Λογοθεραπεία και Σχολείο
Γράφει η ΕΥΣΤΡΑΤΙΑ ΡΕΠΑΝΗ*
Από το NEWSROOM Δημοσίευση 8/9/2020
Λίγο πριν τελειώσουν οι καλοκαιρινές διακοπές και ανοίξουν τα σχολεία όλοι οι γονείς αρχίζουμε να ανησυχούμε. Το άγχος μας γίνεται μεγαλύτερο για την σχολική τους πορεία όταν τα «ζουζούνια» μας αντιμετωπίζουν δυσκολίες στον λόγο τους.
Και εδώ αρχίζουν τα ερωτήματα… “χρειάζεται λογοθεραπεία;”
«Αφού θα πάει σχολείο δεν θα ξεπεράσει τις δυσκολίες του;» ή
«Αν κάνει λογοθεραπεία δεν θα κάνει και τα μαθήματά του παράλληλα;»
Άραγε μπορούμε εμείς οι λογοθεραπευτές να δουλέψουμε με τα παιδιά για την αντιμετώπιση των δυσκολιών ανάγνωσης και γραφής ή όχι , δεν «αγγίζουμε» αυτούς τους τομείς της γλώσσας;
Αυτό είναι συχνά το ερώτημα που αντιμετωπίζω από εκπαιδευτικούς αλλά και από γονείς. Και πριν αρχίσετε να σκέφτεστε θυμωμένοι ότι «μπαίνω σε ξένα χωράφια», θα σταματήσω και θα συμφωνήσω μαζί με όσους σκέφτονται έτσι : Όχι, δεν μπορούμε να προσθέσουμε και άλλους στόχους στις λογοθεραπευτικές συνεδρίες με τα παιδιά. Όμως δεν θα πρέπει να μένουμε αμέτοχοι στην εκπαιδευτική διαδικασία.
Οφείλουμε να συμμετέχουμε διαφορετικά.
Χρησιμοποιούμε την λογοθεραπεία στα παιδιά σχολικής ηλικίας, εφόσον υπάρχει λόγος, και μπορούμε με την παρέμβασή μας να βελτιώσουμε έμμεσα την σχολική επίδοση του παιδιού, βελτιώνοντας την αρθρωτική και αναγνωστική του ικανότητα, την επικοινωνία του γενικότερα.
Με τις αλλαγές της εκπαίδευσης που έχουμε δει τα τελευταία χρόνια, θα πρέπει να εργαζόμαστε εξυπνότερα ως ομάδα, όχι σκληρότερα. Βέβαια μπορούμε, να χρησιμοποιήσουμε στοιχεία της επικοινωνίας στην ανάγνωση, στην άρθρωση, στην ροή και ανάπτυξη του λόγου στις συνεδρίες που κάνουμε ήδη, με συνεργάτες τους γονείς και φυσικά τους εκπαιδευτικούς.
Ο λογοθεραπευτής προσδιορίζει το μαθησιακό επίπεδο στο οποίο το παιδί ανταποκρίνεται χωρίς ιδιαίτερες δυσκολίες και του προσφέρει συνεχή επιβράβευση για να γνωρίζει το παιδί πόσο αποτελεσματική είναι η προσπάθειά του. Οι απαιτήσεις του προγράμματος που ακολουθούνται αυξάνονται σταδιακά για να εξασφαλιστεί η επιτυχία του η οποία θα βοηθήσει στη βελτίωση της αυτοεκτίμησής του. Πολύ σημαντικό κομμάτι της διαδικασίας είναι η συνεργασία μεταξύ των ατόμων με τα οποία περνάει τις περισσότερες ώρες της μέρας του, δηλαδή οι γονείς και οι δάσκαλοί του.