Με το ποσό των 12,5 εκατ. ευρώ χρηματοδοτείται η ακτοπλοϊκή σύνδεση Αλεξανδρούπολη – Σίγρι Λέσβου – Μεστά Χίου – Πειραιάς. Η γραμμή θα εξυπηρετείται με οχηματαγωγό πλοίο για διάστημα τριών ετών. Στόχος είναι να μειωθεί το κόστος μεταφοράς των εμπορευμάτων από τον Έβρο προς την Αττική και να υλοποιηθεί μια κυβερνητική δέσμευση για τη στήριξη των πυρόπληκτων του Έβρου, που επλήγησαν από τις καταστροφικές πυρκαγιές το καλοκαίρι του 2023.
Τους προηγούμενους μήνες, το Υπουργείο Ναυτιλίας είχε προκηρύξει τη γραμμή αρκετές φορές, επιδιώκοντας να βρει πλοίο που θα την αναλάβει χωρίς μίσθωμα. Ωστόσο, όπως ήταν αναμενόμενο, δεν υπήρξε ενδιαφέρον από τις ακτοπλοϊκές εταιρείες.
Το πρώτο δρομολόγιο στη γραμμή αναμένεται στις αρχές του 2026.
Το πλοίο που θα αναλάβει τη γραμμή θα έχει την υποχρέωση να εκτελεί ένα δρομολόγιο την εβδομάδα και θα πρέπει να διαθέτει μήκος τουλάχιστον 120 μέτρων και επιφάνεια φόρτωσης για κάθε τύπο φορτηγού οχήματος τουλάχιστον 2.600 τ.μ.
Η μεταφορά των φορτίων των επιχειρήσεων του νομού Έβρου θα πραγματοποιείται δωρεάν, υπό την προϋπόθεση ότι το σύνολο των φορτίων ανά φορτηγό όχημα αφορά αποκλειστικά τις επιχειρήσεις αυτές.
Ο Περιφερειάρχης Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης, Χριστόδουλος Τοψίδης, δήλωσε: «Από το πρώτο διάστημα ανάληψης των καθηκόντων μας, συνεργαστήκαμε με τον Περιφερειάρχη Βορείου Αιγαίου, κ. Κώστα Μουτζούρη, για την από κοινού διεκδίκηση μίας ακτοπλοϊκής σύνδεσης που θα εξυπηρετεί τη μεταφορά εμπορευμάτων και αγροτικών προϊόντων, θα μειώσει το μεταφορικό κόστος για επιχειρήσεις και παραγωγούς και, ειδικά για τον Έβρο, θα συμβάλλει στη στήριξη και την αναδιάρθρωση της τοπικής οικονομίας μετά τις καταστροφές του 2023.
Η πρώτη μας συνάντηση έγινε στην Αλεξανδρούπολη τον Μάρτιο του 2024. Ακολούθησε τον Ιούλιο του 2024 επίσκεψή μας στο Υπουργείο και, τον Οκτώβριο του 2024, παρουσία κυβερνητικού κλιμακίου στον Έβρο, όπου τέθηκε το αίτημα. Σε προχωρημένο πλέον επίπεδο, το θέμα συζητήθηκε εκ νέου με τον υφυπουργό κ. Γκίκα, τον Ιούλιο του 2025 στη Λέσβο, στο περιθώριο της υπογραφής της “Διακήρυξης της Κέρκυρας”.
Οι καρποί της κοινής μας προσπάθειας ευοδώθηκαν με την απόφαση του Υπουργού κ. Κικίλια. Σήμερα, μαζί με τον Περιφερειάρχη Βορείου Αιγαίου, κ. Μουτζούρη, δικαιωνόμαστε για την αγαστή συνεργασία στον κοινό μας στόχο: την ενίσχυση της ανάπτυξης στις Περιφέρειές μας. Δημιουργούμε υποδομές και συνθήκες για να αυξήσουμε τα οικονομικά μας μεγέθη. Κάναμε ένα πρώτο σημαντικό βήμα και θα συνεχίσουμε τις προσπάθειες για την περαιτέρω ενδυνάμωση της συνεργασίας Ανατολικής Μακεδονίας – Θράκης και Βορείου Αιγαίου, για το κοινό καλό».
«Κοντά στο βασιλικό ποτίζεται και η γλάστρα»
Με την υλοποίηση της συγκεκριμένης γραμμής αναμένεται να ωφεληθούν και οι επιχειρήσεις της Λέσβου και της Χίου που έχουν συναλλαγές με επιχειρήσεις του Έβρου, καθώς θα μπορούν να μεταφέρουν πρώτες ύλες και ενδιάμεσα προϊόντα με μηδενικό κόστος.
Επιπλέον, θα σταθεροποιηθεί η παρουσία οχηματαγωγού πλοίου στο Βόρειο Αιγαίο, κάτι που αποτελεί πάγιο αίτημα των επιχειρήσεων και των μεταφορέων των νησιών.
Ωστόσο, οι προσεγγίσεις του πλοίου στα λιμάνια του Σιγρίου και των Μεστών είναι βέβαιο ότι δεν θα χαροποιήσουν όλες τις μεταφορικές εταιρείες, με εξαίρεση εκείνες που συνεργάζονται με επιχειρήσεις και συνεταιρισμούς εμπορίας ζωοτροφών στη Δυτική Λέσβο.