× Στο Νησί
SOCIAL MEDIA

Οργανωμένο Λιανεμπόριο: Μείωση του όγκο των πωλήσεων

Δύσκολες ώρες για τους καταναλωτές δείχνουν τα στοιχεία για την εξέλιξη του τζίρου στο λιανεμπόριο

Από το NEWSROOM Δημοσίευση 4/2/2023

Οργανωμένο Λιανεμπόριο: Μείωση του όγκο των πωλήσεων
' χρόνος ανάγνωσης

Ο Ιανουάριος ολοκληρώθηκε και τα πράγματα δεν φαίνονται αισιόδοξα στο οργανωμένο λιανεμπόριο. Όπως επισημαίνει μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο senior consultant της IRI, Βαγγέλης Φώσκολος, εντείνεται η πτώση της κατανάλωσης και εκτιμάται ότι στο σύνολο του μήνα θα είναι μειωμένη σε όγκο ενώ η αξία των πωλήσεων θα είναι αυξημένη, λόγω κυρίως των ανατιμήσεων σε αρκετές κατηγορίες προϊόντων.



Αξιοσημείωτο είναι, σύμφωνα με τον ίδιο, ότι οι περισσότερες επιχειρήσεις ξεκίνησαν με θετική ψυχολογία τη νέα χρονιά ελπίζοντας ότι δεν θα χρειαστεί να προχωρήσουν σε νέες ανατιμήσεις, παρά το γεγονός ότι τα λειτουργικά κόστη παραμένουν υψηλά. Συγκρατούν σε μεγάλο βαθμό τις τιμές, συνεχίζουν με αμείωτο ρυθμό τις προωθητικές ενέργειες ενώ συμμετέχουν στην πρωτοβουλία του υπουργείου για το καλάθι του νοικοκυριού προς όφελος του τελικού καταναλωτή.



Σημαντική ώθηση στην αγορά αναμένεται, σύμφωνα με τον ίδιο, να δώσει η κάρτα αγορών (Market Pass) και να ενισχύσει την πορεία του όγκου πωλήσεων «Τα περίπου 650 εκατ. ευρώ της δράσης της κάρτας αγορών (Market Pass) είναι πάνω από το 5% του συνολικού ετήσιου τζίρου των σούπερ μάρκετ, οπότε εκτιμάται ότι η εφαρμογή του μέτρου θα δώσει μεγάλη ώθηση στις πωλήσεις του οργανωμένου λιανεμπορίου» τονίζει χαρακτηριστικά.



Εστιάζοντας στο προφίλ του Έλληνα καταναλωτή και τις νέες αγοραστικές συνήθειες που έχει υιοθετήσει, ο κ. Φώσκολος επισημαίνει ότι είναι συγκρατημένος στις αγορές του και γνωρίζει από πριν πώς θα συμπεριφερθεί στο σούπερ μάρκετ. Μάλιστα, ψάχνει τις προσφορές, ελέγχει την ποιότητα, συγκρίνει τις τιμές και τις ποσότητες και κάνει στοχευμένες αγορές. «Η οικονομική κρίση και η πανδημία του κορονοϊού έχουν αλλάξει ριζικά την αγοραστική συμπεριφορά του καταναλωτή και σε συνδυασμό με το μειωμένο διαθέσιμο εισόδημα και τα αυξημένα κόστη κάλυψης βασικών αναγκών αναπροσαρμόζει την τελική λίστα αγορών με την ζυγαριά να γέρνει προς τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας καθώς και αυτά που πωλούνται υπό καθεστώς προσφορών» τονίζει.



Μεγαλύτερη ζήτηση για τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας



Αξιοσημείωτο είναι το γεγονός ότι τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας (private label) συνεχίζουν να αποτελούν δημοφιλή κατηγορία για τους καταναλωτές και εξελίσσονται σε καθοριστικό παράγοντα για τον τζίρο των σούπερ μάρκετ. Σύμφωνα με τα στοιχεία της εταιρείας ερευνών IRI, το 2022 το μερίδιο των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας διατηρήθηκε σε υψηλά επίπεδα και διαμορφώθηκε σε 16,3%, με τις πωλήσεις της κατηγορίας να αυξάνονται κατά 16,4%, σε σχέση με το 2021.



Καθώς η μείωση του διαθέσιμου εισοδήματος σε συνδυασμό με τις πληθωριστικές πιέσεις ευνοούν την κατηγορία των προϊόντων ιδιωτικής, ο strategic retail analyst, Κωνσταντίνος Μαχαίρας μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ επισημαίνει ότι μεγάλη πρόκληση για τις επιχειρήσεις αποτελεί η διατήρηση των μεριδίων σε ένα περιβάλλον όπου ο ανταγωνισμός μεταξύ επωνύμων και ιδιωτικής ετικέτας θα ενταθεί περαιτέρω. Όπως εξηγεί «το «καλάθι του νοικοκυριού» μπορεί να πέτυχε τον στόχο του ως προς την συγκράτηση των τιμών, ωστόσο δημιούργησε ένα οξύ ανταγωνισμό μεταξύ των λιανεμπόρων και των προμηθευτών στα εκτός καλαθιού προϊόντα. Εκεί ο ανταγωνισμός στις τιμές είναι πολύ πιο έντονος».



Εστιάζοντας στις ανατιμήσεις των προϊόντων, ο ίδιος εκτιμά ότι υπάρχει μια αποκλιμάκωση και προβλέπει ότι μέχρι τον Απρίλιο θα συνεχιστούν μικρές αναπροσαρμογές στα τρόφιμα της τάξεως του 2% με 3% που θα μπορούν πολύ πιο εύκολα να απορροφηθούν από το ελληνικό λιανεμπόριο.



Αναφορικά με τον τζίρο στο οργανωμένο λιανεμπόριο κατά την εφετινή χρονιά, επισημαίνει ότι «αύξηση των πωλήσεων σε όγκο μπορεί να καταγραφεί από τον Μάιο και μετά κυρίως στις περιφερειακές αγορές, σε νησιά και παραθεριστικά κέντρα και στα cash carry, λόγω της έναρξης της τουριστικής περιόδου. Το γεγονός αυτό θα βοηθήσει να ομολοποιηθεί η πορεία προς την κανονικότητα την οποία την περιμένουμε προς το τέλος 2023 αρχές 2024, αν δεν έχουμε άλλες εκπλήξεις» υποστηρίζει ο κ. Μαχαίρας.

[ΠΗΓΗ]
ΣΤΗΝ ΙΔΙΑ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ
ΜΥΤΙΛΗΝΗ

Στον όμιλο Vivartia η εταιρεία Ελαΐτις

Η μεγάλη επιχείρηση της Λέσβου που δραστηριοποιείται στον τομέα του catering μπήκε υπό την «ομπρέλα» του μεγάλου ελληνικού ομίλου τροφίμων
ΝΙΚΟΣ ΜΑΝΑΒΗΣ
ΒΟΡΕΙΟ ΑΙΓΑΙΟ

Νέα μείωση των ανέργων στο Βόρειο Αιγαίο τον Ιούλιο

Με ρυθμό 6,19% υποχώρησε ο αριθμός των των εγγεγραμμένων ανέργων στη ΔΥΠΑ
ΝΙΚΟΣ ΜΑΝΑΒΗΣ
ΑΓΡΟΤΕΣ

Καταρροϊκός πυρετός πλήττει τα κοπάδια στην ηπειρωτική Ελλάδα

Τριπλός κίνδυνος για την κτηνοτροφία της Λέσβου και της Λήμνου: αφθώδης πυρετός, ευλογιά των προβάτων και τώρα καταρροϊκός πυρετός – Άμεση ανάγκη στελέχωσης των υπηρεσιών με κτηνιάτρους
ΝΙΚΟΣ ΜΑΝΑΒΗΣ
ΑΓΡΟΤΕΣ

Ξεκινά η τρίτη διαβροχή κατά του δάκου στη Λέσβο

Από τις 25 Αυγούστου η Περιφέρεια Βορείου Αιγαίου εντείνει τις προσπάθειες για την προστασία της ελαιοπαραγωγής
ΑΓΟΡΑ

Το Φυλλάδιο Lidl έχει βγει

Υψηλή ποιότητα, μοναδική φρεσκάδα και πάντα χαμηλές τιμές!
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΒΟΡΕΙΟ ΑΙΓΑΙΟ

«Δεν παραλαμβάνουμε ημιτελή έργα» ξεκαθαρίζει ο Κώστας Μουτζούρης

Στόχος η διατήρηση της πολιτιστικής ταυτότητας και η ολοκλήρωση κρίσιμων έργων- Ποια «τρέχουν» είπε εφ' όλης της ύλης στο «Ν»
ΑΝΘΗ ΠΑΖΙΑΝΟΥ
ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ

Από τον Μανταμάδο έως το Μόλυβο για βουτιές, εξερεύνηση, διάβασμα, μεζέδες και ύπνο

Βουνό… γιαλό πηγαίνουμε κι όλο ομορφιές γευόμαστε
ΑΝΘΗ ΠΑΖΙΑΝΟΥ
ΑΤΖΕΝΤΑ

Γιορτή κρασιού στον Αγιο Δημήτριο Λήμνου

Την Δευτέρα 18 Αυγούστου στις 9.00 το βράδυ
ΕΛΛΑΔΑ

Οι πληρωμές από ΕΦΚΑ και ΔΥΠΑ ως τις 22 Αυγούστου

Θα καταβληθούν 53,68 εκατ. ευρώ σε 67.677 δικαιούχους
ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ

Σκάλα Ερεσού «εκτός δικτύου» στην καρδιά της τουριστικής σεζόν

Ο Περιβαλλοντικός Κοινωνικός Σύλλογος ζητά άμεσες παρεμβάσεις από Δήμο, Περιφέρεια, Εισαγγελία και παρόχους – 61 επιχειρήσεις συνυπογράφουν το αίτημα
ΕΛΛΑΔΑ

Τί ισχύει για τις κατασχέσεις μετά από ρύθμιση χρεών

Νέα δεδομένα δημιουργεί η εγκύκλιος που εξέδωσε η ΑΑΔΕ
ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΟ ΑΓΡΟΤΕΣ

Αυγουστιάτικη ελαφρά ανάκαμψη στις τιμές του ελαιολάδου

Η ανακοίνωση των αποθεμάτων της Ισπανίας δίνει τον τόνο στην αγορά που κινείται σε υποτονικούς ρυθμούς
ΝΙΚΟΣ ΜΑΝΑΒΗΣ