Στη συνεδρίαση του Συμβουλίου Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών (ΣΑΣ) που πραγματοποιήθηκε στις 26 Σεπτεμβρίου λήφθηκε ομόφωνη απόφαση ως προς τους όρους και τις προϋποθέσεις της προκήρυξης του αρχικού μειοδοτικού διαγωνισμού για τις άγονες ακτοπλοϊκές γραμμές. Ο διαγωνισμός αφορά τα δρομολόγια από 1 Νοεμβρίου 2024 ως 31 Οκτωβρίου 2025.
Στις αποφάσεις του ΣΑΣ δεν υπάρχει τίποτα περίεργο. Όμως το ότι η απόφαση για τον διαγωνισμό λήφθηκε στα τέλη του Σεπτεμβρίου είναι εξόχως προβληματικό. Αυτές τις μέρες ο διαγωνισμός θα έπρεπε να είχε ολοκληρωθεί και να είχαν οριστικοποιηθεί τα αποτελέσματα του. Ώστε οι ακτοπλοϊκές εταιρείες και τα πλοία να είναι έτοιμα να ξεκινήσουν τα δρομολόγια τους την νέα δρομολογιακή περίοδο. Δηλαδή από την 1η Νοεμβρίου 2024.
Είναι η δεύτερη χρονιά κατά την οποία εμφανίζεται μεγάλη καθυστέρηση στην διεξαγωγή του διαγωνισμού για τις άγονες ακτοπλοϊκές γραμμές. Όσοι παρακολουθούν τις εξελίξεις στον κλάδο της ακτοπλοΐας γνωρίζουν πως ο διαγωνισμός που έγινε το 2023 ολοκληρώθηκε τον Αύγουστο του 2024.
Αποτέλεσμα της μεγάλη καθυστέρησης ολοκλήρωσης του διαγωνισμού της περυσινής χρονιάς ήταν η πολύμηνη ταλαιπωρία των κατοίκων της Λήμνου και του Αη Στράτη, καθώς στα τέλη του Δεκεμβρίου του 2023 η Sea Jets σταμάτησε την εξυπηρέτηση της γραμμής Λαύριο – Αη Στράτης – Λήμνος – Καβάλα. Οι λύσεις (μπαλώματα) που κατάφερε να δώσει πέρυσι το υπουργείο Ναυτιλίας δεν είναι βέβαιο πως θα εξευρεθούν και κατά την νέα δρομολογιακή περίοδο. Προβλήματα υπήρξαν και σε άλλες ακτοπλοϊκές γραμμές.
Σύμφωνα με την ανακοίνωση που δόθηκε στην δημοσιότητα, μετά από πρόταση του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας το ΣΑΣ ομόφωνα αποφάσισε να προχωρήσει στην λήψη πρωτοβουλιών «ώστε να εξεταστεί η δυνατότητα εξεύρεσης τρόπου, όπως για παράδειγμα η χρήση της ρήτρας καυσίμου, ως αντιστάθμισμα στις ακτοπλοϊκές εταιρείες που δραστηριοποιούνται στις δρομολογιακές γραμμές συμβάσεων ανάθεσης δημόσιας υπηρεσίας, από την οικονομική επιβάρυνση που θα υποστούν εξαιτίας της απαίτησης για χρήση καυσίμου, MGO αντί VLSFO, από 1 – 5 – 2025».
Ουσιαστικά οι ακτοπλοϊκές εταιρείες ζητούν να πληρώσει άλλος το αυξημένος κόστος που συνεπάγεται η χρήση καυσίμων με χαμηλή περιεκτικότητα σε θείο.