ΡΕΠΟΡΤΑΖ
Τοιχία σε αποσύνθεση και οδηγοί που πληρώνουν το τίμημα
Καταγγελία οδηγού: από την Πολεοδομία στην Αστυνομία και στον Δήμο... ένα αδιέξοδο δίχως υπεύθυνο
Από το NEWSROOM Δημοσίευση 22/3/2025

Τροχαίο ατύχημα με σοβαρές υλικές ζημιές σημειώθηκε τον περασμένο Δεκέμβριο στη Μυτιλήνη, όταν όχημα συγκρούστηκε με πέτρες που αποκολλήθηκαν από παρακείμενο λιθόκτιστο τοιχίο. Παρά τις αλλεπάλληλες ενέργειες της ιδιοκτήτριας του οχήματος για αποζημίωση, η υπόθεση παραμένει άλυτη, καθώς κανένας αρμόδιος φορέας δεν αναλαμβάνει την ευθύνη για τη φθορά που προκλήθηκε.
Το περιστατικό αναδεικνύει το ευρύτερο ζήτημα της επικινδυνότητας των πετρόκτιστων τοιχίων, τόσο εντός του αστικού ιστού όσο και εκτός, που πολλές φορές βρίσκονται σε κακή κατάσταση, εγκυμονώντας σοβαρούς κινδύνους για οδηγούς και πεζούς.
Στις 9 Δεκεμβρίου 2024, ο σύζυγος της καταγγέλλουσας κινούνταν με το αυτοκίνητό του επί της οδού Μούρα, με κατεύθυνση από Μυτιλήνη προς Ακλειδιού. Μετά την τέως Ακαδημία και τη στροφή στο ύψος του πρώην κτιρίου «Κληματαριά», μία πέτρα από παρακείμενο λιθόκτιστο τοιχίο εγκλωβίστηκε κάτω από το όχημα, προκαλώντας σοβαρή ζημιά, η οποία εκτιμάται σε περίπου 1.600 ευρώ. Παρά το γεγονός ότι το όχημα ήταν ασφαλισμένο, η ασφαλιστική εταιρεία δεν αναγνώρισε τη ζημιά ως αποζημιώσιμη, καθώς, σύμφωνα με την εταιρεία, απαιτούνταν επιπλέον κάλυψη.
Η ιδιοκτήτρια του οχήματος επιχείρησε να διεκδικήσει αποζημίωση ακολουθώντας διάφορες διοικητικές και νομικές διαδικασίες, χωρίς ωστόσο να βρει λύση. Αρχικά, στις 13 Δεκεμβρίου 2024, υπέβαλε αίτηση προς την Πολεοδομία για αυτοψία στο συγκεκριμένο τοιχίο. Μετά την αυτοψία, η Πολεοδομία διαπίστωσε ότι η λιθοδομή έχρηζε συντήρησης και ζήτησε από τους ιδιοκτήτες του ελαιοκτήματος να εξασφαλίσουν τη δομική επάρκεια της περίφραξης, ώστε να αποτραπούν περαιτέρω ατυχήματα. Ωστόσο, μέχρι σήμερα, το τοιχίο παραμένει στην ίδια επικίνδυνη κατάσταση. Η καταγγέλλουσα διερωτάται εάν είναι υποχρεωμένη ως πολίτης να προσφύγει στη δικαιοσύνη κατά των ιδιοκτητών του ελαιοκτήματος, κάτι που συνεπάγεται χρονοβόρες διαδικασίες και οικονομική επιβάρυνση.
Παράλληλα, στις 12 Δεκεμβρίου 2024, κατέθεσε καταγγελία στο Αστυνομικό Τμήμα Μυτιλήνης. Το σχετικό προανακριτικό υλικό αναμένεται να διαβιβαστεί στην Εισαγγελία Πρωτοδικών Μυτιλήνης, αλλά μέχρι στιγμής δεν έχει υπάρξει καμία ενημέρωση για την εξέλιξη της υπόθεσης. Επιπλέον, υποστηρίζει ότι εκ των υστέρων συνειδητοποίησε πως θα έπρεπε να είχε καλέσει την Τροχαία, προκειμένου να καταγραφεί το συμβάν ως τροχαίο ατύχημα.
Στη συνέχεια, υπέβαλε αίτημα προς τον Δήμο Μυτιλήνης για αποζημίωση της ζημιάς, ωστόσο η Δημοτική Επιτροπή απέρριψε το αίτημα στις 4 Φεβρουαρίου 2025, υποστηρίζοντας ότι ο Δήμος δεν φέρει ευθύνη για το συμβάν. Αξίζει να σημειωθεί ότι ο συγκεκριμένος δρόμος είναι στενός, με έντονη κυκλοφορία και επικίνδυνες στροφές, ενώ σε αρκετά σημεία απουσιάζει πεζοδρόμιο, γεγονός που επιτείνει την επικινδυνότητά του.
Η καταγγέλλουσα θέτει το εύλογο ερώτημα για το ποιος είναι υπεύθυνος όταν το οδόστρωμα γεμίζει με πέτρες, μπάζα και άλλα υλικά λόγω της κακής κατάστασης παρακείμενων κατασκευών. Όπως αναφέρει, σύμφωνα με τη νομοθεσία, απαγορεύεται η τοποθέτηση οικοδομικών υλικών σε δημόσιους δρόμους. Ωστόσο, στην προκειμένη περίπτωση, η αποκόλληση λίθων από ετοιμόρροπα τοιχία φαίνεται να μην εμπίπτει σε καμία σαφή αρμοδιότητα, με αποτέλεσμα οι οδηγοί να υφίστανται τις συνέπειες χωρίς δυνατότητα αποζημίωσης. Ζητά, επομένως, να υπάρξει μία τεκμηριωμένη απάντηση από τις αρμόδιες αρχές, προκειμένου να διευκρινιστεί ποιος φέρει την ευθύνη για τέτοια περιστατικά και τι μέτρα μπορούν να ληφθούν για την αποφυγή παρόμοιων ατυχημάτων στο μέλλον.