Την Κυριακή 3 Αυγούστου, σε ανάρτησή του στα κοινωνικά δίκτυα, ο Πρωθυπουργός υποσχέθηκε ακτοπλοϊκή σύνδεση του Έβρου (βλέπε Αλεξανδρούπολη) με τον Πειραιά, με ενδιάμεσους σταθμούς τη Λέσβο και τη Χίο. Ο φιλοκυβερνητικός Τύπος, που δεν έχει πάει ακόμη για διακοπές, αντιμετώπισε το θέμα ως μία θετική κυβερνητική παροχή. Στη νησιωτική Ελλάδα, η ανταπόκριση του Τύπου ήταν ακόμη πιο θετική.
Η αλήθεια είναι πως το Υπουργείο Ναυτιλίας έχει κάνει τρεις ή τέσσερις προσκλήσεις ζητώντας την εκδήλωση ενδιαφέροντος από εταιρείες που διαχειρίζονται οχηματαγωγά πλοία για τη συγκεκριμένη γραμμή, χωρίς να προσφέρει μίσθωμα. Όλες οι προσκλήσεις έως σήμερα έχουν βγει άκαρπες, καθώς όλες οι εν δυνάμει ενδιαφερόμενες εταιρείες θέλουν να λάβουν μίσθωμα. Έτσι, το μόνο νέο στοιχείο στην ανακοίνωση του Πρωθυπουργού είναι πως τώρα η κυβέρνηση είναι έτοιμη να προσφέρει μίσθωμα.
Θα πείτε ότι έτσι κι αλλιώς πρόκειται για ένα θετικό νέο, τόσο για τον Έβρο όσο και για τα νησιά του Βορείου Αιγαίου. Ωστόσο, η αναφορά του Πρωθυπουργού είναι πολύ σαφής: η νέα γραμμή έρχεται ως μέσο στήριξης του Έβρου κι όχι των νησιών. Στόχος είναι να μειωθεί το μεταφορικό κόστος που βαρύνει τα προϊόντα του Έβρου όταν φθάνουν στην Αττική. Γι’ αυτό και στον αρχικό σχεδιασμό προβλεπόταν τα φορτηγά με εμπορεύματα επιχειρήσεων του Έβρου να μεταφέρονται στον Πειραιά δωρεάν.
Το ερώτημα που θέτουν οι νησιώτες είναι αν η γραμμή αυτή θα καλύψει τις ανάγκες των νησιών του Βορείου Αιγαίου. Είναι φανερό πως από τον σχεδιασμό της γραμμής έχει εξαιρεθεί η Λήμνος, για λόγους ακατανόητους κατά την άποψή μας. Σε ό,τι αφορά τη Λέσβο και τη Χίο, ίσως υπάρξει μια εναλλακτική λύση στη μεταφορά εμπορευμάτων τους καλοκαιρινούς μήνες. Ωστόσο, καμία μεταφορική εταιρεία δεν θα διακινδυνεύσει να μείνει εκτός των γκαράζ των πλοίων που σταθερά εξυπηρετούν τις μεταφορές φορτηγών από και προς τα δύο νησιά.
Μια παλιά υπόσχεση
Στις 18 Νοεμβρίου 2024, το «Ν» δημοσίευσε άρθρο με τίτλο «Κυοφορείται σύνδεση Μυτιλήνης και Χίου με Αλεξανδρούπολη» και υπότιτλο «Σχεδιάζεται η δρομολόγηση οχηματαγωγού πλοίου στη γραμμή Αλεξανδρούπολη – Μυτιλήνη – Χίος – Πειραιάς». Στις 9 Απριλίου, το «Ν» επανήλθε στο θέμα και δημοσίευσε άρθρο με τίτλο «Ζητείται Ro‑Ro για τη γραμμή Αλεξανδρούπολη – Σίγρι – Μεστά – Πειραιάς» και υπότιτλο «Σύμβαση διάρκειας ενός έως πέντε ετών προβλέπει η πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος που έδωσε στη δημοσιότητα το Υπουργείο Ναυτιλίας». Στις αρχές του καλοκαιριού έγιναν οι σχετικές ανακοινώσεις από τον υφυπουργό Ναυτιλίας, Στέφανο Γκίκα. Κι επειδή τον Αύγουστο δεν υπάρχουν ειδήσεις, ο Πρωθυπουργός θυμήθηκε αυτή την κυβερνητική υπόσχεση, που είχε δοθεί στους κατοίκους του Έβρου πριν από πολύ καιρό, και την επανέφερε.
Το ερώτημα που καλείται να απαντήσει η κυβέρνηση και ο Πρωθυπουργός είναι πού θα βρεθεί το οχηματαγωγό πλοίο που θα δρομολογηθεί στη γραμμή και μάλιστα θα πραγματοποιεί ένα δρομολόγιο την εβδομάδα. Δηλαδή, ουσιαστικά το πλοίο τις μισές ημέρες της εβδομάδας θα είναι δεσμευμένο στη συγκεκριμένη γραμμή.