Οριακή αύξηση τζίρου για το λιανεμπόριο του Βορείου Αιγαίου
Στις επιχειρήσεις της Αττικής το μεγαλύτερο ποσοστό αύξησης του τζίρου για τις λιανεμπορικής επιχειρήσεις το 2023
Γράφει ο ΝΙΚΟΣ ΜΑΝΑΒΗΣ Δημοσίευση 24/2/2024

Μόλις κατά 3% αυξήθηκε ο τζίρος των λιανεμπορικών επιχειρήσεων του Βορείου Αιγαίου το 2023 σε σχέση με το 2022. Σύμφωνα τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ οι επιχειρήσεις του κλάδου πραγματοποίηση ετήσια έσοδα 662,4 εκατ. ευρώ όταν το 2022 είχαν εμφανίσει έσοδα 643,3 εκατ. ευρώ. Η μέση ετήσια ατομική κατανάλωση στα νησιά του Βορείου Αιγαίου διαμορφώθηκε στα 3.388 ευρώ ανά κάτοικο το 2023 από 3.306 ευρώ που ήταν το 2022 δηλαδή καταγράφηκε αύξηση κατά 2,5%.
Σε πανελλαδικό επίπεδο το τζίρος που έκαναν οι επιχειρήσεις του λιανεμπορίου αυξήθηκε με ρυθμό 7% και ανήλθε στα 68,13 δις ευρώ το 2023 από τα 63,7 δις ευρώ που ήταν το 2022. Η μέση ατομική κατανάλωση σε πανελλαδικό επίπεδο ανήλθε στα 6.543 ευρώ το 2023 από τα 6.089 ευρώ που ήταν το 2022.
Αξίζει να σημειωθεί πως το τελευταίο τέταρτο τρίμηνο του 2023 ο τζίρος των λιανεμπορικών επιχειρήσεων του Βορείου Αιγαίου εμφάνισε ρυθμό αύξησης μόλις κατά 0,8% καθώς ανήλθε στα 171,7 εκατ. ευρώ από τα 170,38 εκατ. ευρώ που ήταν την ίδια περίοδο του 2022.
Από τα παραπάνω στοιχεία προκύπτει πως ο ρυθμός αύξησης του τζίρους στις επιχειρήσεις του Βορείου Αιγαίου είναι σχεδόν 60% χαμηλότερος από τον πανελλαδικό μέσο όρο. Επίσης η ετήσια μέση ατομική κατανάλωση των κατοίκων του Βορείου Αιγαίου εμφανίζεται σχεδόν 50% μικρότερη από ετήσια μέση ατομική κατανάλωση στο σύνολο της χώρας.
Τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ δεν αποτυπώνουν το τζίρο που κάνουν ηλεκτρονικών καταστημάτων που συνήθως έχουν την έδρα τους σε μεγάλα αστικά κέντρα της χώρας και απορροφούν της καταναλωτικής δαπάνης των κατοίκων της Ελληνικής υπαίθρου μεταξύ αυτών και της νησιωτικής Ελλάδας.
Η δεύτερη παρατήρηση που μπορούμε να κάνουμε είναι πως η μεγάλη αύξηση των Τούρκων επισκεπτών που καταγράφηκε το 2023, δεν αποτυπώθηκε με την ίδια ένταση στο τζίρο των λιανεμπορικών επιχειρήσεων.
Σε κάθε περίπτωση τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ δείχνουν πως το λιανεμπόριο αλλάζει με γρήγορους ρυθμούς κι αυτό σημαίνει πως κάθε επιμέρους επιχείρηση θα πρέπει να προσαρμοστεί στα νέα δεδομένα για να μπορέσει να επιβιώσει.