«Απολογείται» για τις άγονες γραμμές το υπουργείο Ναυτιλίας
Συνεχίζονται οι προσφυγές κατά του διαγωνισμού από ακτοπλοϊκές εταιρείες. Χωρίς τέλος η ταλαιπωρία των νησιωτών για δεύτερο συνεχόμενο χειμώνα
Γράφει ο ΝΙΚΟΣ ΜΑΝΑΒΗΣ Δημοσίευση 12/12/2024
Προσφυγές στην Ενιαία Αρχή Δημοσίων Συμβάσεων (ΕΑΔΗΣΥ) από μερίδα ακτοπλοϊκών επιχειρήσεων αλλά και σειρά δημοσιευμάτων που ασκούν κριτική στο υπουργείο Ναυτιλίας για τον τρόπο που διαχειρίζεται τους διαγωνισμούς για τις άγονες ακτοπλοϊκές γραμμές έχει να αντιμετωπίζει το υπουργείο Ναυτιλίας. Τα παραπάνω προβλήματα έρχονται να προστεθούν στα παράπονα των νησιωτών για το επίπεδο των υπηρεσιών που δέχονται από τις ακτοπλοϊκές εταιρείες ειδικά στα πλοία που εξυπηρετούν τα δρομολόγια των άγονων γραμμών.
Η ΕΑΔΗΣΥ έκανε δεκτή τις προσφυγές κατά του διαγωνισμού κάτι που σημαίνει ότι παγώνει ο διαγωνισμός. Ωστόσο το υπουργείο θεωρεί ότι η απόφαση της ΕΑΔΗΣΥ πάσχει νομικά και προσέφυγε στο ΣτΕ (Συμβούλιο της Επικρατείας) ελπίζοντας πως θα ακυρωθεί και θα προχωρήσει ο διαγωνισμός που ήδη έχει καθυστερήσει πάρα πολύ να διεξαχθεί.
Μπροστά σε αυτή την κατάσταση το υπουργείο Ναυτιλίας αναγκάστηκε να δώσει ορισμένες εξηγήσεις που αφορούν την διαγωνιστική διαδικασία των άγονων γραμμών.
Συγκεκριμένα σε ανακοίνωση του αναφέρει:
1.Με απόφαση του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής προκηρύχθηκε, όπως κάθε χρόνο, αρχικός ανοικτός διεθνής μειοδοτικός διαγωνισμός για την εξυπηρέτηση 74 δρομολογιακών γραμμών, με σύναψη σύμβασης ή συμβάσεων ανάθεσης δημόσιας υπηρεσίας, για την δρομολογιακή περίοδο 2024 – 2025.
2. Τηρήθηκαν όλες οι νόμιμες διαδικασίες, πριν την έκδοση της προκήρυξης. Προηγήθηκαν δύο συνεδριάσεις του Συμβουλίου Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών (Σ.Α.Σ.), στις οποίες συζητήθηκε το σύνολο των όρων και προϋποθέσεων της νέας προκήρυξης. Η προαναφερόμενη προκήρυξη έλαβε, ομόφωνα, θετική γνωμοδότηση του Σ.Α.Σ.. Επισημαίνεται ότι, μεταξύ των μελών του Σ.Α.Σ. που ψήφισαν θετικά προς τους όρους της προκήρυξης, ήταν και ο Συνδέσμος Εφοπλιστών Ταχυπλόων και Κρουαζιέρας (ΣΕΤΑΚ), ιδρυτικά μέλη του οποίου αποτελούν οι εταιρείες που προσέφυγαν στην Εθνική Αρχή Δημοσίων Συμβάσεων (ΕΑΔΗΣΥ) κατά της προκήρυξης.
3. Επί της προσφυγής δύο εταιρειών, η ΕΑΔΗΣΥ έκανε, αρχικά, δεκτό το αίτημα των προσφευγουσών για την αναστολή της εξέλιξης της διαγωνιστικής διαδικασίας, μέχρι την έκδοση της απόφασης επί της προσφυγής. Εν συνεχεία, εξέδωσε απόφαση με την οποία δέχθηκε την προσφυγή και ακύρωσε την προσβαλλόμενη απόφαση προκήρυξης.
Μετά από γνωμοδότηση των νομικών συμβούλων του Υπουργείου υπογραμμίζεται ότι, η απόφαση της ΕΑΔΗΣΥ που ακυρώνει τους όρους του διαγωνισμού, πάσχει νομικά. Για αυτόν το λόγο, το υπουργείο Ναυτιλίας άσκησε την 11 Δεκεμβρίου 2024, ενώπιον του ΣτΕ, αίτηση αναστολής εκτέλεσης και ακύρωσης της επίμαχης απόφασης δυνάμει του άρθρου 372, του ν. 4413/12 (Α΄147).
Συγκεκριμένα, η ΕΑΔΗΣΥ δεν έχει λάβει υπόψη:
(α) προγενέστερη απόφαση του Σ.τ.Ε. (υπ’ αριθμ. 515/2024), σύμφωνα με το σκεπτικό της οποίας, η αναθέτουσα αρχή έχει την ευρεία διακριτική ευχέρεια να θεσπίζει τους όρους και προϋποθέσεις μίας προκήρυξης και
(β) ότι η έκδοση κάθε προκήρυξης δεσμεύεται ρητά από την αντίστοιχη προηγούμενη έγκριση των απαιτούμενων πιστώσεων.
Οφείλουμε να απαντήσουμε ότι, ακόμα και στην υποθετική περίπτωση προκήρυξης του συνόλου των γραμμών σε όλες τις κατηγορίες, όπως ορίζεται στην απόφαση της ΕΑΔΗΣΥ, θα απαιτούνταν:
- Πιστώσεις αυξημένες κατά 29,3 εκ. ευρώ, οι οποίες δεν υφίστανται στον προϋπολογισμό του Υπουργείου.
- Εναλλακτικά, θα απαιτούνταν να αφαιρεθούν δρομολογιακές γραμμές, με αποτέλεσμα τον αποκλεισμό των μικρών και απομακρυσμένων νησιών της Επικράτειας.
Ο σκοπός του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής δεν είναι άλλος από την πληρέστερη, ασφαλέστερη και ποιοτικότερη δυνατή εξυπηρέτηση της νησιωτικής χώρας. Πάνω απ’ όλα να μην μείνει κανένα νησί, ακόμα και τους χειμερινούς μήνες, αποκλεισμένο.