Το λογότυπο των μαθητών σε έξι χώρες!
Το Γυμνάσιο Πέτρας ηγείται της καμπάνιας ενάντια στο bullying
Γράφει η ΑΝΘΗ ΠΑΖΙΑΝΟΥ Δημοσίευση 28/2/2019
Μαθητές και μαθήτριες έξι χωρών επέλεξαν το ευφάνταστο λογότυπο που έφτιαξε το Γυμνάσιο Πέτρας μεταδίδοντας το κοινωνικό και επίκαιρο όσο ποτέ μήνυμα ενάντια στο σχολικό εκφοβισμό, το bullying! To «Ν» μίλησε με τους υπεύθυνους καθηγητές του Γυμνασίου Πέτρας, αλλά και με τον ενθουσιασμένο με τα επιτεύγματα των μαθητών, πρόεδρο του Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων, κ. Χρήστο Σαπουνά.
Το Γυμνάσιο Πέτρας συμμετέχει, σε συνεργασία με σχολεία του εξωτερικού, σε εκπαιδευτικό πρόγραμμα Erasmus+ με τίτλο «Roadmap to building a caring and respectful school community». Στο πρόγραμμα το Γυμνάσιο Πέτρας συνεργάζεται με σχολεία από την Ιταλία, την Μεγάλη Βρετανία, την Τουρκία, την Πορτογαλία και την Ρουμανία. Η συνεργασία ξεκίνησε τον Σεπτέμβριο του 2018. Στόχος του προγράμματος είναι να μελετήσει το φαινόμενο του σχολικού εκφοβισμού και να προτείνει τρόπους για τη διαχείριση και Επιπλέον όμως στόχος είναι η γνωριμία με τον πολιτισμό και τα εκπαιδευτικά συστήματα των χωρών με τις οποίες συνεργαζόμαστε.
Στο πλαίσιο του προγράμματος οι μαθητές και οι μαθήτριες του Γυμνασίου Πέτρας συγκέντρωσαν υλικό για το bullying (μορφές, αίτια και συνέπειες). Έκαναν έρευνα στο χώρο του σχολείου φτιάχνοντας ερωτηματολόγια τα οποία συμπλήρωσαν οι συμμαθητές τους. Έγραψαν το σενάριο για μια μικρή ταινία. Παρουσίασαν τη δουλειά τους στα δημοτικά σχολεία της περιοχής. Σχεδίασαν το λογότυπο που επιλέχτηκε για να εκπροσωπεί το πρόγραμμα. Παρουσίασαν τη δουλειά τους στην πρώτη συνάντηση μαθητών και καθηγητών από όλες τις χώρες στην Πορτογαλία.
Μάλιστα αυτή την εβδομάδα το Γυμνάσιο της Πέτρας φιλοξενεί τους συνεργάτες του για μια πενθήμερη επίσκεψη γεμάτη επισκέψεις σε μνημεία της Λέσβου, μουσική, φιλοξενία, παρουσιάσεις και εργασίες στο χώρο του σχολείου!
Δεν είναι μεμονωμένο φαινόμενο
Το φαινόμενο του σχολικού εκφοβισμού μελετήθηκε για πρώτη φορά το 1978 στη Νορβηγία και 9 χρόνια μετά, το 1987, σε πολλά επιστημονικά περιοδικά εμφανίζεται ο σχετικός όρος «bullying».
Ενώ σαν φαινόμενο επισημαίνεται και καταγράφεται τη δεκαετία του 1970, δεν θα πρέπει να θεωρηθεί ότι εμφανίζεται και τότε. Εξάλλου αποτελεί μια ακόμη έκφραση της βίαιης συμπεριφοράς η οποία υπάρχει με τη γέννηση του ανθρώπου.
Στο φαινόμενο του bullying εμπλέκονται πολλά μέρη
Το παιδί που δέχεται βία
Το παιδί ή ομάδα παιδιών που ασκεί βία
Τα παιδιά θεατές
Οι εκπαιδευτικοί
Οι γονείς
Στην ουσία αναφέρεται στην βία μεταξύ παιδιών. Στην ιστορία του Όλιβερ Τουίστ - που διαδραματίζεται τον 19ο αιώνα - υπάρχουν πολλά στοιχεία βίας μεταξύ παιδιών τα οποία επιβιώνουν μέχρι σήμερα. Τα μυθιστορήματα για το Αγγλοσαξωνικό εκπαιδευτικό σύστημα όπου ο εκφοβισμός των μεγαλύτερων είναι αποδεκτό καθεστώς. Σύμφωνα με τον Olweus σχολική βία και σχολικός εκφοβισμός παρατηρείται όταν ένα παιδί «εκτίθεται, κατ’ επανάληψη και σε διάρκεια χρόνου, σε αρνητικές πράξεις από ένα ή περισσότερα άτομα.»
Μια σημαντική παράμετρος που τίθεται είναι η έννοια της επανάληψης. Το φαινόμενο του σχολικού εκφοβισμού δεν είναι ένα μεμονωμένο γεγονός. Δεν είναι ένας απλός τυχαίος καβγάς μεταξύ δυο παιδιών στη σχολική αυλή. Επίσης περιλαμβάνει ανισορροπία δύναμης ή εξουσίας μεταξύ του παιδιού που εκφοβίζει και του παιδιού που εκφοβίζεται.
Το αποτέλεσμα αυτής της πράξης είναι η δεύτερη σημαντική παράμετρος. Οι πράξεις σχολικού εκφοβισμού έχουν αποτέλεσμα ή θα μπορούσαν να έχουν ως αποτέλεσμα σωματική βλάβη ή συναισθηματικές δυσκολίες (δυσκολίες συμπεριφοράς) πάνω στο παιδί.
Η τελευταία παράμετρος έχει να κάνει με τις μορφές του σχολικού εκφοβισμού ο οποίος μπορεί να είναι σωματικός, λεκτικός ή με οποιαδήποτε άλλη μορφή.
Γενικά το Bullying μπορεί να περιλαμβάνει
Άσκηση φυσικής βίας, χτυπήματα, τσιμπήματα, δαγκωνιές, σπρωξίματα.
Εσκεμμένο ή συχνό αποκλεισμό μαθητών από κοινωνικές δραστηριότητες, κοινωνική απομόνωση ή αποκλεισμό.
Σεξουαλική παρενόχληση.
Χρησιμοποίηση υβριστικών ή περιπαικτικών εκφράσεων, πειράγματα, παρατσούκλια, κοροϊδία.
Απειλές και εκβιασμό.
Υβριστικές ή περιπαικτικές εκφράσεις για τη φυλή, την εθνικότητα, τη θρησκεία, την ταυτότητα αναπηρίας, τη σεξουαλική ταυτότητα του θύματος.
Κλοπές ή και Ζημιές στα προσωπικά αντικείμενα του θύματος.
Επιδιωκόμενη απομάκρυνση των φίλων.
Διάδοση κακοηθών και ψευδών φημών.
Ηλεκτρονικό bullying cyber bullying (Το cyberbullying περιγράφεται ως "η επαναλαμβανόμενη και εκ προθέσεων βλάβη που προκαλείται διαμέσου της χρήσης ηλεκτρονικών υπολογιστών, κινητών τηλεφώνων και άλλων ηλεκτρονικών συσκευών" Το Cyberbulling εμφανίζεται συχνότερα σε ιστότοπους όπου συγκεντρώνεται μεγάλος αριθμός εφήβων).