× Στο Νησί
SOCIAL MEDIA

ΡΕΠΟΡΤΑΖ

Σε απόγνωση, λόγω αυξήσεων, οι εργολάβοι της Λέσβου

Οι αυξήσεις στα υλικά ξεπερνούν το 90% σε κάποιες περιπτώσεις γεγονός που δημιουργεί σοβαρό πρόβλημα στην υλοποίηση των έργων. Αναθεώρηση τιμών εργασιών ζητούν οι εργολήπτες

Γράφει η ΜΑΡΙΑ ΧΑΤΖΗΓΕΩΡΓΙΟΥ Δημοσίευση 21/4/2022

Σε απόγνωση, λόγω αυξήσεων, οι εργολάβοι της Λέσβου
' χρόνος ανάγνωσης

Σημαντική επιβάρυνση στις τεχνικές εταιρείες που υλοποιούν δημόσια έργα έχει προκαλέσει η τεράστια αύξηση στις τιμές των υλικών η οποία σε ορισμένες περιπτώσεις αγγίζει και το 90%.

Εκατοντάδες τεχνικές εταιρείες ανά την Ελλάδα βρίσκονται αυτή τη στιγμή σε απόγνωση ενώ τα συλλογικά όργανα των εργοληπτών είναι σε διαρκή επαφή με το αρμόδιο Υπουργείο προκειμένου να γίνουν οι σχετικές αναθεωρήσεις των συντελεστών τιμών, ώστε να υπάρξει μία σχετική προσέγγιση στις πραγματικές τιμές της αγοράς. Πολλές  εταιρείες με έργα σε εξέλιξη, σε διάφορες περιοχές της χώρας, έχουν αναστείλει την κατασκευή τους περιμένοντας κάποια αποκλιμάκωση των αυξήσεων ώστε να μπορέσουν να συνεχίσουν. Επίσης εκφράζονται φόβοι ότι  έργα που δεν έχουν ακόμη συμβασιοποιηθεί, εάν καθυστερήσει η υπογραφή της σύμβασης τους, θα  απενταχθούν.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Το «Ν» επικοινώνησε με την γνωστή Τεχνική Εταιρεία ΠΡΑΞΙΣ που δραστηριοποιείται στη Λέσβο και μίλησε με τον Μηχανολόγο – Μηχανικό υπεύθυνο για τις δραστηριότητες της, Γιώργο Κουρουλή.

Ο κος Κουρουλής παραδέχθηκε ότι υπάρχει σοβαρό πρόβλημα αυτή τη στιγμή στις τεχνικές εταιρείες, σημείωσε ωστόσο η αύξηση των τιμών δεν ξεκίνησε με τον πόλεμο στην Ουκρανία αλλά είχε ξεκινήσει πολύ νωρίτερα, στα τέλη του 2020 με την εξέλιξη της

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

«Καταρχάς να επισημάνουμε ότι είχε αρχίσει να παρατηρείται αύξηση των τιμών των υλικών από το τέλος του έτους 2020 και μετά, ως απόρροια της πανδημίας COVID19. Αποκορύφωμα και εκθετική αύξηση προέκυψε στις αρχές του 2022 με την έναρξη των πολεμικών επιχειρήσεων στην Ουκρανία. Δεδομένης της συνεχόμενης αυξητικής τάσης των τιμών των υλικών, όμοια πορεία έχει ακολουθήσει και το κοστολόγιο των κατασκευαστικών εταιριών».

Όπως εξήγησε ο υπεύθυνος της ΠΡΑΞΙΣ, δεδομένου ότι μεσολαβεί ένα διάστημα μεταξύ της δημοπράτησης του έργου και της κατασκευής του και σε συνδυασμό με την σχεδόν καθημερινή αύξησή των υλικών κατασκευής, είναι δύσκολη η πρόβλεψη του κατασκευαστικού κόστους κατά την περίοδο της έναρξης των εργασιών.

«Έτσι, σημειώνει,  έργα στα οποία είχαν δοθεί οριακές εκπτώσεις, βγαίνουν εκτός προϋπολογισμού και αποδεικνύονται ζημιογόνα για τον εργολήπτη».

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Αυτή τη στιγμή, σύμφωνα με τον Γιώργο Κουρουλή οι αυξήσεις των υλικών είναι πολύ μεγάλες ενώ σε κάποιες περιπτώσεις όπως στην περίπτωση του σιδήρου, η τιμή αυξάνεται καθημερινά και είναι αδύνατον να προβλέψει κανείς που θα φτάσει.

«Αυξήσεις, επισημαίνει,  έχουμε σε όλα τα υλικά που χρησιμοποιούνται τόσο στα δημόσια όσο και στα ιδιωτικά έργα. Οι πιο μεγάλες αυξήσεις έχουν παρατηρηθεί στα εξής : Σίδηρος : αύξηση 90% και εξακολουθεί να αυξάνεται εβδομαδιαία Σκυρόδεμα: αύξηση 15% Κουφώματα : αύξηση 15% Σωλήνες κάθε είδους: αύξηση 15% Καύσιμα: Πετρέλαιο κίνησης αύξηση 65%».

Στο θέμα των αυξήσεων αναφέρθηκε μιλώντας στο «Ν» και η πρόεδρος του   Συνδέσμου  Τεχνικών Εταιρειών  Βορείου Αιγαίου Βάσω Αψόκαρδου η οποία επισήμανε τους κινδύνους που ελλοχεύει η κατάσταση αυτή καθώς και τις προσπάθειες που γίνονται από την πλευρά των εργοληπτών να έρθουν σε συνεννόηση με το Υπουργείο Υποδομών. «Το Υπουργείο σε πρώτη φάση μας δίνει τη δυνατότητα παρατάσεων στα έργα από 4-6 μήνες μέχρι να σταθεροποιηθεί κάπως η κατάσταση και κυρίως οι τιμές των υλικών οι οποίες σήμερα ανεβαίνουν συνεχώς. Από κει και πέρα έγινε αναθεώρηση κάποιων συντελεστών σε ορισμένες εργασίες, όμως οι εταιρείες θεωρούν πως αυτή η αναθεώρηση καλύπτει μικρό μόνο μέρος των αναγκών και ζητούν να εφαρμοσθεί αυτό σε περισσότερες δραστηριότητες.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Από εκεί και πέρα εμείς ως Σύνδεσμος Τεχνικών Υπηρεσιών Βορείου Αιγαίου ζητάμε από την Περιφέρειά μας να επαναφέρει την πρόσθετη δαπάνη που ίσχυε στο παρελθόν για τα έργα των νησιών μας και κάλυπτε το μεταφορικό κόστος. Η δαπάνη αυτή έμπαινε στον προϋπολογισμό των έργων, ήταν ένα σχετικά μικρό ποσό, βοηθούσε όμως τις εταιρείες μας στο μεταφορικό κομμάτι. Η δαπάνη αυτή καταργήθηκε πριν μερικά χρόνια. Πλέον όπως έχει γίνει η κατάσταση, θεωρούμε ότι η Περιφέρεια Βορείου Αιγαίου οφείλει και πρέπει να ασχοληθεί με το θέμα και να ενσωματώσει και πάλι το κόστος μεταφοράς στον προϋπολογισμό των έργων».

Αναφερόμενη στο ενδεχόμενο να σταματήσουν αυτή τη στιγμή έργα στο Βόρειο Αιγαίο και στη Λέσβο ειδικότερα, η Βάσω Αψόκαρδου σημείωσε ότι η αύξηση των τιμών, δεν αποτελεί σε καμία περίπτωση δικαιολογία για να κάνει ένας εργολάβος διακοπή εργασιών.

«Οι εταιρείες παρά το γεγονός ότι δυσκολεύονται αυτή τη στιγμή με τις υπέρογκες αυξήσεις, δεν θα προχωρήσουν σε διακοπή εργασιών. Κανείς δεν θα σταματήσει αυτή τη στιγμή έργα που έχουν ξεκινήσει με μηχανήματα και δεκάδες εργαζόμενους. Εξάλλου η νομοθεσία επιτρέπει διακοπή εργασιών μόνο αν ο φορέας υλοποίησης των έργων σταματήσει να πληρώνει λογαριασμούς για 2 μήνες».

Στο ίδιο μήκος κύματος είναι και η δήλωση του κ. Κουρουλή για το ενδεχόμενο διακοπής εργασιών. Όπως επισήμανε η εταιρεία που εκπροσωπεί δεν υπάρχει καμία περίπτωση να σταματήσει κάποιο έργο λόγω αύξησης του κόστους των υλικών.

«Η υλοποίηση των εργασιών και συνεπώς η ολοκλήρωση του έργου που έχουμε αναλάβει είναι βασική δέσμευση για την εταιρεία μας.  Ούτε έχουμε προχωρήσει ούτε σκεφτόμαστε να προχωρήσουμε σε διακοπή εργασιών οποιουδήποτε έργου είτε δημοσίου είτε ιδιωτικού χαρακτήρα, λόγω αυξημένου κόστους. Εφόσον ένα έργο έχει ομαλή χρηματοδότηση, οι εργασίες συνεχίζονται και ολοκληρώνονται».

Αναφερόμενος ο εκπρόσωπος της εταιρείας ΠΡΑΞΙΣ στο ζήτημα της κάλυψης της διαφοράς που προκύπτει και ποια είναι η στάση που τηρούν οι φορείς υλοποίησης του έργου σημείωσε μεταξύ άλλων ότι  η κάλυψη αυτή μπορεί και πρέπει να γίνει με μια πλήρη αναθεώρηση των τιμών των εργασιών.

«Είναι μια διαδικασία που προβλέπεται από την Νομοθεσία, αλλά εξαρτάται από τους κεντρικούς φορείς (Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών).  Μάλιστα πρόσφατα δημοσιεύθηκε σχετικό ΦΕΚ με το οποίο καθορίζονται κάποιοι συντελεστές αναθεώρησης τιμών των δημοσίων έργων, σε μια προσπάθεια κάλυψης των αυξήσεων των υλικών. Παρόλα αυτά τα παρεχόμενα ποσοστά αναθεώρησης είναι μικρά και επ’ ουδενί  δεν επαρκούν να καλύψουν την διαφορά. Από την πλευρά μας είμαστε σε συνεχή επαφή με τους φορείς υλοποίησης και έχουμε επισημάνει το πρόβλημα, προκειμένου να μεταφερθεί και εκ των έσω στα αρμόδια υπουργεία».

Σύμφωνα με πληροφορίες και η Διαχειριστική Αρχή Βορείου Αιγαίου, είναι σε επαφή και επικοινωνία με τις αρμόδιες αρχές της Ευρωπαϊκής Ένωσης προκειμένου να βρεθεί τρόπος κάλυψης της διαφοράς στα ενταγμένα έργα που υλοποιούνται ώστε να μην υπάρξει πρόβλημα στην εξέλιξη και υλοποίησή τους. Το πιθανότερο είναι, αναφέρεται, ότι  θα καλυφθεί μέρος της διαφοράς με επιπλέον χρηματοδότηση, ωστόσο ακόμη τίποτα δεν είναι επίσημο.

ΣΤΗΝ ΙΔΙΑ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ
ΠΑΙΔΙΑ + ΓΟΝΕΙΣ

Στη Μυτιλήνη ένας από τους 10 δήμους που επενδύουν στη μητρότητα και τον θηλασμό

Δράση στο πλαίσιο της Παγκόσμιας Εβδομάδας Θηλασμού, με τη συμμετοχή επαγγελματιών υγείας και εθελοντικών ομάδων
ΜΥΤΙΛΗΝΗ

Νέος χώρος καθαριότητας έτοιμος πριν τις γιορτές!

Συνεχής παρουσία του Δημάρχου στο εργοτάξιο της Πλατείας Σαπφούς και άψογη συνεργασία με τις τεχνικές υπηρεσίες εξασφαλίζουν την έγκαιρη παράδοση ενός σύγχρονου χώρου καθαριότητας στους δημότες
ΚΑΤΟΙΚΙΔΙΑ

Ψηφιακό βήμα για την προστασία των ζώων συντροφιάς στη Μυτιλήνη

Ο Δήμος Μυτιλήνης θέτει σε λειτουργία μια νέα πλατφόρμα ενημέρωσης και υιοθεσίας που ενισχύει τη φιλοζωική κουλτούρα και τη φροντίδα των αδέσποτων
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ

Προτεραιότητα η ασφάλεια των μαθητών στη Μυτιλήνη

Ο Δήμος επανατοποθέτησε κολονάκια έξω από σχολική μονάδα και προχωρά η ενεργειακή αναβάθμιση του κτιρίου με μέριμνα για ασφαλείς διαδρομές των παιδιών
ΡΕΠΟΡΤΑΖ ΜΥΤΙΛΗΝΗ

Στο κάδρο υλοποίησης ξανά το πολύπαθο έργο της προκυμαίας Μυτιλήνης

Το έργο, το οποίο σταμάτησε πέρυσι τον Δεκέμβριο, θα υποβληθεί εκ νέου με αναθεωρημένο προϋπολογισμό που φτάνει τα 4,9 εκατομμύρια ευρώ.
ΜΑΡΙΑ ΧΑΤΖΗΓΕΩΡΓΙΟΥ
ΧΩΡΙΑ

«Το χωριό της Βρίσας, φωνάζει βοήθεια!»

Την επείγουσα κατάσταση που αντιμετωπίζει η πολύπαθη κοινότητα σεισμόπληκτη και πυρόπληκτη περιγράφει ο πρόεδρος του χωριού Νίκος Λάσκαρης, σημειώνοντας ότι η ερημοποίηση είναι ζήτημα χρόνου
ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Όλα τα ονόματα των υποψηφίων για τη Νομαρχιακή της Νέας Δημοκρατίας

Οι εκλογές θα πραγματοπιηθούν την Κυριακή 23 Νοεμβρίου
ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Επίσκεψη Δημήτρη Νατσιού στη Λέσβο

Ο Πρόεδρος της ΝΙΚΗΣ θα συμμετάσχει στις εορταστικές και επετειακές εκδηλώσεις της Απελευθέρωσης της Λέσβου και θα συναντηθεί με θεσμικούς και κατοίκους
ΥΓΕΙΑ

Έρχεται δημοπράτηση τον Δεκέμβρη για το Μιχαλέλειο

Εγκρίθηκε την Τρίτη από τη Δημοτική Επιτροπή Μυτιλήνης η ένταξη του έργου στο Τεχνικό Πρόγραμμα του Δήμου
ΜΑΡΙΑ ΧΑΤΖΗΓΕΩΡΓΙΟΥ
ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ

Τα ποδήλατα της Μυτιλήνης, κερδίζουν το στοίχημα

Κομμάτι της καθημερινότητας είναι πλέον ο Σύστημα Κοινόχρηστων Ποδηλάτων του Δήμου Μυτιλήνης και τα στοιχεία δείχνουν ότι οι πολίτες το έχουν ήδη αγκαλιάσει
ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ

Προτάσεις από τον ΦοΔΣΑ Βορείου Αιγαίου για την Κυκλική Οικονομία

Ο πρόεδρος Γ. Αλεξίου υπογράμμισε τη σημασία συνεργασίας ΟΤΑ και ΦοΔΣΑ και την ανάγκη στελέχωσης των φορέων
ΑΓΡΟΤΕΣ

Με επίκεντρο τις ανάγκες των παραγωγών

Πρωτοβουλία του ΓΕΩΤ.Ε.Ε. Αιγαίου και του βουλευτή Χ. Αθανασίου στο πλαίσιο της επίσκεψης κυβερνητικού κλιμακίου