ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΟ
Στην 18η θέση στις διεθνείς αφίξεις η Λέσβος
Το Βόρειο Αιγαίο βλέπει την τουριστική ανάπτυξη από μακριά...- Αποκαλυπτικά στοιχεία από την ανάλυση του ΙΝΣΕΤΕ των διεθνών αεροπορικών αφίξεων 2023 – 2024
Γράφει ο ΝΙΚΟΣ ΜΑΝΑΒΗΣ Δημοσίευση 15/2/2025

Την 18η θέση κατέλαβε το αεροδρόμιο Μυτιλήνης «Οδυσσέας Ελύτης» μεταξύ των 25 αεροδρομίων ως προς τις διεθνείς αεροπορικές αφίξεις για το 2024. Συγκεκριμένα, σύμφωνα με τα στοιχεία που έδωσε στη δημοσιότητα το ΙΝΣΕΤΕ (Ινστιτούτο του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων), οι αφίξεις στο αεροδρόμιο της Μυτιλήνης ήταν 88.466 το 2024, έναντι 60.691 το 2023. Δηλαδή, καταγράφηκε αύξηση κατά 27.775 επιβάτες ή ποσοστό 45,8%.
Παρότι το 2024 ήταν μια πολύ καλή χρονιά για τα δεδομένα της Λέσβου, αν συγκρίνουμε τις διεθνείς αφίξεις του αεροδρομίου Μυτιλήνης με αυτές των άλλων αεροδρομίων, θα δούμε πως το νησί βρίσκεται λίγο πιο πάνω από τον πάτο. Είναι εντυπωσιακό πως η Κάρπαθος, ένα νησί πολύ μικρότερο της Λέσβου, δέχθηκε 99.318 επισκέπτες. Το αεροδρόμιο της Καβάλας, που κυρίως τροφοδοτεί με τουρίστες τη Θάσο, δέχθηκε 115.344 τουρίστες. Η Σάμος, το πιο τουριστικά αναπτυγμένο νησί του Βορείου Αιγαίου, δέχθηκε 147.233 τουρίστες, έτσι το αεροδρόμιό της κατέλαβε την 14η θέση μεταξύ των 25 που καταγράφει η ανάλυση του ΙΝΣΕΤΕ.
Από τα αεροδρόμια του Βορείου Αιγαίου, κάτω από αυτό της Μυτιλήνης, είναι εκείνο της Λήμνου που δέχθηκε 19.446 αφίξεις και της Χίου που δέχθηκε μόλις 441 αφίξεις.
Μεταξύ των μεγάλων περιφερειακών αεροδρομίων, ως προς τις διεθνείς αφίξεις, ξεχωρίζουν της Ζακύνθου με 1.056.395 επιβάτες, της Κω με 1.369.559 επιβάτες, των Χανίων με 1.530.227 επιβάτες, της Κέρκυρας με 1.968.884 επιβάτες, της Ρόδου με 3.010.666 επιβάτες και του Ηρακλείου με 3.789.527 επιβάτες. Στο σύνολο της χώρας, το 2024 έφθασαν 29,316 εκατομμύρια επιβάτες διεθνών πτήσεων.
Οι διεθνείς αφίξεις στα πρώτα πέντε αεροδρόμια αντιπροσωπεύουν το 75% του συνόλου των διεθνών αφίξεων (Γράφημα 3). Ειδικότερα, η Αθήνα δέχτηκε το 38% των εισερχόμενων διεθνών αεροπορικών αφίξεων το 2024. Στη δεύτερη θέση βρέθηκε το Ηράκλειο με 13% και στην τρίτη θέση η Ρόδος με 10%. Στην τέταρτη θέση παρέμεινε η Θεσσαλονίκη με 8% και ακολούθησε η Κέρκυρα με 7%. Στην έκτη θέση βρίσκονται τα Χανιά με 5%, στην έβδομη θέση η Κως επίσης με 5% και ακολούθησαν η Ζάκυνθος με 4% και η Σαντορίνη με 3%. Τέλος, η δεκάδα συμπληρώνεται με τη Μύκονο με 2%, ενώ σε 1% αντιστοιχεί το μερίδιο αγοράς του Άκτιου και της Κεφαλονιάς. Το αεροδρόμιο της Μυτιλήνης δέχθηκε μόλις το 0,3% των συνολικών αφίξεων.
Η κίνηση ανά αεροδρόμιο
Η πλειονότητα των αεροδρομίων της χώρας παρουσίασε αύξηση. Αντίθετα, μείωση παρουσίασαν τα αεροδρόμια της Μυκόνου, Καβάλας, Αγχιάλου και Χίου. Καμία μεταβολή δεν καταγράφηκε στην πρώτη πεντάδα των αεροδρομίων. Οι διεθνείς αεροπορικές αφίξεις στην πρώτη πεντάδα των αεροδρομίων αντιστοιχούν στο 76% των συνολικών διεθνών αεροπορικών αφίξεων το 2024.
Η Αθήνα παρέμεινε στην πρώτη θέση με 11,1 εκατομμύρια επιβάτες, παρουσιάζοντας αύξηση +1,5 εκατομμύρια /+15,3% σε σύγκριση με το 2023. Ακολούθησε το Ηράκλειο με 3,8 εκατομμύρια επιβάτες, καταγράφοντας αύξηση +235 χιλιάδες /+6,6%, ενώ στην τρίτη θέση βρέθηκε η Ρόδος με 3,0 εκατομμύρια επιβάτες, καταγράφοντας αύξηση +366 χιλιάδες /+13,8%. Στην τέταρτη θέση ακολούθησε η Θεσσαλονίκη με 2,5 εκατομμύρια επιβάτες, καταγράφοντας αύξηση +91 χιλιάδες /+3,9%. Η πεντάδα συμπληρώνεται με την Κέρκυρα με 2,0 εκατομμύρια επιβάτες, που κατέγραψε αύξηση +125 χιλιάδες /+6,8%.
Στην έκτη θέση το 2024 παρέμεινε το αεροδρόμιο των Χανίων με 1,5 εκατομμύρια επιβάτες (+117 χιλιάδες /+8,3%) και στην έβδομη θέση το αεροδρόμιο της Κω με 1,4 εκατομμύρια, καταγράφοντας αύξηση κατά +47 χιλιάδες /+3,6%. Στην όγδοη θέση διατηρήθηκε το αεροδρόμιο της Ζακύνθου με 1,1 εκατομμύρια (+64 χιλιάδες /+6,4%). Στην ένατη θέση παρέμεινε το αεροδρόμιο της Σαντορίνης με 765 χιλιάδες, σημειώνοντας αύξηση +13 χιλιάδες /+1,8%, ενώ στη δέκατη θέση διατηρήθηκε το αεροδρόμιο της Μυκόνου, που όμως κατέγραψε μείωση (-28 χιλιάδες /-4,9%) με 535 χιλιάδες επιβάτες. Οι διεθνείς αεροπορικές αφίξεις στην πρώτη δεκάδα των αεροδρομίων αντιστοιχούν στο 94% των συνολικών διεθνών αεροπορικών αφίξεων το 2024.
Τι δείχνουν οι αριθμοί
Τα στοιχεία που έδωσε στη δημοσιότητα το ΙΝΣΕΤΕ, στην έρευνα που υπογράφουν η Ερευνήτρια – Στατιστικός Ευαγγελία Λάμπρου και ο Επιστημονικός Διευθυντής Δρ. Άρης Ίκκος, δείχνουν το ισχνό τουριστικό αποτύπωμα της Λέσβου αλλά και των άλλων νησιών του Βορείου Αιγαίου. Την ώρα δηλαδή που οι τοπικοί φορείς πανηγυρίζουν για τα επιτεύγματά τους, έρχεται ένας επιστημονικός φορέας για να βάλει τα πράγματα στη θέση τους.
Αν μάλιστα συνεκτιμήσουμε πως το προηγούμενο καλοκαίρι: 1) ήταν εξαιρετικά δύσκολο να βρει κανείς κατάλυμα στα νησιά του Βορείου Αιγαίου και 2)οι υποδομές των νησιών την περίοδο αιχμής έφτασαν στα όριά τους, τότε γίνεται φανερό πως λείπουν σοβαρές και μεγάλες επενδύσεις.
Χρειαζόμαστε δημόσιες επενδύσεις στις υποδομές, αεροδρόμια, λιμάνια, νοσοκομεία, δρόμοι, κέντρα υγείας, δίκτυα ύδρευσης, αποχέτευσης, ηλεκτρισμού και επικοινωνιών. Χρειαζόμαστε επίσης πυκνότερες και καλύτερες ακτοπλοϊκές και αεροπορικές συνδέσεις για να μπορούν να έρθουν οι επισκέπτες στα νησιά. Κι ακόμη χρειαζόμαστε επενδύσεις στις ξενοδοχειακές μονάδες για να μπορούν λειτουργούν όλο το χρόνο. Τέλος, άλλα ίσως σημαντικότερο όλων, χρειαζόμαστε επενδύσεις στο ανθρώπινο δυναμικό, δηλαδή καλύτερη εκπαίδευση, περισσότερο προσωπικό, καλύτερους μισθούς και συνθήκες εργασίας. Κι αυτό αφορά όλους τους κλάδους. Λίγη σημασία έχει να ξέρει ο εργαζόμενος στην υποδοχή του ξενοδοχείου τρεις ξένες γλώσσες. Το όλο σύστημα θα κριθεί όταν ο επισκέπτης θα πάει στο Κέντρο Υγείας ή το Ιατρείο του χωριού που παραθερίζει και δεν θα βρει γιατρό ή ασθενοφόρο για να τον εξυπηρετήσει.