× Στο Νησί
SOCIAL MEDIA

Fake news με κυβερνητική διαφήμιση

Αποκαλυπτικό δημοσίευμα για τη διαδρομή κρατικής διαφήμισης και fake news

Από το NEWSROOM Δημοσίευση 24/4/2020

Fake news με κυβερνητική διαφήμιση
' χρόνος ανάγνωσης

Όποιος νόμιζε ότι είναι ένα σκάνδαλο είναι αρκετό για τη Ν.Δ. είναι πολύ γελασμένος. Πριν ακόμα συνέλθει η κοινή γνώμη, από την διασπάθιση του δημόσιου χρήματος των 85 εκ. που παραλίγο αποφεύχθη, χάρη στην παρέμβαση της αξιωματικής αντιπολίτευσης... έρχεται νέα αποκάλυψη.

Σήμερα το πρωί στην Γενική Γραμματεία Ενημέρωσης αναρτήθηκε ένα τουιτ που «ξένιζε» και καμία σχέση δεν θα μπορούσε να έχει με την επίσημη κυβερνητική ενημέρωση που λογικά παρέχεται. Ο τίτλος ήταν: «Ο Μαστοράκης ξεσκίζει τον Ρουβά: Θύμα της μπουρδολογίας του…» από το σάιτ patkiout.gr.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Η λάθος ανάρτηση «πρόδωσε» την σχέση του μετακλητού στο Υπουργείο που διαχειρίζεται την ιστοσελίδα και του διαχειριστή του σάιτ patkiout.gr που όπως φαίνεται είναι το ίδιο πρόσωπο…

Αυτά σε πρώτη ανάγνωση γιατί σε δεύτερη αποκαλύπτεται κάτι πολύ μεγαλύτερο και δυσώδες...

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Μετά από έρευνα του Νίκου Σμυρναίου το συγκεκριμένο σάιτ συνδέεται με μια σειρά, από άλλα σάιτ με διαφορετικά ονόματα, αλλά με πανομοιότυπη κατασκευή και περιεχόμενο, όπως το parapolitiki.gr, athensgo.gr, onenews.gr που καταλήγουν σε ένα πρόσωπο και χρηματοδότηση κρατική!

Ο πρώην υφυπουργός Ψηφιακής Πολιτικής, Τηλεπικοινωνιών και Ενημέρωσης, Λευτέρης Κρέτσος ρωτάει μέσω τουίτερ: Ποιος είναι ο διαχειριστής και αν το patkiout.gr λαμβάνει χρήματα για την καμπάνια Μένουμε Σπίτι όπως φαίνεται…

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Ποιος διαχειρίζεται τον επίσημο λογαριασμό της ΓΓΕΕ; Το patkiout.gr είναι μέλος του Μητρώου online media, καθώς φαίνεται να λαμβάνει χρήματα για την καμπάνια Μένουμε Σπίτι; Αυτό είναι το Επιτελικό Κρατος που ευαγγελιζοταν προεκλογικά η ΝΔ;

H πορεία της "αποκάλυψης" των πληρωμένων fake news

Αναλυτικά, στην έρευνά του ο Νίκος Σμυρναίος αναφέρει:

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

"Από το ύφος και το στυλ της ανάρτησης μπορούμε να συμπεράνουμε ότι δεν πρόκειται περί «κακόβουλης εμπλοκής», αλλά περί ενός απλού λάθους που συμβαίνει συχνά, όταν κάποιος διαχειρίζεται διαφορετικούς λογαριασμούς (π.χ με εργαλεία όπως το Tweetdeck)."

Προφανώς ο διαχειριστής του επίσημου λογαριασμού της Γενικής Γραμματείας Επικοινωνίας έχει στην κατοχή του κι άλλους λογαριασμούς για τους οποίους και εργάζεται. Κατά λάθος λοιπόν αντί να δημοσιεύσει το παραπάνω μήνυμα στον λογαριασμό @PatkioutG το έβαλε στον επίσημο λογαριασμό @MediaGovGr."

Ως εδώ δεν υπάρχει κάτι το ιδιαίτερα μεμπτό, εκτός από τον ερασιτεχνισμό του εν λόγω διαχειριστή. Είθισται οι πολιτικές ηγεσίες των γενικών γραμματειών να επανδρώνουν τις υπηρεσίες με δικούς τους ανθρώπους (μετακλητούς, δημοσιογράφους κλπ), κάτι που προφανώς έκανε κι ο Γενικός Γραμματέας επικοινωνίας."

Κοιτώντας όμως το patkiout.gr μου κεντρίστηκε το ενδιαφέρον. Αυτό γιατί ο συγκεκριμένος ιστότοπος δεν αναφέρει κανένα στοιχείο ιδιοκτήτη ή επικοινωνίας εκτός από μια διεύθυνση Gmail."

Ψάχνοντας λίγο το πράγμα ανακάλυψα ότι το συγκεκριμένο σάιτ συνδέεται με μια σειρά από άλλα σάιτς με διαφορετικά ονόματα αλλά με πανομοιότυπη κατασκευή και περιεχόμενο όπως το parapolitiki.gr, athensgo.gr, onenews.gr.

Όλοι αυτοί οι ιστότοποι συνδέονται μεταξύ τους με πυκνό δίκτυο υπερσύνδεσμων, όπως φάινεται στο παραπάνω γράφημα (για το πως λειτουργεί η ανάλυση γράφων για να αναδειχθούν σχέσεις μεταξύ ιστότοπων δείτε παλιότερο άρθρο εδώ).

Δυστυχώς όλοι αυτοί οι ιστότοποι έχουν κρύψει το όνομα του ανθρώπου ή της εταιρείας που έχει αγοράσει τα domain names όπως φαίνεται παρακάτω, κάτι περίεργο για κάποιον που δεν έχει κάτι να φοβηθεί.

Ποιος όμως είναι ο ιδιοκτήτης αυτών των ιστότοπων; Ψάχνοντας στο FB και στο LinkedIn βρήκα τον προφίλ του κ. Νίκου Μαστρογιάννη ο οποίος φέρεται ως ιδιοκτήτης του parapolitiki.gr και του athensgo.gr. Μπορούμε λοιπόν βάσιμα να υποθέσουμε ότι είναι επίσης ο διαχειριστής του patkiout.gr και του onenews.gr.

Παρατηρήστε δύο ενδιαφέρουσες λεπτομέρειες: η διαφήμιση βρίσκεται στο κάτω μέρος της σελίδας, σε σημείο δηλαδή που κανένας επισκέπτης δεν μπορεί να τη δει. Δίπλα ακριβώς στη διαφήμιση που έχει πληρωθεί με  χρήμα των φορολογουμένων φαίνεται ένα καραμπινάτο “fake news” σχετικά με τους Κινέζους γιατρούς που μαύρισαν υποτίθεται από τον κορωνοιό.

Τέλος, ο εν λόγω ιστότοπος δεν είναι εγγεγραμένος στο μητρώο online media που τρέχει η ίδια η Γενική Γραμματεία Ενημέρωσης και Επικοινωνίας όπως φαίνεται εδώ, κάτι το οποίο είναι υποχρεωτικό για να λάβει κρατική διαφήμιση.

Για να συνοψίσουμε: η Γενική Γραμματεία Ενημέρωσης και Επικοινωνίας φέρεται να έχει ως διαχειριστή του επίσημου της λογαριασμού έναν άνθρωπο ο οποίος είτε εργάζεται, είτε είναι ιδιοκτήτης ενός πλέγματος ιστότοπων τα οποία υπάγονται σε εταιρεία με άγνωστη νομική υπόσταση και διαδίδουν “fake news” για τον κορωνοϊό ενώ ταυτόχρονα χρηματοδοτούνται από τις σχετικές διαφημιστικές καμπάνιες τις οποίες διαχειρίζεται η ίδια η Γενική Γραμματεία Ενημέρωσης και Επικοινωνίας χωρίς να πληρούν τις νόμιμες προϋποθέσεις.

Αυτά τα λίγα έμαθα με μια μικρή έρευνα στο patkiout σημειώνει ο Νίκος Σμυρναίος.

[ΠΗΓΗ]
ΣΤΗΝ ΙΔΙΑ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ
ΒΟΡΕΙΟ ΑΙΓΑΙΟ

Στη Λήμνο ο Κώστας Μουτζούρης για την 28η Οκτωβρίου

Το μήνυμα του Περιφερειάρχη για την αυριανή επέτειο του ΟΧΙ
ΕΛΛΑΔΑ

Νέα δικογραφία για τον ΟΠΕΚΕΠΕ στη Βουλή

Πληροφορίες για εμπλοκή υπουργού
ΒΟΡΕΙΟ ΑΙΓΑΙΟ

Ψαρά: Ασφαλτοστρώθηκε ο δρόμος προς τη Μονή Κοιμήσεως της Θεοτόκου

Ολοκληρώθηκε ένα πολύ σημαντικό έργο για το νησί
ΕΛΛΑΔΑ

Επεισοδιακό δείπνο για τον Μάκη Βορίδη στο Ηράκλειο

Δέχθηκε βροχή από αβγά μέσα σε γνωστό εστιατόριο
ΕΛΛΑΔΑ

Τρεις νέες βάσεις δεδομένων για τα χρέη πολιτών και επιχειρήσεων

Υπουργείο Οικονομίας και Τράπεζα της Ελλάδος δημιουργούν σύστημα «νέων Τειρεσιών» για πλήρη εικόνα των οφειλών
ΚΟΣΜΟΣ

Στις 250.000 η παραγωγή ελαιολάδου στην Τουρκία

Πρόβλημα για τους παραγωγούς της χώρας το υψηλό κόστος παραγωγής
ΕΛΛΑΔΑ

Παραίτηση – εξπρές στο ΠΑΣΟΚ

Ο Γιώργος Παπαβασιλείου υπέβαλε την παραίτησή του μία μέρα μετά τον διορισμό του ως διευθυντή του γραφείου του προέδρου του Κινήματος Νίκου Ανδρουλάκη δηλώνοντας ότι δεν θέλει να υπάρξει «καμία σκιά» στον αγώνα του ΠΑΣΟΚ για πολιτική αλλαγή
ΒΟΡΕΙΟ ΑΙΓΑΙΟ

Επιστρέφει το «Τάλως» στο Βόρειο Αιγαίο

Νέος σχεδιασμός των δρομολογίων για να εξυπηρετηθεί η μεταφορά ζωοτροφών από το λιμάνι της Καβάλας
ΝΙΚΟΣ ΜΑΝΑΒΗΣ
ΒΟΡΕΙΟ ΑΙΓΑΙΟ

Τρία νέα πυροσβεστικά οχήματα παρέλαβε ο Δήμος Λήμνου

Ενισχύεται η δυνατότητα παρέμβασης του Δήμου σε περιπτώσεις έκτακτης ανάγκης
ΒΟΡΕΙΟ ΑΙΓΑΙΟ

Έργα ψηφιακού μετασχηματισμού 470.000 ευρώ στον Δήμο Λήμνου

«Έξυπνες» εφαρμογές σε υγεία, πολιτισμό, τουρισμό και πολιτική προστασία μέσω του προγράμματος «Αντώνης Τρίτσης»
ΕΛΛΑΔΑ

Από τα social media ενημερώνονται οι Έλληνες

Τα social media εκτοπίζουν την τηλεόραση ως βασική πηγή ενημέρωσης – 58% των Ελλήνων εκτεθειμένοι σε παραπληροφόρηση