× Στο Νησί
SOCIAL MEDIA

«Πιθανή παρουσία αγνώστου καυσίμου προκάλεσε την πυρόσφαιρα»

Το τελικό πόρισμα του Εθνικού Οργανισμού Διερεύνησης Αεροπορικών και Σιδηροδρομικών Ατυχημάτων και Ασφάλειας των Μεταφορών (ΕΟΔΑΣΑΑΜ) για το δυστύχημα των Τεμπών παρουσιάζεται στα γραφεία της ΕΣΗΕΑ, παρουσία της τριμελούς επιτροπής διερεύνησης

Δημοσίευση 27/2/2025

«Πιθανή παρουσία αγνώστου καυσίμου προκάλεσε την πυρόσφαιρα»
' χρόνος ανάγνωσης

Το τελικό πόρισμα του Εθνικού Οργανισμού Διερεύνησης Αεροπορικών και Σιδηροδρομικών Ατυχημάτων και Ασφάλειας των Μεταφορών (ΕΟΔΑΣΑΑΜ) για το δυστύχημα των Τεμπών παρουσιάζεται στα γραφεία της ΕΣΗΕΑ, παρουσία της τριμελούς επιτροπής διερεύνησης.

Στην αρχή της παρουσίασης, τα μέλη της επιτροπής καθώς και οι παρευρισκόμενοι τήρησαν ενός λεπτού σιγή. 

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Tο πόρισμα θα αποσταλεί στη συνέχεια στον εφέτη ανακριτή που χειρίζεται τις έρευνες, προκειμένου να συμπεριληφθεί στη δικογραφία.

Σημειώνεται πως αναμένονται επίσης τα πορίσματα του ΕΜΠ, καθώς και της Διεύθυνσης Εγκληματολογικών Ερευνών της ΕΛ.ΑΣ. για τα βίντεο της εμπορικής αμαξοστοιχίας. 

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Πρώτος ομιλητής για την εισαγωγή και παρουσίαση του έργου του ΕΟΔΑΣΑΑΜ και της Επιτροπής Διερεύνησης είναι ο πρόεδρος του σιδηροδρομικού τομέα του ΕΟΔΑΣΑΑΜ Χρήστος Παπαδημητρίου. Ακολούθως, θα μιλήσουν τα μέλη της Επιτροπής Διερεύνησης Bart Accou, Fabrizio Carpinelli (στελέχη ERA) και Κώστας Καπετανίδης (προϊστάμενος μονάδας διερευνήσεων ΕΟΔΑΣΑΑΜ).

Κατά την εισήγησή του, ο κ. Παπαδημητρίου τόνισε, μεταξύ άλλων: 

  • «Βάσει του κανονισμού λειτουργίας, το πόρισμα είναι κάτι που γράφει η επιτροπή με πλήρη ανεξαρτησία και χθες υιοθέτησε το συμβούλιο του ΕΟΔΑΣΑΑΜ «χωρίς να αλλάξει κόμμα». 
  • «Αυτό που δεν τιμά το ελληνικό κράτος είναι η ανυπαρξία του αρμόδιου φορέα κατά τηπου δημιούργησε σοβαρά προβλήματα στη διερεύνηση»
  • «Μεγάλη συγγνώμη στους συγγενείς των θυμάτων που, πέραν του πόνου τους, έπρεπε με το έργο τους να υποκαταστήσουν τον ΕΟΔΑΣΑΑΜ που δεν υπήρχε στη συλλογή στοιχείων».
  • «Το έργο της τιμωρίας των ενόχων ανήκει στην ελληνική Δικαιοσύνη». 

Τα κύρια σημεία της παρουσίασης: 

Κωνσταντίνος Καπετανιδης: Πολιτικός Μηχανικός Προσταμενος Μονάδας Διερευνήσεως Ατυχημάτων ΕΟΔΑΣΑΑΜ: 

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
  • Οι ταχύτητες των τρένων ήταν σημαντικές. Από το αποτέλεσμα δημιουργήθηκε μία τεράστια πυρόσφαιρα. 
  • Ο Σταθμάρχης Λάρισας δεν χρησιμοποίησε -κατά λάθος, θεωρούμε-  την αυτόματη χάραξη, άφησε κατά λάθος την αλλαγή 118 στη διαγώνιο. Ηταν ένα μεγάλο λάθος χειρισμού. 
  • Ο οδηγός έπρεπε να επαναλάβει την εντολή, αλλά δεν την επανέλαβε, είπε ευχαριστώ και συνέχισε. 
  • Οι υποκείμενοι παράγοντες είναι η διαχρονική έλλειψη προσωπικού (κατά μέσον όρο ανά χιλιόμετρο σιδηροδρομικής γραμμής η Ευρώπη έχει δύο εργαζομένους, στην Ελλάδα υπήρχαν 0,5 εργαζόμενοι αντιστοίχως, έλλειψη επαρκούς σηματοδότησης, η διαχείριση των σταθμαρχών του ΟΣΕ (δεν ήταν κατηρτισμένοι στον βαθμό που έπρεπε να εκτελούν τα καθήκοντά τους με ασφάλεια), έλλειψη μηχανισμού παρακολούθησης και επιθεώρησης των σταθμαρχών.
  • Η έρευνά μας καταλήγει πως τα θύματα που αίτια θανάτου τη φωτιά είναι περίπου 5-7. Τα περισσότερα από τα θύματα πέθαναν από μηχανικά αίτια
  • Πιθανή παρουσία ενός αγνώστου προς το παρόν καυσίμου που προκάλεσε την πυρόσφαιρα. 

Αστεριος Αλεξάνδρου – Πολιτικος Μηχανικος προϊστάμενος τμήματος Σιδηροδρομικών Ατυχημάτων ΕΟΔΑΣΑΑΜ

Tέμπη – Live: Παρουσιάζεται το πόρισμα του ΕΟΔΑΣΑΑΜ για το δυστύχημα-1

Tέμπη – Live: Παρουσιάζεται το πόρισμα του ΕΟΔΑΣΑΑΜ για το δυστύχημα-2

  • Δεν εγινε σωστή χαρτογράφηση του χώρου του δυστυχήματος. Υπήρξε απώλεια πληροφοριών ζωτικής σημασίας. 
  • Η ΡΑΣ δεν εντόπισε κρίσιμες αδυναμίες στο θέμα της ασφάλειας. Αρκετές από αυτές εντοπίστηκαν ακολούθως 

Συστάσεις ασφαλείας 

  • Ο ΟΣΕ πρέπει να κάνει σημαντική αξιολόγηση κινδύνων, να διαχειρίζεται τους κινδύνους ασσφαλείας των στοιχείων υποδομής, να αξιολογεί τακτικά την ικανότητα του προσωπικού του, να εξάγει διδάγματα από περιστατικά και ατυχήματα. 
  • Η Hellenic Train να διασφαλίσει ότι οι μηχανοδηγοί αξιολογούνται τακτικά και να αναπτύξει ένα σύσστημα παρακολούθησης απόδοσης των μηχανοδηγών. 
  • Η ΡΑΣ να αναπτύξει ένα εναιίο σύστημα αναφοράς περιστατικών για όλους τους φορείς και να ενισχύσει την ικανότητα εποπτείας των σιδηροδρομικών φορέων. 
  • Η Ευρωπαϊκή επιτροπή να εφαρμόσει ένα πλαίσιο για να επιβάλει στα κράτη μέλη την ικανοποίηηση των απαιτήσεων της ΕΕ για να παρακολουθεί το σύστημα εθνικών κανόνων των κρατών μελών της. 
  • Το υπουργείο Κλιματικής Κρίσης να αναπτύξει οδηγίες για ένα σχέδιο αντιμετώπισης έκτακτης ανάγκης και να συμπεριλάβει τον ΕΟΔΑΣΑΑΑΜ στα σχέδια αυτά. 

Bart Accou – (Επικεφαλής ασφαλείας και επιχειρήσεων της Ευρωπαϊκής Ενωσης Σιδηροδρόμων μέλος της επιτροπής διερεύνησης του ΕΟΔΑΣΑΑΜ). 

  • Οι ελληνικοί σιδηρόδρομοι θα είναι βιώσιμοι αν εφαρμοστούν όσα είπαμε. Δεν μπορώ να πω αν είναι ασφαλείς τώρα, δεν ήταν το αντικείμενο της έρευνας.
  • Ζητήσαμε τις επικοινωνίες ανάμεσα στην εταιρία και στους μηχανοδηγούς.  Οσον αφορά την επιλογή του προσωπικού του ΟΣΕ, στο τέλος της έκθεσής μας έχουμε μία αυστηρή σύσταση ασφαλείας για το θέμα.
  • Η αυτοψία στον τόπο του δυστυχήματος δεν έγινε με τον τροπο που έπρεπε ώστε να μπορέσουμε να αναγνωρίσουμε στη συνέχεια τον τύπο του καυσίμου που μεταφερόταν και προξένησε την πυρόσφαιρα. Εγιναν προσομοιώσεις ώστε να προσδιοριστεί. Στο μόνο που μπορούμε να καταλήξουμε είναι πως αυτό που επίσημα μεταφερόταν στο τρένο, δεν μπορεί να δικαιολογήσει την πυρόσφαιρα.

ΣΤΗΝ ΙΔΙΑ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ
ΒΟΡΕΙΟ ΑΙΓΑΙΟ

Περιφερειακό Συμβούλιο: Ναι υπό όρους στην ηλεκτρική διασύνδεση

Όχι στην ανάπτυξη βιομηχανικών πάρκων ΑΠΕ, όχι στις εξαγωγές ηλεκτρικού ρεύματος από τα νησιά προβλέπει η θετική γνωμοδότηση
ΚΟΣΜΟΣ

Αγρότες και τρακτέρ από την Ευρώπη στις Βρυξέλλες

Περισσότερα από 8.000 άτομα και 500 τρακτέρ στη διαδήλωση κατά της μείωσης των πιστώσεων της νέας ΚΑΠ και της συμφωνίας Mercosur
ΒΟΡΕΙΟ ΑΙΓΑΙΟ

Ρήγμα στην Περιφέρεια Βορείου Αιγαίου για τα στοιχεία των αγροτών της Λέσβου

Απορρίφθηκε με 22 αρνητικές ψήφους, 10 θετικές και ένα λευκό, το αίτημα για συζήτηση σχετικά με τα στοιχεία των συμμετεχόντων στα αγροτικά συλλαλητήρια που έθεσε στο Περιφερειακό Συμβούλιο η αντιπεριφερειάρχης Αναστασία Αντωνέλλη
ΒΟΡΕΙΟ ΑΙΓΑΙΟ

Ναυάγιο με τρεις αγνοούμενους στη Σάμο

Η βάρκα που μετέφερε μετανάστες και πρόσφυγες προσγειαλώθηκε στην ακτή. Οι διασωθέντες δήλωσαν ότι δύο άνδρες και μία γυναίκα έπεσαν στη θάλασσα
ΕΛΛΑΔΑ

Συνεχίζεται η απεργία στα οχηματαγωγά πλοία

Ως την Παρασκευή 19 Δεκεμβρίου στις 6.00 το πρωί
ΕΛΛΑΔΑ

Αλλάζει το τοπίο στις προσλήψεις και τις απολύσεις με το ΕΡΓΑΝΗ ΙΙ

Σε πλήρη λειτουργία το νέο ψηφιακό σύστημα από 16 Φεβρουαρίου 2026 με στόχο λιγότερη γραφειοκρατία και μεγαλύτερη διαφάνεια στην αγορά εργασίας
ΕΛΛΑΔΑ

Ενδιαφέρον για την ναυτική παράδοση δείχνει το Υπουργείου Ναυτιλίας

Παρέμβαση του Στέφανου Γκίκα στη Γενική Συνέλευση του Πανελλήνιου Συλλόγου Ναυπηγείων και Ταρσανάδων με έμφαση στην ξυλοναυπηγική και τα καρνάγια
ΕΛΛΑΔΑ

Φορολογικός μαραθώνιος στο τέλος του έτους για χιλιάδες πολίτες

Μέχρι τις 31 Δεκεμβρίου κρίσιμες πληρωμές και δηλώσεις για να αποφευχθούν πρόστιμα και προσαυξήσεις
ΒΟΡΕΙΟ ΑΙΓΑΙΟ

Απεργιακό κάλεσμα στη Λήμνο από σωματεία και φορείς

Στο λιμάνι της Μύρινας την Τρίτη 16 Δεκέμβρη η κοινή κινητοποίηση ενάντια στον προϋπολογισμό του 2026
ΕΛΛΑΔΑ

Μιλήστε ήσυχα και όλα θα εξεταστούν!

Ο Κυριάκος Μητσοτάκης καλεί τους αγρότες να μιλήσουν ήσυχα και χωρίς φωνές την ώρα που τους κουνά το δάχτυλο
ΘΡΑΣΟΣ ΑΒΡΑΑΜ
ΒΟΡΕΙΟ ΑΙΓΑΙΟ

Φως Χριστουγέννων στην πλατεία του Αγίου Ευστρατίου

Μια γιορτή χαράς και συμμετοχής με πρωταγωνιστές τα παιδιά, τους κατοίκους και τη συλλογική προσφορά
ΕΛΛΑΔΑ

Ποιοι μπαίνουν στο στόχαστρο της Εφορίας το 2026

Με σκοπό τον περιορισμό της φοροδιαφυγής