ΡΕΠΟΡΤΑΖ
Οι κρυφές αλήθειες και ο διαρκής έρωτας για το «Πρέβελης»
Επιχειρηματικά παιχνίδια στην ακτοπλοΐα, οι τρελές… χρηματοδοτήσεις στις ακτοπλοϊκές εταιρείες και τα αναπάντητα ερωτήματα για την άγονη της Λήμνου
Γράφει ο ΝΙΚΟΣ ΜΑΝΑΒΗΣ Δημοσίευση 6/11/2024
Την Τρίτη 5 Νοεμβρίου, το απόγευμα ο υπουργός Ναυτιλίας Χρήστος Στυλιανίδης, ανακοινώνει στην Δήμαρχο της Λήμνου Ελεονώρα Γεώργα την απόφαση του να προχωρήσει στην δρομολόγηση του πλοίου «Πρέβελης» στην άγονη γραμμή Λαύριο – Αη Στράτης – Λήμνος – Καβάλα. Την επιλογή αυτή του υπουργού κατάγγειλε με ανακοίνωση του ο Δήμος Λήμνου. Η δρομολόγηση του πλοίου αντιμετωπίζεται από τους κατοίκους της Λήμνου ως υποβάθμιση. Οι θέσεις του Δημοτικού Συμβουλίου για το ζήτημα αυτό αποτυπώθηκαν στο ομόφωνο ψήφισμα που εκδόθηκε το Σάββατο 2 Νοέμβρη. Μια μέρα νωρίτερα οι κάτοικοι του Αη Στράτη είχαν προχωρήσει σε κινητοποίηση – διαμαρτυρία για τους σχεδιασμούς του υπουργείου Ναυτιλίας. Διότι το Πρέβελης αδυνατεί να δέσει στο λιμάνι του νησιού. Έτσι οι κάτοικοι του Αη Στράτη θα χάσουν την μόνη απευθείας σύνδεση που έχουν με το Λαύριο και την Καβάλα. Πρακτικά για τους κατοίκους του Αη Στράτη αυτό σημαίνει πως ο χρόνος του ταξιδιού προς το Λαύριο θα αυξηθεί στις 14ώρες στην καλύτερη περίπτωση και το ταξίδι θα πραγματοποιείται μόνο όταν μπορεί να ταξιδέψει το μικρό πλοίο Αιολίς που εξυπηρετεί την τοπική σύνδεση της του νησιού με την Λήμνο.
Πακτωλός χρηματοδοτήσεων
Την ίδια ημέρα, Τρίτη 5 Νοεμβρίου, στην ιστοσελίδα Capital.gr δημοσιεύεται άρθρο με τίτλο «Νέα πράσινα πλοία στο Αιγαίο». Το άρθρο αναφέρει πως η ήδη ανακοινωμένη χρηματοδότηση για τις ακτοπλοϊκές εταιρείες των 80 εκατ. ευρώ μπορεί να αυξηθεί με υπερδέσμευση στα 360 ίσως και τα 400 εκατ. ευρώ. Με πόρους από τομεακό πρόγραμμα «Μεταφορές 2021 -2027». Στην ουσία η αρθρογράφος διευρύνει αυτά που είναι γνωστά όσο αφορά την κυβερνητική πολιτική για την ακτοπλοΐα. Όμως η αύξηση της χρηματοδότησης από τα 80 στα 400 εκατ. ευρώ δεν συνιστά υπερδέσμευση αλλά και αλλαγή κατεύθυνσης του προγράμματος. Πέρα από τις χρηματοδοτήσεις προς τις ακτοπλοϊκές εταιρείες το υπουργείο Ναυτιλίας προσφέρει προς τις ακτοπλοϊκές εταιρείες ένα πρόσθετο μποναμά τις 12ετής συμβάσεις για τις άγονες γραμμές. Κάθε χρόνο η κυβέρνηση δαπανά για αυτές τις γραμμές 150 εκατ. ευρώ κατά συνέπεια στην 12ετία το κονδύλι αυξάνεται στα 1.800 εκατ. ευρώ. Έτσι οι ακτοπλοϊκές εταιρείες έχουν εξασφαλίσει χρηματοδοτήσεις 2.200 εκατ. ευρώ για την ανανέωση του στόλου τους με το επιχείρημα ότι εξυπηρετούν τις άγονες γραμμές.
Ακόμη πιο ακριβά εισιτήρια
Ο παραπάνω πακτωλός χρηματοδοτήσεων τους αρκεί. Στις 31 Οκτωβρίου στην επίσημη ιστοσελίδα του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας (ΣΕΕΝ) δημοσιεύθηκε η μελέτη που εκπόνηση το ΙΟΒΕ (Ίδρυμα Οικονομικών και Βιομηχανικών Ερευνών) για την ακτοπλοΐα. Εκεί ξεκάθαρα τονίζεται πως μέχρι το 2031 αναμένεται αύξηση στις τιμές των ακτοπλοϊκών εταιρειών για περιβαλλοντικούς λόγους από 9,8 ευρώ στο Βόρειο Αιγαίο ως 33 ευρώ στην Κρήτη. Επίσης γίνεται αναφορά για μείωση του τζίρου των ακτοπλοϊκών εταιρειών κατά 320 εκατ. ευρώ. Η μείωση του τζίρου, πιθανότατα, θα επέλθει από την μείωση της επιβατικής κίνησης και την μείωση των δρομολογίων των πλοίων.
Με λίγα λόγια οι Έλληνες και οι Ευρωπαίοι φορολογούμενοι θα πληρώνουν την ανανέωση των παραγωγικών μονάδων των Ελληνικών ακτοπλοϊκών εταιρειών. Χωρίς αυτά να βάλουν ούτε ευρώ, με βάση τα στοιχεία που έχουμε μπροστά αυτή την στιγμή. Η δε συχνότητα και ποιότητα των ακτοπλοϊκών συνδέσεων θα μειωθεί. Σε αυτό το πνεύμα κινείται η απόφαση του υπουργείου Ναυτιλίας να προχωρήσει σε αύξηση του μισθώματος που θα πάρει το «Πρέβελης» για την γραμμή Λαύριο – Αη Στράτης – Λήμνος – Καβάλα όπως ευθέως προκύπτει από το δελτίο τύπου που υπουργείου Ναυτιλίας για την έκτακτη συνεδρίαση του ΣΑΣ (Συμβούλιο Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών). Δηλαδή θα δοθούν περισσότερα χρήματα για την εξυπηρέτηση των ίδιων αναγκών από ένα πλοίο που οι κάτοικοι της Λήμνου και του Αη Στράτη δεν θέλουν επειδή πιστεύουν πως υποβαθμίζει τα νησιά τους.
«Χαϊδεύει» την Sea Jets το υπουργείο
Το υπουργείο Ναυτιλίας καθυστέρησε, για δεύτερη συνεχόμενη χρονιά, να διεξάγει τον διαγωνισμό για τις άγονες γραμμές. Με αποτέλεσμα να έρθει η 31 Οκτωβρίου και να λήξουν οι συμβάσεις. Η νομοθεσία δίνει την δυνατότητα στην ηγεσία του υπουργείου Ναυτιλίας να ανανεώσει τις συμβάσεις για ένα ακόμη χρόνο ώστε να ολοκληρωθεί ο διαγωνισμός χωρίς να δημιουργηθούν προβλήματα στις συνδέσεις των νησιών που εξυπηρετούνται από τις άγονες γραμμές. Το υπουργείο, προφανώς, αποφάσισε να μην κάνει υποχρεωτική την ανανέωση των συμβάσεων και έτσι η Sea Jets είχε την δυνατότητα να αρνηθεί την συνέχιση εξυπηρέτηση της γραμμής Λαύριο – Αη Στράτης – Λήμνος – Καβάλα. Γιατί όμως το υπουργείο αντιμετωπίζει με αυτό τον τρόπο την εταιρεία συμφερόντων του κ. Μάριου Ηλιόπουλου; Μια εταιρεία που λαμβάνει γενναίες επιδοτήσεις κάθε καλοκαίρι για τις άγονες θερινές ακτοπλοϊκές γραμμές; Παράλληλα όμως το υπουργείο κάνει το χατίρι και στην Goup Attica που δηλώνει πρόθυμη να αναλάβει την γραμμή της Λήμνου αρκεί να πάρει αυξημένο μίσθωμα. Τι αλήθεια θα γίνει αν αύριο κάθε ακτοπλοϊκή εταιρεία αποφασίσει να ζητήσει αυξημένο μίσθωμα για την άγονη γραμμή που εξυπηρετεί; Τι θα γίνει αν κάθε εταιρεία αρχίσει να λειτουργεί όπως η Sea Jets και η Group Attica επειδή το επιτρέπει η κυβέρνηση;
Και κάτι ακόμη. Η ηγεσία του υπουργείου Ναυτιλίας γνώριζε την κατάσταση με την γραμμή της Λήμνου από τις αρχές του Οκτωβρίου. Αλλά δεν έκανε τίποτα για να βρει πλοίο θα μπει στην γραμμή. Σύμφωνα με ορισμένες πληροφορίες η πλοιοκτήτρια εταιρεία του «Άνεμος» δεν ρωτήθηκε ποτέ αν ενδιαφέρεται για την γραμμή. Αλήθεια γιατί;