Έρχονται αυξήσεις στις τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων
Η αύξηση στις τιμές των ναυτιλιακών καυσίμων ενδέχεται να οδηγήσει σε αυξήσεις στις τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων, όπως παραδέχθηκε εμμέσως ο υπουργός Ναυτιλίας, Βασίλης Κικίλιας.
Γράφει ο ΝΙΚΟΣ ΜΑΝΑΒΗΣ Δημοσίευση 20/6/2025

Την Τετάρτη 18 Ιουνίου, το Υπουργείο Ναυτιλίας έδωσε στη δημοσιότητα δελτίο Τύπου, στο οποίο παρουσιάζονται τα όσα ανέφερε ο υπουργός Βασίλης Κικίλιας σε συνέντευξή του σχετικά με τις τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων. Η συνέντευξη παραχωρήθηκε στην εκπομπή «Καλημέρα Ελλάδα» του ΑΝΤ1 και στον δημοσιογράφο Γιώργο Παπαδάκη. Το δελτίο Τύπου φέρει τον τίτλο: «Δεν πρόκειται να ανεχθούμε κινήσεις αισχροκέρδειας σε βάρος των πολιτών». Σε αυτό, ο υπουργός παραδέχεται εμμέσως ότι είναι πιθανή η αύξηση των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων, αν αυξηθούν οι τιμές των ναυτιλιακών καυσίμων, ως αποτέλεσμα του πολέμου στη Μέση Ανατολή.
Υπενθυμίζεται ότι, προκειμένου να αποτραπεί η αύξηση στις τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων, η κυβέρνηση είχε προχωρήσει σε αναγκαστική μείωση των λιμενικών τελών κατά 50%. Ωστόσο, οι ακτοπλοϊκές εταιρείες προχώρησαν σε αυξήσεις στους ναύλους για τα φορτηγά οχήματα κατά 10%–12%.
Λίγο μετά το Πάσχα σημειώθηκε σημαντική πτώση στις τιμές των ναυτιλιακών καυσίμων, εξαιτίας της μείωσης των διεθνών τιμών του πετρελαίου. Εκείνη την περίοδο, δεν καταγράφηκε αντίστοιχη μείωση στις τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων, παρότι μια τέτοια εξέλιξη θα θεωρείτο φυσιολογική.
Μετά την έναρξη των πολεμικών επιχειρήσεων μεταξύ Ισραήλ και Ιράν, καταγράφεται νέα άνοδος στις διεθνείς τιμές του αργού πετρελαίου. Στις 19 Ιουνίου, η τιμή του μπρεντ διαμορφώθηκε στα 76 δολάρια το βαρέλι, σημειώνοντας μηνιαία αύξηση 18%. Ωστόσο, σε ετήσια βάση, η τιμή παραμένει μειωμένη κατά 11%.
Μόνο σε περίπτωση σοβαρής και παρατεταμένης κλιμάκωσης της έντασης στη Μέση Ανατολή θα μπορούσε να δικαιολογηθεί μια σημαντική αύξηση στις τιμές του πετρελαίου, ικανή να οδηγήσει σε αναπροσαρμογή των ακτοπλοϊκών ναύλων.
Τα κρίσιμα σημεία των δηλώσεων του κ. Κικίλια
Ο υπουργός δήλωσε: «Μετά από επτά χρόνια συνεχούς αύξησης στις τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων – από το 2017 έως το 2024, καταγράφεται αύξηση 38% – η κυβέρνηση αποφάσισε και νομοθέτησε, χωρίς να επιβάλει πλαφόν και χωρίς να παρέμβει στην ελεύθερη οικονομία, τη μείωση των λιμενικών τελών κατά 50%. Συνομιλώντας με την αγορά, βλέπουμε φέτος μειώσεις έως και 32% στα εισιτήρια για την οικονομική θέση. Και αυτή την προσπάθεια θα τη συνεχίσουμε. Είναι υποχρέωσή μας – και δική μου».
Τόνισε, ωστόσο, ότι οι διεθνείς εξελίξεις ενδέχεται να αλλάξουν τα δεδομένα: «Εάν συνεχιστεί επί μακρόν η πολεμική σύρραξη στη Μέση Ανατολή, η κυβέρνηση θα διαμορφώσει ανάλογα τη στρατηγική της. Και τότε, βεβαίως, δεν θα είναι προτεραιότητα τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια. Θα υπάρχουν πιο ουσιώδη ζητήματα για τους Έλληνες και όλους τους Ευρωπαίους: η πρωτογενής παραγωγή, το πετρέλαιο κίνησης, τα υποπροϊόντα του βενζολίου και του πετρελαίου κ.ο.κ., αλλά και τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια».
Όσον αφορά την πολιτική των ακτοπλοϊκών εταιρειών, προειδοποίησε: «Σε ό,τι αφορά τις ακτοπλοϊκές εταιρείες – και ειδικά τις μεγαλύτερες που εξυπηρετούν τον κύριο όγκο της μετακίνησης – όταν οι τιμές του πετρελαίου έπεσαν στα 60 δολάρια (10%–12% κάτω), είχαν προαγοράσει καύσιμα με βάση αυτές τις τιμές. Άρα, σε καμία περίπτωση δεν μπορεί ούτε θα επιτραπεί μια γραμμική ανατίμηση. Σε καμία των περιπτώσεων».
Αναφερόμενος στον κρατικό έλεγχο έναντι φαινομένων εκμετάλλευσης, ξεκαθάρισε: «Προειδοποιώ: Υπάρχει η Επιτροπή Ανταγωνισμού και υπάρχει η Γενική Γραμματεία του Υπουργείου Εμπορίου. Έχουμε επικοινωνήσει και με τους δύο φορείς, και είναι σε πλήρη ετοιμότητα. Δεν πρόκειται να ανεχθούμε κινήσεις αισχροκέρδειας σε βάρος των Ελλήνων πολιτών».
Σχετικά με το κόστος μεταφοράς φορτηγών και τις επιπτώσεις στην αγορά, ο κ. Κικίλιας σημείωσε: «Επειδή αναμοχλεύεται διαρκώς – και ναι, η προτεραιότητά μας ήταν η μείωση των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων για τους πολίτες – αναφέρεται ότι αυξήθηκε το κόστος για τα φορτηγά κατά 5, 10, 12 ή 13 ευρώ από κάποιες εταιρείες, ιδίως για τις διαξονικές νταλίκες που μεταφέρουν φρούτα και λαχανικά. Πρέπει να ξεκαθαρίσουμε ότι αυτό αντιστοιχεί σε μόλις 1–2 λεπτά του ευρώ ανά κιλό. Και δεν μπορεί να μετακυλιστεί ούτε στους εμπόρους ούτε στους καταναλωτές. Γι’ αυτό, μεγάλη προσοχή σε όσους επιχειρούν να αισχροκερδήσουν εις βάρος των πολιτών ή των μικρομεσαίων επιχειρήσεων. Δεν θα το επιτρέψουμε. Τα πρόστιμα θα πέφτουν βροχή»