× Στο Νησί
SOCIAL MEDIA

ΡΕΠΟΡΤΑΖ

Νεο όχι από Χριστόφα στη Βάστρια

Το Δημοτικό Συμβούλιο Μυτιλήνης καλείται να αποφασίσει για τη νέα Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων που καταρρέει τεχνικά ενώ το υπουργείο Μετανάστευσης επιμένει σε έναν σχεδιασμό που αγνοεί θεσμούς, περιβάλλον και κοινωνία

Γράφει ο ΘΡΑΣΟΣ ΑΒΡΑΑΜ Δημοσίευση 17/11/2025

Νεο όχι από Χριστόφα στη Βάστρια
' χρόνος ανάγνωσης

Στο επικείμενο Δημοτικό Συμβούλιο του Δήμου Μυτιλήνης θα τεθεί προς απόφαση η νέα Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων που κατέθεσε το υπουργείο Μετανάστευσης και Ασύλου για τη φαραωνική υπερδομή στη Βάστρια, επαναφέροντας ένα ζήτημα που έχει εξελιχθεί σε βαθύ πολιτικό και κοινωνικό ρήγμα. Η εισήγηση του αντιδημάρχου Περιβάλλοντος Χρήστου Τσιβγούλη αποδομεί μεθοδικά το περιεχόμενο της ΜΠΕ και αναδεικνύει τις σοβαρές παραλείψεις, τους κινδύνους και τα ελλιπή τεχνικά στοιχεία που χαρακτηρίζουν την τροποποιημένη μελέτη του υπουργείου, την ώρα που η κυβέρνηση επιμένει σε έναν σχεδιασμό που συγκρούεται μετωπικά με το νησί.

Η εισήγηση ξεκινά υπενθυμίζοντας ότι το Δημοτικό Συμβούλιο είχε ήδη το 2023 απορρίψει τη ΜΠΕ ως τεχνικά ανεπαρκή και ατεκμηρίωτη. Η νέα τροποποιημένη μελέτη όχι μόνο δεν απαντά στις ενστάσεις, αλλά επιχειρεί να νομιμοποιήσει δύο νέα συνοδευτικά έργα που επιβαρύνουν ακόμη περισσότερο το δασικό οικοσύστημα της Βάστριας.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Η εγκατάσταση φωτοβολταϊκού σταθμού 2,5 MW απαιτεί εκχέρσωση 26 χιλιάδων τετραγωνικών μέτρων σε περιοχή με υψηλή παρουσία τραχείας πεύκης και ιδιαίτερη οικολογική ευαισθησία. Η εισήγηση τεκμηριώνει ότι η απώλεια φυτοκάλυψης μειώνει την απορρόφηση CO₂, αυξάνει τη διάβρωση και υποβαθμίζει την υδρολογική ισορροπία της περιοχής, ενώ η παρουσία εκτεταμένων καλωδιώσεων και ηλεκτρικού εξοπλισμού μέσα στο πευκοδάσος αυξάνει δραματικά τον κίνδυνο πυρκαγιάς.

Εξίσου αποκαλυπτική είναι η αποδόμηση της λεγόμενης δευτερεύουσας δασικής οδού. Η εισήγηση επισημαίνει ότι η οδός που παρουσιάζει το υπουργείο ως «υφιστάμενη» ουσιαστικά δεν υπάρχει στο φυσικό περιβάλλον. Η αεροφωτογραφία του 2024 δεν εμφανίζει ίχνος δασικής οδοποιίας, ενώ η εικόνα του 2025 αποκαλύπτει εκτεταμένη αποψίλωση, γεγονός που αποδεικνύει ότι το υπουργείο προχώρησε σε έργα πριν από την επίσημη έγκριση περιβαλλοντικών όρων. Να σημειωθεί ότι η ερευνητική δημοσιογραφία του "Ν" είχε φέρει στο φως της δημοσιότητας τις εικόνες-σοκ από τις υλοτομήσεις που είχαν γίνει τον Φεβρουάριο του 2025. Διαβάστε σχετικό ρεπορτάζ ΕΔΩ.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Επιπλέον η νέα χάραξη μήκους 80 μέτρων περνά πάνω από προστατευόμενο ρέμα και εντός ζώνης Natura 2000, χωρίς συνοδευτική Ειδική Οικολογική Αξιολόγηση, στοιχείο που καθιστά την κατηγοριοποίηση της οδού ως έργου Β κατηγορίας λανθασμένη και τη μελέτη νομικά διάτρητη.

Το επιχείρημα ότι η οδός λειτουργεί ως «οδός διαφυγής» αποδομείται πλήρως από τον Δήμο. Η χάραξη κινείται παράλληλα με την κύρια οδό εκκένωσης προς τον νότο, μέσα στο μεγάλο δασικό μέτωπο της Λέσβου, χωρίς να προσφέρει εναλλακτική διαδρομή σε περίπτωση πυρκαγιάς. Αντιθέτως αποτελεί μια νέα κύρια οδό πρόσβασης, ικανή να εξυπηρετήσει βαριά κυκλοφορία, σε πλήρη αναντιστοιχία με τα όσα ισχυρίζεται η ΜΠΕ.

Αυτά όμως δεν αποτελούν απλώς τεχνικά σφάλματα. Η Βάστρια αποκαλύπτει μια συστηματική κυβερνητική στρατηγική όπου οι αποφάσεις προηγούνται των μελετών, τα έργα προηγούνται των εγκρίσεων και το πολιτικό σχέδιο προηγείται της νομιμότητας. Η κυβέρνηση προχωρά σε εργασίες ενώ εκκρεμεί αίτηση ακύρωσης στο Συμβούλιο της Επικρατείας και υπάρχει απόφαση αναστολής. Πρόκειται για ενέργειες που δεν συνάδουν με κράτος δικαίου. Συνάδουν με κυβερνητική αλαζονεία.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Η σύμβαση πυρανίχνευσης που εκθέτει το υπουργείο

Το πιο αποκαλυπτικό στοιχείο ωστόσο δεν προέρχεται από την εισήγηση αλλά από την ίδια την κυβέρνηση. Στις 15 Οκτωβρίου 2025 υπογράφηκε σύμβαση του υπουργείου με την εταιρεία Green Construction ATE κόστους 585.680,52 ευρώ για την εγκατάσταση συστήματος πυρανίχνευσης στο δάσος της Βάστριας. Η κυβέρνηση λοιπόν πληρώνει για να προστατευτεί από τον κίνδυνο που η ίδια προκαλεί.

Η πολιτική υποκρισία είναι ξεκάθαρη. Από τη μία το υπουργείο παρουσιάζει τη Βάστρια ως «ασφαλή» χωροθέτηση. Από την άλλη υπογράφει σύμβαση για να αντιμετωπίσει την αυξημένη πιθανότητα πυρκαγιάς που δημιουργεί η δική του επιλογή. Είναι η πιο τρανταχτή ομολογία ότι η υπερδομή δεν πρέπει να βρίσκεται εκεί. Όχι επειδή το λέει ο Δήμος, αλλά επειδή το παραδέχεται το ίδιο το υπουργείο με τις πράξεις του.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Η επιστημονική προειδοποίηση από το 2023

Τον Σεπτέμβριο του 2023 ο ειδικός εμπειρογνώμονας του ΟΗΕ για τα δάση και την κλιματική αλλαγή Μπάμπης Πέτσικος είχε προειδοποιήσει ότι δομές τέτοιου τύπου αποτελούν διαρκή εστία κινδύνου. Είχε σημειώσει ότι σε αντίστοιχες δομές καταγράφονται δεκάδες πυρκαγιές κάθε χρόνο και ότι η Μόρια καταστράφηκε ολοσχερώς παρά τα μέτρα πυροπροστασίας. Ο κ. Πέτσικος ήταν κατηγορηματικός. «Στη Βάστρια οι παράγοντες κινδύνου βρίσκονται στο μέγιστο. Ο κίνδυνος μεγαπυρκαγιάς είναι εξαιρετικά αυξημένος».Η κυβέρνηση επέλεξε να αγνοήσει αυτή την προειδοποίηση. Όχι επειδή δεν γνωρίζει. Αλλά επειδή δεν θέλει να αλλάξει ρότα.

Η Βάστρια δεν είναι πλέον ένα τεχνικό έργο. Είναι πολιτικό σύμβολο. Αποκαλύπτει την απόσταση ανάμεσα στην Αθήνα και τη Λέσβο, ανάμεσα στον κυβερνητικό σχεδιασμό και στην πραγματικότητα του νησιού. Αποκαλύπτει έναν τρόπο διακυβέρνησης που επιδιώκει να επιβάλει αποφάσεις, όχι να τις τεκμηριώσει. Έναν τρόπο που μετατρέπει το περιβάλλον σε παράπλευρη απώλεια και τη Λέσβο σε χώρο δοκιμής πολιτικών σχεδίων χωρίς συναίνεση.

Στο Δημοτικό Συμβούλιο οι αυτοδιοικητικοί δεν θα κληθούν να κρίνουν μια μελέτη. Θα κληθούν να κρίνουν τη σοβαρότητα μιας κυβέρνησης που αντιμετωπίζει τη Λέσβο σαν διοικητικό εμπόδιο και όχι σαν κοινωνία με δικαιώματα, θεσμούς και φωνή.

ΣΤΗΝ ΙΔΙΑ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ
ΑΤΖΕΝΤΑ

Μια βραδιά αφιερωμένη στον ήλιο και το σύμπαν στη Μυτιλήνη

Ο Σύλλογος Αστρονομίας Λέσβου προσκαλεί το κοινό την Παρασκευή 21 Νοεμβρίου στην Τυρταίου για παρουσίαση, ντοκιμαντέρ και ανοιχτή συζήτηση
ΔΡΑΣΕΙΣ

Ξεναγήσεις σε Μεσαγρό και Σκόπελο ολοκλήρωσαν το διήμερο του Open Lesvos

Εννέα διαδρομές, πέντε κτίρια και εκατοντάδες επισκέπτες σε ένα διήμερο γνωριμίας με την ιστορία και τον πολιτισμό της περιοχής
ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ

Οδυσσέας Ελύτης βαρύ όνομα για ένα μικρομεσαίο αεροδρόμιο

Τι δείχνουν τα στοιχεία της επιβατικής κίνησης για το αεροδρόμιο Μυτιλήνης και πώς κινήθηκε συνολικά η χώρα
ΝΙΚΟΣ ΜΑΝΑΒΗΣ
ΙΣΤΟΡΙΕΣ

Μιχάλης Μυρογιάννης, ετών 20!

«Διαμπερές τραύμα στο κεφάλι, βληθείς δια πυροβόλου όπλου, έξοδος εγκεφαλικής ουσίας» -Η ιστορία της εν ψυχρώ δολοφονίας του 20χρονου από τη Μυτιλήνη και η μαρτυρία που αποκάλυψε το έγκλημα της χούντας
ΜΥΤΙΛΗΝΗ

Η Μυτιλήνη στο μωβ για την Παγκόσμια Ημέρα Προωρότητας

Το Παλαιό Δημαρχείο φωτίστηκε τιμώντας τα πρόωρα μωρά και τις οικογένειες που δίνουν καθημερινό αγώνα
ΔΡΑΣΕΙΣ

Ζωντάνεψαν οι Νέες Κυδωνίες στη Γιορτή Κυδωνιού

Παρουσία του Δημάρχου Μυτιλήνης Παναγιώτη Χριστόφα με το μήνυμα ενίσχυσης των συλλόγων
ΣΥΝΔΙΚΑΛΙΣΜΟΣ

Σιωπηρή κραυγή στη Μυτιλήνη για τον χαμό εργάτη της διπλής βάρδιας

Συγκέντρωση του Εργατικού Κέντρου Λέσβου για το νέο θανατηφόρο εργατικό ατύχημα. Συγκλονιστικές μαρτυρίες και αιχμηρές καταγγελίες για τις ανύπαρκτες συνθήκες ασφάλειας και την οικονομική ασφυξία που σπρώχνει τους εργαζόμενους σε δεύτερες δουλειές
ΘΡΑΣΟΣ ΑΒΡΑΑΜ
ΔΡΑΣΕΙΣ

Η Ανεμώτια ανάβει λουλάδες και ανοίγει τη γιορτή της απόσταξης

Ζεστό ξεκίνημα για την πρώτη μέρα της 5ης Συνάντησης Φιλίας και Επικοινωνίας ενώ σήμερα Κυριακή 16 Νοεμβρίου συνεχίζεται το πρόγραμμα με εργαστήρια και μουσικές
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Ο Μιχάλης Ρίζος για τα δημόσια αγαθά και την κρίση πολιτικής εκπροσώπησης

Μια εκτεταμένη συζήτηση για την ιδιωτικοποίηση, την κοινωνική δυστοπία και τις δυνατότητες ενός νέου ριζοσπαστικού προτάγματος
ΝΙΚΟΣ ΜΑΝΑΒΗΣ
ΑΓΟΡΑ

Ζωντανεύει ξανά το μεγάλο αγρόκτημα της Αχλαδερής

Ο Θεόδωρος Κούσκος παρουσιάζει το σχέδιο αξιοποίησης που φέρνει παραγωγή, επενδύσεις και δεκάδες νέες θέσεις εργασίας
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ

Το Ιππειος υπερασπίζεται το σχολείο του

Ομόφωνη απόφαση για διατήρηση της πλήρους δομής του Γυμνασίου Λυκείου με έμφαση στην αυτοτέλεια και την ποιότητα της εκπαίδευσης
ΜΥΤΙΛΗΝΗ

Ο Εμπορικός Σύλλογος Μυτιλήνης αποχαιρετά τον Χρήστο Πουλέλλη

Θλίψη στον εμπορικό κόσμο της πόλης