Όπως πέρυσι, έτσι και φέτος, στα τέλη του Μάη ή τις αρχές του Ιούνη, προγραμματίζεται η πληρωμή ενός σημαντικού ποσού στους νησιώτες για το Μεταφορικό Ισοδύναμο. Το ποσό, σύμφωνα με τις δηλώσεις του Υπουργού Ναυτιλίας, ανέρχεται στα 40 εκατ. ευρώ και, όπως κάθε χρόνο, θα αντληθεί από τους πόρους του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων.
Ωστόσο, το ποσό αυτό είναι εξαιρετικά μικρό για να καλύψει τις υποχρεώσεις που έχουν δημιουργηθεί προς τους νησιώτες και τις νησιωτικές επιχειρήσεις και εκκρεμούν προς πληρωμή.
Η πλήρης δήλωση του κ. Κικίλια έχει ως εξής:
«Έχω, ήδη, συνεννοηθεί με το Υπουργείο Οικονομικών. Ο Αναπληρωτής Υπουργός, ο κ. Παπαθανάσης, έχει εγκρίνει το Μεταφορικό Ισοδύναμο. Θα είναι για τον Μάιο, 40 εκατομμύρια ευρώ. Θα μοιραστεί σε όλους τους νησιώτες μας και στις επιχειρήσεις, κατά τόπους στα νησιά. Και αυτό θα δώσει μια ακόμα μεγαλύτερη στήριξη σε αυτό, το οποίο εμείς θεωρούμε ότι είναι συγκριτικό μας πλεονέκτημα: τη νησιωτικότητα. Και τη δυνατότητα σε αυτούς τους ανθρώπους να πηγαίνουν από και προς το νησί τους, πολλαπλές φορές, και αυτό να τους κοστίζει πολύ λιγότερο.»
Σύμφωνα με στοιχεία που έχει δώσει στη δημοσιότητα το Υπουργείο Οικονομίας και Οικονομικών, από το Αναπτυξιακό Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων το 2022, επί συνολικού προϋπολογισμού 72,5 εκατ. ευρώ, καταβλήθηκαν πληρωμές σε δικαιούχους 71,73 εκατ. ευρώ. Το 2023 το Μεταφορικό Ισοδύναμο μεταφέρθηκε στο Εθνικό Πρόγραμμα Ανάπτυξης (ΕΠΑ) / Τομεακό Πρόγραμμα Ανάπτυξης του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, με προϋπολογισμό 378,32 εκατ. ευρώ, όμως οι ετήσιες πιστώσεις ήταν μόλις 50,22 εκατ. ευρώ και οι πληρωμές που έγιναν ήταν 49,14 εκατ. ευρώ.
Για το έτος 2024, οι ετήσιες πιστώσεις ανήλθαν σε 68,63 εκατ. ευρώ και, αντίστοιχα, οι πληρωμές στο ποσό των 68,59 εκατ. ευρώ.
Το εύλογο ερώτημα που δημιουργείται, λοιπόν, είναι ποιο είναι το ύψος των πιστώσεων που έχουν δεσμευτεί για το 2025 και ποιες οι πιστώσεις που τελικά θέλει η κυβέρνηση να πληρώσει για το τρέχον έτος. Θα είναι μόνο τα 40 εκατ. ευρώ που ανακοίνωσε ο κ. Κικίλιας ή θα δούμε και άλλη πληρωμή, πιθανότατα προς τα τέλη του έτους, όπως έγινε το 2024;
Επιπλέον, οι πληρωμές του Μεταφορικού Ισοδύναμου στους ταξιδιώτες πραγματοποιούνται με καθυστέρηση ενός έως ενάμιση έτους, ενώ στην περίπτωση των επιχειρήσεων η καθυστέρηση πληρωμής ξεπερνά τα δύο χρόνια. Θα προχωρήσει το Υπουργείο Ναυτιλίας φέτος σε μια γενναία αύξηση των πληρωμών, ώστε να μειωθεί δραστικά ο χρόνος καταβολής των χρημάτων στους δικαιούχους;
Ο νέος Υπουργός Ναυτιλίας οφείλει να ξεκαθαρίσει τι θα κάνει με το συγκεκριμένο ζήτημα. Οι νησιώτες δικαιούνται να γνωρίζουν αν θα συνεχιστεί η εφαρμογή του Μεταφορικού Ισοδύναμου. Η κυβερνητική βούληση για την υλοποίηση του προγράμματος δεν μπορεί να είναι μια γενικόλογη αναφορά. Η κυβερνητική βούληση αποτυπώνεται στη συγκεκριμένη χρηματοδότηση που δίνεται κάθε χρόνο.