Η Επιτροπή Ανταγωνισμού «ξεσκονίζει» την συμφωνία ΑΝΕΚ ‑ Group Attica
Σε 90 ημέρες η οριστική απόφαση της Επιτροπής που σε ανακοίνωση της κάνει λόγο για «σοβαρές αμφιβολίες»
Γράφει ο ΝΙΚΟΣ ΜΑΝΑΒΗΣ Δημοσίευση 5/5/2023
Στο μικροσκόπιο της Επιτροπής Ανταγωνισμού μπαίνει η συμφωνία απορρόφησης της ΑΝΕΚ από την Group Attica. Η Group Attica είναι η εταιρεία συμμετοχών που ελέγχει τις Blue Star Ferries και Hellenic Seaways που δραστηριοποιούνται στην κύρια ακτοπλοϊκή γραμμή του βορείου Αιγαίου (Πειραιάς – Χίος – Μυτιλήνη) με τα πλοία, Νήσος Σάμος, Νήσος Ρόδος και Διαγόρας. Στην ΑΝΕΚ ανήκει το πλοίο Πρέβελης που δρομολογείται προσωρινά (;;;) στην γραμμή το Μάη του 2023.
Ο ουσιαστικός στόχος της συμφωνίας αυτής είναι να αποφευχθεί η καταγραφεί νέων ζημιών στον ισολογισμό της Τράπεζας Πειραιώς από μια ενδεχόμενη κατάρρευση της ΑΝΕΚ. Θυμίζουμε πως η Τράπεζα Πειραιώς είναι ο βασικό χρηματοδότης και των δύο εταιρειών με πολλαπλούς τρόπους. Επίσης η Τράπεζα Πειραιώς έχει αποφασίσει η Group Attica να περάσει στον έλεγχο της θυγατρικής της Strix Holding. Μέχρι σήμερα η Group Attica ελέγχεται από την MIG η οποία επίσης βρίσκεται υπό τον έλεγχο της Τράπεζας Πειραιώς.
Τι σημαίνουν όλα αυτά για τους νησιώτες; Πολύ απλά, δημιουργείται ένα πολύ μεγάλο μονοπώλιο στις ακτοπλοϊκές γραμμές του Αιγαίου που μπορεί να δρομολογεί όποια πλοία θέλει στις γραμμές, μπορεί να ανεβάζει όσο θέλει τις τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων καθώς δεν θα έχει ουσιαστικό ανταγωνισμό. Επίσης μπορεί να αυξομειώνει τις ταχύτητες των πλοίων ακόμη και με διάφορες αφορμές να ματαιώνει δρομολόγια. Αυτό το εφιαλτικό σενάριο για του νησιώτες είναι το πραγματικό αντικείμενο της έρευνας που θα κάνει η Επιτροπή Ανταγωνισμού .
Είναι χαρακτηριστικό πως στην σημερινή της ανακοίνωση η Επιτροπή σημειώνει: «Επί τη βάσει της προκαταρκτικής αξιολόγησης της συγκέντρωσης, η Επιτροπή Ανταγωνισμού εκτιμά ότι η γνωστοποιηθείσα συγκέντρωση προκαλεί σοβαρές αμφιβολίες ως προς το συμβατό αυτής με τις απαιτήσεις λειτουργίας του ανταγωνισμού σε επιμέρους αγορές στις οποίες αφορά, κατά κύριο λόγο και με βάση τα διαθέσιμα στοιχεία, διότι, μετά την πραγματοποίηση της υπό κρίση πράξης, η νέα οντότητα θα αποκτήσει σημαντικά μερίδια αγοράς στις επηρεαζόμενες από τη συγκέντρωση αγορές της μεταφοράς επιβατών, μεταφοράς οχημάτων και μεταφοράς φορτηγών, από τα οποία ενδεχομένως προκύπτουν επιπτώσεις μη συντονισμένης και συντονισμένης συμπεριφοράς σε δρομολόγια στα οποία δραστηριοποιούνται και οι δύο εταιρείες, Attica και ΑΝΕΚ, πιθανές στρεβλώσεις στην αγορά παροχής υπηρεσιών θαλάσσιας μεταφοράς μέσω συμβάσεων ανάθεσης δημόσιας υπηρεσίας (διαγωνισμοί), καθώς και ενδεχόμενες επιπτώσεις κάθετων ή διαγώνιων σχέσεων στις προαναφερόμενες αγορές».
Το πόρισμα της πλήρους έρευνας της Επιτροπής Ανταγωνισμού θα δημοσιοποιηθεί σε 90 ημέρες. Κι είναι πολύ πιθανό να επιβάλει όρους στην δραστηριοποίηση του νέου σχήματος στην ακτοπλοϊκή αγορά. Επίσης είναι βέβαιο πως θα υπάρξουν ενστάσεις από ανταγωνίστριες εταιρείες όπως είναι η Sea Jet που ήδη έχει δείξει της προθέσεις της. Πολύ πιθανό είναι να υπάρξουν ενστάσεις και από τις Μινωικές Γραμμές (όμιλος Grimaldi).