× Στο Νησί
SOCIAL MEDIA

Oμοιότητες και διαφορές Βυζαντινής Μουσικής και Δημοτικού τραγουδιού

Γράφει ο π. Στρατής Γιουσμάς

Δημοσίευση 6/2/2019

Oμοιότητες και διαφορές Βυζαντινής Μουσικής και Δημοτικού τραγουδιού
' χρόνος ανάγνωσης

Ομοιότητες

  1. Έχουν κοινή καταγωγή: την αρχαία ελληνική μουσική.
    Το δημοτικό τραγούδι μάς έρχεται αρκετά αργότερα από τη βυζαντινή μουσική, στη μορφή που το γνωρίζουμε ως σήμερα. Οι απαρχές του χρονολογούνται στον 8ο με 9ο αι. μ.Χ., δηλαδή τότε που δημιουργήθηκαν τα πρώτα ακριτικά τραγούδια. Απ’ την άλλη, η βυζαντινή παρουσιάστηκε, με πρωτόλεια μορφή, ήδη στους αποστολικούς χρόνους, αλλά συστηματοποιήθηκε ως τέχνη σταδιακά τα επόμενα χρόνια.
  2. Η αδιαμφισβήτητη ιστορικά επιρροή του ελληνικού πολιτισμού στη διαμόρφωση του πολιτισμού της βυζαντινής αυτοκρατορίας (της περιόδου δηλαδή κατά την οποία ήκμασε η βυζαντινή μουσική) γεγονός το οποίο δε θα μπορούσε παρά να επηρεάσει και τον μουσικό πολιτισμό της περιόδου.
  3. Η παρασημαντική (δηλαδή η σημειογραφία ή αντίστοιχα, στην Ευρωπαϊκή Μουσική, ή καταγραφή των φθόγγων) της Βυζαντινής Μουσική -και κατ' επέκταση της παραδοσιακής, όταν αργότερα άρχισε να καταγράφεται- βασίζεται στην αρχαία μουσική σημειογραφία. Πρόκειται για τη λεγόμενη αλφαβητική σημειογραφία, που στηρίζεται στα γράμματα της Αλφαβήτου.
  4. Όλα τα δημοτικά τραγούδια χρησιμοποιούν τους ήχους-δρόμους της Βυζαντινής μουσικής. Συστηματοποιήθηκαν, κατά βάση από τον Αγ. Ιωάννη το Δαμασκηνό, μετά από αναμόρφωση των αρχαίων ήχων: Δώριο, Φρύγιο, Λύδιο, Μιξολύδιο, Υποδώριο, Υποφρύγιο, Υπολύδιο, Υπομιξολύδιο.
  5. Τα στροφάρια των αρχαίων, δηλαδή ποιήματα που δέχονταν την ίδια μουσική επένδυση, ενέπνευσαν τη δημιουργία των Προσομοίων στη Βυζαντινή Μουσική, που έχουν ακριβώς την ίδια έννοια, αλλά και των διστίχων ή τετραστίχων της δημοτικής μας μουσικής, όπως οι γνωστές μαντινάδες, που ντύνονται πάντα με το ίδιο μουσικό μοτίβο.
  6. Χρησιμοποιούν κοινούς ήχους, δηλαδή κοινές μουσικές κλίμακες και κοινές υφεσοδιέσεις και κατ' επέκταση ακολουθούν την κοινή διάκριση των Γενών των ήχων που είναι κοινή και για την αρχαία ελληνική μουσική (Διατονικό, Χρωματικό, Εναρμόνιο), με ελάχιστες, κατά περίπτωση και περιοχή, αποκλίσεις.

 

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Διαφορές

 

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
  1. Διαφέρουν ως προς την ερμηνεία, το ύφος. Το παραδοσιακό τραγούδι δεν δεσμεύεται από τους πατροπαράδοτους και πατριαρχικούς κανόνες που ισχύουν για το βυζαντινό μέλος και σχετίζονται με το ύφος της ψαλτικής. Στην ερμηνεία του, ο παραδοσιακός τραγουδιστής μπορεί να εκτελέσει ποικίλους και αυθόρμητους λαρυγγισμούς, ανάλογα με τις φωνητικές του ικανότητες, ή να αυτοσχεδιάσει.
  2. Διαφέρουν επίσης ως προς το σκοπό που υπηρετούν: Η παραδοσιακή έχει περισσότερο κοσμικό χαρακτήρα. Αναφέρεται στις κοινωνικές εκδηλώσεις του ανθρώπου: γάμους, θανατικά, γλέντια, ιστορίες καθημερινές.
  3. Διαφέρουν επίσης ως προς το ότι η παραδοσιακή μουσική είναι προφορική μουσική. Διασώθηκε από στόμα σε στόμα, αλλά και γι' αυτό αλλοιώθηκε χρόνο με το χρόνο σημαντικά η αρχική της μορφή, ενώ η βυζαντινή μας μουσική ήδη από τους πρώτους αποστολικούς χρόνους είναι γραπτή μουσική, χωρίς αυτό όμως να σημαίνει ότι η προφορικότητα δεν έχει πάρα πολύ μεγάλη αξία στην πορεία διαμόρφωσής της.
  4. Επίσης τα παραδοσιακά μας τραγούδια ανέκαθεν χρησιμοποιούσαν μουσικά όργανα, σε αντίθεση με τη βυζαντινή μουσική που είναι καθαρά φωνητική μουσική.

 

Ο π. Στρατής Γιουσμάς είναι Εφημέριος στον Ιερό Ναό Αγίων Πατέρων Α’ Οικουμ. Συνόδου στη Μυτιλήνη και Διευθυντής στη Σχολή Βυζαντινής Μουσικής «ο Άγιος Θεόδωρος ο Βυζάντιος» της Μητροπόλεως Μυτιλήνης




ΣΤΗΝ ΙΔΙΑ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ
ΜΟΥΣΙΚΗ

Γιορτινή POP UP στιγμή από τις παιδικές χορωδίες της Polyphonica

70 παιδιά από τις χορωδίες Αιγαίου και Αθήνας σκορπούν μουσική και χαρά το Σάββατο 13 Δεκεμβρίου στις 12.00 στο Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος
ΘΕΑΤΡΟ

Μια σκληρή ιστορία για τη διπλανή πόρτα ζωντανεύει στους «Αστέγους»

Κατερίνα Κομνηνάκα, Ανθή Σαμαρτζίδου και Άννα Ταξείδη μιλούν στον ρ/σ του «Ν» για το έργο, τις σχέσεις, τη βία και τις δομές στήριξης που λείπουν.
ΑΝΘΗ ΠΑΖΙΑΝΟΥ
ΒΙΒΛΙΟ

Τεχνητή νοημοσύνη και την κοινωνική έρευνα

Παρουσίαση του νέου βιβλίου του Καθηγητής και Πρόεδρος του Τμήματος Κοινωνιολογίας του Πανεπιστημίου Αιγαίου Μάνου Σαββάκη στο Book and Art
ΘΕΑΤΡΟ

Ο «Σκρουτζ» σε Μυτιλήνη, Καλλονή και Πλωμάρι

Μια από τις πιο αγαπημένες χριστουγεννιάτικες ιστορίες ζωντανεύει φέτος στη Λέσβο μέσα από την τέχνη των ξυλόγλυπτων μαριονετών
ΒΙΒΛΙΟ

Παρουσίαση του βιβλίου «Ελληνικός Κομμουνισμός» στη Μυτιλήνη

Την Τετάρτη 10 Δεκεμβρίου, στις 7.30 το απόγευμα, στο βιβλιοπωλείο Book and Art
ΒΙΒΛΙΟ

Κυκλοφορεί ξανά το βιβλίο «Μνήμες» του Απόστολου Αποστόλου

Ο δάσκαλος, όπως τον αποκαλούσαν οι Μυτιληνιοί μέσα από το βιβλίο «Μνήμες» παρουσιάζει σημαντικές πτυχές της σύγχρονης ιστορίας της Λέσβου
ΒΙΒΛΙΟ

«Οι τρεις θεϊκές ακτίνες» ταξιδεύουν στα δημοτικά σχολεία Λέσβου και Λήμνου

Το βιβλίο συγκεντρώνει 12 χριστουγεννιάτικα παραμύθια, εμπνευσμένα από το μήνυμα των γιορτών και τις αξίες της χριστιανικής παράδοσης
ΒΙΒΛΙΟ

Βιβλία για παιδιά που μιλούν για την δύναμη των βιβλίων

Γράφει η Αθανασία Δαφιώτη Δημοσιογράφος-Θεατρολόγος-Συγγραφέας
ΒΙΒΛΙΟ

Λέξεις που ζωντανεύουν την Αγιάσο

Νέα έκδοση από το Αναγνωστήριο η Ανάπτυξη με παροιμιακές φράσεις του Γιάννη Παπάνη
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ

Έκθεση του Μουσείου Tériade στη Γαλλική Πρεσβεία

Παρουσίαση της συλλογής Tériade σε έναν εμβληματικό χώρο
ΜΟΥΣΙΚΗ

Η Ματούλα Ζαμάνη στον Οινοφόρο το Σάββατο 13 Δεκεμβρίου

Ένα εκρηκτικό μουσικό γλέντι με κλαρίνα, βιολιά, ροκ εντάσεις και την αλήθεια των τραγουδιών που ενώνουν φωνές και καρδιές
ΒΙΒΛΙΟ

Τρία ημερολόγια «έργα τέχνης» από το Κιόστε

Ο δραστήριος σύλλογος Μικρασιατών κυκλοφόρησε μια καλαίσθητη τριλογία ημερολογίων του 2026 με θέμα την παραδοσιακή ενδυμασία των Αγιοπαρασκευούσηδων και Τσεσμελήδων. Υπέροχες φωτογραφίες με ρούχα και κοσμήματα
ΜΑΡΙΑ ΧΑΤΖΗΓΕΩΡΓΙΟΥ