× Στο Νησί
SOCIAL MEDIA

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ

«Πόλεμος και άσπρο λάχανο»: Η τέχνη του Ματέι Βίζνιεκ ξανά στη σκηνή της Μυτιλήνης

Ο σκηνοθέτης Ντιρκ Σέλικε μιλά για την ωριμότερη επιστροφή της παράστασης, την τραγικοκωμική ομορφιά των κειμένων και τη σύνδεση του παρελθόντος με το παρόν.

Από το NEWSROOM Δημοσίευση 11/12/2024

«Πόλεμος και άσπρο λάχανο»: Η τέχνη του Ματέι Βίζνιεκ ξανά στη σκηνή της Μυτιλήνης

Η θεατρική παράσταση «Πόλεμος & άσπρο λάχανο (Πραγματεία περί διαμελισμού, απείρου και αυτοαποξένωσης)» της ομάδας ‘Πρότζεκτ ΝίΜΑ‘ με κείμενα του Ματέι Βίζνιεκ ανεβαίνει στις 14 & 15 Δεκεμβρίου 2024 στο Πολιτιστικό Κέντρο Δήμου Μυτιλήνης,στην οδό Τυρταίου 4. Με αφορμή την παράσταση μιλήσαμε με τον σκηνοθέτη της Ντιρκ Σέλικε, ο οποίος γεννήθηκε και μεγάλωσε στην Ανατολική Γερμανία αλλά ζει και εργάζεται στη Μυτιλήνη

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

  • κ.Σέλικε για ποιο λόγο άλλες δύο παραστάσεις το Σαββατοκύριακο, αφού ανέβηκε τον Μάρτιο;

Παρουσιάσαμε τα θεατρικά κείμενα αυτά την άνοιξη σε ένα τριήμερο στο Θεατρικό Εργαστήριο του Δήμου, υπήρχε μία καλή ανταπόκριση και ήρθε κόσμος που δεν κατάφερε να βρει θέση. Έτσι, μετά την παύση του καλοκαιριού, η ομάδα θέλησε να συνεχίσει, οπότε μπήκαμε σε μία καινούρια διαδικασία προετοιμασίας. Το ίδιο έργο είναι στην ουσία, όμως σίγουρα πιο ώριμο ακόμα, με 4 νέα πρόσωπα στην διανομή των ρόλων και στην τεχνική υποστήριξη. Νιώθουμε πως δεν είναι απλά μία επανάληψη των παραστάσεων που παίχτηκαν, αλλά πραγματικά ένα βήμα παρακάτω για όλους μας.

  • Το έργο που ανεβάζετε είναι κείμενα μονόπρακτα, που γράφτηκαν υπό την επιρροή του υπαρκτού τότε σοσιαλισμού στην Ρουμανία. Υπάρχει μία σύνδεση με το σήμερα;

Η αλήθεια είναι, και συμφωνήσαμε όλοι όσοι συμμετέχουμε στο Πρότζεκτ ΝίΜΑ, ότι η καταγωγή του συγγραφέα και τα όσα βίωσε στην τότε Ρουμανία, αφήνουν το αποτύπωμά τους στα κείμενά του. Ωστόσο, τα κείμενα αυτά είναι του 1993 και ο συγγραφέας από το 1987 ζει στην Γαλλία. Προσωπικά, νιώθω ότι καθρεφτίζουν μία διπλή απογοήτευση, παρόμοια με την δική μου απογοήτευση μετά την πτώση του τοίχους στην άλλοτε Ανατολική Γερμανία και των όσων ακολούθησαν. Και εκεί ίσως συνδέομαι με έναν ιδιαίτερο τρόπο με τα συγκεκριμένα κείμενα του Βίζνιεκ.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
  • Δεν είναι όμως δύο εντελώς διαφορετικές προσεγγίσεις ενός κοινωνικού μοντέλου;

Μοιάζει σαν αυτοί οι διαφορετικοί στόχοι των κοινωνικών συστημάτων να έχουν όμοιους τρόπους επίτευξης τους. Θα δανειστώ τα λόγια του ίδιου του Βίζνιεκ: «Εκεί (στον σοσιαλισμό), ο στόχος να δημιουργηθεί ο τέλειος άνθρωπος, εδώ (στον καπιταλισμό) στόχος να δημιουργηθεί ο τέλειος καταναλωτής.» Και για τα δύο χρειάζεται να φτιάχνεις ανθρώπους υπάκουους, να αποκτάς πρόσβαση στο άτομο, να το ελέγχεις. Σήμερα, είναι πλέον αρκετά εύκολο, να το καταλάβουμε όλοι μας – μέσω της τεχνολογίας υπάρχει πρόσβαση στον καθένα μας ξεχωριστά. Εάν ο σοσιαλισμός, όπως ξεκίνησαν να τον φτιάχνουν πριν από 50 χρόνια, απαιτούσε ομαδική υπακοή, ο σημερινός νεοφιλελευθερισμός απαιτεί την διατήρηση λειτουργίας της οικονομίας. Και στις δύο περιπτώσεις αυτό σημαίνει πρόσβαση σε όλους μας, σημαίνει έλεγχο του ατόμου. Επίσης, η πανδημία ήταν μία ακόμη τομή. Εγκλεισμός, αυταρχισμός, απολυταρχικό σύστημα, που εν μέρει έχουν παραμείνει. Βλέπω πλέον προσεγγίσεις, εργαλεία και μέσα των δύο συστημάτων που στην ουσία δεν διαφέρουν και πάρα πολύ. Τα κείμενα αυτά το αποδεικνύουν.

  • Ο τίτλος της παράστασης προδίδει κάτι εντελώς απλό και καθημερινό, και από την άλλη κάτι παντελώς καταστροφικό.

Πράγματι, και ίσως το ζήτημα των ημερών μας είναι πως φτάσαμε ως άνθρωποι σε μία κατάσταση όπου δεν μας ενδιαφέρει πλέον το τι συμβαίνει γύρω μας. Σε σχέση με προηγούμενα χρόνια καταναλώνουμε, με την πραγματική έννοια της λέξης, το χρόνο μας πολύ περισσότερο σε ατομικά πράγματα. Είναι πολύ εύκολο πια να απομονώνουμε τους εαυτούς μας από τους συν-ανθρώπους μας. Ο πόλεμος, που βρίσκεται βασικά πολύ κοντά μας στην Παλαιστίνη εδώ και 1 χρόνο, στην Ουκρανία εδώ και 2 χρόνια, αποτελεί κάτι που περισσότερο καταναλώνουμε παρά μας νοιάζει. Και αυτό είναι κάτι πάρα πολύ ανησυχητικό. Ο άνθρωπος σιγά σιγά παραδίδει κομμάτια της ανθρωπιάς του για χάρη της προσωπικής του καλοπέρασης. Ο Βίζνιεκ περιγράφει αυτόν τον άνθρωπο σαν έναν κενό κέλυφος, και αυτό είναι ίσως ακόμη πιο τρομοκρατικό από τον ίδιο τον πόλεμο.

  • Τι μας περιμένει το Σάββατο και Κυριακή στις 8.30 μμ στο Πολιτιστικό Κέντρο του Δήμου στο κέντρο της πόλης λοιπόν;

Μας περιμένουν άνθρωποι επί σκηνής που με τα κείμενά τους μας φέρνουν κοντά αρχέτυπους χαρακτήρες και επιλεγμένες καταστάσεις που ο καθένας μας μπορεί με τον έναν ή άλλο τρόπο να ταυτιστεί. Κείμενα του Ματεί Βίζνιεκ, που παίζουν με τις λέξεις, που αγγίζουν το μαύρο χιούμορ, ώρες-ώρες παράλογα, που σίγουρα όμως κουβαλούν μία διάχυτη τραγικοκωμική ομορφιά. Φαντάζομαι -ελπίζω δηλαδή- πως θα φύγει ο θεατής γεμάτος εντυπώσεις που ξετυλίγονται αφού έχει τελειώσει η παράσταση. Και να προβληματιστεί. Κάτι που χρειαζόμαστε επειγόντος.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Να σημειωθεί ότι η ώρα έναρξης των παραστάσεων είναι στις 8.30 μμ. Η είσοδος είναι ελεύθερη αλλά απαραίτητη η κράτηση θέσεων. Τηλ. επικοινωνίας 693 46 07 340.

ΤΑ ΣΧΟΛΙΑ ΣΑΣ
Tο stonisi.gr δημοσιεύει κάθε σχόλιο. Θεωρούμε ότι ο καθένας έχει το δικαίωμα να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του. Ωστόσο, αυτό δεν σημαίνει ότι υιοθετούμε τις απόψεις αυτές καθώς εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Τα συκοφαντικά ή υβριστικά σχόλια θα διαγράφονται χωρίς προειδοποίηση.

ΣΤΗΝ ΙΔΙΑ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ
ΒΙΒΛΙΟ

Νέα ταξίδια στον κόσμο του βιβλίου από τη Λέσχη Φιλαναγνωσίας Λήμνου

Ξεκίνησε ο νέος κύκλος συναντήσεων και ανάγνωσης βιβλίων από τα μέλη της Λέσχης
ΜΟΥΣΙΚΗ

Πέθανε η Καίτη Γκρέυ

Τα τελευταία χρόνια αντιμετώπιζε σοβαρά προβλήματα υγείας
ΘΕΑΤΡΟ

Το «Πάρκινγκ» του Θανάση Ταταύλαλη στη Μυτιλήνη

Ο Ορέστης Τζιόβας ζωντανεύει έναν αυτοβιογραφικό μονόλογο για δύο μοναδικές παραστάσεις στο Δημοτικό Θέατρο Μυτιλήνης
ΒΙΒΛΙΟ

Βιβλία για να χαρείτε και να χαρίσετε

Γράφει η ΑΘΑΝΑΣΙΑ ΔΑΦΙΩΤΗ*
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ

Από τις αμμοθίνες της Λήμνου στη σκηνή του La MaMa στη Νέα Υόρκη

Μια σύγχρονη απόδοση του "Αγαμέμνονα" ταξιδεύει τον ελληνικό πολιτισμό στον κόσμο
ΒΙΒΛΙΟ

Μεγάλο ενδιαφέρον για το βιβλίο «Λαϊκή Θεραπευτική στη Λέσβο»

Παρουσιάσθηκε στην Αθήνα από τον Φιλοπρόοδο Σύλλογο Αγιασωτών και το Αναγνωστήριο Αγιάσου
ΘΕΑΤΡΟ

Δύο παραστάσεις του θεατρικού έργου «170 τετραγωνικά» από τους Αστεγους

Στο Δημοτικό Θέατρο Μυτιλήνης 25 και 26 Ιανουαρίου 2025
ΜΥΤΙΛΗΝΗ

Μια χρονιά με πολλές ελπίδες ξεκινά για το Αναγνωστήριο Αγιάσου

Έως το καλοκαίρι θα ξεκινήσουν οι εργασίες αποκατάστασης του πολύπαθου κτιρίου δήλωσε ο Δήμαρχος Παναγιώτης Χριστόφας στην εκδήλωση για την κοπή της Πρωτοχρονιάτικης πίτας
ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Εγκάρδια υποδοχή Βρούτση από Μουτζούρη

Επισκέφθηκαν μαζί το Ενωσιακό γήπεδο ποδοσφαίρου στη Θερμή και το χώρο που θέλει η Περιφέρεια να κατασκευάσει το Κλειστό Γυμναστήριο της Μυτιλήνης
ΒΙΒΛΙΟ

Βιβλία για παιδιά τώρα που άνοιξαν ξανά τα σχολειά

Γράφει η ΑΘΑΝΑΣΙΑ ΔΑΦΙΩΤΗ*
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ

Υποτροφία από το aRtοποιώ στη μνήμη της Αργυρώς Καραγκίκα

Η υποτροφία θα αφορά ένα παιδί από 10 έως 16 ετών και θα δωθεί έπειτα από διαγωνισμό ο οποιος θα ειναι σε ισχύ μεχρι 31 Ιανουαρίου
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ

Η δύναμη της αγάπης, μέσα από την Τέχνη, στο «Λευκό χαρτί»

Νέα ενδιαφέροντα εκπαιδευτικά προγράμματα σε συνεργασία με την K-Gold Temporary Gallery για παιδιά ηλικίας 6-12 ετών, εμπνευσμένα από την έκθεση της Γερμανίδας φωτογράφου Anne Morgenstern.