Εξαιρετικά προβληματική αποδεικνύεται η ακτοπλοϊκή γραμμή Πειραιάς – Χίος – Μυτιλήνη, καθώς το 2024 (σε σχέση με το 2023) καταγράφηκε μείωση των επιβατών που μεταφέρθηκαν κατά 3% και των οχημάτων κατά 7%. Την ίδια χρονιά η συνολική επιβατική κίνηση των πλοίων της ακτοπλοΐας παρουσίασε αύξηση 4% και των οχημάτων 3%, όπως προκύπτει από την 24η Ετήσια Μελέτη για την Ελληνική Ακτοπλοΐα με τίτλο «Ελληνική Ακτοπλοΐα 2025: Εκκολάπτοντας τις σύγχρονες θαλάσσιες μεταφορές», που εκπόνησε και δημοσίευσε η XRTC Business Consultants Ltd.
Στην κύρια γραμμή του Βορείου Αιγαίου διακινήθηκαν το 2024 492.505 επιβάτες, από 510.345 το 2023 — δηλαδή μείωση 3% (περίπου –17.840 επιβάτες). Το μερίδιο της γραμμής στη συνολική επιβατική κίνηση της χώρας παρέμεινε στο 3% και στα δύο έτη. Η κίνηση οχημάτων υποχώρησε εντονότερα: 152.752 το 2024, από 163.825 το 2023 — μείωση 7% (περίπου –11.073 οχήματα). Το μερίδιο στη συνολική κίνηση οχημάτων διατηρήθηκε στο 4%.
Συχνά πυκνά λέγεται και γράφεται πως τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια στην κύρια γραμμή του Βορείου Αιγαίου είναι από τα ακριβότερα της χώρας. Στην πραγματικότητα, τα εισιτήρια στη γραμμή είναι ακριβά σε σχέση με τα εισοδήματα των νησιωτών και το επίπεδο των παρεχόμενων υπηρεσιών στα πλοία. Ωστόσο, δεν είναι τα ακριβότερα, καθώς πολύ εύκολα μπορεί κανείς να βρει υψηλότερες τιμές σε άλλες γραμμές του Αιγαίου. Η συγκράτηση των τιμών στη γραμμή αποδίδεται στους κανόνες που έχει θεσπίσει η Επιτροπή Ανταγωνισμού και εξακολουθούν να ισχύουν έως σήμερα.
Με βάση τα παραπάνω δεδομένα, είναι εξαιρετικά προβληματικό το γεγονός ότι στην εν λόγω ακτοπλοϊκή γραμμή καταγράφεται πτώση της επιβατικής κίνησης, την ώρα που σε άλλες γραμμές με ακριβότερα εισιτήρια και συχνές ανατιμήσεις παρατηρείται ανοδική πορεία. Η εξέλιξη αυτή μπορεί να εξηγηθεί τόσο από την τάση των τουριστών να επιλέγουν κοντινότερους προορισμούς από τα μεγάλα αστικά κέντρα, όσο και από το επίπεδο υπηρεσιών που προσφέρουν τα πλοία που είναι δρομολογημένα στη γραμμή Πειραιάς – Χίος – Μυτιλήνη.
Ορισμένα από τα προβλήματα που εντοπίζονται συστηματικά στην γραμμή είναι τα εξής:
Πλοία μεγάλης ηλικίας, μη φιλικά σε επιβάτες με κινητικά προβλήματα.
Μεγάλη διάρκεια ταξιδιού, ιδίως για τους επιβάτες με προορισμό τη Μυτιλήνη, το μεγαλύτερο νησί της γραμμής που δίνει και τους περισσότερους επιβάτες.
Λιμάνια μικρά και ακατάλληλα για μεγάλα πλοία (βλέπε Χίος, Ψαρά, Οινούσσες).
Πρόσθετα κόστη για τους επιβάτες κατά τη διάρκεια του ταξιδιού, που κάνουν ακριβότερη τη μετακίνησή τους με πλοίο σε σύγκριση με το αεροπλάνο.
Πλοία με μικρό αριθμό καμπινών, που δεν καλύπτουν τη ζήτηση τόσο τη θερινή όσο και τη χειμερινή περίοδο.
Αδυναμία των ακτοπλοϊκών εταιρειών να δρομολογήσουν νέα και ταχύτερα πλοία.