Το «πρασίνισμα» θα κάνει πιο ακριβές τις θαλάσσιες μεταφορές
Μείωση του ΑΕΠ των νησιών κατά 650 εκατ. ευρώ ως το 2031 βλέπει μελέτη που εκπόνησε το ΙΟΒΕ και έδωσε στην δημοσιότητα ο Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας
Γράφει ο ΝΙΚΟΣ ΜΑΝΑΒΗΣ Δημοσίευση 2/11/2024
Ακριβά θα κληθούν να πληρώσουν οι νησιώτες το κόστος προσαρμογής σε μια ακτοπλοΐα πιο φιλική στο περιβάλλον σύμφωνα με την μελέτη που εκπόνηση το ΙΟΒΕ με τίτλο: «Επίδραση της δέσμης προτάσεων Fit for 55 στην επιβατηγό ναυτιλία και τη νησιωτική οικονομία της Ελλάδας». Η εκτίμηση για αύξηση του κόστους κατά 320 εκατ. ευρώ είναι βέβαιο ότι οδηγεί σε αυξήσεις στις τιμές των εισιτηρίων. Έτσι στην περίπτωση των νησιών του Βορείου Αιγαίου υπάρχει η εκτίμηση για αύξηση της τιμής των εισιτηρίων κατά 9,8 ευρώ ως το 2031. Την ίδια στιγμή που οι ακτοπλοΐκές εταιρείες θα λαμβάνουν κρατικές και κοινοτικές επιχορηγήσεις προκειμένου να κατασκευάσουν νέα πλοία αντιρυπαντική τεχνολογίας.
Ιδιαίτερη βαρύτητα έχει η εκτίμηση για μείωση του αριθμού των επισκεπτών στα νησιά ως αποτέλεσμα της μείωσης των δρομολογίων των πλοίων που φυσικά θα οδηγήσει σε μείωση του παραγόμενου ΑΕΠ στα νησιά κατά 650 εκατ. ευρώ.
Παρουσιάζοντας την μελέτη ο Σύνδεσμος Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας σημειώνει πως «ο σκοπός της μελέτης περιλαμβάνει την εκτίμηση των επιδράσεων στη λειτουργία της εγχώριας επιβατηγού ναυτιλίας και κατά επέκταση στα οικονομικά μεγέθη των νησιωτικών περιοχών της χώρας από την εφαρμογή της νομοθεσίας που εντάσσεται στη δέσμη μέτρων “Fit for 55”.
Ειδικότερα, στη μελέτη αναδεικνύονται οι ρυθμιστικές αλλαγές που επιφέρει η νέα νομοθεσία στον τρόπο λειτουργίας της επιβατηγού ναυτιλίας, προσδιορίζονται οι επιδράσεις της στο κόστος λειτουργίας, τις τιμές των εισιτηρίων, τη μεταφορική κίνηση και την οικονομική συμβολή του κλάδου και εξετάζονται οι διαθέσιμες επιλογές για μετριασμό αυτών των επιπτώσεων.
Όπως προκύπτει από τη μελέτη, η υλοποίηση της δέσμης μέτρων Fit for 55 εκτιμάται ότι μπορεί να οδήγησε σε αυξημένο κόστος λειτουργίας της εγχώριας ακτοπλοΐας κατά 320 εκατομμύρια ευρώ το 2031 (σε σύγκριση με σενάριο μη εφαρμογής των μέτρων), εάν δεν ληφθούν κατάλληλα μέτρα προσαρμογής. Αυτή η επιβάρυνση μπορεί να οδηγήσει σε μείωση της ακτοπλοϊκής κίνησης κατά περισσότερο από 10% το ίδιο έτος».