Ποιοι ελέγχουν τα media και την ενημέρωση στην Ελλάδα;
Η έρευνα του Solomon αποτελεί την πρώτη συστηματική προσπάθεια καταγραφής των συμφερόντων των κορυφαίων επιχειρηματιών και των οικογενειών πίσω από τους κυρίαρχους μιντιακούς ομίλους στη χώρα
Από το NEWSROOM Δημοσίευση 17/9/2024

Ποιοι ελέγχουν τα media και την ενημέρωση στην Ελλάδα; Σε ποιους άλλους επιχειρηματικούς τομείς, στην Ελλάδα και το εξωτερικό, δραστηριοποιούνται οι ιδιοκτήτες των κυρίαρχων ελληνικών μιντιακών ομίλων;
Η έρευνα του Solomon “Who owns the media” («Σε ποιον ανήκουν τα ΜΜΕ») αποτελεί την πρώτη συστηματική προσπάθεια καταγραφής των συμφερόντων των κορυφαίων επιχειρηματιών και των οικογενειών πίσω από τους κυρίαρχους μιντιακούς ομίλους στη χώρα.
Για πάνω από 18 μήνες, ερευνήσαμε χιλιάδες έγγραφα ισολογισμών, εταιρικών ανακοινώσεων, δικαστικών αποφάσεων και ψάξαμε στα εμπορικά μητρώα σε περισσότερες από 30 χώρες.
Αναζητήσαμε ιδιοκτήτριες εταιρείες, μετόχους και πραγματικούς δικαιούχους.
Εντοπίσαμε σχεδόν 800 εταιρείες σε τομείς όπως η ναυτιλία, ο αθλητισμός και το real-estate, σε χώρες όπως η Κύπρος, τα Νησιά Μάρσαλ και η Λιβερία.
Γιάννης και Θεμιστοκλής Αλαφούζος, Βαρδής Βαρδινογιάννης, Δημήτρης Γιαννακόπουλος, Δημήτρης Μπάκος, Γιάννης Καϋμενάκης και Αλέξανδρος Εξάρχου, Θόδωρος Κυριακού, Βαγγέλης Μαρινάκης, Δημήτρης Μελισσανίδης, Βίκτωρ Ρέστης, και Ιβάν Σαββίδης είναι οι επιχειρηματίες που ερευνήσαμε.
Όλα αυτά τα αποτυπώσαμε σε ένα πλέγμα που, μεταξύ άλλων, επιβεβαιώνει την τάση που εδραιώνεται, του τρίπτυχου ιδιοκτησίας «MME - αθλητισμός - ναυτιλία», και που ελπίζουμε πως θα μπορέσει να προσφέρει ένα πλαίσιο κατανόησης για το πώς σχηματοποιείται αυτό πρακτικά.
Τα Μέσα Ενημέρωσης ορίζουν τον τρόπο με τον οποίο τα γεγονότα προβάλλονται και συζητούνται —ή δεν προβάλλονται και δεν συζητούνται— σε μια κοινωνία, προτεραιοποιούν ειδήσεις, και θέτουν άλλες εκτός κάδρου, λέγοντας στους πολίτες όχι μόνο τι συνέβη αλλά και πώς θα πρέπει να νιώσουν γι’ αυτό.
Και ενώ αποστολή της δημοσιογραφίας είναι να ρίχνει φως στις πτυχές της κοινωνικής, οικονομικής και πολιτικής ζωής μιας χώρας, στην Ελλάδα η έλλειψη διαφάνειας σχετικά με το ιδιοκτησιακό καθεστώς των ίδιων των Μέσων Ενημέρωσης, δημιουργεί ένα σημαντικό κενό στην κατανόηση των πολιτών σχετικά με το ποιος και πώς και ίσως γιατί επηρεάζει την πληροφορία που φτάνει στους ίδιους.
Μεγάλοι όμιλοι, που κατέχουν δημοφιλή Μέσα Ενημέρωσης, λειτουργούν επί χρόνια δίχως να είναι ξεκάθαρο το ιδιοκτησιακό τους καθεστώς.
Έχοντας ερευνήσει χιλιάδες έγγραφα ισολογισμών, εταιρικών ανακοινώσεων, δικαστικών αποφάσεων και εμπορικά μητρώα σε περισσότερες από 30 χώρες, το #Solomon παρουσιάζει το whoownsthemedia.gr, τη νέα διαδραστική ελεύθερα προσβάσιμη πλατφόρμα, που αποτελεί την πρώτη συστηματική προσπάθεια καταγραφής των συμφερόντων των κορυφαίων επιχειρηματιών πίσω από τους κυρίαρχους μιντιακούς ομίλους στην Ελλάδα.
Μπείτε στο whoownsthemedia.gr και περιηγηθείτε ανά επιχειρηματική κατηγορία ή ιδιοκτησιακό καθεστώς και ανακαλύψτε το σύμπαν των Ελλήνων ολιγαρχών