Με μειωμένο τζίρο και έντονο προβληματισμό ολοκληρώθηκε η θερινή εκπτωτική περίοδος για την αγορά της Μυτιλήνης. Οι έμποροι, που ανέμεναν καλύτερα αποτελέσματα και υψηλότερα κέρδη, διαπιστώνουν ότι στο τέλος του καλοκαιριού οι εισπράξεις τους ήταν κατώτερες ακόμη και από τις περσινές, γεγονός που δημιουργεί σοβαρές ανησυχίες για τη βιωσιμότητα πολλών επιχειρήσεων.
Ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Μυτιλήνης, Γιάννης Μουτζούρης, εμφανίστηκε ιδιαίτερα προβληματισμένος. Όπως τόνισε, η αγορά κινήθηκε ελαφρώς καλύτερα τον Αύγουστο, κυρίως χάρη στην παρουσία Τούρκων και Ελλήνων επισκεπτών που επέλεξαν να ψωνίσουν από τα καταστήματα της πόλης, επωφελούμενοι από τις μεγάλες προσφορές και τις χαμηλές τιμές. Ωστόσο, αυτό δεν στάθηκε αρκετό για να καλύψει την απουσία των ντόπιων καταναλωτών.
«Δυστυχώς, οι συμπολίτες μας δεν πραγματοποίησαν αγορές από την τοπική αγορά, κι αυτή η απουσία τους ήταν πολύ εμφανής», σημείωσε. «Η μείωση πάντως δεν αφορά μόνο τη Μυτιλήνη. Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΣΕΕ, φέτος 7 στα 10 καταστήματα σε όλη τη χώρα είδαν τον τζίρο τους να μειώνεται».
Η Λευκή Νύχτα ως φωτεινή εξαίρεση
Μοναδικό θετικό γεγονός του καλοκαιριού αποτέλεσε η Λευκή Νύχτα του Αυγούστου. Σύμφωνα με τα στοιχεία του Συλλόγου, η εκδήλωση κατέγραψε ρεκόρ επισκεψιμότητας και τζίρου. Χιλιάδες κάτοικοι και επισκέπτες κατέβηκαν στο κέντρο της Μυτιλήνης, γεμίζοντας τους δρόμους και ενισχύοντας τις τοπικές επιχειρήσεις.
Το δύσκολο μέλλον της αγοράς
Παρά το μεμονωμένο αυτό θετικό δείγμα, η εικόνα που διαμορφώνεται για το επόμενο διάστημα είναι ανησυχητική. Ο πρόεδρος του Συλλόγου προειδοποιεί ότι ο χειμώνας που έρχεται θα είναι ιδιαίτερα δύσκολος για πολλές επιχειρήσεις:
«Ήδη βλέπουμε ιστορικά καταστήματα να κατεβάζουν ρολά. Όσα νέα ανοίγουν δεν είναι βέβαιο ότι θα αντέξουν. Φοβάμαι ότι το επόμενο διάστημα θα χαθούν κι άλλες επιχειρήσεις από την αγορά της πόλης».
Οι λόγοι, σύμφωνα με τους εμπόρους, είναι πολλοί:
Οι πολίτες περιορίζουν τις αγορές τους στα απολύτως απαραίτητα λόγω της ακρίβειας.
Η στροφή στο ηλεκτρονικό εμπόριο απομακρύνει ακόμη περισσότερους από τα φυσικά καταστήματα.
Το διαθέσιμο εισόδημα δεν επαρκεί ώστε να στηριχθεί η τοπική αγορά.
Το e-shop που δεν προχώρησε
Μια από τις λύσεις που συζητήθηκαν εντός του Συλλόγου ήταν η δημιουργία ενός συλλογικού e-shop για τα καταστήματα της Μυτιλήνης. Ωστόσο, η ιδέα δεν προχώρησε λόγω έντονων διαφωνιών. Ένα μέρος των εμπόρων φοβάται ότι θα ενισχύσει τον ανταγωνισμό μεταξύ τους, ενώ μια άλλη μερίδα πιστεύει ότι θα μπορούσε να αποτελέσει εργαλείο εξωστρέφειας και προσέλκυσης νέας πελατείας.
«Το ηλεκτρονικό εμπόριο είναι η μεγάλη πληγή της εποχής. Δεν μπορούμε εύκολα να το αντιμετωπίσουμε, αλλά ίσως θα έπρεπε να το αξιοποιήσουμε προς όφελος της τοπικής αγοράς», σχολίασε ο κ. Μουτζούρης.
Νέες ιδέες για τον χειμώνα
Στο τραπέζι πέφτουν ήδη προτάσεις για δράσεις που θα μπορούσαν να δώσουν ώθηση στην αγορά κατά τους δύσκολους χειμερινούς μήνες. Ο πρόεδρος του Συλλόγου προτείνει τη διοργάνωση μιας συνδυαστικής εκδήλωσης, όπου καταστήματα εστίασης και εμπορικά καταστήματα θα προσφέρουν ειδικές εκπτώσεις σε μια κοινή ημέρα, εμπλουτισμένη με ψυχαγωγικά δρώμενα.
«Το ζητούμενο είναι να βγάλουμε τον κόσμο από τα σπίτια του και να τον κατεβάσουμε στο κέντρο. Να του δώσουμε καλές ευκαιρίες για ψώνια αλλά και για ψυχαγωγία», ανέφερε χαρακτηριστικά.
Παρότι οι σκέψεις αυτές βρίσκονται ακόμη σε αρχικό στάδιο, οι έμποροι της Μυτιλήνης τονίζουν ότι χρειάζεται άμεση κινητοποίηση, ώστε η τοπική αγορά να σταθεί όρθια στον δύσκολο χειμώνα που έρχεται.