× Στο Νησί
SOCIAL MEDIA

Χαμόγελα στην εστίαση της Λέσβου...όμως τα ταμεία λένε άλλα!

Γεμίζουν τα καταστήματα εστίασης και διασκέδασης της Λέσβου το τελευταίο δίμηνο με σημαντική αύξηση τον Αύγουστο. Ο τζίρος ωστόσο είναι χαμηλός αφού οι καταναλωτές υπολογίζουν και το τελευταίο ευρώ πριν παραγγείλουν

Γράφει η ΜΑΡΙΑ ΧΑΤΖΗΓΕΩΡΓΙΟΥ Δημοσίευση 21/8/2023

Χαμόγελα στην εστίαση της Λέσβου...όμως τα ταμεία λένε άλλα!

Χαμόγελα αισιοδοξίας σε όλους τους τουριστικούς κλάδους έφερε φέτος η αύξηση της κίνησης στη Λέσβο, με τους επαγγελματίες να μιλούν για μια σημαντική χρονιά ορόσημο, όπως την χαρακτηρίζουν, η οποία ανοίγει νέες προοπτικές για μεγαλύτερα ρεκόρ τα επόμενα χρόνια.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Η επιστροφή Ελλήνων, Ευρωπαίων και Τούρκων τουριστών στο νησί μας, άλλαξε το καλοκαίρι και την εικόνα των επιχειρήσεων οι οποίες παρά τα προβλήματα που υπάρχουν καταβάλουν κάθε δυνατή προσπάθεια να ανταπεξέλθουν στις προκλήσεις της περιόδου.

Ένας από τους κλάδους που επηρεάστηκε σημαντικά από την αύξηση της τουριστικής κίνησης είναι ο κλάδος της εστίασης και της διασκέδασης όπου φάνηκε η διαφορά στην πληρότητα των καταστημάτων κυρίως το δίμηνο Ιουλίου - Αυγούστου, τόσο στην πόλη της Μυτιλήνης όσο και στα χωριά.

Αναφερόμενος στη φετινή χρονιά και στην κινητικότητα των καταστημάτων, ο πρόεδρος του Συλλόγου «Ασπίδα» των καταστημάτων Εστίασης και διασκέδασης της Μυτιλήνης Νίκος Γιαννάκας, σημειώνει μεταξύ άλλων ότι γενικότερα το φετινό καλοκαίρι ήταν καλό με αρκετές ωστόσο διακυμάνσεις κυρίως τους μήνες Ιούνιο και Ιούλιο για την πόλη της Μυτιλήνης.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

«Μιλάμε για μια όμορφη και αισιόδοξη χρονιά για τον τόπο μας, σημειώνει ο Νίκος Γιαννάκας, ο οποίος επισημαίνει ότι για πρώτη φορά μετά από αρκετά χρόνια βλέπουμε τη Λέσβο γεμάτη με κόσμο και αυτό, όπως τονίζει είναι ένα πολύ ενθαρρυντικό στοιχείο.

Η κινητικότητα στα καταστήματα εστίασης ξεκίνησε τον Ιούνιο και τον Ιούλιο, με τα χωριά να έχουν σαφώς περισσότερο κόσμο από την Μυτιλήνη, η οποία ήταν αρκετά υποτονική. Εκτιμούμε ότι τα έργα στην προκυμαία έπαιξαν κάποιο ρόλο σε αυτό. Σε κάθε περίπτωση ο Αύγουστος με την κατακόρυφη αύξηση της επισκεψιμότητας στο νησί, έφερε χαμόγελα σε όλους τους επαγγελματίες εστίασης και διασκέδασης τόσο στην πόλη όσο και στα χωριά, όπου βλέπουμε τα μαγαζιά να είναι γεμάτα. Στην πόλη της Μυτιλήνης δε, έκαναν τη μεγάλη διαφορά οι Τούρκοι επισκέπτες».

Γεμάτες καρέκλες αλλά χαμηλός τζίρος

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Από εκεί και πέρα όμως ο τζίρος των καταστημάτων, όπως σημειώνει ο Νίκος Γιαννάκας δεν είναι σε καμία περίπτωση αντίστοιχα υψηλός, συγκριτικά με τον κόσμο που πηγαίνει στα μαγαζιά. Όπως τονίζει, θα περίμενε να δει κανείς θεαματικές αυξήσεις στα ταμεία των επιχειρήσεων, αυτό όμως δεν ισχύει αφού οι ανατιμήσεις σε όλα τα προϊόντα και στις μετακινήσεις, έχουν μειώσει κατά πολύ την κατανάλωση σε ταβέρνες, εστιατόρια, καφετέριες και μπαρ όπου οι καταναλωτές είναι εξαιρετικά φειδωλοί.

«Ο τζίρος των επιχειρήσεων μας, σημειώνει δεν αντιστοιχεί στην εικόνα που βλέπει κανείς με τις γεμάτες καρέκλες και την μεγάλη κινητικότητα.

Οι εισπράξεις  είναι περιορισμένες  παρόλο που υπάρχει αύξηση κόσμου. Σε  σχέση με πέρυσι, ο τζίρος είναι ο ίδιος πολλές φορές και χαμηλότερος. Γενικότερα παρατηρούμε αλλαγή στην συμπεριφορά των καταναλωτών οι οποίοι προσπαθούν να κερδίσουν χρήματα και να ισοφαρίσουν ουσιαστικά όσα έχασαν από τα αυξημένα εισιτήρια και τα έξοδα μετακίνησης. Οι περισσότεροι μένουν αρκετή  ώρα σε ένα κατάστημα, παραγγέλνουν λιγότερα πράγματα και είναι πολύ προσεχτικοί στην τιμή, για να μην ξεφύγει ο λογαριασμός.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Κάποτε βλέπαμε παρέες να πηγαίνουν μέσα σε ένα βράδυ, σε δύο ή και τρία μαγαζιά, για φαγητό, καφέ και ποτό. Τώρα περιορίζονται σε μία επιλογή και παραμένουν εκεί σε όλη τη διάρκεια της εξόδου τους για να αποφύγουν τα πολλά έξοδα.

Αυτό που παρατηρούμε επίσης είναι ότι έχει περιοριστεί σημαντικά η έξοδος για διασκέδαση και ποτό τις βραδινές ώρες, με σημαντικό αντίκτυπο στα μπαρ, στα κλαμπ και στα καταστήματα διασκέδασης γενικότερα».

Ανατιμήσεις έως και 100% σε βασικά είδη

Την ίδια ώρα ωστόσο το κόστος λειτουργίας των επιχειρήσεων, σημειώνει ο Νίκος Γιαννάκας έχει αυξηθεί σημαντικά με τις ανατιμήσεις των προϊόντων να ξεπερνούν κάθε προηγούμενο.

«Οι τιμές σε βασικά  προϊόντα που οι επιχειρήσεις μας χρησιμοποιούν συνέχεια, όπως το ελαιόλαδο, η φέτα, τα φρούτα και τα λαχανικά έχουν ανέβει πάρα πολύ ακόμη και 100% σε κάποιες περιπτώσεις. Τα φρούτα και τα λαχανικά έχουν αυξήσεις τουλάχιστον 50%, το ελαιόλαδο έχει ανέβει πολύ και συνεχίζει να ανεβαίνει το ίδιο και τα τυριά που χρησιμοποιούμε.

Από την άλλη πλευρά οι επιχειρήσεις εστίασης της Λέσβου, έχουν απορροφήσει το μεγαλύτερο μέρος των αυξήσεων σε ποσοστό τουλάχιστον 90% και τα προϊόντα που προσφέρουμε στους πελάτες μας  έχουν αυξηθεί το πολύ 10%. Ο λόγος που το κάναμε αυτό, είναι επειδή κατανοούμε τις δυσκολίες του κόσμου και θέλουμε να έχει τη δυνατότητα να βγει έξω να φάει και να πιει. Από εκεί και πέρα βέβαια πάρα την αύξηση της κίνησης το κέρδος μας είναι πολύ μικρό».

Ο πρόεδρος των καταστημάτων εστίασης δεν παρέλειψε να αναφερθεί και στα προβλήματα που αντιμετωπίζει ο κλάδος σε ό,τι αφορά το προσωπικό και την απαρχαιωμένη νομοθεσία που υπάρχει και ανεβάζει πολύ όπως λέει το μη μισθολογικό κόστος.

Σκοτεινά τα Λαδάδικα στη Μυτιλήνη δύο φορές την εβδομάδα

 «Γενικότερα με το προσωπικό αντιμετωπίζουμε αρκετά προβλήματα. Από τη μία πλευρά δεν υπάρχει προσωπικό για να δουλέψει και η νομοθεσία για την πενθήμερη εργασία με τα δύο υποχρεωτικά ρεπό δυσκολεύει ακόμη περισσότερο την κατάσταση.

Φέτος παρατηρείται ειδικά στα Λαδάδικα της Μυτιλήνης, πολλά καταστήματα εστίασης να παραμένουν κλειστά για δύο μέρες την εβδομάδα, γεγονός που δημιουργεί μία δυσάρεστη εικόνα στο κέντρο της πόλης.

Αυτό, όπως είπε ο κ. Γιαννάκας, οφείλεται κυρίως στο γεγονός ότι οι επιχειρήσεις δεν μπορούν να βρουν προσωπικό για να λειτουργήσουν όλες τις μέρες και να μπορέσουν οι εργαζόμενοι να πάρουν τα ρεπό τους, επομένως αναγκαστικά βάζουν λουκέτο.

«Τις επόμενες εβδομάδες μετά το τέλος της θερινής σεζόν θα  γίνουν συναντήσεις και συζητήσεις με το Υπουργείο Εργασίας. Οι επιχειρήσεις εστίασης της χώρας μας έχουν καταθέσει σειρά προτάσεων για μείωση του μισθολογικού κόστους ώστε να μπορέσουν τα καταστήματά μας να λειτουργήσουν πιο σωστά και να πάρουν περισσότερους εργαζόμενους οι οποίοι θα αμείβονται ικανοποιητικά και θα έχουν και τις αντίστοιχες απολαβές στα ένσημά τους για τη συνταξιοδότηση. Όλα αυτά είναι ζητήματα πολύ σημαντικά που η πολιτεία οφείλει να δει με άλλο μάτι και να στηρίξει τον κλάδο ο οποίος δέχθηκε σοβαρά πλήγματα τόσο την περίοδο της πανδημίας όσο και αργότερα με την οικονομική κρίση και την ακρίβεια».

«Στη Λέσβο τρώμε καλά και οικονομικά»

Σε κάθε περίπτωση πάντως το αποτύπωμα της φετινής σεζόν είναι ιδιαίτερα θετικό για τα καταστήματα εστίασης, επισημαίνει ο Νίκος Γιαννάκας παρά τους μειωμένους τζίρους. «Το φετινό καλοκαίρι έδειξε τις δυνατότητες και έφερε χαμόγελο στα χείλη μας. Εκτιμούμε ότι με καλή  διαχείριση της κατάστασης, τα επόμενα χρόνια θα μπορέσουμε να ανακάμψουμε και γενικά η προσπάθεια που καταβάλουμε σήμερα να αποδώσει καρπούς».

Ένα από τα σημαντικότερα στοιχεία τα οποία αξίζει κανείς να επισημάνει είναι ότι η Λέσβος και το Βόρειο Αιγαίο γενικότερα είναι από τους φθηνότερους και ποιοτικότερους γαστρονομικούς προορισμούς και αυτό προκύπτει με αδιάσειστα στοιχεία και μια απλή σύγκριση τιμών σε ομοειδή προϊόντα σε εστιατόρια και ταβέρνες της Λέσβου και άλλων νησιών σε Κυκλάδες και Δωδεκάνησα.

 «Είμαστε περήφανοι για την ποιότητα των προϊόντων που έχουμε στο νησί μας , σημειώνει ο Νίκος Γιαννάκας και για τις καλές τιμές που κατορθώσαμε παρά τις δυσκολίες να κρατήσουμε στις επιχειρήσεις μας. Στο Βόρειο Αιγαίο και στη Λέσβο, ο επισκέπτης τρώει ποιοτικό, νόστιμο φαγητό με αγνά ντόπια προϊόντα σε προσιτές τιμές. Αυτό οφείλουμε να το αναγνωρίσουμε και να το διαδώσουμε ως συγκριτικό πλεονέκτημα για τον τόπο μας».

Την ίδια ώρα ο Σύλλογος Εστίασης «Ασπίδα» το επόμενο διάστημα μέσα από οργανωμένες και μεμωνομένες δράσεις θα προσπαθήσει να αναδείξει τη μοναδικότητα των τοπικών προϊόντων, όπως είναι το λάδι, τα κρέατα, τα αλιεύματα, τα τυριά και τα αλκοολούχα ποτά του νησιού μας, τα οποία σε συνδυασμό με τα μοναδικής γεύσης λαχανικά, φρούτα και αρωματικά φυτά προσφέρουν ένα πολύ καλό αποτέλεσμα στο πιάτο του καταναλωτή.

Φέτος η «Ασπίδα» συμμετείχε στο ouzo – fest με ζωντανή επίδειξη μαγειρικής και όπως αναφέρει ο κ. Γιαννάκας ανάλογες ενέργειες θα γίνουν και το χειμώνα αλλά κυρίως το επόμενο καλοκαίρι.

«Εισπράττουμε πολύ θετικά σχόλια για τα προϊόντα του νησιού μας από όλους τους επισκέπτες, Ευρωπαίους, Τούρκους και Έλληνες, και σκεφτόμαστε ότι αξίζει να έρθουμε σε επαφή με ντόπιους παραγωγούς και να αναδείξουμε ακόμη περισσότερα τα όλα τα αγαθά που παράγονται στον τόπο μας».

 

ΤΑ ΣΧΟΛΙΑ ΣΑΣ
Tο stonisi.gr δημοσιεύει κάθε σχόλιο. Θεωρούμε ότι ο καθένας έχει το δικαίωμα να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του. Ωστόσο, αυτό δεν σημαίνει ότι υιοθετούμε τις απόψεις αυτές καθώς εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Τα συκοφαντικά ή υβριστικά σχόλια θα διαγράφονται χωρίς προειδοποίηση.

ΣΤΗΝ ΙΔΙΑ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ
ΑΓΟΡΑ

Το Φυλλάδιο Lidl έχει βγει

Υψηλή ποιότητα, μοναδική φρεσκάδα και πάντα χαμηλές τιμές!
ΑΓΡΟΤΕΣ

Η διδακτική ιστορία της «μεγάλης καμάδας»

Διαβάστε τι συνέβη στη Λέσβο και κινδύνεψαν οι ελαιώνες με πλήρη αφανισμό
ΝΙΚΟΣ ΜΑΝΑΒΗΣ
ΡΕΠΟΡΤΑΖ ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ

Με την ευλογία της Σαπφώς γιόρτασαν τον γάμο τους στην Ερεσό

Η Ελληνογαλλίδα, Ευγενία και η Σέρβα, Dragana έφεραν φίλες και συγγενείς τους από όλο τον κόσμο σε ένα τριήμερο ορατότητας της λεσβιακής κοινότητας μετά την ψήφιση του γάμου ομόφυλων ζευγαριών
ΑΝΘΗ ΠΑΖΙΑΝΟΥ
ΓΕΥΣΗ

Ένας «ερωτικός μετανάστης» που ήξερε να φτιάχνει ούζο…

Σε έναν κεραυνοβόλο έρωτα στο μακρινό 1896 οφείλουμε σήμερα την ύπαρξη της γνωστής ποτοποιίας ΣΑΜΑΡΑ που δραστηριοποιείται στη Λέσβο παράγοντας ούζο με παραδοσιακά αρώματα και μοντέρνες εκδοχές
ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ

Εκατοντάδες Τούρκοι τουρίστες φτάνουν στη Λέσβο για το Μπαϊράμι

Από το πρωί του Σαββάτου άρχισαν να φτάνουν τα καραβάκια από την Τουρκία. Αυξημένη κίνηση στο λιμάνι και στο Τελωνείο της Μυτιλήνης
ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ

Πρώτο τσάρτερ από τη Ρουμανία στη Λέσβο

Ο θρησκευτικός τουρισμός σε πρώτο πλάνο
ΕΛΕΥΘΕΡΟΣ ΧΡΟΝΟΣ

Απελευθερώνουμε το στυλ μας με ψαγμένες επιλογές από το Guantana

Στα εγκαίνια του καταστήματος στην Ερμού 252 βρέθηκε ο φευγάτος και αγαπημένος Λάκης Γαβαλάς, στηρίζοντας έμπρακτα το εγχείρημα του καλλιτέχνη Στρατή Νάκη
ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ

Στην καρδιά των τουριστικών εξελίξεων, Χριστόφας και Γιαννάκας

Ο Δήμαρχος Μυτιλήνης και ο αντιδήμαρχος Τουρισμού και επιχειρηματικότητας συμμετείχαν στις εργασίες της 32ης Συνέλευσης του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων.
ΚΟΣΜΟΣ

Παγώνουν την αγορά του ελαιολάδου αλλά…

Το κλειδί των εξελίξεων στο άνοιγμα μεταξύ του Ιταλικού και του Ισπανικού έξτρα παρθένου ελαιολάδου
ΝΙΚΟΣ ΜΑΝΑΒΗΣ
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΔΡΑΣΕΙΣ

Το «Ηλιοτρόπιο» εξασφαλίζει φτηνότερο ρεύμα για νοικοκυριά και επιχειρήσεις

Μιλήσαμε με την πρόεδρο, Ελίζα Κολοβού και τον Δημήτρη Κιτσικόπουλο που μετέφερε τεχνογνωσία από τα Γιάννενα και την ΚοινΣΕΠ «Electra Energy»
ΑΝΘΗ ΠΑΖΙΑΝΟΥ
ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ

Περισσότεροι από 160.000 επιβάτες στο αεροδρόμιο Μυτιλήνη

Με ρυθμό 11,5% αυξήθηκε η επιβατική κίνηση το πρώτο πεντάμηνο του 2024 στο «Οδυσσέας Ελύτης»
ΝΙΚΟΣ ΜΑΝΑΒΗΣ
ΑΓΡΟΤΕΣ

Προϊόντα διαφυλλικής θρέψης παρουσιάζει το CineΦυτόπολις

Τετάρτη 19 Ιουνίου, στις 8:30 το βράδυ, στη Μυτιλήνη