Με κοινοτική χρηματοδότηση θα κατασκευαστούν νέα πλοία
Πιστώσεις ύψους 360 εκατ. ευρώ δίνονται στους ακτοπλόους για να κατασκευάσουν νέα πλοία για τις άγονες γραμμές
Γράφει ο ΝΙΚΟΣ ΜΑΝΑΒΗΣ Δημοσίευση 5/9/2024
Ο κυβερνητικός σχεδιασμός που σε αδρές γραμμές είχε ανακοινωθεί προ διετίας για την ανανέωση του ακτοπλοϊκού στόλου της χώρας αρχίζει να μπαίνει σε εφαρμογή. Ο σχεδιασμός προβλέπει την ανανέωση του στόλου με την κατασκευή νέων πλοίων που δεν θα εκπέμπουν ρύπους στο περιβάλλον ή θα εκπέμπουν μειωμένους ρύπους. Κεντρικός στόχος της Ε.Ε. είναι να κατασκευαστούν ηλεκτρικά πλοία και γι’ αυτό στο σχεδιασμό προβλέπεται η δημιουργία νέων ηλεκτρικών δικτύων στα μεγάλα λιμάνια της χώρας. Σε πρώτη φάση η κατασκευή ηλεκτρικών πλοίων αναμένεται να αναπτυχθεί σε πορθμειακές γραμμές και γραμμές μικρών αποστάσεων. Για παράδειγμα ηλεκτροκίνητα πλοία θα μπορούσαν εύκολα να χρησιμοποιηθούν στις άγονες γραμμές Αϊ Στράτης – Λήμνος, Χίος – Οινούσσες, Χίος – Ψαρά κλπ. Σε ότι αφορά τα πλοία που θα κάνουν μεγάλες διαδρομές (π.χ. Πειραιάς – Ηράκλειο, Πειραιάς – Μυτιληνή) υπάρχουν πολλές ενστάσεις από τους ακτοπλόους για το αν υπάρχουν αξιόπιστες τεχνολογίες που μπορούν να εφαρμοστούν άμεσα.
Πριν προχωρήσει η κυβέρνηση στην υλοποίηση του παραπάνω σχεδιασμού είχε κάνει πολύμηνες διαβουλεύσεις με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, κι έτσι έλαβε έγκριση για την αξιοποίηση πόρων του ΕΣΠΑ στην κατεύθυνση αυτή.
Σύμφωνα με τα όσα ανακοίνωσε ο υπουργός Ναυτιλίας Χρήστος Στυλιανίδης, σήμερα Πέμπτη 5 Σεπτεμβρίου, το μοντέλο που θα αξιοποιηθεί για την κατασκευή των νέων πλοίων είναι οι Συμπράξεις Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ).
Ουσιαστικά αυτό που ανακοινώθηκε είναι η έναρξη της διαδικασίας εκπόνησης μελέτης για το μοντέλο που θα εφαρμοστεί. Τα συμπεράσματα της μελέτης θα διαμορφώσουν τους όρους του χρηματοδοτικού προγράμματος που θα αναπτυχθεί μέσα από τους πόρους του τομεακού προγράμματος μεταφορές του ΕΣΠΑ. Οι αρχικές πιστώσεις που θα διατεθούν αναμένεται να κυμανθούν από τα 80 ως τα 360 εκατ. ευρώ. Οι συνολικές πιστώσεις που θα απαιτηθούν για την ανανέωση του ακτοπλοϊκού στόλου της χώρα αναμένεται να ανέλθουν στα 4 δις ευρώ.
Ο Υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Χρήστος Στυλιανίδης, δήλωσε σχετικά:
«Η ανάπτυξη ενός καινοτόμου μοντέλου Σύμπραξης Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ) που θα ανανεώσει τον γερασμένο ακτοπλοϊκό στόλο της χώρας μας αξιοποιώντας «πράσινα» πλοία στις ακτοπλοϊκές συνδέσεις, αποτελεί ένα αποφασιστικό βήμα προς τη βιώσιμη ανάπτυξη και την ενίσχυση της διασυνδεσιμότητας των νησιωτικών περιοχών μας. Σήμερα ξεκινάει ένα πολύ σημαντικό έργο για το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής μέσα από το οποίο θα αναπτύξουμε το κατάλληλο χρηματοδοτικό πλαίσιο για την στήριξη της ελληνικής ακτοπλοΐας στην ανανέωση του στόλου για τις άγονες γραμμές. Με την προώθηση της πράσινης τεχνολογίας και τη διασφάλιση της ακτοπλοϊκής σύνδεσης των άγονων γραμμών, δείχνουμε έμπρακτα τη δέσμευσή μας για ένα μέλλον όπου η ελληνική ακτοπλοΐα θα είναι πρωτοπόρος και αειφόρος».