ΡΕΠΟΡΤΑΖ
Αυξήσεις αντί για μειώσεις στους ναύλους των φορτηγών
Καρκινοβατεί η προσπάθεια της κυβέρνησης να συγκρατήσει σε χαμηλά επίπεδα τις τιμές των ναύλων στα πλοία της ακτοπλοΐας
Γράφει ο ΝΙΚΟΣ ΜΑΝΑΒΗΣ Δημοσίευση 16/5/2025

Με δηλώσεις που έκανε από το βήμα της Βουλής, ο υπουργός Ναυτιλίας Βασίλης Κικίλιας παραδέχθηκε πως καταγράφηκαν αυξήσεις στις τιμές των ναύλων για τα φορτηγά που μεταφέρουν τα πλοία της ακτοπλοΐας. Έτσι, αποδεικνύεται πως το κυβερνητικό αφήγημα, σύμφωνα με το οποίο οι μειώσεις στις τιμές των λιμενικών τελών θα μετακυλίονταν στις τιμές των ναύλων — είτε ως μείωση (στην περίπτωση των ταχυπλόων), είτε ως μη αύξηση των τιμών (στην περίπτωση των συμβατικών πλοίων) — ήταν απλώς ευσεβείς πόθοι.
Δεν είναι απίθανο τους επόμενους μήνες να δούμε περαιτέρω αυξήσεις στις τιμές των ναύλων, ιδιαίτερα αν καταγραφεί άνοδος στις τιμές των καυσίμων που χρησιμοποιούν τα πλοία. Οι αυξήσεις αυτές μπορεί να εφαρμοστούν με «έξυπνο» τρόπο, όπως έχει συμβεί και τα προηγούμενα χρόνια — για παράδειγμα, με αύξηση της τιμής του εισιτηρίου για όσους ταξιδεύουν από Χίο προς Μυτιλήνη, αλλά όχι για όσους ταξιδεύουν από Πειραιά προς Μυτιλήνη.
Ο κ. Κικίλιας υποστήριξε πως, αν η αύξηση των ναύλων για τα φορτηγά υπολογιστεί ανά κιλό μεταφερόμενων εμπορευμάτων, δεν ξεπερνά το 1–2 σεντ.
Στη συνέχεια, ο Υπουργός σημείωσε πως τέτοιου είδους διαφοροποιήσεις δεν μπορούν να αποτυπωθούν ως μετακύλιση στις νησιωτικές αγορές:
«Εάν κάποιοι πιστεύουν ότι θα προσπαθήσουν να κερδοσκοπήσουν μετακυλίοντας – το επαναλαμβάνω, με ένα, με δύο cents ανά κιλό – στην αγορά, να το ξεχάσουν αυτό. Υπάρχει και η Γενική Γραμματεία Εμπορίου. Υπάρχει η Επιτροπή Ανταγωνισμού. Αυτό δεν θα γίνει ανεκτό σε καμία των περιπτώσεων.»
Ο κ. Κικίλιας υπενθύμισε επίσης τη νομοθετική παρέμβαση που έκανε η κυβέρνηση, προκειμένου να αποτραπούν αυξήσεις στα επιβατικά εισιτήρια των ακτοπλοϊκών εταιρειών, οι οποίες είχαν ανακοινωθεί ότι θα ισχύσουν από την 1η Μαΐου:
«Αυτό που έκανε η Ελληνική Κυβέρνηση ήταν να βρει τρόπο – και τον βρήκε, μέσω εμού και του συνόλου της Προεδρίας της Κυβέρνησης, που έχει την ευθύνη για την οικονομική πολιτική – με μία τροπολογία την οποία έφερα εδώ στη Βουλή και ψηφίστηκε, ώστε να μην αυξηθούν οι τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων για τους συμπολίτες μας επιβάτες, καθ’ όλη τη διάρκεια του καλοκαιριού. Ενώ, ήδη, οι ακτοπλοϊκές εταιρείες το είχαν ανακοινώσει από 1η Μαΐου και οι αυξήσεις θα ήταν 13% έως 15%.»
Εύλογη είναι η αγωνία του υπουργού Ναυτιλίας να δείξει πως οι κυβερνητικές αποφάσεις λειτουργούν στην κατεύθυνση της ανακούφισης των νησιωτών. Όμως, στην προκειμένη περίπτωση, οι ακτοπλοϊκές εταιρείες έχουν στα χέρια τους το πεπόνι και το μαχαίρι. Κατά συνέπεια, μπορούν να αποφασίσουν ανά πάσα στιγμή την αύξηση των ναύλων. Η πλεονεκτική θέση των ακτοπλοϊκών εταιρειών προκύπτει από το γεγονός ότι μόλις δύο ακτοπλοϊκοί όμιλοι ελέγχουν περισσότερο από το 60% των υφιστάμενων γραμμών.