Ρήτρα καυσίμου θα περιλαμβάνει ο νέος διαγωνισμός για τις πολυετείς συμβάσεις των άγονων ακτοπλοϊκών γραμμών. Δηλαδή, η σύμβαση θα προβλέπει την αναπροσαρμογή των μισθωμάτων στις περιπτώσεις που αυξάνονται οι τιμές των καυσίμων. Η ρύθμιση αυτή ικανοποιεί ένα βασικό αίτημα των ακτοπλοϊκών εταιρειών, καθώς τα καύσιμα είναι ο βασικός συντελεστής κόστους στη λειτουργία των πλοίων.
Από τη διατύπωση που θα έχει ο συγκεκριμένος όρος θα φανεί αν η ρήτρα καυσίμου θα οδηγεί σε αναπροσαρμογή των μισθωμάτων μόνο προς τα πάνω ή αν θα μπορούν να γίνονται και μειώσεις, στις περιπτώσεις που υπάρχουν μειώσεις στις μέσες τιμές των ναυτιλιακών καυσίμων για μεγάλο χρονικό διάστημα.
Τη θέσπιση της ρήτρας θα εγκρίνει το Συμβούλιο Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών στη συνεδρίαση που πρόκειται να πραγματοποιηθεί την Παρασκευή 26 Σεπτεμβρίου και θα περιληφθεί στην προκήρυξη του διαγωνισμού, που αναμένεται να βγει στη δημοσιότητα τις επόμενες ημέρες.
Η προκήρυξη του διαγωνισμού αφορά την περίοδο 1 Νοεμβρίου 2025 έως 31 Οκτωβρίου 2029, δηλαδή οι αναθέσεις των γραμμών θα έχουν διάρκεια τεσσάρων ετών. Αυτό σημαίνει ότι έχει καθυστερήσει πάρα πολύ να δοθεί στη δημοσιότητα η προκήρυξη, κι είναι απίθανο να ολοκληρωθεί η διαδικασία επιλογής των εταιρειών και των πλοίων που θα αναλάβουν τις άγονες γραμμές πριν από την 1η Νοεμβρίου, δηλαδή πριν την έναρξη της περιόδου που αφορά ο διαγωνισμός.
Έτσι, είναι σχεδόν βέβαιο πως το Υπουργείο Ναυτιλίας θα προχωρήσει στη χρήση του όρου που προβλέπει τη δυνατότητα επέκτασης των υφιστάμενων συμβάσεων κατά τέσσερις μήνες.