× Στο Νησί
SOCIAL MEDIA

Η «αξιολόγηση θα χειροτερέψει τη σχολική πραγματικότητα

Πρόταση ΠΑΜΕ Εκπαιδευτικών προς το Δ.Σ. του Συλλόγου Εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης για οργανωμένη απάντηση του κλάδου με απεργία – αποχή

Από το NEWSROOM Δημοσίευση 2/2/2021

Η «αξιολόγηση θα χειροτερέψει τη σχολική πραγματικότητα
' χρόνος ανάγνωσης

Τη λύση της απεργίας και της αποχής από την αξιολόγηση των Σχολικών Μονάδων προτείνει το ΠΑΜΕ εκπαιδευτικών Λέσβου στο Σύλλογο Εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Λέσβου σε αναλυτική ανακοίνωσή στην οποία αναφέρεται μεταξύ άλλων στους λόγους για τους οποίους η σχολική πραγματικότητα θα επιδεινωθεί σημαντικά σε περίπτωση που εφαρμοσθεί η νέα Υπουργική απόφαση

 «Το Υπουργείο Παιδείας προχώρησε στην έκδοση Υπουργικής Απόφασης (Υ.Α.) με ΦΕΚ 140/20-1-2021 και τίτλο: «Συλλογικός προγραμματισμός, εσωτερική και εξωτερική αξιολόγηση των σχολικών μονάδων ως προς το εκπαιδευτικό τους έργο». Επιδίωξή τους είναι εντός του Φεβρουαρίου να ενεργοποιηθούν οι διαδικασίες της αξιολόγησης - αυτοαξιολόγησης στην εκπαίδευση.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Η προσπάθεια εφαρμογής της συγκεκριμένης Υ.Α. είναι το πρώτο βήμα με άμεσο στόχο την εφαρμογή της «ατομικής αξιολόγησης» των εκπαιδευτικών. Η κυβέρνηση της Ν.Δ. και το Υπουργείο Παιδείας έχουν δημόσια δηλώσει ότι, το αμέσως επόμενο χρονικό διάστημα θα φέρουν στη Βουλή σχετικό νόμο.

Η λεγόμενη «αξιολόγηση» θα οδηγήσει στο ακριβώς αντίθετο από αυτό που η κυβέρνηση ευαγγελίζεται! Θα αλλάξει προς το χειρότερο, για την πλειοψηφία, τη σχολική πραγματικότητα!

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Θα οδηγήσει στη μεγαλύτερη υποβάθμιση του σχολείου, στη μεταφορά της ευθύνης για όλα τα προβλήματα στους ίδιους τους γονείς, τους μαθητές και τους εκπαιδευτικούς, στην ακόμα μεγαλύτερη κατηγοριοποίηση και ταξική διαφοροποίηση της εκπαίδευσης. Και πού το ξέρουμε αυτό; Από τη διεθνή πείρα των «αξιολογημένων» σχολείων σε πολλές χώρες όπου ο λειτουργικός αναλφαβητισμός, η σχολική διαρροή, οι ταξικοί φραγμοί και η πολυκατηγοριοποίηση «ζουν και βασιλεύουν»!  

Οι δείκτες της λεγόμενης εσωτερικής και εξωτερικής αξιολόγησης (48 τον αριθμό!) είναι αποκαλυπτικοί:

ü  Σε ένα υποχρηματοδούμενο σχολείο θα αξιολογείται η «ικανότητα διαχείρισης των οικονομικών πόρων». Δηλαδή πώς θα γίνεται περιορισμός δαπανών, πώς θα βάζουν πιο βαθιά το χέρι στην τσέπη οι γονείς, πώς θα αναζητούνται χορηγοί.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

- Σε ένα υποστελεχωμένο σχολείο, που η λειτουργία του βασίζεται σε 50.000 συμβασιούχους, θα αξιολογείται η «αποτελεσματική αξιοποίηση του προσωπικού». Δηλαδή το πώς θα καλύπτονται τα κενά εκ των ενόντων, πώς θα γίνεται ο εκπαιδευτικός λάστιχο, πώς θα μπαλώνονται τρύπες με εκπαιδευτικούς να διδάσκουν άσχετα με την ειδικότητά τους μαθήματα.

- Σε ένα σχολείο με ακατάλληλες υποδομές, με αίθουσες κλουβιά και χιλιάδες μαθητές σε κοντέινερς, θα αξιολογείται «η αξιοποίηση των σχολικών υποδομών», αλλά και ο εμπλουτισμός και εκσυγχρονισμός τους. Και επειδή μάλλον ο Σύλλογος Διδασκόντων είναι λίγο δύσκολο να αποφασίσει την ανέγερση νέων κτηρίων, αυτό που θα αξιολογείται θα είναι το άνοιγμα της πόρτας στους χορηγούς και τις κάθε λογής επιχειρήσεις για να κάνουν τις μπίζνες τους.

- Σε μια εποχή που η ανάγκη για στέρεη γνώση και ολόπλευρη μόρφωση είναι αδήριτη θα αξιολογείται η «καλλιέργεια δεξιοτήτων στους μαθητές». Δηλαδή το πόσο γρήγορα γίνεται η στροφή της εκπαίδευσης στη λογική της εκγύμνασης εφήμερων δεξιοτήτων εις βάρος των μορφωτικών αναγκών των μαθητών και κατά πόσο ανοίγει η πόρτα για την εμπλοκή στην εκπαιδευτική διαδικασία φορέων άσχετων με την εκπαίδευση, από Μ.Κ.Ο. μέχρι και επιχειρήσεις.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Οι διαδικασίες της «εσωτερικής και εξωτερικής αξιολόγησης», όπως προβλέπονται από την Υ.Α. ρίχνουν και το τελευταίο «φύλλο συκής».

- Ο προγραμματισμός των σχολικών μονάδων, οι εκθέσεις εσωτερικής αξιολόγησης των σχολείων, οι εκθέσεις εξωτερικής αξιολόγησης των Συντονιστών Εκπαιδευτικού Έργου καθώς και οι αξιολογικές εκθέσεις των ΠΕ.Κ.Ε.Σ θα δημοσιοποιούνται σε ειδική πλατφόρμα του Ι.Ε.Π.!

- Ο Σύλλογος Διδασκόντων θα βαθμολογεί με τετράβαθμη κλίμακα τον κάθε θεματικό άξονα ενώ ο Συντονιστής Εκπαιδευτικού Έργου σε δεκάβαθμη κλίμακα το κάθε σχολείο!

Καθοδηγητικό νήμα των κυβερνητικών σχεδιασμών αποτελούν οι εκθέσεις της Ε.Ε. και του ΟΟΣΑ αλλά και οι διαπιστώσεις της έκθεσης Πισσαρίδη για την εκπαίδευση, που επισημαίνουν ως κομβικό πρόβλημα την «Έλλειψη αξιολόγησης των εκπαιδευτικών δομών και του εκπαιδευτικού προσωπικού».

Η έκθεση Πισσαρίδη προτείνει συγκεκριμένα για την αντιμετώπιση της παραπάνω «αγκύλωσης» τα εξής: «Συνεχής αξιολόγηση με βάση κριτήρια όπως οι επιδόσεις των μαθητών, το ποσοστό εισαγωγής των μαθητών στα Πανεπιστήμια, οι ειδικές προκλήσεις κάθε σχολείου.

Σύνδεση της χρηματοδότησης των σχολείων με την επίτευξη εκπαιδευτικών στόχων. Δημοσιοποίηση των αποτελεσμάτων των αξιολογήσεων και σύγκριση μεταξύ των σχολείων με αξιοποίηση των νέων τεχνολογιών «διαχείρισης μεγάλων δεδομένων» (big data)».

Το περιεχόμενο και οι στοχεύσεις της «εσωτερικής και εξωτερικής αξιολόγησης» κινούνται στα πλαίσια των παραπάνω κατευθύνσεων.

Στην πράξη η κυβέρνηση της Ν.Δ. εφαρμόζει το νομοθετικό πλαίσιο της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ (ν.4547/18)  με τις προσθήκες του ν. 4692/2020(Κεραμέως). Η Υπουργική Απόφαση 140/20-1-2021 κινείται στον κοινώς διακηρυγμένο στόχο για «δημιουργία κουλτούρας αξιολόγησης στο ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα».

Η κυβερνητική επιχειρηματολογία ότι: «η αξιολόγηση έχει σκοπό τη βελτίωσητης ποιότητας του εκπαιδευτικού έργου και την αναβάθμιση της παρεχόμενηςεκπαίδευσης» είναι παραπλανητική και υποκριτική!

Γνωρίζουμε άλλωστε από «πρώτο χέρι», γονείς και εκπαιδευτικοί, τα «έργα και τις ημέρες» της κυβέρνησης. Αν η κυβέρνηση και το Υπουργείο Παιδείας είχαν πρόθεση να στηρίξουν τη λειτουργία των σχολείων και να βοηθήσουν στην «αναβάθμιση του εκπαιδευτικού έργου» θα είχαν ικανοποιήσει τις δίκαιες διεκδικήσεις των εκπαιδευτικών σωματείων, των γονιών και των μαθητών και θα είχαν πάρει μέτρα για τη λειτουργία των σχολείων με ασφάλεια και υγιεινή.

Οι χιλιάδες εκπαιδευτικοί που ζούμε και αναπνέουμε καθημερινά μέσα στα σχολεία, που βιώνουμε και οι ίδιοι μαζί με τους μαθητές μας τα άγχη και τις αγωνίες των γονιών για το μέλλον και την πρόοδο των παιδιών τους είμαστε οι πρώτοι που παλεύουμε για ένα «ποιοτικό και αναβαθμισμένο σχολείο» για όλα τα παιδιά.

Οι εκπαιδευτικοί καθημερινά εξετάζουμε κριτικά και αυτοκριτικά τη δουλειά μας, τον τρόπο που κάνουμε το μάθημα και προσπαθούμε με πενιχρά μέσα και χωρίς καμία στήριξη να δώσουμε ό,τι καλύτερο στους μαθητές μας. Στα σχολεία μας οι Σύλλογοι Διδασκόντων και οι εκπαιδευτικοί σχεδιάζουμε, κρίνουμε, αναπροσαρμόζουμε τον τρόπο που κάνουμε το μάθημα.

Τους μήνες της υποχρεωτικής αναστολής λειτουργίας των σχολείων χωρίς καμία στήριξη, χωρίς τεχνολογικά μέσα και επιστημονική καθοδήγηση κρατήσαμε ανοιχτή την εκπαιδευτική διαδικασία.

Τι κάνει η κυβέρνηση και το Υπουργείο Παιδείας για να στηρίξει στην πράξη τη δουλειά του εκπαιδευτικού; Κυριολεκτικά τίποτα!

Κυβέρνηση και Υπουργείο Παιδείας 10 μήνες τώρα αξιοποιούν την πανδημία και ψηφίζουν το ένα νομοσχέδιο μετά το άλλο. Τσακίζουν όλο και πιο πολύ τα μορφωτικά δικαιώματα των μαθητών, κάνουν λάστιχο τα εργασιακά δικαιώματα των εκπαιδευτικών.   

Ο κλάδος έχει πλούσια πείρα!

Ο αγώνας για την αποτροπή του Π.Δ. 152 και του ν. 4024/2001 αποτελούν σημαντική παρακαταθήκη. Δείχνουν ότι έχουμε τη δύναμη να επιβάλλουμε τη θέλησή μας ακόμα και απέναντι σε ψηφισμένους νόμους. Όπως αφήσαμε στα χαρτιά τις ρυθμίσεις για τις κάμερες στην τάξη, όπως ακυρώσαμε τις πραξικοπηματικές μεθοδεύσεις της κυβέρνησης με τις εκλογές – παρωδία για τα Υπηρεσιακά Συμβούλια, με το εμφατικό 95% αποχή, έτσι και τώρα μπορούμε να εμποδίσουμε τους κυβερνητικούς σχεδιασμούς. 

Σε αυτή τη βάση: Δηλώνουμε  την αντίθεσή μας στους σχεδιασμούς για αξιολόγηση της σχολικής μονάδας και για ατομική αξιολόγηση των εκπαιδευτικών.

Αποφασίζουμε απεργία – αποχή από τις διαδικασίες αξιολόγησης στελεχών και αξιολόγησης/αυτοαξιολόγησης σχολικών μονάδων που προβλέπονται από τον νόμο 4692/2020 (ΦΕΚ 12 Ιουνίου 2020) που αφορούν την αξιολόγηση και συγκεκριμένα τα άρθρα 33, 34, 35, 36, καθώς και από την Υ.Α. 6603/ΓΔ4 (ΦΕΚ 140 20 Ιανουαρίου 2021). Συμμετέχουμε στην απεργία – αποχή που έχουν αποφασίσει ΔΟΕ και ΟΛΜΕ.

Με βάση όλα τα παραπάνω, καλούμε:

  • Όλα τα σωματεία να πάρουν μέτρα για την υλοποίηση της απόφασης για την απεργία - αποχή. Να οργανώσουν με όλα τα μέσα την ενημέρωση συνολικά της εκπαιδευτικής κοινότητας για τους πραγματικούς στόχους της «αξιολόγησης». Να οργανώσουν γενικές συνελεύσεις, διαδικτυακές εκδηλώσεις, ενημερώσεις γονέων κ.ά.
  • Τους Συλλόγους Διδασκόντων να δηλώσουν με πρακτικό (θα σταλεί σχέδιο) τη συμμετοχή τους στην απεργία – αποχή της ΟΛΜΕ/ΔΟΕ και με βάση αυτή την απόφαση να μην προχωρήσουν σε καμία διαδικασία που σχετίζεται με την εφαρμογή της Υ.Α. (ειδική συνεδρίαση του Συλλόγου Διδασκόντων, συγκρότηση ομάδων δράσης, συνεδρίαση για τη σύνταξη έκθεσης «Εσωτερικής και Εξωτερικής Αξιολόγησης»).
  • Ειδικά καλούμε τα στελέχη εκπαίδευσης (Διευθυντές σχολείων, Συντονιστές Εκπαιδευτικού Έργου κ.τ.λ.) να συνταχθούν με την απόφαση του κλάδου συμμετέχοντας στην απεργία – αποχή.

ΣΤΗΝ ΙΔΙΑ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ
ΔΡΑΣΕΙΣ

Με αλληλεγγύη ολοκληρώνει τη χρονιά η «Ελιά σε δράση»

Διανομή ειδών πρώτης ανάγκης σε οικογένειες και στήριξη του Μιχαλέλειου Οίκου Ευγηρίας
ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΟ ΑΓΡΟΤΕΣ

Στο στόχαστρο οι αγρότες της Λέσβου για τον αποκλεισμό του λιμανιού Μυτιλήνης

Εισαγγελική παραγγελία από την Εισαγγελία Πρωτοδικών Μυτιλήνης και αστυνομικές έρευνες για ταυτοποίηση των αγροτικών οχημάτων αντί για απαντήσεις στα οξυμένα προβλήματα του πρωτογενούς τομέα
ΘΡΑΣΟΣ ΑΒΡΑΑΜ
ΣΥΝΔΙΚΑΛΙΣΜΟΣ

Στους δρόμους ξανά οι συνταξιούχοι της Λέσβου

Κάλεσμα αγώνα ενάντια στην ακρίβεια, τις περικοπές και τον προϋπολογισμό του 2026
ΣΥΝΔΙΚΑΛΙΣΜΟΣ

16 Δεκέμβρη απεργιακή απάντηση στον αντιλαϊκό προϋπολογισμό

Ανακοίνωση της ΔΑΣ για κοινό αγώνα μισθωτών και αγροτών απέναντι στη φτώχεια τον πόλεμο και την καταστολή
ΣΥΝΔΙΚΑΛΙΣΜΟΣ

24ωρη απεργία των δημοσίων υπαλλήλων την Τρίτη 16 Δεκεμβρίου

Κάλεσμα ενάντια στον προϋπολογισμό του πολέμου και της αφαίμαξης με στήριξη στον αγώνα των αγροτών
ΠΑΙΔΙΑ + ΓΟΝΕΙΣ

Ημερολόγιο 2026 με θέμα την πολιτιστική κληρονομιά της Λέσβου

Πρόσκληση συμμετοχής των Συλλόγων Γονέων με έμφαση στην πολιτιστική κληρονομιά της Λέσβου
ΔΡΑΣΕΙΣ

Η κοινωνική οικονομία σε πρώτο πλάνο

Στους χώρους του μοναδικού δημοσιογραφικού συνεταιρισμού στο Αιγαίο ξεναγήθηκαν Visit Agiasos, Καλοτρόπιο, ViModo και Business Incubator Gotse Delchev στο πλαίσιο του έργου ELCSEE
ΠΡΟΣΦΥΓΕΣ

Γιατροί Χωρίς Σύνορα: 10 χρόνια ανθρωπιστικής δράσης στη Λέσβο

Τιμούν την επέτειο με μια μεγάλη σειρά εκδηλώσεων στο Δημοτικό Θέατρο Μυτιλήνης
ΣΥΝΔΙΚΑΛΙΣΜΟΣ

Στο πόδι το ΠΕΚ και τα σωματεία της Λέσβου

Περιοδείες, συζητήσεις και πανό σε όλη τη Μυτιλήνη για την απεργία της 16ης Δεκεμβρίου και της συγκέντρωσης έξω από τα δικαστήρια στις 9:00 το πρωί
ΣΥΝΔΙΚΑΛΙΣΜΟΣ

ΕΛΜΕ Λέσβου: Κυλιόμενες στάσεις εργασίας για τη συμμετοχή στην παλλεσβιακή κινητοποίηση

Στο δρόμο την 16η Δεκεμβρίου για προϋπολογισμό και διώξεις συνδικαλιστών. Κάλεσμα αλληλεγγύης σε αγρότες και εργαζόμενους
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ

Επίσκεψη σκύλου–οδηγού στο 12ο Νηπιαγωγείο Μυτιλήνης

Μάθημα ενσυναίσθησης και συμπερίληψης για τους μικρούς μαθητές
ΣΥΝΔΙΚΑΛΙΣΜΟΣ

Πρωτιά για την Αγωνιστική Συσπείρωση στην ΕΛΜΕ Λήμνου‑Αγίου Ευστρατίου

Αναλυτικά τα αποτελέσματα των πρόσφατων αρχαιρεσιών