× Στο Νησί
SOCIAL MEDIA

Oμοιότητες και διαφορές Βυζαντινής Μουσικής και Δημοτικού τραγουδιού

Γράφει ο π. Στρατής Γιουσμάς

Δημοσίευση 6/2/2019

Oμοιότητες και διαφορές Βυζαντινής Μουσικής και Δημοτικού τραγουδιού
' χρόνος ανάγνωσης

Ομοιότητες

  1. Έχουν κοινή καταγωγή: την αρχαία ελληνική μουσική.
    Το δημοτικό τραγούδι μάς έρχεται αρκετά αργότερα από τη βυζαντινή μουσική, στη μορφή που το γνωρίζουμε ως σήμερα. Οι απαρχές του χρονολογούνται στον 8ο με 9ο αι. μ.Χ., δηλαδή τότε που δημιουργήθηκαν τα πρώτα ακριτικά τραγούδια. Απ’ την άλλη, η βυζαντινή παρουσιάστηκε, με πρωτόλεια μορφή, ήδη στους αποστολικούς χρόνους, αλλά συστηματοποιήθηκε ως τέχνη σταδιακά τα επόμενα χρόνια.
  2. Η αδιαμφισβήτητη ιστορικά επιρροή του ελληνικού πολιτισμού στη διαμόρφωση του πολιτισμού της βυζαντινής αυτοκρατορίας (της περιόδου δηλαδή κατά την οποία ήκμασε η βυζαντινή μουσική) γεγονός το οποίο δε θα μπορούσε παρά να επηρεάσει και τον μουσικό πολιτισμό της περιόδου.
  3. Η παρασημαντική (δηλαδή η σημειογραφία ή αντίστοιχα, στην Ευρωπαϊκή Μουσική, ή καταγραφή των φθόγγων) της Βυζαντινής Μουσική -και κατ' επέκταση της παραδοσιακής, όταν αργότερα άρχισε να καταγράφεται- βασίζεται στην αρχαία μουσική σημειογραφία. Πρόκειται για τη λεγόμενη αλφαβητική σημειογραφία, που στηρίζεται στα γράμματα της Αλφαβήτου.
  4. Όλα τα δημοτικά τραγούδια χρησιμοποιούν τους ήχους-δρόμους της Βυζαντινής μουσικής. Συστηματοποιήθηκαν, κατά βάση από τον Αγ. Ιωάννη το Δαμασκηνό, μετά από αναμόρφωση των αρχαίων ήχων: Δώριο, Φρύγιο, Λύδιο, Μιξολύδιο, Υποδώριο, Υποφρύγιο, Υπολύδιο, Υπομιξολύδιο.
  5. Τα στροφάρια των αρχαίων, δηλαδή ποιήματα που δέχονταν την ίδια μουσική επένδυση, ενέπνευσαν τη δημιουργία των Προσομοίων στη Βυζαντινή Μουσική, που έχουν ακριβώς την ίδια έννοια, αλλά και των διστίχων ή τετραστίχων της δημοτικής μας μουσικής, όπως οι γνωστές μαντινάδες, που ντύνονται πάντα με το ίδιο μουσικό μοτίβο.
  6. Χρησιμοποιούν κοινούς ήχους, δηλαδή κοινές μουσικές κλίμακες και κοινές υφεσοδιέσεις και κατ' επέκταση ακολουθούν την κοινή διάκριση των Γενών των ήχων που είναι κοινή και για την αρχαία ελληνική μουσική (Διατονικό, Χρωματικό, Εναρμόνιο), με ελάχιστες, κατά περίπτωση και περιοχή, αποκλίσεις.

 

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Διαφορές

 

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
  1. Διαφέρουν ως προς την ερμηνεία, το ύφος. Το παραδοσιακό τραγούδι δεν δεσμεύεται από τους πατροπαράδοτους και πατριαρχικούς κανόνες που ισχύουν για το βυζαντινό μέλος και σχετίζονται με το ύφος της ψαλτικής. Στην ερμηνεία του, ο παραδοσιακός τραγουδιστής μπορεί να εκτελέσει ποικίλους και αυθόρμητους λαρυγγισμούς, ανάλογα με τις φωνητικές του ικανότητες, ή να αυτοσχεδιάσει.
  2. Διαφέρουν επίσης ως προς το σκοπό που υπηρετούν: Η παραδοσιακή έχει περισσότερο κοσμικό χαρακτήρα. Αναφέρεται στις κοινωνικές εκδηλώσεις του ανθρώπου: γάμους, θανατικά, γλέντια, ιστορίες καθημερινές.
  3. Διαφέρουν επίσης ως προς το ότι η παραδοσιακή μουσική είναι προφορική μουσική. Διασώθηκε από στόμα σε στόμα, αλλά και γι' αυτό αλλοιώθηκε χρόνο με το χρόνο σημαντικά η αρχική της μορφή, ενώ η βυζαντινή μας μουσική ήδη από τους πρώτους αποστολικούς χρόνους είναι γραπτή μουσική, χωρίς αυτό όμως να σημαίνει ότι η προφορικότητα δεν έχει πάρα πολύ μεγάλη αξία στην πορεία διαμόρφωσής της.
  4. Επίσης τα παραδοσιακά μας τραγούδια ανέκαθεν χρησιμοποιούσαν μουσικά όργανα, σε αντίθεση με τη βυζαντινή μουσική που είναι καθαρά φωνητική μουσική.

 

Ο π. Στρατής Γιουσμάς είναι Εφημέριος στον Ιερό Ναό Αγίων Πατέρων Α’ Οικουμ. Συνόδου στη Μυτιλήνη και Διευθυντής στη Σχολή Βυζαντινής Μουσικής «ο Άγιος Θεόδωρος ο Βυζάντιος» της Μητροπόλεως Μυτιλήνης




ΣΤΗΝ ΙΔΙΑ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ
ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ

«Το Τελευταίο Αγγιγμα» της Μαρίνας Σταμάτη ταξιδεύει...

Θα προβληθεί στο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου «Anatomy: Crime and Horror»
ΒΙΒΛΙΟ

Βιβλία υπέροχα που αξίζει να διαβάσετε

Γράφει η ΑΘΑΝΑΣΙΑ ΔΑΦΙΩΤΗ*
ΔΡΑΣΕΙΣ

Παρουσιάζονται στη Μυτιλήνη τα Πολιτιστικά Masterplans του Βορείου Αιγαίου

Την Τρίτη 4 Νοεμβρίου, στις 10:00 το πρωί, στο Επιμελητήριο Λέσβου
ΘΕΑΤΡΟ

«Οι Ηλίθιοι» του Νιλ Σάιμον στο Δημοτικό Θέατρο Μυτιλήνης

Η Θεατρική ομάδα του Παγγεραγωτικού επιστρέφει με μια απολαυστική κωμωδία
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ

Ο πρωτοπόρος καλλιτέχνης STELARC επίτιμος Διδάκτορας του Πανεπιστημίου Αιγαίου

Τελετή αναγόρευσης την Τετάρτη 29 Οκτωβρίου στη Μυτιλήνη
ΘΕΑΤΡΟ

Μαθήματα θεάτρου σε παιδιά και ενήλικες

Από το Θεατρικό Εργαστήρι του Δήμου Μυτιλήνης
ΒΙΒΛΙΟ

Η Ελένη Σβορώνου στο Book and Art

Το Σάββατο στις 18:30, η πολυβραβευμένη συγγραφέας παιδικής και νεανικής λογοτεχνίας επισκέπτεται το Book and Art, προσκαλώντας μικρούς και μεγάλους σε μια μαγική περιπέτεια γνώσης και φαντασίας
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΒΟΡΕΙΟ ΑΙΓΑΙΟ

«Ο πολιτισμός και η κοινωνική μέριμνα είναι επένδυση στον άνθρωπο»

Ο Αντιπεριφερειάρχης Πολιτισμού και Κοινωνικής Μέριμνας Βορείου Αιγαίου Μιχάλης μίλησε για τις δράσεις, τα έργα και τις κοινωνικές πρωτοβουλίες της Περιφέρειας
ΜΑΡΙΑ ΧΑΤΖΗΓΕΩΡΓΙΟΥ
ΜΟΥΣΙΚΗ

«Απ’ το Αϊβαλί ως τον Κλαπάδο»

Μια μουσική γέφυρα μνήμης και ψυχής από τον Μάνο Σιμιτσή και τη Γεωργία Ανδριώτου -Δέκα τραγούδια που αφηγούνται την ιστορία του ξεριζωμού, της νοσταλγίας και της ταυτότητας των Μικρασιατών, μέσα από μια συγκινητική μουσική σύμπραξη
ΒΙΒΛΙΟ

Βιβλία ιδιαίτερα που ξαφνιάζουν ευχάριστα

Γράφει η ΑΘΑΝΑΣΙΑ ΔΑΦΙΩΤΗ*
ΒΙΒΛΙΟ

Τα βιβλία στη Μυτιλήνη, έρχονται στο σπίτι σας!

Μια αξιόλογη προσπάθεια από την Δημόσια Κεντρική Βιβλιοθήκη της Μυτιλήνης για τους συμπολίτες μας που έχουν κινητικά προβλήματα και δεν μπορούν να βγουν από το σπίτι τους
ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ

Από τη Λέσβο στη μεγάλη οθόνη της Θεσσαλονίκης το «Beachcomber»

Η νέα ταινία του Αριστοτέλη Μαραγκού, εμπνευσμένη από τον Νίκο Καββαδία και γυρισμένη εξ ολοκλήρου στη Λέσβο, διεκδικεί διάκριση στο 66ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης