× Στο Νησί
SOCIAL MEDIA

Η Μεγάλη Παρασκευή στη Σκάλα

Γράφει ο ΣΤΡΑΤΗΣ ΜΥΡΙΒΗΛΗΣ*

Δημοσίευση 17/4/2020

Η Μεγάλη Παρασκευή στη Σκάλα
' χρόνος ανάγνωσης

Όπου έρχεται η Μεγαλοβδομάδα, έρχεται κʼ η Μεγάλη Παρασκευή, να βγάλουν τη νύχτα τον Επιτάφιο, να τον γυρίσουν μέσα στο χωριό. Τούτες οι γιορτάδες παίρνανε μορφή εθνικής επίδειξης μπροστά στους Τούρκους. Προπάντων ο Επιτάφιος και η Δευτερανάσταση, που είχαν τις μεγάλες λιτανείες με όλα τα λάβαρα.

Τον Επιτάφιο τον περιμέναμε όλο το χρόνο με λαχτάρα. Ήταν μια νύχτα γεμάτη μαγεία και συγκίνηση, όλο χρυσαφιά χρώματα και φως. Μύριζε ως τʼ άστρα ο αγέρας δάφνες και μοσκολίβανα.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Σαν ξεκινούσε η λιτανεία, μπροστά πήγαιναν τα ασημένια φανάρια με τα χρωματιστά κρύσταλλα, σηκωμένα ψηλά – ψηλά, πάνω στα γαλάζια τους κοντάρια. Τα ξεφτέρουγα με τις μαλαματένιες αχτίδες άστραφταν στα φώτα. Και κείνα τα λάβαρα, οι πελώριες βελουδένιες εικόνες, σηκωμένες σαν σημαίες, όλο χρυσή φούντα από καθαρό μαλαματένιο σύρμα, νʼ αντιφεγγίζουν κάτω από τις λαμπάδες και να τρέμουν. Στη μέση η Ταφή και η Σταύρωση.

Τα κρατούσαν «τα παπαδάκια», αγόρια ντυμένα με άσπρα και γαλάζια άμφια, τα σήκωναν όσο μπορούσαν πιο ψηλά, να φτάνουν ως εκεί μπροστά στα «ξεπεταχτά» των τούρκικω σπιτιών.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Ξέραν πως πίσω από τα μισόκλειστα παραθυρόφυλλα ξενυχτούσαν οι χανούμισσες, τα τουρκάκια, οι γέροι μουσουλμάνοι, φαρμακωμένοι όλοι τους από τη ζήλια, να βλέπουν την αρχοντιά και τα μεγαλεία της θρησκείας μας.

Πίσʼ από τα λάβαρα ερχόταν ο παπάς με τʼ αγιονταφίτικα άμφια. Χοντρό μενεξελί μεταξωτό με ολόχρυσες ουγές, στολισμένο με σταυρούς από αληθινά μαργαριτάρια. Έβγαζαν και τʼ ακριβό Βαγγέλιο στη λιτανεία. Το δέσιμό του ήταν πλάκες ατόφιο χρυσάφι δουλεμένο. Οι τέσσερεις Ευαγγελιστές στις τέσσερεις γωνιές, κʼ ένα γύρω όλο ρουμπίνια σα ρωϊδοπαπούδες. Σπίθιζαν οι πέτρες, βυσσινιές, πράσινες, κρασουλιές.

Ύστερα ερχόταν το κουβούκλιο από τον Επιτάφιο, χαμένο κάτω από τις βιόλες και τους αβαγιανούς. Ο Επιτάφιος, μεγάλος, ολόσωμος, κεντημένος στο χρυσάφι και στα πετράδια. Κι από πίσω όλοι οι χριστιανοί με τις λαμπάδες και με τα φαναράκια. Άντρες, γυναίκες και μωρά.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Σε κάθε τρίστατο η λιτανεία σταματούσε κʼ έλεγαν την ευκή. Σταματούσε και στην πόρτα των δημογερόντω. Και παντού έκαιγε μοσκολίβανο, τα μπρούτζινα θεμιατά κάπνιζαν στις πόρτες, στις σκάλες, στα παραθύρια. Ο ευωδιαστός καπνός ανέβαινε ειρηνικά ίσαμε τʼ άστρα, ο αγέρας μύριζε ροδόσταμα.

Τα ράντιζαν οι κοπέλες από τα μπαλκόνια με κρουσταλλένια ροδοστάλια. Το φως από τις λαμπάδες έπαιζε παράξενα, ηδονικά, στο παχουλό τους πηγούνι, στα ρουθούνια και στα ματόκλαδα. (Ποτές οι κοπέλες του χωριού δε μας φαίνονταν έτσι γλυκιές και επιθυμητές, όσο τη νύχτα του Επιτάφιου).

Οι Τούρκοι πια να τα βλέπουν όλα αυτά και να σκάνουν από το κακό τους. Μόνο η δικιά μας η θρησκεία είχε τέτοια δόξα. Το ξέραμε και χαιρόμαστε γιʼ αυτό. Περνούσαμε χαρούμενοι, συγκινημένοι ως τα δάκρυα και περήφανοι. Περνούσαμε μονιασμένοι ως το θάνατο, φρουρά ομόψυχη γύρω στο Χριστό μας, όλοι οι Έλληνες. Που θέλεις και δεν μπορείς να πας, σαν έχεις μπροστά σου τα λάβαρα και τα ξεφτέρια Του. Ποιον θέλεις και δε θα τον νικήσεις με τέτοιο μποστολάτη.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Όπου ήταν για να γίνει στάση, τα παιδιά της κάθε γειτονιάς είχαν μπλεγμένες καμάρες από δάφνες, να σταθεί από κάτου το κουβούκλι, ο Επιτάφιος. Απʼ αυτές κρέμαζαν μεγάλα χαρτένια φανάρια πολύχρωμα, στολισμένα με χρυσόχαρτα και λογής ξόμπλια. Σχημάτιζαν σταυρούς, σημαίες ασπρογάλαζες, τούμπανα, άστρα. Κάναμε και τρίγωνα χαρτοφάναρα με του Θεού το μάτι στη μέση.

Παράβγαιναν οι γειτονιές ποια να στολίσει πιο όμορφα την καμάρα της. Στη στάση της αγοράς, εκεί πια γινόταν η μεγάλη στολισιά.

Μια φαρδιά αψίδα σηκωνόταν κʼ έπιανε όλο το φάρδος της μικρής πλατέας. Τα φανάρια της αμέτρητα και στη μέση ένα μεγάλο, με τη Σταύρωση πάνω στο τριανταφυλλί χαρτί. Αυτό το λέγαμε «το δωδεκάφωτο». Μέσα έκαιγαν αράδα όλα τα σπαρματσέτα – οι δώδεκα Αποστόλοι. Εκεί σταματούσε για πολλήν ώρα η λιτανεία. Έψελναν τα παιδιά τον Επιτάφιο Θρήνο, οι παπάδες λέγαν όλες, τις ευχές. Αντίκρυ ήταν τα τούρκικα καφενεία. Γιʼ αυτό.

Ανέβαινε το λοιπόν κείνη την αξέχαστη βραδιά η μεγάλη λιτανεία με ψαλμουδιές κι αναμένες λαμπάδες. Μέσα στο σκοτάδι, από τόσον κόσμο, δεν άκουγες μιλιά. Μόνο τα παπούτσια τα ρούχα, γιόμιζαν σούσουρο τη νύχτα.

 

* Από το μυθιστόρημα «Ο Βασίλης ο Αρβανίτης», 1943.

ΣΤΗΝ ΙΔΙΑ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ
ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ

«Το Τελευταίο Αγγιγμα» της Μαρίνας Σταμάτη ταξιδεύει...

Θα προβληθεί στο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου «Anatomy: Crime and Horror»
ΒΙΒΛΙΟ

Βιβλία υπέροχα που αξίζει να διαβάσετε

Γράφει η ΑΘΑΝΑΣΙΑ ΔΑΦΙΩΤΗ*
ΔΡΑΣΕΙΣ

Παρουσιάζονται στη Μυτιλήνη τα Πολιτιστικά Masterplans του Βορείου Αιγαίου

Την Τρίτη 4 Νοεμβρίου, στις 10:00 το πρωί, στο Επιμελητήριο Λέσβου
ΘΕΑΤΡΟ

«Οι Ηλίθιοι» του Νιλ Σάιμον στο Δημοτικό Θέατρο Μυτιλήνης

Η Θεατρική ομάδα του Παγγεραγωτικού επιστρέφει με μια απολαυστική κωμωδία
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ

Ο πρωτοπόρος καλλιτέχνης STELARC επίτιμος Διδάκτορας του Πανεπιστημίου Αιγαίου

Τελετή αναγόρευσης την Τετάρτη 29 Οκτωβρίου στη Μυτιλήνη
ΘΕΑΤΡΟ

Μαθήματα θεάτρου σε παιδιά και ενήλικες

Από το Θεατρικό Εργαστήρι του Δήμου Μυτιλήνης
ΒΙΒΛΙΟ

Η Ελένη Σβορώνου στο Book and Art

Το Σάββατο στις 18:30, η πολυβραβευμένη συγγραφέας παιδικής και νεανικής λογοτεχνίας επισκέπτεται το Book and Art, προσκαλώντας μικρούς και μεγάλους σε μια μαγική περιπέτεια γνώσης και φαντασίας
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΒΟΡΕΙΟ ΑΙΓΑΙΟ

«Ο πολιτισμός και η κοινωνική μέριμνα είναι επένδυση στον άνθρωπο»

Ο Αντιπεριφερειάρχης Πολιτισμού και Κοινωνικής Μέριμνας Βορείου Αιγαίου Μιχάλης μίλησε για τις δράσεις, τα έργα και τις κοινωνικές πρωτοβουλίες της Περιφέρειας
ΜΑΡΙΑ ΧΑΤΖΗΓΕΩΡΓΙΟΥ
ΜΟΥΣΙΚΗ

«Απ’ το Αϊβαλί ως τον Κλαπάδο»

Μια μουσική γέφυρα μνήμης και ψυχής από τον Μάνο Σιμιτσή και τη Γεωργία Ανδριώτου -Δέκα τραγούδια που αφηγούνται την ιστορία του ξεριζωμού, της νοσταλγίας και της ταυτότητας των Μικρασιατών, μέσα από μια συγκινητική μουσική σύμπραξη
ΒΙΒΛΙΟ

Βιβλία ιδιαίτερα που ξαφνιάζουν ευχάριστα

Γράφει η ΑΘΑΝΑΣΙΑ ΔΑΦΙΩΤΗ*
ΒΙΒΛΙΟ

Τα βιβλία στη Μυτιλήνη, έρχονται στο σπίτι σας!

Μια αξιόλογη προσπάθεια από την Δημόσια Κεντρική Βιβλιοθήκη της Μυτιλήνης για τους συμπολίτες μας που έχουν κινητικά προβλήματα και δεν μπορούν να βγουν από το σπίτι τους
ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ

Από τη Λέσβο στη μεγάλη οθόνη της Θεσσαλονίκης το «Beachcomber»

Η νέα ταινία του Αριστοτέλη Μαραγκού, εμπνευσμένη από τον Νίκο Καββαδία και γυρισμένη εξ ολοκλήρου στη Λέσβο, διεκδικεί διάκριση στο 66ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης