
Με τις ψήφους της Νέας Δημοκρατίας ψηφίστηκε από τη Βουλή ο νέος Κώδικας Τοπικής Αυτοδιοίκησης, φέρνοντας σημαντικές αλλαγές στον τρόπο διεξαγωγής των αυτοδιοικητικών εκλογών. Η σημαντικότερη μεταρρύθμιση είναι η κατάργηση του δεύτερου γύρου και η καθιέρωση του συστήματος της συμπληρωματικής ψήφου, μέσω του οποίου οι εκλογείς θα μπορούν να επιλέγουν, εκτός από τον βασικό τους συνδυασμό, και μία δεύτερη προτίμηση.
Η συζήτηση στην Ολομέλεια διεξήχθη σε ιδιαίτερα υψηλούς τόνους, με την κυβέρνηση και το ΠΑΣΟΚ να ανταλλάσσουν σφοδρές πολιτικές αιχμές, έχοντας ως σημείο αναφοράς και την εκλογή του δημάρχου Αθηναίων, Χάρη Δούκα.
Ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος της ΝΔ, Δημήτρης Καιρίδης, εξαπέλυσε σκληρή επίθεση κατά του δημάρχου Αθηναίων, υποστηρίζοντας ότι «φαντάζεται τον εαυτό του ως πρωθυπουργό» και ότι «δεν δημαρχεύει αλλά πολιτικολογεί ασύστολα», χαρακτηρίζοντάς τον «απολύτως αποτυχημένο δήμαρχο» και υποστηρίζοντας ότι η Αθήνα βρίσκεται «στη χειρότερη κατάσταση που ήταν ποτέ».
Από την πλευρά του ΠΑΣΟΚ, ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος Δημήτρης Μάντζος απάντησε ότι η Νέα Δημοκρατία δεν έχει ξεπεράσει ακόμη την ήττα της στις δημοτικές εκλογές της Αθήνας το 2023. «Πονάει πολύ αυτό που συνέβη το 2023. Τρία χρόνια μετά, περαστικά σας», ανέφερε χαρακτηριστικά, υποστηρίζοντας ότι η αλλαγή του εκλογικού συστήματος αποτελεί κομματική επιλογή της κυβέρνησης, προκειμένου να αποτρέψει αντίστοιχες ανατροπές στο μέλλον.
Η αντιπαράθεση συνεχίστηκε με τον κ. Καιρίδη να δηλώνει ότι «ο Χάρης Δούκας έχει ήδη φύγει από το ΠΑΣΟΚ και δεν το ξέρετε», ανεβάζοντας ακόμη περισσότερο το πολιτικό θερμόμετρο της συνεδρίασης.
Παρέμβαση Χρυσομάλλη
Αίσθηση προκάλεσε και η πρωτοβουλία του βουλευτή Μεσσηνίας της ΝΔ, Μίλτου Χρυσομάλλη, ο οποίος κατέθεσε τροπολογία με την οποία αμφισβήτησε τη συνταγματικότητα διάταξης που αφορά τη δυνατότητα των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης να μην ασκούν ένδικα μέσα κατά θετικών πρωτόδικων αποφάσεων υπέρ συμβασιούχων εργαζομένων.
Η τροπολογία δεν τέθηκε τελικά σε ψηφοφορία, καθώς ο υπουργός Εσωτερικών Θεόδωρος Λιβάνιος δεν την έκανε αποδεκτή, χωρίς να υπάρξει σχετική τοποθέτηση από την κυβέρνηση.
Σφοδρή επίθεση Ανδρουλάκη
Στο βήμα της Βουλής, ο πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ Νίκος Ανδρουλάκης εξαπέλυσε δριμεία επίθεση στην κυβέρνηση, χαρακτηρίζοντας το νέο εκλογικό σύστημα για την Αυτοδιοίκηση «κατάπτυστο».
Όπως υποστήριξε, η κατάργηση του δεύτερου γύρου αποδυναμώνει τη δημοκρατική νομιμοποίηση των αιρετών και αλλοιώνει τη λαϊκή εντολή, διερωτώμενος «σε ποια άλλη χώρα εφαρμόζεται ένα τέτοιο σύστημα». Παράλληλα, τόνισε ότι «η Δημοκρατία δεν λειτουργεί με μαθηματικές πατέντες και αλγορίθμους που δεν καταλαβαίνει κανείς».
Ο πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ δεσμεύτηκε ότι, εφόσον το κόμμα του αναλάβει τη διακυβέρνηση της χώρας μετά τις επόμενες εθνικές εκλογές, δεν θα επιτρέψει την εφαρμογή του νέου εκλογικού νόμου.
«Στην επόμενη εθνική κάλπη υπάρχουν δύο διαφορετικές επιλογές: από τη μία η Νέα Δημοκρατία με ένα επιτελικό κράτος που παράγει διαφθορά, αναξιοκρατία και ρουσφέτια και από την άλλη μια πολιτική που στηρίζεται στη δημοκρατική αποκέντρωση», ανέφερε χαρακτηριστικά.
Με την ψήφιση του νομοσχεδίου, η χώρα αποκτά πλέον νέο θεσμικό πλαίσιο για τη λειτουργία της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, ενώ οι αλλαγές στον τρόπο εκλογής δημάρχων και περιφερειαρχών αναμένεται να αποτελέσουν ένα από τα βασικά πεδία πολιτικής αντιπαράθεσης μέχρι την επόμενη εκλογική αναμέτρηση.