ΡΕΠΟΡΤΑΖ
Πώς να ξοδέψετε δημόσιο χρήμα άσκοπα
Η ξεχασμένη λιμνοδεξαμενή του Βαφειού και ακριβή μεταφορά νερού στο Μόλυβο
Γράφει ο ΝΙΚΟΣ ΜΑΝΑΒΗΣ Δημοσίευση 17/7/2024

Με το ποσό των 79.230 ευρώ θα επιχορηγηθεί η ΔΕΥΑ Λέσβου για να καλυφθεί το κόστος μεταφοράς νερού με βυτιοφόρα φορτηγά από το υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής. Πρόκειται για την δεύτερη συμπληρωματική απόφαση του εν λόγω έργου που χρηματοδοτείται από τους πόρους που έχουν δεσμευτεί από το πρόγραμμα «Υδροδότηση Άνυδρων Νησιών και Έργα Βελτίωσης Υποδομών Ύδρευσης των νησιών».
Το παραπάνω κονδύλι είναι μέρος της επιχορήγησης που δίνεται στην ΔΕΥΑ Λέσβου για την κάλυψη του κόστους μεταφοράς νερού στους οικισμούς της Δημοτικής Ενότητας Μήθυμνας (δηλαδή σε Μήθυμνα, Βαφειός, Ευθαλούς, Άργενος, Λεπέτυμνος, Σκαμνιά και Σκάλα Σκαμνιάς) για το 2023.
Στην απόφαση του υπουργού, που εκδόθηκε στις 12 Ιουλίου, τονίζεται πως: «Η Δ.Ε.Υ.Α. Λέσβου, οφείλει μετά τη λήξη του παρόντος οικονομικού έτους και εντός του πρώτου διμήνου του έτους 2025, να υποβάλει στην αρμόδια Δ/νση Οικονομικών Τοπικής Αυτοδιοίκησης, της Γενικής Δ/νσης Οικονομικών Τοπικής Αυτοδιοίκησης και Αναπτυξιακής Πολιτικής του Υπουργείου Εσωτερικών, οικονομικό απολογισμό της συνολικής της οικονομικής δραστηριότητας για το έτος 2024 και χωριστό απολογισμό για την παρούσα επιχορήγηση, τον οποίο θα πρέπει να αποστείλει και στο Αυτοτελές Τμήμα Οικονομικής Διαχείρισης και Δημοσίων Επενδύσεων και στο Τμήμα Μελετών & Έργων της Γενικής Γραμματείας Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής». Συνεπώς και για το 2024 η ΔΕΥΑΛ θα λάβει νέα χρηματοδότηση.
Η σχετική υπουργική απόφαση δεν θα προκαλούσε το ενδιαφέρον μας αν στο Βαφειό δεν βρίσκονταν μια λιμνοδεξαμενή που μπορεί να αποθηκεύσει κάθε χρόνο 600.000 κυβικά μέτρα νερού. Όμως η λιμνοδεξαμενή δεν λειτουργεί διότι εδώ και χρόνια έχει καταστραφεί η μεμβράνη που συγκρατεί το νερό και δεν έχουν γίνει οι αναγκαίες εργασίες αποκατάστασης της. Σχετικό ρεπορτάζ είχε δημοσιεύσει το «Ν» στις 14 Οκτωβρίου του 2021 (Σε αχρηστία η λιμνοδεξαμενή του Βαφειού). Η ζημιά στην μεμβράνη της λιμνοδεξαμενής είχε ξεκινήσει το Νοέμβριο του 2020.
Σε εκείνο το ρεπορτάζ τονίζαμε πως: «Η λιμνοδεξαμενή εγκαινιάστηκε στις 7 Αυγούστου του 1995 από τον τότε υπουργό Γεωργίας Γεώργιο Μωραΐτη. Έχει χωρητικότητα 600.000 κυβικά μέτρα νερού. Σύμφωνα με την μελέτη κατασκευής της η ποσότητα νερού που συγκεντρώνεται σε αυτή αρκεί να καλύψει για δύο χρόνια τις ανάγκες άρδευσης των μικρών κάμπων της Πέτρας και της Μήθυμνας. Ο αρχικός σχεδιασμός του έργου προέβλεπε ότι θα κατασκευαστεί και ταχυδιυλιστήριο ώστε ένα μέρος του νερού της δεξαμενής να χρησιμοποιείται για να καλυφθούν οι ανάγκες ύδρευσης των δύο οικισμών. Ωστόσο το ταχυδιυλιστήριο ως σήμερα δεν έχει κατασκευαστεί κι έτσι το νερό της δεξαμενής χρησιμοποιείται αποκλειστικά από τους αγρότες και τους κτηνοτρόφους».
Είναι άξιο απορίας γιατί:
Α)Από το 1995 ως σήμερα δεν κατασκευάστηκε το ταχυδιηλιστήριο και δεν δημιουργήθηκαν τα δίκτυα μεταφοράς του πόσιμου νερού προς τον Μόλυβος και την Πέτρα. Το έργο θα μπορούσαν να έχουν χρηματοδοτήσει το υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, η Περιφέρεια Βορείου Αιγαίου και οι Δήμοι. Ωστόσο δεν το έκαναν ποτέ μέχρι σήμερα.
Β) Η μικρή ζημιά στην μεμβράνη της λιμνοδεξαμενής δεν αποκαταστάθηκε εδώ και τέσσερα χρόνια με ένταξη του έργου σε χρηματοδοτικό πρόγραμμα του υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης, παρότι έχουν περάσει τέσσερα χρόνια από την στιγμή που διαπιστώθηκε.
Το θέμα είχε συζητηθεί κατ’ επανάληψη στο Περιφερειακό Συμβούλιο Βορείου Αιγαίου, μετά τον Οκτώβριο του 2021, με πρωτοβουλίας της περιφερειακής κίνησης «Ανταρσία στο Αιγαίο».
Τα χρήματα που δίνει το υπουργείου Ναυτιλίας για την μεταφορά νερού θα είχαν εξοικονομηθεί αν είχαν γίνει τα παραπάνω έργα. Οι οικισμοί θα είχαν επαρκείς ποσότητες νερού για την κάλυψη των αναγκών τους χωρίς να δημιουργούνται ελλείψεις κατά διαστήματα. Κι οι πόροι του κράτους θα μπορούσαν να αξιοποιηθούν για εξοικονόμηση νερού με την αντικατάσταση εσωτερικών και εξωτερικών δικτύων ύδρευσης στα χωριά της περιοχής.