× Στο Νησί
SOCIAL MEDIA

Για την ποιητική συλλογή της Μαρίας Βρανά‑Παπαλά

Βιβλιοκριτική από τον Ιγνάτη Ψάνη

Από το NEWSROOM Δημοσίευση 17/5/2021

Για την ποιητική συλλογή της Μαρίας Βρανά‑Παπαλά
' χρόνος ανάγνωσης

Το προπερασμένο Καλοκαίρι ο Λαογραφικός Όμιλος Λέσβου έδωσε το δικό του «παρών» στην εκδήλωσή μας για τον αλησμόνητο Δάσκαλο, Δημοτικιστή, Συγγραφέα και Εκδότη, χωριανό μας, τον Δημήτρη Αλβανό, στο Πολύκεντρο Πολιχνίτου. Γνωρίσαμε τότε μια αξιόλογη ομάδα, ανθρώπους με πάθος και μεράκι γι’αυτό που εθελοντικά πρόσφεραν, όπως τον Βαγγέλη Χατζημανώλη και τη Μαρία Παπαλά. Η Μαρία πρόσφατα μας  έστειλε την πρώτη της ποιητική συλλογή, τα πρωτόλειά της, με τον τίτλο «Ανεμόεσσα  Αιολίδα». Δεν πρόκειται για άλλη μια ποιητική συλλογή. Πρόκειται για μια αξιόλογη και αξιοπρόσεκτη συλλογή.

Έρχονται ,στη συνέχεια, ποιήματα σε προσωπικές στιγμές και κοινωνικά δρώμενα. Δίνεται η εντύπωση πως η ποιήτρια λειτουργεί ως ένας ευαίσθητος παρατηρητής, σεισμογράφος των κάθε λογής θετικών ή αρνητικών κοινωνικών εκρήξεων (μικρής ή μεγάλης έκτασης και έντασης).

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Βρισκόμαστε αντιμέτωποι με μία ποίηση που ανάγλυφα αναπαριστά την ανθρώπινη μοίρα σε μία ανελέητη και ατελείωτη μάχη με τις κακοτοπιές της ζωής, τα αναπάντεχα που σε «σταυρώνουν» αλλά και τη φθορά από το χρόνο και τις ανάγκες. 

Ποίηση, που με την πρώτη ματιά δείχνει απαισιόδοξη, προδίδει μία παραίτηση, μία μνήμη ενοχική όχι για όσα έκανες αλλά για όσα σου έτυχαν και σε κομματιάζουν σωματικά, ψυχικά, κοινωνικά. Ποίηση μοναξιάς, ενός ανθρώπου που παλεύει με τα αδιέξοδά που του έστησαν, μία χαρά που ολοένα απομακρύνεται. Ένας εσωτερικός λυγμός διατρέχει ολόκληρη τη συλλογή.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

 Ποίηση, που βυθίζεται στην αυτοσυνείδηση, προσπαθώντας μάταια -έτσι φαίνεται- να καταλάβει τις πληγές, ένας ακατάπαυστος παιδεμός του ανθρώπου.

Ποίηση, που σχεδόν όλα βυθίζονται στην ουτοπία, στην ψευδαίσθηση. Μία ελιά που κλαίει, γιατί δε μπορεί να φτάσει στον ουρανό, εκεί που της ταιριάζει. Η μοίρα της, το πεπρωμένο της ελιάς ίδιο με του ανθρώπου.

Έτσι φαίνεται η προδιάθεση του ποιητικού υποκειμένου. Όμως, διάχυτη είναι η ελπίδα, το όνειρο, η διάθεση να μάθει από τα λάθη της και να αγωνιστεί, να βγει από το σκοτάδι στο φως. Στο κάτω-κάτω η ίδια η ζωή είναι από μόνη της ένα υπέρτατο δώρο. Μια λαμπάδα, μια εκκλησιά, μια ελπίδα, ένα όνειρο και κυρίως η αέναη πάλη σε  αναπτερώνουν, αρκεί να μην τα ρίχνεις στους θεούς, γιατί και δική σου είναι η ευθύνη, Θα φανεί μια ηλιαχτίδα. Βαθιά και ουσιαστικά θρησκευόμενη έχει το δικό της Θεό και την Παναγιά, που δεν εκδικείται για τις αδικίες τού κοσμάκη αλλά συγχωρεί, γιατί και η ίδια ένιωσε στα κατάβαθα της τον πόνο, την πίκρα, την αδικία.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

 Ένα μεγάλο μέρος της συλλογής είναι αφιερωμένο στην ερωτική ποίηση. Και εδώ βρισκόμαστε μπροστά σε ματαιωμένες, απραγματοποίητες ελπίδες. Σε ανεκπλήρωτους έρωτες, που συγκλονίζουν σύγκορμα την ύπαρξή της, τη σάρκα, την ψυχή, το μυαλό. Ποιήματα στα οποία ξεχειλίζει το πάθος, η ένταση, ο ομολογημένος πόθος που δεν κρύβεται ούτε υπονοείται. Κυριαρχεί αλλού η ηρεμία, η γλυκιά προσμονή, ένας ανάλαφρος ερωτισμός και αλλού η ΄΄ανεμόεσσα΄΄ παραζάλη, η αχόρταγη υποταγή στον ερωτικό πόθο Το νόημα της ύπαρξής μας:: ΄΄για να περάσεις στην αιωνιότητα, πρέπει να ακολουθήσεις το δρόμο της καρδιάς".

Ο λόγος της γίνεται βαθιά ανθρώπινος, καταγγελτικός. Ο στίχος, ,καλά δουλεμένος,, δείχνει υψηλή τεχνική κατάρτιση, και με. πλούσιες λεκτικές και εκφραστικές επιλογές. Κάθε ποίημα τεχνικά, εκφραστικά, αισθητικά  έχει τη δική του δυναμική αισθητική παρουσία και ταυτότητα. Παντού επικρατεί ο ρυθμός,. Ακόμα και εκεί που μονολογεί, σαν σε προφορικό λόγο. Εκεί, όμως, που προκαλεί μεγάλη αίσθηση είναι η γλωσσομάθειά της και η γλωσσοπλαστική της ικανότητα και ευχέρεια Πλάθει σύνθετες, πολυσύλλαβες λέξεις όχι για να εκβιάσει κάποιο δικό της χώρο αλλά γιατί είναι δικό της ,ξεχωριστό προνόμιο, δύναμη και ανάγκη. Έτσι, ελέγχει τον λόγο και καθορίζει κάθε φορά τον ρόλο του. Φαίνεται να μην φοβάται το ρίσκο και καλά κάνει..

 Η αγάπη της για τις παραδοσιακές αξίες, το νησί αλλά και οι επιρροές της αναμφίβολα από την παραδοσιακή ποίηση είναι αισθητές. Της ευχόμαστε ολόψυχα καλή συνέχεια. Είμαστε βέβαιοι για αυτό.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Ιγνάτης Ψάνης, Φιλόλογος, μέλος της συντακτικής ομάδας  «ΠΟΛΙΧΝΙΑΤΙΚΟΣ ΛΟΓΟΣ»                

 

ΣΤΗΝ ΙΔΙΑ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ
ΒΙΒΛΙΟ

Βιβλία για παιδιά στο πνεύμα του 15 Αύγουστου

Γράφει η ΑΘΑΝΑΣΙΑ ΔΑΦΙΩΤΗ*
ΜΟΥΣΙΚΗ

Η Παναγιούδα γιορτάζει την ιστορία και την παράδοσή της

Βραδιά πολιτισμού, μουσικής και μνήμης στις 23 Αυγούστου
ΜΟΥΣΙΚΗ

Ο «μύθος» της Νυφίδας στον Πολιχνίτο

Ο Οικολογικός Εξωραϊστικός Σύλλογος Νυφίδας Πολιχνίτου προσκαλεί κατοίκους και επισκέπτες σε μια ξεχωριστή βραδιά σήμερα, Πέμπτη
ΜΟΥΣΙΚΗ

Συναυλία με Βουτσικάκη – Νικολακοπούλου στην Αρχαία Αντισσα

Δωρεάν μετακίνηση από Μυτιλήνη στις 20 Αυγούστου
ΒΙΒΛΙΟ

Έκθεση Βιβλίου στο Ίππειος

Από τον Πολιτιστικό Σύλλογο «Άγιος Προκόπιος» και το βιβλιοπωλείο Μυρένας Φωτίου
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ

Ανθρωποι σε κίνηση, μνήμες σε φως: Οι ιστορίες πίσω από τα έργα της Μαρίας Γιαννίκου

Ένα εικαστικό ταξίδι που ξεκινά από την παιδική ζωγραφική και φτάνει σε διεθνείς εκθέσεις, επιστρέφοντας στον τόπο καταγωγής
ΑΝΘΗ ΠΑΖΙΑΝΟΥ
ΜΟΥΣΙΚΗ

Ενθουσίασε η συναυλία κλασικής μουσικής «Πανδαιμόνιο»

Το ταξίδι του 11ου Διεθνούς Φεστιβάλ Μολύβου ξεκίνησε από το Άνω Κάστρο της Μυτιλήνης
ΒΙΒΛΙΟ

Παρουσιάστηκε το βιβλίο «Το Μανταμαδιώτικο γλωσσικό ιδίωμα»

Με παραδοσιακούς χορούς ολοκληρώθηκε η εκδήλωση που διοργάνωσε ο Σύλλογος Γυναικών Μανταμάδου στις 11 Αυγούστου
ΜΟΥΣΙΚΗ

Μουσική και χορός στην Αγιάσο

Το Σάββατο 16 Αυγούστου θα πραγματοποιηθεί η ετήσια γιορτή των τμημάτων του Αναγνωστηρίου
ΜΟΥΣΙΚΗ

Ο Πασχάλης ζωντανά ξανά στη Μυτιλήνη

Μια βραδιά γεμάτη μουσική, θάλασσα και αναμνήσεις στην Bracciera
ΜΟΥΣΙΚΗ

Στην καρδιά των Κεραμιών, η ποίηση συνάντησε τη μουσική

Ξεχωριστό αφιέρωμα του aRtοποιώ σε συνεργασία με την κοινότητα του χωριού, τιμώντας τον σπουδαίο ποιητή Πάνο Σταθόγιαννη
ΘΕΑΤΡΟ

Η «Λογική Αμφιβολία» ένωσε σκηνή και κοινό στον Πολίχνιτο

Ένα δυνατό δικαστικό δράμα από τη Θεατρική Ομάδα του Συλλόγου Πολυχνιατών Αθήνας