφία & Κοστούμια: Δήμητρα Λιάκουρα

Κατασκευή σκιών: Γιάγκος Ανδρεάδης

Βοηθός Σκηνοθέτη / Καλλιτεχνική Συνεργάτις: Πηνελόπη Ασλάνογλου

Φωτισμοί: Στέβη Κουτσοθανάση

Stage Manager: Αριόν Βεΐζι

Φωτογραφίες Παράστασης: Κική Παπαδοπούλου

Εκτέλεσης παραγωγής: Ένα συν Ένα ίσον Ένα

Ερμηνεύουν

Αφηγήτρια / Νικόλαος Σκουφάς / Ελλάς: Νεφέλη Κουρή

Εμμανουήλ Ξάνθος: Αγησίλαος Μικελάτος

Αθανάσιος Τσακάλωφ: Κώστας Νικούλι

Αλέξανδρος Υψηλάντης: Δέσποινα Σαραφείδου

ΣΤΗΝ ΙΔΙΑ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ
ΒΙΒΛΙΟ

Δωρεάν ανοιχτά μαθήματα για παιδιά και ενήλικες στο aRtοποιώ

Οι θέσεις είναι περιορισμένες, γι’ αυτό απαιτείται κράτηση
ΒΙΒΛΙΟ

Αναρτήθηκαν οι προσωρινοί πίνακες για τα vouchers βιβλίων

Το πρόγραμμα αφορά τη χορήγηση 150.000 επιταγών αξίας 25 ευρώ η καθεμία (συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ)
ΘΕΑΤΡΟ

Ο «Υπηρέτης δύο Αφεντάδων» στο Κάστρο Μυτιλήνης

Μια κωμωδία με διαχρονική γοητεία θα παρουσιαστεί στο κοινό της Λέσβου στις 28 Αυγούστου
ΧΩΡΙΑ

Επίσκεψη Πλεύρη στο Αναγνωστήριο Αγιάσου

Ενημερώθηκε αναλυτικά για το ιστορικό του έργου που θα ξεκινήσει τον επόμενο μήνα μς τη συνεργασία του Υπουργείου Μετανάστευσης και του Δήμου Μυτιλήνης
ΑΓΡΟΤΕΣ

Λήξη του 9ου Φεστιβάλ Αμπελουργίας Ανεμώτιας

Η Ανεμώτια έγινε τόπος συνάντησης, συμπερίληψης και δημιουργικότητας, με δράσεις που ένωσαν αμπελουργούς, επιστήμονες, καλλιτέχνες, τεχνίτες, εθελοντές και επισκέπτες της Λέσβου και πέρα από αυτή
ΜΟΥΣΙΚΗ

Πολιτισμός και νεολαία στο επίκεντρο του 2ου Φεστιβάλ Νέων στο Πλωμάρι

Οι διοργανωτές οραματίζονται το Φεστιβάλ ως θεσμό για την ανάδειξη του πολιτισμού της περιοχής
ΜΟΥΣΙΚΗ

Ξενύχτι με τραγούδια και κέφι στα Μιστεγνά

Ο Πολιτιστικός Σύλλογος «Μιστεγνιώτες» διοργάνωσε μια αξέχαστη εκδήλωση με τραγούδια, χορωδίες και τη μαγεία της ελληνικής μουσικής
ΜΟΥΣΙΚΗ

Βράβευσαν την Νάσια Δαφιώτη και το Γρηγόρη Μολυβιάτη

Ο Εξωραϊστικός – Εκπολιτιστικός Σύλλογος Μυτιλήνης «Η Επάνω Σκάλα» κατά την έναρξη της 45ης Γιορτής ούζου
ΜΟΥΣΙΚΗ

«Το πρώτο μου τριαντάφυλλο» άνθισε στην Αρχαία Αντισσα

Μια μαγευτική μουσική βραδιά με τον Θοδωρή Βουτσικάκη και τη Λίνα Νικολακοπούλου, γεμάτη ενθουσιασμό και μηνύματα για την ανάδειξη του σπουδαίου αρχαιολογικού χώρου
ΜΟΥΣΙΚΗ

Αγιασώτικοι ήχοι ενός αιώνα ζωντάνεψαν ξανά «Στο Χάνι»

Ο Φιλοπρόοδος Σύλλογος Αγιασωτών παρουσίασε το τέταρτο ντοκιμαντέρ του για τη μουσική παράδοση
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ

Η Ειρήνη Μπουντούκη μιλά μόδα, αποδοχή και ζωή χωρίς ετικέτες

Το μοντέλο με καταγωγή από την Πέτρα, επισκέπτεται τη Λέσβου κάθε καλοκαίρι και μίλησε εφ' όλης της ύλης στο «Ν»
ΑΝΘΗ ΠΑΖΙΑΝΟΥ