× Στο Νησί
SOCIAL MEDIA

«Πιθανή παρουσία αγνώστου καυσίμου προκάλεσε την πυρόσφαιρα»

Το τελικό πόρισμα του Εθνικού Οργανισμού Διερεύνησης Αεροπορικών και Σιδηροδρομικών Ατυχημάτων και Ασφάλειας των Μεταφορών (ΕΟΔΑΣΑΑΜ) για το δυστύχημα των Τεμπών παρουσιάζεται στα γραφεία της ΕΣΗΕΑ, παρουσία της τριμελούς επιτροπής διερεύνησης

Δημοσίευση 27/2/2025

«Πιθανή παρουσία αγνώστου καυσίμου προκάλεσε την πυρόσφαιρα»
' χρόνος ανάγνωσης

Το τελικό πόρισμα του Εθνικού Οργανισμού Διερεύνησης Αεροπορικών και Σιδηροδρομικών Ατυχημάτων και Ασφάλειας των Μεταφορών (ΕΟΔΑΣΑΑΜ) για το δυστύχημα των Τεμπών παρουσιάζεται στα γραφεία της ΕΣΗΕΑ, παρουσία της τριμελούς επιτροπής διερεύνησης.

Στην αρχή της παρουσίασης, τα μέλη της επιτροπής καθώς και οι παρευρισκόμενοι τήρησαν ενός λεπτού σιγή. 

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Tο πόρισμα θα αποσταλεί στη συνέχεια στον εφέτη ανακριτή που χειρίζεται τις έρευνες, προκειμένου να συμπεριληφθεί στη δικογραφία.

Σημειώνεται πως αναμένονται επίσης τα πορίσματα του ΕΜΠ, καθώς και της Διεύθυνσης Εγκληματολογικών Ερευνών της ΕΛ.ΑΣ. για τα βίντεο της εμπορικής αμαξοστοιχίας. 

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Πρώτος ομιλητής για την εισαγωγή και παρουσίαση του έργου του ΕΟΔΑΣΑΑΜ και της Επιτροπής Διερεύνησης είναι ο πρόεδρος του σιδηροδρομικού τομέα του ΕΟΔΑΣΑΑΜ Χρήστος Παπαδημητρίου. Ακολούθως, θα μιλήσουν τα μέλη της Επιτροπής Διερεύνησης Bart Accou, Fabrizio Carpinelli (στελέχη ERA) και Κώστας Καπετανίδης (προϊστάμενος μονάδας διερευνήσεων ΕΟΔΑΣΑΑΜ).

Κατά την εισήγησή του, ο κ. Παπαδημητρίου τόνισε, μεταξύ άλλων: 

  • «Βάσει του κανονισμού λειτουργίας, το πόρισμα είναι κάτι που γράφει η επιτροπή με πλήρη ανεξαρτησία και χθες υιοθέτησε το συμβούλιο του ΕΟΔΑΣΑΑΜ «χωρίς να αλλάξει κόμμα». 
  • «Αυτό που δεν τιμά το ελληνικό κράτος είναι η ανυπαρξία του αρμόδιου φορέα κατά τηπου δημιούργησε σοβαρά προβλήματα στη διερεύνηση»
  • «Μεγάλη συγγνώμη στους συγγενείς των θυμάτων που, πέραν του πόνου τους, έπρεπε με το έργο τους να υποκαταστήσουν τον ΕΟΔΑΣΑΑΜ που δεν υπήρχε στη συλλογή στοιχείων».
  • «Το έργο της τιμωρίας των ενόχων ανήκει στην ελληνική Δικαιοσύνη». 

Τα κύρια σημεία της παρουσίασης: 

Κωνσταντίνος Καπετανιδης: Πολιτικός Μηχανικός Προσταμενος Μονάδας Διερευνήσεως Ατυχημάτων ΕΟΔΑΣΑΑΜ: 

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
  • Οι ταχύτητες των τρένων ήταν σημαντικές. Από το αποτέλεσμα δημιουργήθηκε μία τεράστια πυρόσφαιρα. 
  • Ο Σταθμάρχης Λάρισας δεν χρησιμοποίησε -κατά λάθος, θεωρούμε-  την αυτόματη χάραξη, άφησε κατά λάθος την αλλαγή 118 στη διαγώνιο. Ηταν ένα μεγάλο λάθος χειρισμού. 
  • Ο οδηγός έπρεπε να επαναλάβει την εντολή, αλλά δεν την επανέλαβε, είπε ευχαριστώ και συνέχισε. 
  • Οι υποκείμενοι παράγοντες είναι η διαχρονική έλλειψη προσωπικού (κατά μέσον όρο ανά χιλιόμετρο σιδηροδρομικής γραμμής η Ευρώπη έχει δύο εργαζομένους, στην Ελλάδα υπήρχαν 0,5 εργαζόμενοι αντιστοίχως, έλλειψη επαρκούς σηματοδότησης, η διαχείριση των σταθμαρχών του ΟΣΕ (δεν ήταν κατηρτισμένοι στον βαθμό που έπρεπε να εκτελούν τα καθήκοντά τους με ασφάλεια), έλλειψη μηχανισμού παρακολούθησης και επιθεώρησης των σταθμαρχών.
  • Η έρευνά μας καταλήγει πως τα θύματα που αίτια θανάτου τη φωτιά είναι περίπου 5-7. Τα περισσότερα από τα θύματα πέθαναν από μηχανικά αίτια
  • Πιθανή παρουσία ενός αγνώστου προς το παρόν καυσίμου που προκάλεσε την πυρόσφαιρα. 

Αστεριος Αλεξάνδρου – Πολιτικος Μηχανικος προϊστάμενος τμήματος Σιδηροδρομικών Ατυχημάτων ΕΟΔΑΣΑΑΜ

Tέμπη – Live: Παρουσιάζεται το πόρισμα του ΕΟΔΑΣΑΑΜ για το δυστύχημα-1

Tέμπη – Live: Παρουσιάζεται το πόρισμα του ΕΟΔΑΣΑΑΜ για το δυστύχημα-2

  • Δεν εγινε σωστή χαρτογράφηση του χώρου του δυστυχήματος. Υπήρξε απώλεια πληροφοριών ζωτικής σημασίας. 
  • Η ΡΑΣ δεν εντόπισε κρίσιμες αδυναμίες στο θέμα της ασφάλειας. Αρκετές από αυτές εντοπίστηκαν ακολούθως 

Συστάσεις ασφαλείας 

  • Ο ΟΣΕ πρέπει να κάνει σημαντική αξιολόγηση κινδύνων, να διαχειρίζεται τους κινδύνους ασσφαλείας των στοιχείων υποδομής, να αξιολογεί τακτικά την ικανότητα του προσωπικού του, να εξάγει διδάγματα από περιστατικά και ατυχήματα. 
  • Η Hellenic Train να διασφαλίσει ότι οι μηχανοδηγοί αξιολογούνται τακτικά και να αναπτύξει ένα σύσστημα παρακολούθησης απόδοσης των μηχανοδηγών. 
  • Η ΡΑΣ να αναπτύξει ένα εναιίο σύστημα αναφοράς περιστατικών για όλους τους φορείς και να ενισχύσει την ικανότητα εποπτείας των σιδηροδρομικών φορέων. 
  • Η Ευρωπαϊκή επιτροπή να εφαρμόσει ένα πλαίσιο για να επιβάλει στα κράτη μέλη την ικανοποίηηση των απαιτήσεων της ΕΕ για να παρακολουθεί το σύστημα εθνικών κανόνων των κρατών μελών της. 
  • Το υπουργείο Κλιματικής Κρίσης να αναπτύξει οδηγίες για ένα σχέδιο αντιμετώπισης έκτακτης ανάγκης και να συμπεριλάβει τον ΕΟΔΑΣΑΑΑΜ στα σχέδια αυτά. 

Bart Accou – (Επικεφαλής ασφαλείας και επιχειρήσεων της Ευρωπαϊκής Ενωσης Σιδηροδρόμων μέλος της επιτροπής διερεύνησης του ΕΟΔΑΣΑΑΜ). 

  • Οι ελληνικοί σιδηρόδρομοι θα είναι βιώσιμοι αν εφαρμοστούν όσα είπαμε. Δεν μπορώ να πω αν είναι ασφαλείς τώρα, δεν ήταν το αντικείμενο της έρευνας.
  • Ζητήσαμε τις επικοινωνίες ανάμεσα στην εταιρία και στους μηχανοδηγούς.  Οσον αφορά την επιλογή του προσωπικού του ΟΣΕ, στο τέλος της έκθεσής μας έχουμε μία αυστηρή σύσταση ασφαλείας για το θέμα.
  • Η αυτοψία στον τόπο του δυστυχήματος δεν έγινε με τον τροπο που έπρεπε ώστε να μπορέσουμε να αναγνωρίσουμε στη συνέχεια τον τύπο του καυσίμου που μεταφερόταν και προξένησε την πυρόσφαιρα. Εγιναν προσομοιώσεις ώστε να προσδιοριστεί. Στο μόνο που μπορούμε να καταλήξουμε είναι πως αυτό που επίσημα μεταφερόταν στο τρένο, δεν μπορεί να δικαιολογήσει την πυρόσφαιρα.

ΣΤΗΝ ΙΔΙΑ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ
ΒΟΡΕΙΟ ΑΙΓΑΙΟ

Έργα ύδρευσης, πολεοδόμηση και κτηματολόγιο στο μικροσκόπιο του ΤΕΕ

Ο πρόεδρος του ΤΕΕ Βορειοανατολικού Αιγαίου Στρατής Μανωλακέλλης μιλά στο «Ν» 99 fm για τις δράσεις του Τμήματος και τις δραστηριότητες στα νησιά
ΜΑΡΙΑ ΧΑΤΖΗΓΕΩΡΓΙΟΥ
ΒΟΡΕΙΟ ΑΙΓΑΙΟ

Ο Βαλσαμίδης για τα «λουκέτα» στα καταστήματα των ΕΛΤΑ

Τα νησιά του Βορείου Αιγαίου έχουν ανάγκη ενίσχυσης των υπηρεσιών και όχι υποβάθμισης υπογραμμίζει ο επικεφαλής της μείζονος αντιπολίτευσης του Περιφερειακού Συμβουλίου
ΕΛΛΑΔΑ

Νέα δεδομένα στο κληρονομικό δίκαιο

Βασικός στόχος του νομοσχεδίου είναι η προστασία των πολιτών από την οικονομική παγίδα των χρεωμένων κληρονομιών.
ΕΛΛΑΔΑ

Ποιος ελέγχει ποιον στον ΟΠΕΚΕΠΕ

Η κατάθεση της Ρόζας Γαργαλάκου ανοίγει νέα ερωτήματα για τις ευθύνες των τεχνικών συμβούλων και των διοικήσεων
ΒΟΡΕΙΟ ΑΙΓΑΙΟ

Η 28η Οκτωβρίου στα Ψαρά

Οι εκδηλώσεις κορυφώθηκαν με τη μαθητική παρέλαση κατά μήκος της παραλιακής οδού την οποία οι κάτοικοι χειροκρότησαν θερμά.
ΒΟΡΕΙΟ ΑΙΓΑΙΟ

Η Παλλεσβιακή Ένωση Θεσσαλονίκης στην παρέλαση της 28ης Οκτωβρίου

Με παραδοσιακές λεσβιακές φορεσιές μέλη και φίλοι του συλλόγου τίμησαν την ιστορική επέτειο στη Θεσσαλονίκη
ΒΟΡΕΙΟ ΑΙΓΑΙΟ

Στη Χίο τα «Σημεία Επαφής» για εκπαιδευτικούς

Εργαστήρια επιμόρφωσης για την αντιμετώπιση της μισαλλοδοξίας και την ενίσχυση της συμπερίληψης στο σχολείο
ΒΟΡΕΙΟ ΑΙΓΑΙΟ

Νέα υποβάθμιση στις ιατρικές υπηρεσίες της Λήμνου

Κίνδυνο για περαιτέρω αποδυνάμωση του Νοσοκομείου Λήμνου βλέπει η ΑΔΕΔΥ
ΚΟΣΜΟΣ

Κατέρρευσαν κτήρια από το σεισμό στο Μπαλικεσίρ

Αναφέρθηκαν 1 νεκρός και 29 τραυματίες από τον πανικό που επικράτησε
ΕΛΛΑΔΑ

Παράταση για τις πληρωμές με IRIS στις επιχειρήσεις

Η έναρξη ισχύος του μέτρου μετατίθεται για την 1η Δεκεμβρίου 2025
ΕΛΛΑΔΑ

Το συγκινητικό μήνυμα του πιλότου του F‑16 από τον ουρανό της Θεσσαλονίκης

Ο επισμηναγός Γιώργος Σωτηρίου της ομάδας «Ζευς» τίμησε την 28η Οκτωβρίου με μια δυνατή αναφορά στο «ΟΧΙ» και στο καθήκον προστασίας του ελληνικού ουρανού.
ΕΛΛΑΔΑ

Εκτός ΟΠΕΚΕΠΕ ο Καϊμακάμης

Δεν έχει τέλος ο πολιτικός εφιάλτης για την κυβέρνηση και η κατάσταση απληρωσιάς για τους αγρότες.