Ετοιμάζει συγχωνεύσεις ακτοπλοϊκών γραμμών ο Στυλιανίδης
Έρχεται μεγάλη αλλαγή στον ακτοπλοϊκό χάρτη του Αιγαίου και νέα συρρίκνωση του Μεταφορικού Ισοδύναμου
Γράφει ο ΝΙΚΟΣ ΜΑΝΑΒΗΣ Δημοσίευση 21/1/2025

Από την Σύρο, όπου βρέθηκε την Δευτέρα 20 Ιανουαρίου, ο υπουργός Ναυτιλίας Χρήστος Στυλιανίδης, άνοιξε το ζήτημα του ανασχεδιασμού των ακτοπλοϊκών γραμμών. Η φράση που χρησιμοποίησε ο κ. Στυλιανίδης για να ανοίξει την συζήτηση αυτή ήταν η ακόλουθη «Κάνουμε μια ακτινογραφία του Αιγαίου που θα αποτυπώσει, ακριβώς, όλα τα ζητήματα που αφορούν στο Αιγαίο, ως προς το θέμα της βελτιστοποίησης των γραμμών. Τώρα χρειάζεται να γίνουν μεγάλες αλλαγές για να μπορέσουμε να φτάσουμε στο βέλτιστο αποτέλεσμα» και πρόσθεσε «Πρέπει να βρεθούν λειτουργικές λύσεις. Όπως έχει αναφέρει και ο Πρωθυπουργός σε όλες του τις συναντήσεις που αφορούν στην πράσινη μετάβαση, είμαστε ριζοσπάστες αλλά με ρεαλιστικό τρόπο».
Πρόκειται για ένα σχεδιασμό που έχει ξεκινήσει πριν πολλά χρόνια αλλά δεν υλοποιήθηκε μέχρι σήμερα. Η αλλαγή στον ακτοπλοϊκό χάρτη, είναι τμήμα του ευρύτερου σχεδιασμού για την πράσινη μετάβαση στην ακτοπλοΐα και συνδέεται άμεσα με την υποχρέωση μείωση των εκπομπών ρύπων από τα πλοία της ακτοπλοΐα.
Το άνοιγμα της συζήτηση αυτής λίγες μόλις μέρες μετά την ανακοίνωση των αυξήσεων στις τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων από τον προσεχή Μάη δείχνει πως ο κυβερνητικός σχεδιασμός για τον κλάδο έχει μπει στην τελική φάση εκπόνησης του. Κι είναι ζήτημα χρόνου να ξεκινήσει η υλοποίηση του.
Ο σχεδιασμός για τις ακτοπλοϊκές γραμμές θέλει να διατηρούνται στο Αιγαίο οι απευθείας συνδέσεις του Πειραιά με τα μεγάλα νησιά, ενώ για τις συνδέσεις με τα μικρότερα νησιά θα υπάρχουν ανταποκρίσεις από τα μικρότερα λιμάνια με πλοία κατάλληλου μεγέθους.
Επίσης στο σχεδιασμό του υπουργείου Ναυτιλίας είναι η συγχώνευση ακτοπλοϊκών γραμμών. Ζήτημα που θα προκύψει ως ανάγκη από την αύξηση των τιμών των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων, την μείωση της επιβατικής κίνησης και της μεταφοράς οχημάτων.
Τρελές χρηματοδοτήσεις στις ακτοπλοϊκές εταιρείες
Κατά την συνάντηση του με τον Δήμαρχο της Ερμούπολης Σύρου Αλέξ Αθανασίου, ο κ. Στυλιανίδης αναφέρθηκε στις 12ετείς συμβάσεις για τις άγονες γραμμές αλλά και τις χρηματοδοτήσεις 400 εκατ. ευρώ από κοινοτικούς πόρους που επιδιώκει να εξασφαλίσει η κυβέρνηση. Συγκεκριμένα ο υπουργός είπε: «Επιχειρούμε να εξασφαλίσουμε τις άγονες γραμμές και διεκδικούμε ευρωπαϊκή χρηματοδότηση που μπορεί να φτάσει τα 400 εκατομμύρια. Στόχος μας είναι η βελτίωση των ακτοπλοϊκών συνδέσεων στις άγονες γραμμές, με προοπτική 12ετούς σύμβασης μέσω Σύμπραξης Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ) και τουλάχιστον 4ετούς σύμβασης σε άλλες γραμμές», επισήμανε ο κ. Στυλιανίδης από τη Σύρο.
Προς συρρίκνωση του Μεταφορικού Ισοδύναμου
Με τη σειρά του ο υφυπουργός Ναυτιλίας Στέφανος Γκίκας, αναφέρθηκε στο Μεταφορικό Ισοδύναμο, τονίζοντας ότι το μέτρο είναι απαραίτητο στοιχείο της νησιωτικότητας, όμως χρήζει εξορθολογισμού ώστε να επωφελούνται αυτοί που πραγματικά το έχουν ανάγκη, σε κρίσιμους τομείς και κλάδους της νησιωτικής οικονομίας. Ανέφερε, δε, ότι στο επόμενο χρονικό διάστημα και μετά από διαβούλευση, θα παρουσιαστεί νομοθετική πρωτοβουλία για το Μεταφορικό Ισοδύναμο.
Η παραπάνω αναφορά δείχνει πως στόχος της κυβέρνησης είναι να προχωρήσει το επόμενο διάστημα σε νέες περικοπές του Μεταφορικό Ισοδύναμο.