× Στο Νησί
SOCIAL MEDIA

«Πιθανή παρουσία αγνώστου καυσίμου προκάλεσε την πυρόσφαιρα»

Το τελικό πόρισμα του Εθνικού Οργανισμού Διερεύνησης Αεροπορικών και Σιδηροδρομικών Ατυχημάτων και Ασφάλειας των Μεταφορών (ΕΟΔΑΣΑΑΜ) για το δυστύχημα των Τεμπών παρουσιάζεται στα γραφεία της ΕΣΗΕΑ, παρουσία της τριμελούς επιτροπής διερεύνησης

Δημοσίευση 27/2/2025

«Πιθανή παρουσία αγνώστου καυσίμου προκάλεσε την πυρόσφαιρα»
' χρόνος ανάγνωσης

Το τελικό πόρισμα του Εθνικού Οργανισμού Διερεύνησης Αεροπορικών και Σιδηροδρομικών Ατυχημάτων και Ασφάλειας των Μεταφορών (ΕΟΔΑΣΑΑΜ) για το δυστύχημα των Τεμπών παρουσιάζεται στα γραφεία της ΕΣΗΕΑ, παρουσία της τριμελούς επιτροπής διερεύνησης.

Στην αρχή της παρουσίασης, τα μέλη της επιτροπής καθώς και οι παρευρισκόμενοι τήρησαν ενός λεπτού σιγή. 

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Tο πόρισμα θα αποσταλεί στη συνέχεια στον εφέτη ανακριτή που χειρίζεται τις έρευνες, προκειμένου να συμπεριληφθεί στη δικογραφία.

Σημειώνεται πως αναμένονται επίσης τα πορίσματα του ΕΜΠ, καθώς και της Διεύθυνσης Εγκληματολογικών Ερευνών της ΕΛ.ΑΣ. για τα βίντεο της εμπορικής αμαξοστοιχίας. 

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Πρώτος ομιλητής για την εισαγωγή και παρουσίαση του έργου του ΕΟΔΑΣΑΑΜ και της Επιτροπής Διερεύνησης είναι ο πρόεδρος του σιδηροδρομικού τομέα του ΕΟΔΑΣΑΑΜ Χρήστος Παπαδημητρίου. Ακολούθως, θα μιλήσουν τα μέλη της Επιτροπής Διερεύνησης Bart Accou, Fabrizio Carpinelli (στελέχη ERA) και Κώστας Καπετανίδης (προϊστάμενος μονάδας διερευνήσεων ΕΟΔΑΣΑΑΜ).

Κατά την εισήγησή του, ο κ. Παπαδημητρίου τόνισε, μεταξύ άλλων: 

  • «Βάσει του κανονισμού λειτουργίας, το πόρισμα είναι κάτι που γράφει η επιτροπή με πλήρη ανεξαρτησία και χθες υιοθέτησε το συμβούλιο του ΕΟΔΑΣΑΑΜ «χωρίς να αλλάξει κόμμα». 
  • «Αυτό που δεν τιμά το ελληνικό κράτος είναι η ανυπαρξία του αρμόδιου φορέα κατά τηπου δημιούργησε σοβαρά προβλήματα στη διερεύνηση»
  • «Μεγάλη συγγνώμη στους συγγενείς των θυμάτων που, πέραν του πόνου τους, έπρεπε με το έργο τους να υποκαταστήσουν τον ΕΟΔΑΣΑΑΜ που δεν υπήρχε στη συλλογή στοιχείων».
  • «Το έργο της τιμωρίας των ενόχων ανήκει στην ελληνική Δικαιοσύνη». 

Τα κύρια σημεία της παρουσίασης: 

Κωνσταντίνος Καπετανιδης: Πολιτικός Μηχανικός Προσταμενος Μονάδας Διερευνήσεως Ατυχημάτων ΕΟΔΑΣΑΑΜ: 

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
  • Οι ταχύτητες των τρένων ήταν σημαντικές. Από το αποτέλεσμα δημιουργήθηκε μία τεράστια πυρόσφαιρα. 
  • Ο Σταθμάρχης Λάρισας δεν χρησιμοποίησε -κατά λάθος, θεωρούμε-  την αυτόματη χάραξη, άφησε κατά λάθος την αλλαγή 118 στη διαγώνιο. Ηταν ένα μεγάλο λάθος χειρισμού. 
  • Ο οδηγός έπρεπε να επαναλάβει την εντολή, αλλά δεν την επανέλαβε, είπε ευχαριστώ και συνέχισε. 
  • Οι υποκείμενοι παράγοντες είναι η διαχρονική έλλειψη προσωπικού (κατά μέσον όρο ανά χιλιόμετρο σιδηροδρομικής γραμμής η Ευρώπη έχει δύο εργαζομένους, στην Ελλάδα υπήρχαν 0,5 εργαζόμενοι αντιστοίχως, έλλειψη επαρκούς σηματοδότησης, η διαχείριση των σταθμαρχών του ΟΣΕ (δεν ήταν κατηρτισμένοι στον βαθμό που έπρεπε να εκτελούν τα καθήκοντά τους με ασφάλεια), έλλειψη μηχανισμού παρακολούθησης και επιθεώρησης των σταθμαρχών.
  • Η έρευνά μας καταλήγει πως τα θύματα που αίτια θανάτου τη φωτιά είναι περίπου 5-7. Τα περισσότερα από τα θύματα πέθαναν από μηχανικά αίτια
  • Πιθανή παρουσία ενός αγνώστου προς το παρόν καυσίμου που προκάλεσε την πυρόσφαιρα. 

Αστεριος Αλεξάνδρου – Πολιτικος Μηχανικος προϊστάμενος τμήματος Σιδηροδρομικών Ατυχημάτων ΕΟΔΑΣΑΑΜ

Tέμπη – Live: Παρουσιάζεται το πόρισμα του ΕΟΔΑΣΑΑΜ για το δυστύχημα-1

Tέμπη – Live: Παρουσιάζεται το πόρισμα του ΕΟΔΑΣΑΑΜ για το δυστύχημα-2

  • Δεν εγινε σωστή χαρτογράφηση του χώρου του δυστυχήματος. Υπήρξε απώλεια πληροφοριών ζωτικής σημασίας. 
  • Η ΡΑΣ δεν εντόπισε κρίσιμες αδυναμίες στο θέμα της ασφάλειας. Αρκετές από αυτές εντοπίστηκαν ακολούθως 

Συστάσεις ασφαλείας 

  • Ο ΟΣΕ πρέπει να κάνει σημαντική αξιολόγηση κινδύνων, να διαχειρίζεται τους κινδύνους ασσφαλείας των στοιχείων υποδομής, να αξιολογεί τακτικά την ικανότητα του προσωπικού του, να εξάγει διδάγματα από περιστατικά και ατυχήματα. 
  • Η Hellenic Train να διασφαλίσει ότι οι μηχανοδηγοί αξιολογούνται τακτικά και να αναπτύξει ένα σύσστημα παρακολούθησης απόδοσης των μηχανοδηγών. 
  • Η ΡΑΣ να αναπτύξει ένα εναιίο σύστημα αναφοράς περιστατικών για όλους τους φορείς και να ενισχύσει την ικανότητα εποπτείας των σιδηροδρομικών φορέων. 
  • Η Ευρωπαϊκή επιτροπή να εφαρμόσει ένα πλαίσιο για να επιβάλει στα κράτη μέλη την ικανοποίηηση των απαιτήσεων της ΕΕ για να παρακολουθεί το σύστημα εθνικών κανόνων των κρατών μελών της. 
  • Το υπουργείο Κλιματικής Κρίσης να αναπτύξει οδηγίες για ένα σχέδιο αντιμετώπισης έκτακτης ανάγκης και να συμπεριλάβει τον ΕΟΔΑΣΑΑΑΜ στα σχέδια αυτά. 

Bart Accou – (Επικεφαλής ασφαλείας και επιχειρήσεων της Ευρωπαϊκής Ενωσης Σιδηροδρόμων μέλος της επιτροπής διερεύνησης του ΕΟΔΑΣΑΑΜ). 

  • Οι ελληνικοί σιδηρόδρομοι θα είναι βιώσιμοι αν εφαρμοστούν όσα είπαμε. Δεν μπορώ να πω αν είναι ασφαλείς τώρα, δεν ήταν το αντικείμενο της έρευνας.
  • Ζητήσαμε τις επικοινωνίες ανάμεσα στην εταιρία και στους μηχανοδηγούς.  Οσον αφορά την επιλογή του προσωπικού του ΟΣΕ, στο τέλος της έκθεσής μας έχουμε μία αυστηρή σύσταση ασφαλείας για το θέμα.
  • Η αυτοψία στον τόπο του δυστυχήματος δεν έγινε με τον τροπο που έπρεπε ώστε να μπορέσουμε να αναγνωρίσουμε στη συνέχεια τον τύπο του καυσίμου που μεταφερόταν και προξένησε την πυρόσφαιρα. Εγιναν προσομοιώσεις ώστε να προσδιοριστεί. Στο μόνο που μπορούμε να καταλήξουμε είναι πως αυτό που επίσημα μεταφερόταν στο τρένο, δεν μπορεί να δικαιολογήσει την πυρόσφαιρα.

ΣΤΗΝ ΙΔΙΑ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ
ΒΟΡΕΙΟ ΑΙΓΑΙΟ

Αναφορά στη Βουλή για τη στέγαση αγροτικών ιατρών στη Λήμνο κατέθεσε η Κομνηνάκα

Το Νομαρχιακό Τμήμα Λήμνου της ΑΔΕΔΥ και βουλευτές του κόμματος ζητούν από την κυβέρνηση να τηρήσει τις δεσμεύσεις της 2ης ΥΠΕ και να επαναφέρει το επίδομα στέγασης και σίτισης για την ενίσχυση του ιατρικού προσωπικού στο νησί.
ΒΟΡΕΙΟ ΑΙΓΑΙΟ

Κινδυνεύει να μείνει χωρίς προμήθειες η Λήμνος

Επιστολή της Δημάρχου του νησιού προς τον Υπουργό Ναυτιλίας ζητά άμεση δρομολόγηση οχηματαγωγού πλοίου
ΝΙΚΟΣ ΜΑΝΑΒΗΣ
ΕΛΛΑΔΑ

Στη Βουλή η κόντρα για τον ΟΠΕΚΕΠΕ: Σήμερα ψηφίζεται το κυβερνητικό πλυντήριο

Σήμερα ψηφίζεται η εξεταστική - πλυντήριο της κυβέρνησης και αύριο συζητούνται οι προτάσεις ΠΑΣΟΚ, ΣΥΡΙΖΑ και Νέας Αριστεράς για τη σύσταση Προανακριτικής
ΚΟΣΜΟΣ

Νέες απειλές για τον αμπελοοινικό τομέα

Έρχονται αυξήσεις στους φόρους που επιβαρύνουν το κρασί
ΕΛΛΑΔΑ

Επίδομα αδείας για εργατοτεχνίτες και οικοδόμους

Δείτε εδώ πότε ξεκινά να καταβάλλεται
ΕΛΛΑΔΑ

Νέα γραμμή στήριξης για τις μεταποιητικές επιχειρήσεις

Οι αιτήσεις από τις ενδιαφερόμενες επιχειρήσεις υποβάλλονται μέχρι τις 10 Οκτωβρίου
ΒΟΡΕΙΟ ΑΙΓΑΙΟ

Χρηματοδοτήσεις για νέες επενδύσεις στο Βόρειο Αιγαίο

Επιλέξιμα τα επενδυτικά σχέδια με προϋπολογισμό άνω των 2.000.000 ευρώ
ΒΟΡΕΙΟ ΑΙΓΑΙΟ

Η Λίνα Μενδώνη σε Λήμνο και Αγιο Ευστράτιο

Η τριήμερη περιοδεία της Υπουργού Πολιτισμού από 31 Ιουλίου έως 2 Αυγούστου περιλαμβάνει επίσκεψη σε σημαντικά μνημεία, επαφές με τοπικούς φορείς και την αναβάθμιση εμβληματικών πολιτιστικών υποδομών
ΙΣΤΟΡΙΕΣ

Εξερευνώντας τα ιστορικά τοπόσημα της Λήμνου και τον ρόλο της στον Α΄ Παγκόσμιο Πόλεμο

Από τη στρατηγική βάση στον τόπο της μνήμης
ΑΝΘΗ ΠΑΖΙΑΝΟΥ
ΒΟΡΕΙΟ ΑΙΓΑΙΟ

1.450 θέσεις στάθμευσης στη Μύρινα

Για την διευκόλυνση των οδηγών εν' όψει της κορύφωσης της τουριστικής περιόδου στη Λήμνο
ΒΟΡΕΙΟ ΑΙΓΑΙΟ

Μια προσευχή χρόνων βρήκε απάντηση στην Τένεδο

Θυρανοίξια στον ανακαινισμένο Ιερό Ναό Παναγίας Τενέδου με την παρουσία του Οικουμενικού Πατριάρχη Βαρθολομαίου-Μια ιστορική στιγμή για την Ορθοδοξία καθώς ο ναός-σύμβολο επιστρέφει στη ζωή, κουβαλώντας τη μνήμη και την πίστη ενός λαού
ΘΡΑΣΟΣ ΑΒΡΑΑΜ
ΚΟΣΜΟΣ

Μεγάλες ζημιές στην αγροτική παραγωγή της Ισπανίας από χαλαζοπτώσεις

Αυξημένες αποζημιώσεις κατά 7% για τους αγρότες και τους κτηνοτρόφους της χώρας.