Παραποιημένες ειδήσεις και προπαγάνδα από το Γιώργο Πλειό
Παρουσίαση βιβλίου την Παρασκευή 29 Οκτωβρίου στις 7 το απόγευμα στο καφενείο «ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟΝ»
Δημοσίευση 25/10/2021
Οι εκδόσεις GUTEΝBERG και η Κοινωνική Συνεταιριστική Επιχείρηση ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ παρουσιάζουν το βιβλίο του Γιώργου Πλειού: «Παραποιημένες ειδήσεις (FAKE NEWS): Ο μετασχηματισμός της προπαγάνδας στην κοινωνία της ενημέρωσης». Η παρουσίαση θα πραγματοποιηθεί την Παρασκευή 29 Οκτωβρίου στις 7 το απόγευμα στο καφενείο «ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟΝ».
Για το βιβλίο θα μιλήσουν οι:
- Θράσος Αβραάμ, δημοσιογράφος stonisi.gr και πρόεδρος της Κοιν.Σ.Επ.ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ.
- Στρατής Πάλλης, πρώην Δήμαρχος Μυτιλήνης, πρόεδρος της Κίνησης Συνύπαρξη και Επικοινωνία στο Αιγαίο
- Εύη Σαμπανίκου, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια στο Τμήμα Πολιτισμικής Τεχνολογίας και Επικοινωνίας του Πανεπιστημίου Αιγαίου
- Γιώργος Πλειός, συγγραφέας του βιβλίου, Καθηγητής και Διευθυντής του Εργαστηρίου Κοινωνικής Έρευνας στα ΜΜΕ πρόεδρος του Τμήματος Επικοινωνίας και ΜΜΕ του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών
Συντονίζει ο δημοσιογράφος Στρατής Μπαλάσκας.
Μετά το τέλος της παρουσίασης θα ακολουθήσει συζήτηση.
Λίγα λόγια για το βιβλίο
Η συγκεκριμένη μελέτη εξετάζει ένα σημαντικό πρόβλημα που απασχολεί σήμερα τον δημοσιογραφικό, πολιτικό και ακαδημαϊκό κόσμο, διεθνώς: τις παραποιημένες ειδήσεις (fake news), τις οποίες όμως διαχωρίζει από τις ψευδείς. Αν και τέτοιες ειδήσεις συναντάμε από τις απαρχές του Τύπου, στις μέρες μας αποτελούν πλέον ένα σύνθετο επικοινωνιακό, πολιτικό και οικονομικό φαινόμενο. Παρατηρείται στις «κοινωνίες της ενημέρωσης», στις οποίες κυριαρχούν τα (νέα) Μέσα και οι ειδήσεις, όταν πλέον δεν παρουσιάζονται τα γεγονότα υπό το πρίσμα κάποιων απόψεων, όπως ταιριάζει στη δημοσιογραφία, αλλά προβάλλονται απόψεις με τη μορφή γεγονότων, όπως ταιριάζει στην προπαγάνδα. Στις κοινωνίες αυτές η πολιτική προπαγάνδα, η διαφήμιση, ο προσηλυτισμός κ.ά. μορφές προπαγανδιστικού Λόγου ενδύονται το ένδυμα ίσως της πλέον δημοφιλούς μορφής πληροφορίας, προκειμένου να επικρατήσουν.
Ο εν λόγω μετασχηματισμός της δομής των ειδήσεων συντελείται όταν λαμβάνουν χώρα σημαντικές αλλαγές στο κοινωνικό περιβάλλον, όπως η ανάδυση ενός νέου τρόπου επικοινωνίας, η μετάβαση από τις ταξικο-κεντρικές στις πολιτισμικές ιδεολογίες, η επικράτηση υβριδικών αφηγηματικών σχημάτων στις ειδήσεις, η επίταση της πολιτικής πόλωσης διεθνώς και στο εσωτερικό και η νεοφιλελεύθερης κοπής δικτατορία των κλικ (εμπορευματοποίηση και ανταγωνισμός) στον τομέα της ενημέρωσης.
Βιογραφικό του συγγραφέα Γιώργου Πλειού
Ο Γιώργος Πλειός είναι Καθηγητής και Διευθυντής του Εργαστηρίου Κοινωνικής Έρευνας στα ΜΜΕ πρόεδρος του Τμήματος Επικοινωνίας και ΜΜΕ του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών.
Κατά το παρελθόν εργάστηκε στα Πανεπιστήμια Κρήτης και Ιωαννίνων. Έχει διδάξει ως επισκέπτης καθηγητής στη Σχολή Επικοινωνίας του Πανεπιστημίου Kadir Has της Κωνσταντινούπολης, στη Σχολή Δημοσιογραφίας του Πανεπιστημίου Fudan της Σαγκάης στην Κίνα, στο Ινστιτούτο Δημοσιογραφίας του Πανεπιστημίου του Κιέβου “Taras Shevchenko”, στο Τμήμα Ευρωπαϊκών Σπουδών του Πανεπιστημίου Σόφιας “St Kliment Ohridski” και στο Τμήμα Δημοσιογραφίας του Πανεπιστημίου Frederick, ενώ έχει δώσει διαλέξεις σε πανεπιστήμια της Πορτογαλίας, της Ουγγαρίας, της Κύπρου και της Μαλαισίας, καθώς και σε άλλα ελληνικά πανεπιστήμια.
Έχει συγγράψει τις εξής μελέτες: "Τα "εθνικά θέματα" στη δίνη των ΜΜΕ" (Σιδέρης, 2011· με τον Χ. Φραγκονικολόπουλο), "Πολιτισμός της εικόνας και εκπαίδευση" (Πολύτροπον, 2005), "Ο λόγος της εικόνας: Ιδεολογία και πολιτική" (Παπαζήσης, 2001), "Κινούμενη εικόνα και καλλιτεχνική επικοινωνία" (Δελφίνι, 1993). Έχει δημοσιεύσει περισσότερες από 40 επιστημονικές εργασίες στην Ελλάδα και στο εξωτερικό, με κυριότερες, κατά τα τελευταία 5 χρόνια, τις εξής: "Η ενημέρωση στην blogόσφαιρα: Νέο μέσο - παλιές λογικές;", "Fame and symbolic value in celebrity activism and diplomacy", "Publicity and private life within the Greek blogosphere" (με άλλους), "En Blogs: Από το διαδίκτυο στην blogόσφαιρα", "Ο πολιτισμός των ειδήσεων", "News and views about Europe in Greece", "Election news coverage in Greece: Between two logics" (με τον Ν. Δεμερτζή), "Η προβολή των πολιτικών θεσμών από τις τηλεοπτικές ειδήσεις" (με τον Σ. Παπαθανασόπουλο), "Περιεχόμενο και ποιότητα της τηλεοπτικής ενημέρωσης" κ.ά. Επίσης έχει παρουσιάσει περισσότερες από 40 επιστημονικές εργασίες σε ελληνικά και ξένα επιστημονικά συνέδρια, ενώ έχει πραγματοποιήσει ως επιστημονικός υπεύθυνος περισσότερες από 20 έρευνες για τα ΜΜΕ. Απόψεις του φιλοξενούνται τακτικά σε ελληνικά και ξένα ΜΜΕ. Τα επιστημονικά του ενδιαφέροντα εντοπίζονται στον ευρύτερο χώρο της κοινωνιολογίας των ΜΜΕ και, ειδικότερα, των εικονιστικών μέσων, ενώ τα τελευταία χρόνια ασχολείται ερευνητικά και συγγραφικά με τις ειδήσεις.
Είναι μέλος πολλών ελληνικών και διεθνών επιστημονικών φορέων και Πρόεδρος της Ελληνικής Κοινωνιολογικής Εταιρείας (ΕΚΕ). Από τον Νοέμβριο 2016 είναι μέλος του Δ.Σ. του Εθνικού Συμβουλίου Ραδιοτηλεόρασης (ΕΣΡ). Κατά την περίοδο 2011 – 2015 υπήρξε Αναπληρωτής Συντονιστής του Ερευνητικού Δικτύου 18 (Κοινωνιολογία των ΜΜΕ) της Ευρωπαϊκής Κοινωνιολογικής Εταιρείας (European Sociological Association). Κατά το χρονικό διάστημα 2011 – 2015 ήταν Πρόεδρος του Τμήματος Επικοινωνίας και ΜΜΕ του ΕΚΠΑ. Υπήρξε μέλος του Εποπτικού Συμβουλίου (Supervisory Board) του Ευρωπαϊκού Κέντρου για την Ελευθερία του Τύπου και των ΜΜΕ (European Center for Press and Media Freedom) κατά την περίοδο Οκτωβρίου 2015 – Οκτωβρίου 2017. Από τον Δεκέμβριο 2017 είναι εκ νέου Πρόεδρος του Τμήματος Επικοινωνίας και ΜΜΕ του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών.
Άρθρα και συνεντεύξεις του φιλοξενούνται τακτικά σε ελληνικά και ξένα έντυπα και ηλεκτρονικά ΜΜΕ.