Αυλαία για τις πενταετείς συμβάσεις στις άγονες γραμμές
Εκδόθηκε η πρόσκληση για τις συμβάσεις αποκλειστικής εξυπηρέτησης των γραμμών δημόσιας υπηρεσίας για την περίοδο 2025–2026
Γράφει ο ΝΙΚΟΣ ΜΑΝΑΒΗΣ Δημοσίευση 30/4/2025

Το Υπουργείο Ναυτιλίας έδωσε στη δημοσιότητα την πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος για την αποκλειστική εξυπηρέτηση των άγονων ακτοπλοϊκών γραμμών χωρίς μίσθωμα, όπως προβλέπεται από τη σχετική διαδικασία που ακολουθείται κάθε χρόνο. Νέο στοιχείο στην πρόσκληση είναι ότι δίνεται η δυνατότητα οι συμβάσεις που θα υπογραφούν να έχουν διάρκεια από ένα έως πέντε έτη. Η προθεσμία εκδήλωσης ενδιαφέροντος ολοκληρώνεται στις 15 Μαΐου.
Όπως συμβαίνει κάθε χρόνο, για τη συγκεκριμένη πρόσκληση δεν αναμένεται να υπάρξει ενδιαφέρον από την πλευρά των ακτοπλοϊκών εταιρειών. Συνεπώς, το Υπουργείο Ναυτιλίας θα προχωρήσει στο δεύτερο στάδιο, δηλαδή στην έκδοση πρόσκλησης εκδήλωσης ενδιαφέροντος με μίσθωμα.
Τα προηγούμενα χρόνια είχε σημειωθεί πολύ μεγάλη καθυστέρηση στην έκδοση της πρόσκλησης για τη σύναψη συμβάσεων με μίσθωμα, με το επιχείρημα ότι πρώτα έπρεπε να εξασφαλιστεί η σχετική δέσμευση πίστωσης από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων. Μένει να δούμε αν φέτος θα καταγραφεί η ίδια καθυστέρηση ή αν τα συναρμόδια υπουργεία θα διευθετήσουν το ζήτημα εγκαίρως.
Η τρέχουσα πρόσκληση ενδιαφέροντος (για συμβάσεις χωρίς μίσθωμα) του Υπουργείου Ναυτιλίας προτείνει στις ακτοπλοϊκές εταιρείες την αποκλειστική εξυπηρέτηση γραμμών που συνδέουν τα νησιά του Βορείου Αιγαίου με τα λιμάνια της Θεσσαλονίκης, της Καβάλας και της Αλεξανδρούπολης.
Επιπλέον, η πρόσκληση προβλέπει ότι ορισμένες από τις προσεγγίσεις των πλοίων στη Λέσβο θα γίνονται μέσω του λιμένα Σιγρίου. Μάλιστα, ένα από τα δρομολόγια που προτείνονται είναι το Λαύριο – Σίγρι – Μύρινα – Θεσσαλονίκη.
Νέο στοιχείο στην τρέχουσα πρόσκληση είναι η προτεινόμενη γραμμή: Θεσσαλονίκη ή Καβάλα ή Αλεξανδρούπολη – Σίγρι ή Πέτρα Λέσβου. Η γραμμή θα εξυπηρετείται με δύο δρομολόγια την εβδομάδα, για διάστημα 17 εβδομάδων κατά τη θερινή περίοδο. Είναι η πρώτη φορά που το λιμάνι της Πέτρας εμφανίζεται ως προορισμός για τα πλοία των άγονων γραμμών.
Κακή η προϊστορία των πολυετών συμβάσεων
Η εφαρμογή των πολυετών συμβάσεων για άγονες ακτοπλοϊκές γραμμές είχε υιοθετηθεί και στο παρελθόν, από τα μέσα της δεκαετίας του 2000 και μετά. Ωστόσο, τα αποτελέσματα του μέτρου υπήρξαν απογοητευτικά για τους νησιώτες.
Σήμερα, το Υπουργείο Ναυτιλίας επαναφέρει το μέτρο στο πλαίσιο των συνολικών ενεργειών ενίσχυσης των ακτοπλοϊκών εταιρειών, ώστε αυτές να προχωρήσουν στην κατασκευή νέων πλοίων αντιρρυπαντικής τεχνολογίας.