ΡΕΠΟΡΤΑΖ
Βόρειο Αιγαίο: Τα μυστικά της αύξησης του τζίρου στην εστίαση
Αποκρυπτογραφήσαμε όσα δεν λένε τα στοιχεία που έδωσε στην δημοσιότητα η Ελληνική Στατιστική Αρχή
Γράφει ο ΝΙΚΟΣ ΜΑΝΑΒΗΣ Δημοσίευση 24/11/2024
Αξιόλογη αύξηση τζίρου κατέγραψαν οι επιχειρήσεις του κλάδους της εστίασης στα νησιά του Βορείου Αιγαίου σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ την περίοδο 1 Απριλίου – 30 Σεπτεμβρίου του 2024. Ωστόσο η αύξηση του τζίρου απέχει πολύ από το να είναι ανάλογη της αύξησης της τουριστικής κίνησης. Το υψηλότερο ποσοστό αύξησης του τζίρου καταγράφηκε στην Περιφερειακή Ενότητα της Ικαρίας και ήταν 21,4%, ακολούθησε η Χίος με ποσοστό αύξησης 16,79% στην τρίτη θέση η Σάμος με ποσοστό αύξησης 15,44%. Η αύξηση του τζίρου των επιχειρήσεων εστίασης στη Λέσβο ήταν 12,58% ενώ για την Λήμνο δεν υπάρχουν συγκρίσιμα στοιχεία.
Ειδικότερα στη Λέσβο ο τζίρος αυξήθηκε στα 53,631 εκατ. ευρώ το εξάμηνο 1 Απριλίου – 30 Σεπτεμβρίου 2024 από τα 47,685 εκατ. ευρώ το εξάμηνο 1 Απριλίου – 30 Σεπτεμβρίου του 2023. Στην Σάμο ο τζίρος των επιχειρήσεων εστίασης το προαναφερόμενο εξάμηνο ήταν 32,007 εκατ. ευρώ το 2023 και ανήλθε στα 36,948 εκατ. ευρώ την ίδια περίοδο του 2024. Στην Χίο ο κύκλος εργασιών ήταν 30,848 εκατ. ευρώ και ανήλθε στα 36,029 εκατ. ευρώ Τέλος στην Περιφερειακή Ενότητα της Ικαρίας, που περιλαμβάνει τα νησιά των Φούρνων, ο τζίρος ήταν 6,27 εκατ. ευρώ και ανήλθε στα 7,612 εκατ. ευρώ.
Δεδομένης της μεγάλης αύξησης των αφίξεων στα νησιά Ευρωπαίων, Τούρκων και Ελλήνων τουριστών οι παραπάνω αριθμοί περισσότερο προβληματισμό δημιουργούν παρά ενθουσιασμό. Είναι σίγουρα θετικό πως οι επιχειρήσεις του κλάδου κατέγραψαν αύξηση του τζίρου τους σε μια εποχή που τα εισοδήματα των Ελλήνων δέχονται πολύ μεγάλη πίεση από τους υπερβολικά μεγάλους φόρους στην κατανάλωση και το υψηλό κόστος σε όλα τα ενεργειακά προϊόντα. Ωστόσο φαίνεται πως η αύξηση του τζίρου αφορά μόνο τις επιχειρήσεις που βρίσκονται στους τουριστικούς προορισμούς κάθε νησιού. Εκεί όπου δεν φθάνει ο τουρισμός η εικόνα είναι πολύ διαφορετική. Επίσης η εικόνα του τζίρου είναι διαφορετική τις ημέρες και τις εβδομάδες που δεν υπάρχουν τουρίστες.
Δεν πρέπει να ξεχνάμε πως ένα μέρος της αύξησης του τζίρου των επιχειρήσεων της εστίασης προέρχεται από τον πληθωρισμό, δηλαδή είναι αυξήσεις στις τιμές των τελικών προϊόντων που έρχονται να καλύψουν τις αυξήσεις στα κόστη των πρώτων υλών. Επίσης ένα σημαντικό μέρος της αύξησης του τζίρου είναι αποτέλεσμα της στροφής των καταναλωτών στις συναλλαγές με κάρτες. Δηλαδή πρόκειται για τζίρος που υπήρχε και σε προηγούμενα χρόνια αλλά ήταν αδήλωτος. Στοιχείο που πρέπει να συνεκτιμηθεί είναι πως σε πανελλαδικό επίπεδο ο τζίρος των επιχειρήσεων εστίασης διαμορφώθηκε στα 6,3 δις ευρώ το εξάμηνο 1 Απριλίου – 30 Σεπτεμβρίου 2024, όταν την ίδια περίοδο του 2023 ήταν 6,12 δις ευρώ δηλαδή σημείωσε οριακή αύξηση 3,05%
Όλα τα παραπάνω δείχνουν πως η τουριστική κίνηση όντως βοηθάει στην αύξηση του τζίρου των επιχειρήσεων εστίασης, όμως ο βασικός πυλώνας που στηρίζει τον κύκλο εργασιών αυτών των επιχειρήσεων είναι η αγοραστική δύναμη των κατοίκων κάθε περιοχής της χώρας. Το 2025 όλα δείχνουν πως θα είναι μια δύσκολη χρονιά για τις επιχειρήσεις του κλάδου. Ουσιαστική αύξηση στα εισοδήματα των εργαζομένων δεν αναμένεται και η τουριστική κίνηση δύσκολα θα οδηγηθεί σε νέα μεγέθυνση.