× Στο Νησί
SOCIAL MEDIA

Oμοιότητες και διαφορές Βυζαντινής Μουσικής και Δημοτικού τραγουδιού

Γράφει ο π. Στρατής Γιουσμάς

Δημοσίευση 6/2/2019

Oμοιότητες και διαφορές Βυζαντινής Μουσικής και Δημοτικού τραγουδιού

Ομοιότητες

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
  1. Έχουν κοινή καταγωγή: την αρχαία ελληνική μουσική.
    Το δημοτικό τραγούδι μάς έρχεται αρκετά αργότερα από τη βυζαντινή μουσική, στη μορφή που το γνωρίζουμε ως σήμερα. Οι απαρχές του χρονολογούνται στον 8ο με 9ο αι. μ.Χ., δηλαδή τότε που δημιουργήθηκαν τα πρώτα ακριτικά τραγούδια. Απ’ την άλλη, η βυζαντινή παρουσιάστηκε, με πρωτόλεια μορφή, ήδη στους αποστολικούς χρόνους, αλλά συστηματοποιήθηκε ως τέχνη σταδιακά τα επόμενα χρόνια.
  2. Η αδιαμφισβήτητη ιστορικά επιρροή του ελληνικού πολιτισμού στη διαμόρφωση του πολιτισμού της βυζαντινής αυτοκρατορίας (της περιόδου δηλαδή κατά την οποία ήκμασε η βυζαντινή μουσική) γεγονός το οποίο δε θα μπορούσε παρά να επηρεάσει και τον μουσικό πολιτισμό της περιόδου.
  3. Η παρασημαντική (δηλαδή η σημειογραφία ή αντίστοιχα, στην Ευρωπαϊκή Μουσική, ή καταγραφή των φθόγγων) της Βυζαντινής Μουσική -και κατ' επέκταση της παραδοσιακής, όταν αργότερα άρχισε να καταγράφεται- βασίζεται στην αρχαία μουσική σημειογραφία. Πρόκειται για τη λεγόμενη αλφαβητική σημειογραφία, που στηρίζεται στα γράμματα της Αλφαβήτου.
  4. Όλα τα δημοτικά τραγούδια χρησιμοποιούν τους ήχους-δρόμους της Βυζαντινής μουσικής. Συστηματοποιήθηκαν, κατά βάση από τον Αγ. Ιωάννη το Δαμασκηνό, μετά από αναμόρφωση των αρχαίων ήχων: Δώριο, Φρύγιο, Λύδιο, Μιξολύδιο, Υποδώριο, Υποφρύγιο, Υπολύδιο, Υπομιξολύδιο.
  5. Τα στροφάρια των αρχαίων, δηλαδή ποιήματα που δέχονταν την ίδια μουσική επένδυση, ενέπνευσαν τη δημιουργία των Προσομοίων στη Βυζαντινή Μουσική, που έχουν ακριβώς την ίδια έννοια, αλλά και των διστίχων ή τετραστίχων της δημοτικής μας μουσικής, όπως οι γνωστές μαντινάδες, που ντύνονται πάντα με το ίδιο μουσικό μοτίβο.
  6. Χρησιμοποιούν κοινούς ήχους, δηλαδή κοινές μουσικές κλίμακες και κοινές υφεσοδιέσεις και κατ' επέκταση ακολουθούν την κοινή διάκριση των Γενών των ήχων που είναι κοινή και για την αρχαία ελληνική μουσική (Διατονικό, Χρωματικό, Εναρμόνιο), με ελάχιστες, κατά περίπτωση και περιοχή, αποκλίσεις.

 

Διαφορές

 

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
  1. Διαφέρουν ως προς την ερμηνεία, το ύφος. Το παραδοσιακό τραγούδι δεν δεσμεύεται από τους πατροπαράδοτους και πατριαρχικούς κανόνες που ισχύουν για το βυζαντινό μέλος και σχετίζονται με το ύφος της ψαλτικής. Στην ερμηνεία του, ο παραδοσιακός τραγουδιστής μπορεί να εκτελέσει ποικίλους και αυθόρμητους λαρυγγισμούς, ανάλογα με τις φωνητικές του ικανότητες, ή να αυτοσχεδιάσει.
  2. Διαφέρουν επίσης ως προς το σκοπό που υπηρετούν: Η παραδοσιακή έχει περισσότερο κοσμικό χαρακτήρα. Αναφέρεται στις κοινωνικές εκδηλώσεις του ανθρώπου: γάμους, θανατικά, γλέντια, ιστορίες καθημερινές.
  3. Διαφέρουν επίσης ως προς το ότι η παραδοσιακή μουσική είναι προφορική μουσική. Διασώθηκε από στόμα σε στόμα, αλλά και γι' αυτό αλλοιώθηκε χρόνο με το χρόνο σημαντικά η αρχική της μορφή, ενώ η βυζαντινή μας μουσική ήδη από τους πρώτους αποστολικούς χρόνους είναι γραπτή μουσική, χωρίς αυτό όμως να σημαίνει ότι η προφορικότητα δεν έχει πάρα πολύ μεγάλη αξία στην πορεία διαμόρφωσής της.
  4. Επίσης τα παραδοσιακά μας τραγούδια ανέκαθεν χρησιμοποιούσαν μουσικά όργανα, σε αντίθεση με τη βυζαντινή μουσική που είναι καθαρά φωνητική μουσική.

 

Ο π. Στρατής Γιουσμάς είναι Εφημέριος στον Ιερό Ναό Αγίων Πατέρων Α’ Οικουμ. Συνόδου στη Μυτιλήνη και Διευθυντής στη Σχολή Βυζαντινής Μουσικής «ο Άγιος Θεόδωρος ο Βυζάντιος» της Μητροπόλεως Μυτιλήνης




ΤΑ ΣΧΟΛΙΑ ΣΑΣ
Tο stonisi.gr δημοσιεύει κάθε σχόλιο. Θεωρούμε ότι ο καθένας έχει το δικαίωμα να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του. Ωστόσο, αυτό δεν σημαίνει ότι υιοθετούμε τις απόψεις αυτές καθώς εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Τα συκοφαντικά ή υβριστικά σχόλια θα διαγράφονται χωρίς προειδοποίηση.

ΣΤΗΝ ΙΔΙΑ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ
ΘΕΑΤΡΟ

Πέθανε ο ηθοποιός Γιάννης Μαλούχος

Σε ηλικία 91 ετών
ΜΟΥΣΙΚΗ

«Μια Ελλάδα φως», από το 7ο Δημοτικό Μυτιλήνης, στα σαλόνια της Schoolvision

Οι μαθητές της πόλης μας εκπροσώπησαν την Ελλάδα στο σχολικό ευρωπαϊκό διαγωνισμό που πραγματοποιήθηκε την Παρασκευή και κέρδισαν τις εντυπώσεις
ΜΟΥΣΙΚΗ

Εντυπωσίασε η Μαρίνα Σάττι, 11η στη Eurovision

To Νέμο από την Ελβετία έσπασε τα κοντέρ του διαγωνισμού καταλαμβάνοντας την πρώτη θέση με 591 βαθμούς
ΘΕΑΤΡΟ

«Η ιστορία της υπηρέτριας Τσερλίνε»

H Θεατρική Ομάδα του ΦΟΜ θα παρουσιάσει το έργο του Χέρμαν Μπροχ, με τη Ντέσσυ Κομνηνού στις 18 και 19 Μαΐου
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΟΙ ΑΠΕΝΑΝΤΙ

Η «Συνύπαρξη» προβάλλει το ντοκιμαντέρ «142 χρόνια»

Για την ταινία, την αυτοψία στη Βάστρια, αλλά και τις χρόνιες προσπάθειες για την έλευση Τούρκων επισκεπτών μιλήσαμε με τον Πάρη Βουνατσή και τον Γιάννη Παυλή
ΑΝΘΗ ΠΑΖΙΑΝΟΥ
ΜΟΥΣΙΚΗ

Διαμαρτυρία με… χασμουρητά από την Μαρίνα Σάττι όταν μιλούσε η εκπρόσωπος του Ισραήλ

Εκανε ότι κοιμάται μπροστά σε εκατοντάδες δημοσιογράφους από όλο τον κόσμο
ΘΕΑΤΡΟ

Η παράσταση «Σιωπή, ο βασιλιάς ακούει» ταξιδεύει

Η επιτυχημένη παραγωγή της Εθνικής Λυρικής Σκηνής θα παρουσιαστεί σε Λήμνο, Καλλονή, Χίο, Καβάλα, Κομοτηνή, Σαμοθράκη από 13 – 30 Μαΐου 2024
ΜΟΥΣΙΚΗ

Η Κρήτη συναντά τη Λέσβο

O ξεχασμένος σκοπός του Πηδηχτού...
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ

Ξενάγηση στο Μουσείο Αγίας Παρασκευής

Μη χάσετε την περιοδική έκθεση 1922
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΜΕΤΑΞΥ ΜΑΣ

Ο Μιχαήλ Δουκάκης ήρθε από το Λος Αντζελες για τον «Επικήδειο»

Με καταγωγή από τη Θερμή, ο 34χρονος ηθοποιός άνοιξε τα φτερά του στο εξωτερικό και επέστρεψε στη Λέσβο για μία παράσταση με εύσημα, όπου αλλού την ανέβασε
ΑΝΘΗ ΠΑΖΙΑΝΟΥ
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ

Ξενάγηση στο Μουσείο‑ Ελαιοτριβείο (τ. Βρανά) της εταιρείας «Αρχιπέλαγος»

Γνωρίστε τις τέσσερις ξεχωριστές μόνιμες εκθέσεις